מיני תרגימא – Nikola madzirov, ניקולא מדזירוב

ניקולא מדזירוב, Nikola madzirov, צלמה: חוה פנחס-כהן. קיץ 2013

אנו חושפים את הזמן / ניקולא מדזירוב

אנו קיימים כאשר כאשר החלונות
והמסמכים הסודיים פתוחים.
אנחנו מנקים את האבק מבלי להזכיר
את המתים ואת אלה שאהבו מבלי למות.
אנחנו תמיד אורזים את הפיז׳מות
בתחתית המזוודה
ואת הנעליים שלעולם אינן פונות פנים אל פנים.
אנחנו קוראים את המכתבים פעם אחת
להחביא סוד מסוים.
בידיים מתוחות אנחנו  מגלים את הזמנים
אנחנו שקטים, שקט, לוחשים דברים
זה משנה פחות מפירוש חלומו
של פרפר החי רק יום אחד.

when someone / ניקולא מדזירוב

בחיבוק בפינה תוכל להכיר
מישהו הולך מכאן למקום אחר.
אני חי בין שתי אמיתות
כמו אור ניאון רועד
במבואה ריקה. ליבי אוסף
יותר ויותר אנשים אליו.

 I saw dreams / ניקולא מדזירוב

ראיתי חלומות שאיש אינו זוכר
בהם אנשים מקוננים על קברים לא נכונים.
ראיתי חיבוקים במטוס נופל
ורחובות עם עורקים פתוחים.
ראיתי הרי געש ישנים זמן רב יותר מאשר
שורשיו של עץ המשפחה
וילד שאינו פוחד מהגשם.
זה רק הייתי אני שאיש לא ראה,
זה רק הייתי אני שאיש לא ראה .

מחשבות על מזג האויר / ניקולא מדזירוב

 אני יודע שקולי
מושפע מהתנאים האטמוספריים,
ושבכיי תלוי
בטריטוריה של הכובשים הגדולים,
אני יודע שבכיס האחורי שלי
אני שומר גזר עיתון -
תחזית מזג האוויר
בתקווה שהקשת תשוב
כמו כתר קוצים
מעל גבעה שוממה.
אני יודע שחמלה מתקלפת משם
כמו קליפת עץ
ממנה שבטים עתיקים
בנו בעבר את סירותיהם.

 שלווה היא חגורה
האוחזת את ההיסטוריה זקופה
אדם צריך לשבת לרגע
ולראות את השמיים
בפחית צבע פתוחה
על החוף.

תרגמה ממקדונית ומאנגלית: חוה פנחס-כהן

**

ניקולא מדזירוב

משורר, איש הגות ומתרגםהוא אחד הקולות  הנוכחים ביותר בשירה האירופאית. נולד בשנת 1973 בסטרומיקה, מקדוניה למשפחת פליטים בלקנית. שירתו תורגמה לשלושים לשונות שונות ואנתולוגיות שונות בארה"ב, דרום אמריקה, אירופה ואסיה.

על ספרו 'Relocated stone 2007' זכה בפרס הוברט בורדה לסופרים ילידי מזרח אירופה. וכן בפרס היוקרתי של פסטיבל סטרוגה לשירה Miladinov Brothers Award ובפרסים נוספים אחרים.

על בסיס שירתו נעשו שני סרטים קצרים בבלוגריה וקרואטיה. ושיתוף פעולה עם נגן הג'אז Oliver Lake אשר חיבר מוזיקה המבוססת על שירתו שהוצגה בפסטיבל ג'ז בפיטס בורג 2008.

לאחרונה פגשתי אותו מנחה שיחות בין משוררים בפסטיבל שירה בברלין בכשרון ובידע רב. נפגשנו לפני כמה שנים בסלובניה ומאז אני עוקבת אחר כתיבתו.

**

שני שירים של חוה פנחס-כהן מתוך מחזור שירים: איזהו אחר הזמן העוסק בחיי אישה וגופה / אחי, הצימאון , סדרת ריתמוס, הקיבוץ המאוחד עמ' 87, 2012.

איזהו אַחַר הזמן / חוה פנחס-כהן

 1

אִשָּׁה הוֹלֶכֶת וּנְהָרוֹת שֶׁל דָּם בְּתוֹכָהּ
וְאֵלֶּה מְחַפְּשִׂים לָהֶם דֶּרֶךְ לִפְרֹץ בְּרַחְמִי חַמִּים
וּבְתַקִּיפוּת שֶׁל גְּבִירִים.
צֶבַע עַל יְרֵכֶיהָ אוֹ כְּאֵב מַר כְּנֶקֶב בַּנִּקְבָּה
בֵּין הַבֶּטֶן לָעֶרְוָה. אֵלֶּה נֶאֱחָזִים בְּאֵלֶּה
בַּקְּרָב שֶׁבֵּין טֻמְאָה לְטָהֳרָה. בֵּין רֶחֶם
לְחֶרֶם, חָרְמָה וְחֶרְפָּה

2

אוֹתוֹ בֹּקֶר, בָּרְחוֹב הָרָאשִׁי שֶׁל הַמּוֹשָׁבָה
הָיוּ הוֹלְכִים בּוֹ הָלוֹךְ וָשׁוֹב רָצוֹא וּבוֹא
וְלֹא רָאִיתִי אֲנָשִׁים מְדַבְּרִים פָּנִים אֶל פָּנִים
כִּי רַק הַחֵרֵשׁ פּוֹנֶה לִפְנֵי הָאַחֵר,
זֶה אֶל זֶה פָּנִים מוּל פָּנִים
לִרְאוֹת כְּדֵי לְהַקְשִׁיב לָשׁוֹן אֶל פֶּה
פֶּה אֶל פֶּה. עַיִן מוּל עַיִן לֶחִי אֶל תְּנוּךְ
דּוֹחֲפִים סַלִּים וַעֲגָלוֹת רִיק וּמִטְעָנִים,
וְאֶצְלִי מַפּוּחַ פְּנִימִי שֶׁבֵּין הָרֵיק לַמִּתְמַלֵּא,
בֵּין הַשּׁוֹנֶה לַמִּשְׁתַּנֶּה, בֵּין הַמְבַקֵּשׁ לַמִּתְחַנֵּן,
וְאִם שָׁהִיתִי יוֹתֵר מֵהַשִּׁעוּר הַנִּתָּן
בֵּין לִרְאוֹת וֶרֶד וְלִדְחֹף אַפִּי אֶל אַבְקָנָיו,
וְאִם שָׁהִיתִי יוֹתֵר מֵהַשִּׁעוּר שֶׁבּוֹ דָּבָר קוֹרֶה
וּמַשְׁאִיר סִימָן אַחֲרָיו כְּמוֹ שַׂעֲרָה, אוֹ דָּם.

[related-posts title="מיני תרגימא"]

פורסם בקטגוריה ד, דבר העורכת, טורים, ידיעות, ספרות, רשמים, שירה | עם התגים , , , , , , , , | 2 תגובות

מנחם פרי פורש מקול ישראל: התחלתי כטכנאי

מנחם פרי:

ראשית, תודה על הברכות והאיחולים… ואני לא בטוח אם כולכם שמתם לב, אבל הגעתי לגיל 67… ובכן, מה זה אומר?… זה אומר שאני עומד לפני שינוי מאד גדול בחיי.

בעוד כשבוע, ב-31 בדצמבר, אפרוש לגימלאות לאחר 42 שנות עבודה ברשות השידור. מילותיו של אריק איינשטיין מיטיבות לבטא את תחושותיי בימים אלה… "תמיד ידעתי שיבוא היום שבו צריך להיפרד, אבל עכשיו זה ככה בא לי פתאום אז מה הפלא שאני קצת דואג…" .

מנחם פרי (צילום: באדיבות פרי, מדף הפייסבוק שלו)

מנחם פרי (צילום: באדיבות פרי, מדף הפייסבוק שלו)

את עבודתי ב"קול ישראל" התחלתי כטכנאי ב-1971. לא חלמתי אז להיות מגיש ברדיו, סה"כ רציתי לממן את לימודי באוניברסיטה ולהיות עו"ד כפי שהבטחתי להורי הפולנים… הגורל רצה אחרת. מהיום שבו הגעתי לרדיו דחקו בי כולם לנסות לעבור קורס קריינים. "יש לך קול רדיופוני" זרקו לעברי והחלטתי לנסות. מה יש לך כבר להפסיד, אמרתי לעצמי…

במחזור 73-74, שבמהלכה פרצה המלחמה ההיא, סיימתי בהצלחה את קורס הקריינים, שבעיני (כבוגר חיל האוויר) היה מעין קורס טייס… מתוך 1,100 נרשמים הגענו רק 7 לקו הסיום, ביניהם מלאכי חזקיה, דן עופרי, בני הנדל, ענת שרן ועודד בן עמי. הסופר הנודע, דוד גרוסמן, שהיה אז חייל צעיר, נשר לקראת סיום הקורס בגלל קולו, שלא היה מספיק רדיופוני לדעת מנהלי הקורס של אותם ימים, בהם הקול היה הכל… לפחות הרווחנו את אחד הסופרים הגדולים והחשובים בתולדות המדינה.

את פועלי כקריין ומגיש תכניות ב"קול ישראל" במשך ארבעה עשורים איני עומד לפרט כאן, אבל רק אומר שזכיתי לעבוד בו באחת התקופות המרתקות בתולדות הרדיו הישראלי, כשהקמת רשת גימל ב-1976 הייתה ציון דרך חשוב בחיי המקצועיים. זוהי רשת מוסיקה שעברה תהפוכות רבות מאז שקמה ובה זכיתי לשדר ברצף מיום הקמתה ועד עצם היום הזה. כשניגש אלי לפני זמן מה גבר בן 72 שאמר לי "גדלתי עליך", משפט שכבר שמעתי פעמים רבות ממאזינים רבים, הבנתי שקולי מהדהד ברדיו כבר די הרבה זמן.

"האם לא היית רוצה להמשיך ולשדר ברדיו", ישאלו מן הסתם חלק מכם, והתשובה היא בהחלט כן, אבל לא בקצב ובנפח ששידרתי עד כה. לא כולם יודעים, אבל עבודה במחלקת הקריינים אינה כה קלה והיא שוחקת למדי. מי מבינכם שהאזינו לי בתוכניתי היומית ברשת גימל באחת עשרה לפנה"צ, לא ידעו שכבר הספקתי לפני כן לשדר קונצרט ב"קול המוסיקה" משש בבוקר, ולאחר התוכנית היומית המשכתי לרשת א' ול"רשת מורשת", שלא לדבר על ימי שישי שברובם נהגתי לשדר משמונה בבוקר עד חמש  אחה"צ רצף תוכניות אישיות. עבודה בכל שבת שנייה במשך 42 שנה גם היא אינה עונג שבת אמיתי…

לסיום, פרישה מעבודה כה אינטנסיבית לאורך שנים כה רבות אינה דבר של מה בכך… אם אקח את שנות שירותי בצה"ל ואת הלימודים בבית הספר העממי והתיכון, הרי לראשונה בחיי לא אהיה חלק ממסגרת מחייבת… במילים אחרות, לראשונה בחיי אהיה אדון לזמני… האם אצליח לשלוט ולארגן את זמני בצורה אופטימלית מבחינתי, ימים יגידו… בכל מקרה, אשמח אם יתאפשר לי לאחר פרישתי לערוך ולהגיש ב"קול ישראל" פעם אחת בשבוע (זה בהחלט יספיק לי) ורצוי בימי שישי.

שוב, תודה על כל האיחולים ואני בהחלט מקווה שעוד נישמע מעל גלי האתר גם בשנים הבאות.

פורסם בקטגוריה א, מדיה, צבע-ראיונות | עם התגים , , | 8 תגובות

לבני תביא לאישור הממשלה: סיוע משפטי חינם לחושפי שחיתויות

שרת המשפטים ציפי לבני הודיעה כי בימים הקרובים תביא לאישור הממשלה הצעת חוק שתעניק סיוע משפטי חינם לחושפי שחיתויות. השרה לבני הודיעה זאת בכנס של התנועה לאיכות השלטון היום בתל אביב.

״החוק בישראל מעניק לחושפי שחיתויות הגנה", אמרה לבני. "אבל את ההגנה הזאת יש לחזק גם במובן המשפטי. בצד אחד יש אדם פשוט, עובד שרואה במעשה שחיתות ורוצה לעצור אותה, לחשוף אותה, ובצד שני יש חברה כלכלית חזקה או מוסד שלטוני גדול שמרתיעים אותו מלנקוט עמדה ולעשות מעשה. לכן, העובד הזה זקוק להגנה. ההגנה הזו היא גם משפטית.

ליווי וייעוץ משפטי חינם לחושפי שחיתויות. לבני (צילום: דן בר דוב)

ליווי וייעוץ משפטי חינם לחושפי שחיתויות. לבני (צילום: דן בר דוב)

"לכן, בימים הקרובים אגיש הצעת חוק שתעניק סיוע משפטי חינם לחושפי שחיתויות במגזר הפרטי או הציבורי", אמרה שרת המשפטים. "המטרה היא לתת ליווי וייעוץ משפטי חינם לאורך כל ההליכים המשפטיים לאותם אזרחים ראויים שהעזו. עלינו למנוע מצב שבו אלה שזעקו את זעקת המוסר עלולים למצוא עצמם בסוף ברחוב. זוהי חובתנו לדאוג להם. להעביר להם, ובכלל לחברה בישראל, את המסר: במאבק שלכם בשחיתות, אנחנו המדינה איתכם בכל הדרך הקשה והחשובה הזאת. המאבק הזה הוא של כולנו״.

פורסם בקטגוריה א, אקטואליה, בארץ, חדשות בארץ, מדיני-פוליטי | עם התגים , | סגור לתגובות

לא משאירים את הסבים בבית

סקר שעסק בחופשה משותפת עם הסבים והסבתות באזורי אגן הים התיכון, הוזמן על ידי קבוצת מלונות אינטרקונטיננטל ממכוני המחקר IPSOS באירופה ונילסן בישראל, במטרה להבין את איכות הקשרים בין בני דור ה-Y (גילאי 30-18 ובישראל 20-35) לבין דור הסבים והסבתות שלהם.

כ-70%‎ מהצעירים אמרו שיש להם קשר חיובי או חיובי מאוד עם הסבים והסבתות. (צילום: גטי)

כ-70%‎ מהצעירים אמרו שיש להם קשר חיובי או חיובי מאוד עם הסבים והסבתות. (צילום: גטי)

לפי הסקר, כ-70%‎ מהצעירים אמרו שיש להם קשר חיובי או חיובי מאוד עם הסבים והסבתות. עם זאת, יותר משליש ציינו כי הקשר הזה "נחלש" מאז שבגרו. ואולם, הנתון הבא מעניין אף הוא: מעל מחצית מהנשאלים מעוניינים לטפח מחדש את הקשר ההדוק שהיה להם בעבר עם הסבים והסבתות, שיעור המגיע ל-70% כאשר מביאים בחשבון גם את מי שהשיבו כי עניין זה אולי אינו בראש סדר העדיפויות שלהם, אך הם בכל זאת בעד חידוש הקשר.

מעל מחצית הצעירים הביעו עניין בארגון חופשה משותפת עם הסבים והסבתות (צרפת ואיטליה), שיעור העולה עד קרוב ל-60% בקרב הספרדים והפורטוגלים ועולה על 70% בקרב הטורקים. נתונים אלה מדגישים את הגילוי מחדש של הקשרים עם הסבים והסבתות במדינה זו, בקרב דור ה-Y.

הנתון המנוגד היחיד מגיע מישראל, שבה ציינו רק 41% מהמשתתפים הצעירים כי ייצאו לחופשה משותפת עם הסבים והסבתות.

מעניין לציין גם כי כשליש מהבוגרים הצעירים כבר יצאו או נוהגים לצאת לחופשות עם הסבים והסבתות, למעט בטורקיה (17%).

הישראלים מעדיפים טיול שורשים

מי שאינם שוקלים את הרעיון של חופשה משותפת עם הסבים והסבתות ציינו סיבות כמו בעיות בריאות וניידות של הקשישים, בעוד שמי שציינו כי חופשה משותפת היא הזדמנות מצוינת לטפח מחדש את הקשר העדיפו לצאת למקום שנמצא בגבולות המדינה ולא להרחיק יותר מדי. הדבר נכון ביחס לכמעט 80% מהמשיבים מאיטליה (כאשר רומא היא היעד המועדף: 25%), כמעט 70% מהספרדים, מעל 60% מהטורקים והישראלים ומעל מחצית מהצרפתים.

מחצית מהפורטוגלים יעדיפו לקחת את הסבים שלהם לחו"ל, בייחוד לצרפת (יעד שנבחר גם על ידי 7% מהטורקים ו-5% מהאיטלקים) אך היעד שדורג במקום השני היה ברזיל. איטליה היא היעד המועדף על בני צרפת וספרד למסע בחו"ל. בישראל, המצב שונה לגמרי: 40% ציינו את ארץ המוצא של אבותיהם כיעד מועדף (טיול שורשים) , שמסיבות היסטוריות הוא, כמובן, מחוץ לגבולות המדינה.

נראה שבחירת היעד מבוססת בעיקר על רצונם של הסבים והסבתות להראות לנכדיהם מקום שהם מכירים או הרצון לחזור לעיר שבה כבר בילו יחד בעבר. היוצאים מכלל זה הם הצעירים בטורקיה, ש-42% מהם ציינו כי יעדיפו לקחת את הסבים והסבתות ליעד החלומות שלהם-עצמם ולא ליעד החלומות של הסבים והסבתות.

ואיך הנכדים יבלו עם הסבים שלהם בחופשה משותפת? נראה כי בכל המדינות סיורים רגליים באזורים כפריים ובפארקים נתפשים כהזדמנות המושלמת לשהות ולשוחח יחד בחוץ. גם החוויות קולינריות מיוחדות מהוות גורם משמעותי. במקום הבא בדירוג צוינו סיורים כדי לצפות באוצרות האמנות של ערים שונות.
בנוסף, הצרפתים ציינו גם ביקורים במוזיאונים ובגלריות לאמנות (26%) ואילו הספרדים והישראלים ציינו כי יעדיפו לבלות זמן רב בהתרגעות בספא של המלון (29% ו-64%, בהתאמה). היותר 'אינטימיים' הם הטורקים והישראלים, שסברו כי חידוש הקשר עם הסבים והסבתות עשוי להתרחש במהלך שיחות ארוכות בחדר המלון (29% ו-73%, בהתאמה).

הסקר כלל מדגם של מעל 2,500 צעירים מישראל איטליה, פורטוגל, ספרד, צרפת וטורקיה ומטרתו להבין את הדמיון והשוני בין שכנים. הסקר התמקד בדעות ובחוויות של בני דור ה-Y.

ככלל, הצעירים בכל המדינות רואים בסבים ובסבתות שלהם חלק מהותי וחשוב ביחידה המשפחתית, ובמיוחד בישראל -92%, למעט בטורקיה, ששם תחושה זו מאפיינת פחות ממחצית המשתתפים, ואולם חשוב להדגיש כיצד הקשר הזה נחלש לאורך זמן. התופעה מתרחשת בייחוד באיטליה, ששם 70%‎‎ מהנשאלים הדגישו שכילדים, הסבים והסבתות שלהם נחשבו לחלק מהיחידה המשפחתית ואולם מצב זה התמיד רק בקרב 43%‎‎ מהם בבגרותם.

מזמיני הסקר מציינים כי מקרב כל המשתתפים בסקר, 92% מקרב הנשאלים הישראלים הגדירו את הסבים והסבתות כחלק מהמשפחה הגרעינית במהלך ילדותם ו-81% כבוגרים. כ-80%‎‎ ממי שייחסו ערך חיובי למשפחה, כללו את הסבים והסבתות ביחידה המשפחתית הגרעינית. זוהי, הסיבה לכך ש-70%‎‎ מהנשאלים ציינו כי הם מעוניינים לטפח מחדש את הקשר עימם, ושבני דור ה-Y מייחסים להם סוגים שונים של חוויות וזיכרונות, בהתאם למדינת המוצא.

פורסם בקטגוריה ג, תיירות, תיירות בחו"ל | עם התגים , , , , , , | סגור לתגובות

התקלות ברכבת ימשכו מספר שבועות עקב תיקון מפגעי הסופה

במהלך הסופה קרסה דופן של נחל שפירים, העובר מעל מסילת הרכבת אל תוך קטע המסילה והמנהרות בקו ת"א-נתב"ג-מודיעין. כתוצאה מכך הוצפה המסילה בכמות של כ-250 אלף קוב מים, לאורך של כ-2.5 ק"מ, כאשר מפלס המים הגיע עד לגובה של כשמונה מטרים.

רכבת ישראל שאבה את מי הנחל שהציפו את המסילות במשך חמישה ימים רצופים, 24 שעות ביממה, כדי לחשוף את המסילות ולהבין את ממדי האירוע והעבודות שיש לבצע על מנת להכשיר את קטע המסילה לתנועת רכבות. לאחר סיום השאיבה התברר כי ההצפה המאסיבית פגעה קשות הן בתשתית המסילה והן במערכות החשמל והתקשורת.

מסילה מוצפת בבוץ (צילום: רכבת ישראל)

מסילה מוצפת בבוץ (צילום: רכבת ישראל)

תשתית המסילה: כמות המים האדירה סחפה אדמה, קרקע ובוץ שהציפו את המסילות ופגעה בחלקים מסוימים גם ביציבות הקרקע שמתחת למסילות. בהתאם לכך החלה רכבת ישראל בביצוע עבודות לשיקום המסילות, הכוללות גם פירוק מסילות והחלפת חצץ, בחלק מהקטע. מדובר בעבודות מורכבות כי הן מתבצעות בחפיר וישנו קושי משמעותי בהעברתו של הציוד ההנדסי הכבד שמורד לחפיר על ידי מנופים.

מערכות חשמל ואיתות: לאורך הקטע שהוצף ישנן מערכות חשמל רבות, שחלקן הגדול יצא מכלל שימוש. בין השאר הוצף ונפגע מבנה שליטה ובקרה (ששולט על התקשורת לכל אורך הקטע ועלות תיקונו כ-16 מיליון ש"ח) ומערכות האיתות והתקשורת.

כתוצאה מקריסת נחל שפירים אל החפיר והצפת מנהרות הרכבת, נהרסו לחלוטין המפוחים לשחרור העשן במנהרות ויהיה צורך להחליפם.

לוחות הזמנים לשיקום המסילה, התשתית והעבודות לתיקון מערכת החשמל והתקשורת צפויות להימשך מספר שבועות.

דובר רכבת ישראל מוסר כי חברת רכבת ישראל נערכה לסערה מבעוד מועד. קריסתו של נחל שפירים היא אירוע מצער שפגע קשות בתפקודה של רכבת ישראל. זהו אירוע שאין לחברה יכולת להיערך אליו ובוודאי שאין לרכבת ישראל כל אחריות לתחזוקת דפנות הנחל. עם זאת, החברה פעלה בצורה מיידית לחסימת דופן הנחל, לשאיבת המים וכעת אנו פועלים לשיקום המסילה, במטרה לחדש את השירות מהר ככל הניתן.

הרמת המסילה לצורך שיקום (צילום: רכבת ישראל)

משרד התחבורה הנחה את חברת 'קווים' לספק שירות לנוסעים מתחנת מודיעין במהלך התקופה בה לא תפעל הרכבת, בזמן העבודות לשיקום הנזק שנגרם למסילה. מחר יופעל שירות ההסעות ממודיעין ללא תשלום. החל מיום שלישי, יופעלו האוטובוסים של חברת "קווים".

רכבת ישראל תמשיך לספק שאטלים אל תחנת נתב"ג וממנה. חשוב לציין כי רכבת ישראל תפצה נוסעים בעלי רב קו גמיש 30 ורב קו גמיש 7, על ידי הטענת כרטיסים בסך כל ימי התקופה, בהם לא ניתן שירות רכבתי.

פורסם בקטגוריה ב, בארץ, חדשות בארץ, מה חדש, מקומי, רכב | עם התגים , , , | סגור לתגובות

סוכל פיגוע באוטובוס של "דן" בבת ים

מטען חבלה התפוצץ בצהריים (ראשון) באוטובוס ברחוב מבצע סיני פינת כצנלסון בבת-ים, לאחר שהנוסעים פונו מהאוטובוס מבעוד מועד. על פי הדיווחים, לא נפגע איש מנוסעי האוטובוס וחבלן המשטרה שהגיע לפרק את המטען נפגע באורח קל מאוד. שניות לאחר שכל האזרחים פונו אירע פיצוץ. מחקירה ראשונית עולה כי מדובר באירוע על רקע פעילות חבלנית עוינת. הזירה נסגרה לתנועה.

בשעות הצהריים נקרא חבלן משטרה לטפל בחפץ חשוד בקו 240 שנסע ברחוב בבת ים, לאחר שאחד הנוסעים העיר את תשומת לבו של נהג האוטובוס לתיק חשוד שמצא על ספסל מאחור. 12 נוסעים שהיו על האוטובוס פונו והחבלן החל לטפל במטען כשזה התפוצץ בזמן שהחבלן ניסה לבצע בו פיצוץ מבוקר.

האוטובוס בו התגלה המטען (צילום: משטרת ישראל)

האוטובוס בו התגלה המטען (צילום: משטרת ישראל)

(צילום: אילן לילוש, משטרת ישראל)

(צילום: אילן לילוש, משטרת ישראל)

(צילום: אילן לילוש, משטרת ישראל)

(צילום: אילן לילוש, משטרת ישראל)

דובר חברת דן, איתן פיקסמן,  מסר לתקשורת כי "היו כ-12 נוסעים באוטובוס. הנהג עצר מיד כשהוסבה תשומת לבו לחפץ החשוד. התיק היה מונח בספסל שמאחורי הדלת האחורית. אחד הנוסעים פתח את התיק וראה חוטים. כשהודיע על כך לנהג, זה הורה מיד לנוסעים לרדת מהאוטובוס. לפני שהחבלן הגיע היה פיצוץ ואף אחד לא נפגע. הנזק היחיד שנגרם לאוטובוס הוא הזכוכיות שהתנפצו. הנהג גילה תושייה מופתית והכול היה עניין של שניות. הנהג ירד אחרון ומיד כשירד היה פיצוץ".

נהג האוטובוס הוסיף כי לאחר שווידא כי התיק אינו שייך לאיש, הוא הוריד מייד את הנוסעים מהרכב וכעשר דקות לאחר מכן המטען התפוצץ. הוא סיפר כי הבחין בתיק גדול יחסית, בצבע שחור, עם רוכסנים למעלה ולמטה ואחד מהנוסעים פתח וראה בו חוטים.

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יוחנן דנינו, קיים הערכת מצב בעקבות הפיצוץ באוטובוס היום בבת ים, והנחה להגביר את נוכחות השוטרים בריכוזי קהל בכל רחבי הארץ. בנוסף ביקש רנ"צ דנינו לחדד את ההנחיות לציבור על השמירה על הערנות.

האוטובוס האחרון בו אירע פיגוע בתל אביב, היה בעת מבצע עמוד ענן, אז אירע פיצוץ בקו 142 של חברת דן כאשר נסע ברחוב שאול המלך במרכז העיר. 29 בני אדם נפצעו, אחד מהם באורח קשה. משטרת ישראל והשב"כ פתחו בחקירה. עוד נודע כי בשלב זה מתנהל מרדף אחרי שני חשודים.

פורסם בקטגוריה א, אקטואליה, בארץ, בטחוני, חדשות בארץ, פליליים | עם התגים , , , , , , | סגור לתגובות

נלחמים להציל מסגירה את מנחת קריית שמונה

התעופה הקלה בישראל קיימה יום תעופה מיוחד ביום שישי שחלף במנחת קריית שמונה, במטרה למנוע את סגירה המנחת, להגביר את נפח הפעילות במנחת בקרב הטייסים בישראל, המשתייכים לתחום התעופה הקלה על סוגיה השונים.

ארגוני ואגודות התעופה שהשתתפו ביום התעופה, שהתקיים בשיתוף פעולה מלא עם מפעילי המנחת הם אגודת התעופה הכללית (APOPA – Aircraft Owners and Pilots Association), האגודת לתעופה ספורטיבית וקלה (LSA – Light Sport Aviation) והאגודה הישראלית של בוני המטוסים (EAA – Experimental Aircraft Association ישראל).

המטוסים והאנשים שהשתתפו ביום התעופה בקריית שמונה

יום התעופה החל משעות הבוקר, בהן נחתו במנחת קריית שמונה עשרות מטוסים קלים שהגיעו למנחת ממקומות שונים בארץ. לאחר נחיתת המטוסים, החלה הפעילות התעופתית, שכללה, ביו השאר, הסברים וסיורים, ותחרות נחיתות דיוק על המסלול. האירוע היווה מפגש חברתי של כלל המשתתפים והוא כלל גם ארוחת צהריים. אחר כך עזבו המטוסים את המנחת וחזרו לשדות התעופה והמנחתים בארץ.

תשתית תעופתית חשובה

"מנחת קרית שמונה הוא תשתית חשובה מאין כמוה עבור כלל התעופה בישראל ואנו מתנגדים בכל תוקף לפגוע במתקן, או לשנות את ייעודו. אין לנו התנגדות להוסיף פעילות כמו מירוצי מכוניות, ובלבד שלא תיפגע בטיחות המנחת, ושכל פעילות כזאת תתואם עם מפעיל המנחת ותתקיים באישורו ותחת פיקוחו. אני קורא לכל הנוגעים בדבר לסייע בהמשך קיום המנחת ובפיתוחו הן בפן הקרקעי-תשתיתי והן בפיתוח הפעילות האווירית בו", אמר שי פופר, יו"ר אגודת התעופה הכללית.

לדבריו, "בימים אלו, בהם התעופה הקלה בישראל נלחמת נגד הרצון לסגירת תשתיות תעופתיות כמו הרצליה ושדה דב, חשוב להגן גם על התשתיות התעופתיות בקצוות הארץ, שמהוות קשר תעופתי למרכז הארץ. המנחת מכיל טרמינל מודרני שבנייתו הסתיימה בשנת 2006 בהשקעה של כ-25 מיליון שקל ובאמצעות שמירה ופיתוח של המנחת ובניית תוכנית אסטרטגית תעופתית בשיתוף גורמים הרלוונטיים ניתן להחזיר עטרה ליושנה מהיבטים רבים: טיסות קו מסחריות, לימודי טיסה, הכשרות תעופתיות ועוד".

פורסם בקטגוריה ב, תעופה | עם התגים , , , | סגור לתגובות

הנשיא פרס בירך את הנוצרים לרגל חג המולד הקרב

"כמדינה אנו אחראים לביטחון, חופש ואתרים הקדושים של כל הדתות ולשוויון מלא ללא כל אפליה". כך אמר היום נשיא המדינה, שמעון פרס, שעה שקיים, לרגל חג המולד החל השבוע, ביקור חגיגי בכנסיית הקהילה הקתולית-פרנסיסקנית  ברמלה.

הנשיא התקבל בפתח הכנסייה על ידי עשרות ילדים הלבושים בבגדי החג ובתחפושות ה"סנטה קלאוס", ששרו את השירים המסורתיים באנגלית וערבית יחד עם נשיא המדינה, ראש העיר וכמרי הכנסייה.

"כולנו מתפללים לאותו האל ולאותה המטרה". פרס (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

"כולנו מתפללים לאותו האל ולאותה המטרה". פרס (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

לאחר מכן, באולם החגיגי שקושט לרגל החג, באירוע בהשתתפות מגוון העדות הנוצריות בעיר, נשא הנשיא ברכה לקהילה הנוצרית בישראל וברחבי העולם ואמר: "כולנו מתפללים לאותו האל ולאותה המטרה – כי האל יביא שלום עלינו, ועל ילדינו שלא ידעו עוד שנאה ואיבה. האל ציווה עלינו לחיות בשלום ועלינו לעשות הכל לממש את הציווי. השנה כמעט היה לנו חג מולד לבן, אני מאחל כי שנה הבאה יהיה לנו חג מולד של שלום".

הנשיא המשיך ואמר: "התקווה מאחדת את כולנו – התקווה לשלום ולעתיד טוב יותר". על רקע ביקורו הצפוי של האפיפיור, השנה בישראל, התייחס הנשיא גם לחשיבותה של מדינת ישראל כמרכז לכל הדתות ואמר: "כאן ברמלה נוצרת לא רק רב תרבותיות אלא תרבות לכולם, לכל הדתות וכך צריכים להיות חיינו, בחברות ואחווה  וללא שנאה ואיומים. עלינו לחיות ביחד. באתי בשם מדינת ישראל, בה יהודים מוסלמים ונוצרים גרים ביחד לאחל חג מולד שמח, ולהדגיש כי כמדינה אנו אחראים לביטחון, חופש ואתרים הקדושים של כל הדתות ולשוויון מלא ללא כל אפליה. חג שמח" .

ראש עיריית רמלה יואל לביא ברך ואמר: "רמלה המאחדת בין כל הדתות, יהודית ערבים ונוצרים, ומכאן אנו קוראים לקירוב לבבות בין העמים ואחווה אנושית בין כל הדתות כאחד. כאן על האדמה הזאת התגבשה האמונה וערכי היסוד, ונזרעו ערכי קרבה , רעות ושכנות טובה. אנו מקווים להמשיך לשנה חדשה של רעות ואחווה, חג שמח ושנה טובה.

נציג הכנסייה הקתולית המארחת, האב עבד אלמשיח פהים נשא ברכה ואמר: "אנו, נציגי הקהילות הנוצריות מתרגשים להיות היום בחג המולד, חג המסמל סובלנות, הבנה ואהבה בין הדתות. בזמן זה של השנה הנחגג בסמוך לחג החנוכה היהודי, אנו מציינים התחלה חדשה וחוגגים את קבלת האור, ההבנה והקבלה. מי ייתן והאל יסייע לנו בשמירת היחסים בין כל הדתות לעד".

בסיום ברכות נציגי כל הקהילות הנוצריות בעיר ובהן הכנסייה האנגליקנית, היוונית הקתולית הפרנציסקנית, וחלוקת ביציות השוקולד המסורתיות, הרים הנשיא כוסית לרגל החג וברך את האורחים בחג מולד שמח בפתחה של השנה חדשה.

פורסם בקטגוריה א, אקטואליה, בארץ, חדשות בארץ | עם התגים , | סגור לתגובות

השר כץ: לא לייקר את התחבורה הציבורית

שר התחבורה ישראל כץ.

שר התחבורה ישראל כץ

שר התחבורה ישראל כץ, פנה לשר האוצר יאיר לפיד בבקשה למנוע את התייקרות תעריפי התחבורה הציבורית בשיעור של 4.7%, המתוכננת בשבוע הבא, ב-1 בינואר 2014.

במכתב שנשלח היום לשר לפיד כותב השר כץ "בהמשך לפנייתי אליך לדחות את עליית תעריפי התחבורה הציבורית בינואר, אני שב ופונה אליך טרם יישום ההחלטה לשקול שנית את דחיית ההעלאה המתוכננת".

שר התחבורה נימק את בקשתו בטענה, כי מרבית משתמשי התחבורה הציבורית הם בעלי הכנסות נמוכות, צעירים, קשישים, ועולים חדשים\ שעבורם גם העלאת מחירים באחוזים בודדים היא משמעותית מאוד.

להגביר השימוש בתחבורה הציבורית

"משרד התחבורה עושה מאמצים גדולים להגביר את השימוש בתחבורה ציבורית ולהגדיל את האטרקטיביות שלה לעומת הרכב הפרטי. יש לזכור כי הרווח למשק כתוצאה מביטול העלייה עולה פי כמה על התוספת ההכנסה הצפויה מהעלאת המחירים", כותב השר כץ.

מעדכנים פעמיים בשנה

על פי החלטת הממשלה משנת 1997 מתעדכנים תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית באוטובוסים וברכבת פעמיים בשנה, ב-1 בינואר וב-1 ביולי, בהתאם לעליית מדד המחירים לצרכן. תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית עודכנו לאחרונה ב-1 לינואר 2012 בשיעור של 3%. במהלך התקופה עלה מדד המחירים לצרכן בשיעור של 3.68% (מדד אוקטובר 2013 מול מדד אוקטובר 2011). כמו כן, שיעור המע"מ עלה בתקופה זאת מ-16% ל-18%.

פורסם בקטגוריה ג, כלכלה | עם התגים , , , , | סגור לתגובות

26 הרוגים ו-1,898 נפגעים בתאונות דרכים בחודש נובמבר 2013

בחודש נובמבר 2013 נרשמו ע"י משטרת ישראל, כולל תאונות שאירעו ביהודה והשומרון, 1,065 תאונות דרכים עם נפגעים, מהן 26 תאונות קטלניות ו-101 תאונות עם פצועים קשה. בתאונות אלו נפגעו 1,898 איש, מהם 26 הרוגים ו-124 פצועים קשה.

בחודש נובמבר 2013 נרשמו ע"י משטרת ישראל (לא כולל תאונות שאירעו ביו"ש) 1,014 תאונות עם נפגעים, מהן 24 תאונות קטלניות ו-94 תאונות עם פצועים קשה. בתאונות אלו נפגעו 1,802 איש, מהם 24 הרוגים ו-114 פצועים קשה.

תאונה חזית-אחור ( צילום דני בר )

בבדיקת נתוני המגמה נמצא כי במספר התאונות עם נפגעים מסתמנת עלייה(לא כולל תאונות שאירעו ביו"ש) בקצב של 0.7% החל בחודש ינואר 2013 ועד נובמבר 2013, זאת לאחר ירידה, בקצב של כ – 0.6% בממוצע לחודש שהחלה ביולי 2012 ונמשכה עד דצמבר 2012.

מספר הנפגעים על-פי נתוני המגמה, מצביעים על כך שהחל בפברואר 2013 ועד נובמבר 2013, נרשמה עלייה בקצב של כ – 0.7% בממוצע לחודש וזאת לאחר ירידה בקצב של כ – 0.8% בין החודשים פברואר 2011 ועד ינואר 2013.

פורסם בקטגוריה ב, בארץ, בטיחות בדרכים, פליליים, רכב | עם התגים , , , , , | 2 תגובות