מערכת HBS בנתב"ג תבצע ניסוי מבצעי ביום ו'

בטרמינל 3 בנתב"ג יבוצע ביום שישי השבוע ניסוי של HBS – המערכת הטכנולוגית לבידוק בטחוני אוטומטי של כבודת הנוסעים. באותו היום יצאו כל הטיסות הבינלאומיות הממריאות מנתב"ג מטרמינל 1 בין השעות 13:05 ל-18:00. בטיסות הנוחתות בטרמינל 3 לא יחול כל שינוי.

לקחים הוטמעו

במשך העברת הפעילות התעופתיות לטרמינל 1 יבדקו המערכות הביטחוניות והתפעוליות במערכת HBS כולל הרצת המזוודות בפעילות משולבת של מערכות השינוע והמיון, בדיקת עמידתן בעומסים ובדיקה ביטחונית מקיפה. לקחים מהרצת המערכת בניסוי שהתבצע בחודש יוני השנה הוטמעו וטופלו ובניסוי הקרוב יבדקו פעולותם. כמו כן תקבע רש"ת מועדים נוספים לניסויים על מנת להביא את המערכת למבצעיות מלאה.

כאמור, ביום שישי השבוע יועברו הטיסות הבינלאומיות מטרמינל 3 לטרמינל 1. סה"כ יצאו 14 טיסות מטרמינל 1. אולם הצ'ק אין יפתח בשעה 10:00 והמראת הטיסה הראשונה תתבצע בשעה 13:05.

מערכת HBS

HBS היא מערכת טכנולוגית חדשנית ייחודית מהמתקדמות לבידוק ביטחוני של כבודת נוסעים ברמת בטחון ושירות גבוהים ביותר, הנבנית במקביל ותוך הפעלת מערכות הליבה בנתב"ג. שלב ההרצות והבדיקות המקדימות לפני הפעלתה המבצעית המלאה, מבוצע בתאום עם החברה המבצעת ומיועד להביאה למוכנות ולביצוע כל ההתאמות הנדרשות.

על הרצות המערכת מודיעה רש"ת לחברות התעופה ולציבור מבעוד מועד.

פורסם בקטגוריה ג, תעופה | עם התגים , , , | סגור לתגובות

החורף צפוי גידול של כ-17% במספר הטיסות בנתב"ג

טרמינל 3 בנתב"ג. גידול בתנועת המטוסים בחורף

טרמינל 3 בנתב"ג. גידול בתנועת המטוסים בחורף

בעונת חורף 2013/14 צפוי גידול של כ-17% בסך כל טיסות הנוסעים הסדירות, בגין היתרי ההפעלה של רשות התעופה האזרחית (רת"א), בהשוואה למספר הטיסות שהופעלו במשך עונת חורף 2012/13. כמו כן צפוי בעונת החורף הנוכחית גידול משמעותי בחלק השוק של חברות הטיסות המוזלות (Low Cost Carriers). חלק השוק המצרפי של חברות אלה מסך כל טיסות הנוסעים הסדירות צפוי להגיע ל-9%. כך מתברר מתחזית היצע טיסות הנוסעים הסדירות לישראל וממנה במשך עונת חורף 2013/14.

רת"א סיימה במשך חודש אוקטובר את תהליך הענקת היתרי ההפעלה לעונת החורף לחברות המפעילות טיסות סדירות לישראל וממנה. ההיתרים הוענקו לחברות בהתאם להסכמי התעופה וחוק רישוי שירותי תעופה. כתוצאה מכך יחולו שינויים צפויים בהיצע טיסות הנוסעים לישראל וממנה וברמת התחרות בין חברות התעופה.

תחזית היצע הטיסות של רת"א

מספר החברות הזרות - רשות התעופה האזרחית (רת"א) העניקה ל- 55 חברות תעופה זרות היתרים להפעלת טיסות נוסעים סדירות בנתב"ג במשך עונת חורף 2013/14 – שהחלה ב-29 באוקטובר ותימשך עד סוף חודש מרץ 2014.

שינוי במספר החברות הזרות – בין החברות שקיבלו היתרי הפעלה מרת"א שלוש חברות שלא הפעילו טיסות סדירות לנתב"ג בעונת החורף הקודמת החברה הפינית פינאייר בקו הלסינקי- ת"א, החברה האיטלקית נאוס בקו ורונה ת"א והחברה הרוסית יאקוטיה בקווים קרסנודר – ת"א ומינרלנוודה- ת"א. ארבע חברות שהפעילו טיסות סדירות לנתב"ג במשך עונת החורף הקודמת לא יפעילו טיסות במשך עונת החורף הנוכחית.

הוספת תדירויות – כמה חברות תעופה זרות ביקשו וקיבלו היתר מרת"א להוספת תדירויות. בין החברות שהיתרי ההפעלה שלהן מאפשרים הוספת תדירויות משמעותית הן: חברות טורקיש ופגאסוס בקו איסטנבול- ת"א, חברת אייר פראנס, שתפעיל שלוש טיסות יומיות בקו פריז – ת"א וחברת "וויז אייר, שתפעיל בנוסף לטיסה יומית בקו בודפשט – ת"א את הקווים: בוקרשט- ת"א, וילנה – ת"א וקלוז – ת"א.

הגידול במספר הטיסות - צפוי שמגמת הגידול המשמעותי במספר טיסות הנוסעים הסדירות של החברות הזרות ובמספר הטיסות הכללי תימשך. הגידול במספר הטיסות של החברות הזרות, הנגזר מהיתרי ההפעלה של רת"א, הוא בשיעור של כ-19%, לעומת מספר הטיסות שהופעלו במהלך עונת חורף2012/13 . הגידול בסה"כ טיסות הנוסעים הסדירות, הנגזר מהיתרי ההפעלה של רת"א הוא בשיעור של כ-17%. יחד עם זאת, חלק מהחברות עלול לבטל טיסות, כך שמספר הטיסות בפועל יהיה קטן יותר ממספר הטיסות הנגזר מהיתרי ההפעלה שהוענקו.

מדיניות הליברליזציה של הסכמי התעופה – שר התחבורה מוביל בשנים האחרונות מדיניות תעופה הכוללת ליברליזציה של הסכמי התעופה באמצעות רת"א. במשך שנים אלה עודכנו הסכמי תעופה בילטראליים באמצעות הגדלת מכסת התדירויות ומספר החברות הרשאיות להפעיל טיסות סדירות, כאשר במשך חודש מאי נחתם ונכנס לתוקף הסכם תעופה גלובלי עם האיחוד האירופי.

מדיניות זו מקדמת הגדלה בכמות הטיסות, בקיבולת המושבים המוצעת, במספר החברות המפעילות טיסות סדירות וברמת התחרות בין חברות התעופה. הגידול בהיצע והגידול ברמת התחרות מובילים להפחתת מחירי הטיסות ולגידול בתנועת הנוסעים לישראל וממנה הכוללת מרכיב משמעותי של תיירות נכנסת.

הסכם התעופה עם האיחוד כולל מנגנון של הגדלה הדרגתית במכסת התדירויות על ציר הזמן, כאשר עד עתה ניתן ליחס לחתימת ההסכם גידול צנוע יחסית במספר הטיסות שלא היה מתאפשר ללא החתימה. יחד עם זאת, צפוי שההסכם יוביל לגידול משמעותי במספר הטיסות כבר במהלך עונת קיץ .2014

רמת התחרות – אחד המדדים המצביע על גידול ברמת התחרות הוא מספר הקווים בהם מופעלות טיסות סדירות ע"י שלוש או ארבע חברות במקביל. מדד זה גדל בהתמדה במשך השנים האחרונות כאשר במשך עונת חורף 2013/14 מספר הקווים שיופעלו ע"י שלוש או ארבע חברות במקביל מגיע ל- 14קווים – ניו יורק, פריז, לונדון, רומא, מילאנו, ברצלונה, מינכן, ברלין, פראג, וינה, אמסטרדם, בוקרסט, ג'נבה ולרנקה.
בריתות – הנוכחות המשמעותית של שלושת בריתות התעופה הגלובליות STAR ,SKY ו – ONE WORLD במגזר ההובלה האווירית של נוסעים לישראל וממנה נמשכת. 22 חברות תעופה זרות המפעילות טיסות סדירות לישראל, חברות באחת מבריתות התעופה. החלק המצרפי הצפוי של שלוש הבריתות מסה"כ היצע הטיסות הסדירות בעונת החורף הוא כ-42%. חלקה הצפוי של ברית STAR, הכוללת בין היתר את חברת טורקיש איירליינס ואת קבוצת לופטהנזה הוא כ-23%.

חברותL.C – חלק השוק המצרפי של שבע חברות L.C, המפעילות טיסות סדירות מסה"כ היצע הטיסות הסדירות, צפוי להגיע לכ-9%, לעומת כ-6% במשך חורף 2012/13. חברות ה- L.C המובילות את הגידול בחלק השוק הן: וויז אייר, פגאסוס ו-איזיג'ט. חלק השוק של חברות ה- L.C בנתב"ג עדיין נמוך יחסית בהשוואה לאזורים אחרים בהם יש להן נוכחות משמעותית.

היקף פעילות צפוי של המובילים הישראלים – רת"א העניקה היתרי הפעלה להפעלת טיסות נוסעים סדירות למובילים הישראלים: אל על, ארקיע וישראייר, בהתאם לתוכנית הטיסות שלהן. מתוכנית הטיסות המשותפת של שלושת המובילים הישראלים נגזר גידול בשיעור של כ-13% לעומת עונת החורף הקודמת.

חלק שוק צפוי של המובילים הישראלים – החלק היחסי של המובילים הישראלים מסה"כ טיסות הנוסעים הסדירות הבינלאומיות שיופעלו בנתב"ג צפוי להגיע לכ-34%, לעומת כ-35% בעונת החורף הקודמת. צפי חלק השוק של חברת אל על הוא כ-31% וחלק השוק המשותף של החברות ארקיע וישראייר הוא כ-3%.

טיסות סדירות לעובדה – נתב"ג משרת כ-99% מהטיסות הסדירות לישראל וממנה, כאשר נמל עובדה משרת את האחוז הנותר של הטיסות. רת"א העניקה היתרי הפעלה לשתי חברות רוסיות להפעיל טיסות נוסעים סדירות לעובדה. בסה"כ מתוכננת הפעלה של שמונה טיסות שבועיות בין מוסקבה, סט. פטרסבורג ויקטרינבורג לעובדה.

פורסם בקטגוריה ב, ג, תעופה | עם התגים , , , , | סגור לתגובות

נפרדים מספי ריבלין: "איבדנו את האיש הכי מצחיק שהיה לנו"

אמן טוטאלי. ריבלין. באדיבות תיאטרון "הבימה"

"זהו יום עצוב לאיש הכי מצחיק שהיה כאן", אמרו חבריו של ספי ריבלין, כשנודע להם על מותו ביום שלישי בערב. "אני כל כך עצובה, הלב שלי נשבר", אמרה בעיניים דומעות ציפי שביט, חברתו הקרובה ביותר של ספי, שהופיעה איתו על הבמה, ליוותה אותו כמעט לכל מקום, וקיימה איתו שיחות טלפון ארוכות גם כשעבר ניתוחים מסובכים בגרונו בבית החולים בבוסטון.

"איבדנו את האיש הכי מצחיק שהיה לנו כאן", אמר הבדרן טוביה צפיר, שהופיע עם ספי, בין השאר, ב"ניקוי ראש". "אני לא יכולה להאמין שזה אמיתי", אמרה ציפי מור, שכיכבה עם ספי בסדרת הטלוויזיה "רגע עם דודלי".

ספי ריבלין לפני שנה ב"מצב האומה", ערוץ 2

ספי ריבלין בלט עוד כתלמיד מצטיין ב"בית צבי" והיה, עם חברו לכיתה אילן רונן ואחרים, בקבוצת התיאטרון המצליחה שהקים הבמאי מייקל אלפרדס בחאן הירושלמי. מוטי קירשנבאום, שחיפש שחקן לעונה השניה של הסדרה הסאטירית "ניקוי ראש", ראה את ריבלין בהצגה "משרתם של שני אדונים", שלף אותו מהתיאטרון – ומאז הכל היסטוריה.

ריבלין, שבא מבית רביזיוניסטי של אצ"ל ולח"י, השתלב בסאטירה השמאלנית והנשכנית "ניקוי ראש" כשחקן מקצועי ולא נתן לדעותיו הפוליטיות להפריע לו. להיפך. מחוץ לאולפן ולבמה היה תענוג להתווכח איתו. לאחרונה, כשנשאל איך הוא מצליח להילחם במחלה כבר 20 שנים, הוא אמר בהומור המיוחד שלו: "גדלתי במשפחה הלוחמת". בשנה האחרונה, כאשר נותח בגרונו להוצאת מיתרי הקול, נראה שמשהו כבה בספי ריבלין, אבל עד הרגע האחרון, גם כשסבל מכאבים, הוא ניסה לגייס את כל האנרגיה והאופטימיות ושמחת החיים שהיו לו.

ההצגה האחרונה, "גיבורים". ריבלין עם יוסי פולק ואהרון אלמוג. באדיבות "הבימה"

החברים וקהל רב הגיעו ביום רביעי להצגה האחרונה והעצובה של ספי ריבלין, כאשר ארונו הוצב על בימת אולם מסקין בתיאטרון "הבימה". כולם דיברו על אדם מיוחד, חכם, בעל אנרגיה בלתי נגמרת, אופטימי חסר תקנה, שחקן ענק וקומיקאי נפלא, שהורים וילדים גדלו עליו.

הפוליטיקאים בנימין נתניהו ולימור לבנת ניסו, כצפוי, לנכס אותו לליכוד ולימין, וסיפרו על התקופה שבה הגיש תשדירים מוצלחים ועזר לחולל את המהפך ב-1977. כאילו שזו תרומתו החשובה ביותר לתרבות הישראלית ולמדינת ישראל.

אבל ספי ריבלין ייזכר בעיקר כאמן טוטאלי, איש מצחיק ואדם אהוב ונדיב, עם ניצוץ בעיניים. והוא בכלל חלם להיות שחקן כדורגל. אפשר להמשיך לצטט את חבריו ואת אוהביו של ספי, את השחקנים ששיחקו איתו ולצידו, אבל אולי, ברגעים אלה, כדאי לתת את רשות הדיבור לספי ריבלין עצמו, עם קטעים בלתי נשכחים מתוך תוכניות, הצגות וסדרות שהופיע בהן.

"גיבורים" ב"הבימה" היתה ההצגה האחרונה, שבה הופיע ספי ריבלין. קטע מראיון איתו ועם השחקנים:

פורסם בקטגוריה ד, הצגות, טלוויזיה, תרבות | עם התגים , , | סגור לתגובות

לה פלפולה, געגועים למצרים

מצרים לא בהכרח נתפסת אצל הישראלי כמעוז תרבותי, אבל יש כאלה שזוכרים את מצרים היפה והטובה ואת גדולי זמריה, פריד אל אטראש ואום כולתום.

יוהני פרז, מנהלת אולפן קליטה בתל אביב, חשפה בפני בן זוגה דוד רגב זערור את געגועיה למצרים. יוהני, רקדנית בטן מקצועית, ודוד, נכדו של גדול זמרי עיראק וממציא כלי הנגינה, הקאנון, גמלו בליבם להקים הרכב שיחייה את המוזיקה המצרית האתנית וכך נולד המופע "לה פלפולה" שסחף צעירים ומבוגרים כאחד. במוזיקה מרטיטה, מרגשת וקצבית סוחפת יוהני את הקהל לנענע ולרקוד. אפשר היה להבחין כיצד מבוגרי הצופים חוזרים לנעוריהם למשמע שיריו של פאריד אל אטרש וקולם ההמרטיט של זמרי ההרכב.

יוהני בביצוע “מדארת אל איאם” של המלחין מוחמד עבדל ווהאב לקולה של אום כולתום

צעירים מתענגים על שירי אום כולתום עם כוס יין

רוקדים לצלילי הרכב לה פלפולה

עולה חדשה מהאולפן מרותקת לצלילי המוסיקה וריקוד מורתה

הקהל הנסחף עם לה פלפולה, ריקוד הנשמה

דוד רגב זערור על הבס

יוהני בריקוד סולו קצבי

יוהני רוקדת לצלילי שירו המפורסם של פריד אל אטרש יא אווזי אל פלפילו

ההרכבת המלא: דודי רגב זערור – גיטרה בס וניהול מוסיקלי
רוני דלאל – עוד
מוניר בישארת – כינור
אמג׳אד מאהלי – קלידים
רמזי בישארת – שירה ודרבוקה
נאסיף לאון – כלי הקשה
ויוהני פרז – רקדנית ומקימת ההרכב

מימין: יוסף זערור בקונגרס קהיר למוסיקה 1932, שבו זכה במקום הראשון בקאנון. משמאל למטה: יוסף זערור ב-1936 עם התזמורת הראשונה של רשות השידור בעיראק. משמאל למעלה: נכדו, דוד זערור, עם הקאנון שיוסף בנה ועימו זכה בקונגרס קהיר 1932.

פורסם בקטגוריה ג, סיפורים מצולמים | עם התגים , , , , , , | סגור לתגובות

מחיר מבחן הנהיגה ברכב המורה לא יעלה על מחיר שיעור בודד

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק לתיקון פקודת התעבורה (הגבלת תשלום למורה נהיגה בעד שימוש ברכבו במבחן נהיגה), התשע"ד-2013, של ח"כ חמד עמאר (הליכוד-ביתנו) וקבוצת ח"כים.

הצעת החוק נועדה לקבוע כי בעל רישיון להוראת נהיגה, המעמיד רכב מנועי לרשות נבחן במבחן נהיגה מעשי, לא יגבה תשלום בעד העמדת הרכב לצורך המבחן המעשי, בסכום העולה על מחירו של שיעור נהיגה בודד.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "נכון להיום המחיר שגובים מורי נהיגה מתלמידיהם עבור שיעורי הנהיגה איננו מפוקח בחוק. המחיר עבור שיעור נהיגה בודד נקבע על ידי מורה הנהיגה עצמו, ונע בדרך כלל בין 80 ל-120 שקלים חדשים. הבעיה העיקרית בהקשר זה נוגעת למחיר שגובים המורים עבור השימוש ברכבם לצורך מבחן הנהיגה המעשי של רשות הרישוי, שאף הוא איננו מפוקח. משום שאין פיקוח על המחיר, מורי הנהיגה גובים מהתלמידים סכומים גבוהים מאוד שנעים בדרך כלל בין 400 ל-500 שקלים חדשים, וזאת בנוסף לאגרה על סך 138 שקלים חדשים שמשלם כל תלמיד למשרד רישוי עבור מבחן הנהיגה המעשי. מרבית תלמידי הנהיגה הם נערים ונערות בני 17–18, כך שהנטל הכספי של לימודי הנהיגה נופל לרוב על ההורים.

"חשוב לציין שהמבחן המעשי נמשך בדרך כלל בין 20 ל-30 דקות, לעומת שיעור נהיגה רגיל שנמשך כ-40 דקות. משום שמבחן הנהיגה המעשי הוא קצר מאורכו של שיעור נהיגה בודד לא הגיוני שמחיר המבחן המעשי יהיה גבוה פי ארבעה מעלותו של שיעור נהיגה. זהו ניצול מופרז ומוגזם מאוד של התלמידים והוריהם והגיע הזמן לשים לכך סוף".

יוזם הצעת החוק, ח"כ חמד עמאר (הליכוד-ביתנו): "היום בשביל מבחן נהיגה של כ- 20 דקות, תלמיד משלם בין 500 ל- 600 שקלים, כי המורה גובה כ-400 עד 500 שקל להעמדת הרכב למבחן ורשות הרישוי גובה עוד אגרה בסך 138 ₪. הצעת החוק קובעת שהעמדת הרכב לשימוש במבחן המעשי תהיה בעלות של לא יותר מעלות שיעור נהיגה".

סגנית שר התחבורה, ציפי חוטובלי (הליכוד-ביתנו): "משרד התחבורה תומך בהצעת החוק: "מדובר בגזל של ממש של התלמידים והצעת החוק תתקן את העיוות הזה".

50 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה הטרומית ולא היו מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת הכלכלה, להכנתה לקריאה הראשונה.

פורסם בקטגוריה ב, מה חדש, רכב | עם התגים , , , | תגובה אחת

‏‏מחר המכרז לבניית זרוע רביעית בטרמינל 3

רשות שדות התעופה (רש"ת) תפרסם כבר מחר את המכרז להתקשרות בחוזה להקמת הזרועה הרביעית בטרמינל 3 – שלוחה E בנתב"ג, ובניית רחבות חניית המטוסים המזרחיות. בכך מיישמת הרשות את החלטתה, שהתקבלה לא מכבר לבנות את הזרוע הרביעית וכל הקשור בה.

מועצת רשות שדות התעופה (רש"ת) אישרה את ביצוע הקמת הזרוע הרביעית בטרמינל 3, זרוע E, בהשקעה של כ- 660 מיליון שקל. זאת, במסגרת התאמת המשאבים לגידול בתנועת הנוסעים והמטוסים בנמל התעופה בן גוריון ויישום החלטת ממשלת ישראל להסכם השמיים הפתוחים.

רש"ת נמצאת עתה בעיצומה של מהפכה לשינויי בתשתיות התעופה האזרחית בישראל כאשר בעוד כמה חודשים יפעלו בנתב"ג שלושה מסלולים מחודשים. על פי התחזית בשנת 2018 יעברו בנתב"ג יותר מ-16 מיליון נוסעים ובבניית התשתיות רש"ת נערכת לחציית 20 מיליון נוסעים.

הזרוע הרביעית תבנה על שטח של 17 אלף מ"ר והיא תהיה זהה מבחינת מראה וצורה לשלוש הזרועות הקודמות בנתב"ג,BC ו-D ומותאמת לצרכים המשתנים. באמצעות הזרוע החדשה, ניתן יהיה להגדיל את הקיבולת של נתב"ג ולהתאימו לגידול בתנועת הנוסעים.

ביצוע הפרויקט ימשך שלוש שנים.

פורסם בקטגוריה ב, תעופה | עם התגים , , , | סגור לתגובות

השר בנט בביקור עבודה ראשון באינדונזיה

שר הכלכלה נפתלי בנט. חשיבות משמעותית מאוד עבור ישראל

שר הכלכלה נפתלי בנט. חשיבות משמעותית מאוד עבור ישראל

שר הכלכלה נפתלי בנט התחיל היום ביקור עבודה ראשון של שר כלכלה ישראלי באינדונזיה. הביקור האחרון של שר ישראלי במדינה זו התקיים בשנת 2000. במסגרת הביקור ישתתף השר בנט בוועידת שרי הסחר של ארגון הסחר העולמי (WTO). בוועידה, המתקיימת על פי רוב אחת לשנתיים, ייקחו חלק 159 שרי המסחר של כל המדינות החברות בארגון. כנס שרי הסחר הוא הגוף המנהל של ארגון הסחר העולמי.

"כשר הכלכלה של מדינת ישראל אני מחכה בקוצר רוח ליום שבו אוכל לחתום על הסכמי סחר חופשי עם כל שכנינו, כמו גם עם המדינות הערביות והמוסלמיות הסובבות אותנו במעגל המרוחק יותר. אני מזמין את כולכם לעבוד יחד – איתי ועם ארצי – ולפעול במשותף לניתוץ החסמים הניצבים בדרכנו לשגשוג ופריחה גלובאליים", אמר שר הכלכלה נפתלי בנט, בפני יותר ממאה שרי מסחר בוועידת ארגון הסחר העולמי באינדונזיה, המדינה המוסלמית הגדולה בעולם.

ניסיונות לחלץ את שיחות "סבב דוחא"

במשך כמה ימי הכנס ישתתף השר בנט בישיבות המליאה, שבמרכזן ניסיונות לחלץ את שיחות "סבב דוחא" מהמבוי הסתום אליו נקלעו. "סבב דוחא" הינו יוזמת ארגון הסחר העולמי להביא לליברליזציה בסחר הבינלאומי, תוך מתן הטבות לכלכלות המדינות המתפתחות. דיוני הסבב החלו ב-2001 בבירת קאטר ונקלעו עד מהרה לקשיים, בשל חילוקי דעות מהותיים בין המדינות המתועשות למדינות המתפתחות.

קידום רפורמות

עוד ידונו השרים בקידום רפורמות שונות בתחום הסחר בקרב חברות הארגון, סיוע למדינות בעלות כלכלה פגיעה, התפתחות הסחר אלקטרוני ומנגנוני פיקוח שונים. בשבועות שהובילו לקראת הכנס נוהל בג'נבה מו"מ אינטנסיבי, כדי לגבש חבילת הסכמים לכנס בנושא פישוט סחר, חקלאות, ופיתוח, ובמהלך הכינוס יעשה ניסיון להביא לחתימה על חבילת ההסכמים, אשר תסייע ליצואנים בכל רחבי העולם ותקטין את העלויות והזמן הנדרש לייצוא סחורות.

במקביל להשתתפות בדיונים ייפגש השר בנט בפגישות אישיות עם עמיתים בהם שרי הסחר של רוסיה, קנדה, מקסיקו, אוסטרליה, וויטנאם, תאילנד ואחרים.

השר בנט: כלכלת ישראל מבוססת על סחר חוץ, ולכן למערכת ההסכמים המולטי-לטרליים שמנהל ארגון הסחר העולמי, ישנה חשיבות משמעותית מאוד עבור ישראל. מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה שם דגש רב על פעילותה של ישראל במסגרת פורומים רב-לאומיים של סחר ובראשם ארגון הסחר העולמי, ומפעיל נספחות מסחרית ייעודית למוסדות הארגון היושב בז'נבה, המתמקדת בשימור האינטרסים החיוניים של ישראל בארגון חשוב זה. העובדה שהכנס ומעצבי המדיניות הכלכליות ומדיניות הסחר מכל העולם נפגשים דווקא באינדונזיה, היא ההוכחה שכלכלה היא הדיפלומטיה האמיתית המחברת בין מדינות".

רקע כללי

ארגון הסחר העולמי מסדיר את התנהגות המדינות החברות בו בכל הנושאים הקשורים במדיניות סחר החוץ, כגון ביטול הגבלות כמותיות על יבוא, הגבלות על הטלת מכסים על מוצרים (כולל מוצרי טקסטיל, מזון וחקלאות), ליברליזציה בסחר בשירותים, הגנה על קניין רוחני ועוד. כמו כן מהווה הארגון מסגרת להסכמים נוספים, שבחלקם חברות רק חלק מהמדינות כגון הסכם הרכישות הממשלתיות (GPA – Government Procurement Agreement).

ההסכמים, המנוהלים על ידי מזכירות הארגון, מהווים בסיס ומסגרת למו"מ בין לאומי לשיפור תנאי הסחר העולמי. ההסכמים עוסקים בהיבטים רבים של הסחר העולמי וכוללים הסכמים על סחר בטובין (GATT – General Agreement on Tariffs and Trade), סחר בשירותים (GATS – General Agreement on Trade in Services), קנייין רוחני TRIPS -Trade related aspects of) intellectual property rights), היטלי ביטחה והיצף, הסכם על סובסידיות, מנגנון יישוב סכסוכים ועוד.

ההסכמים, בין השאר, מדרבנים ממשלות להמשיך להוריד מכסים ולהסיר מגבלות סחר שונות, הם מגבילים את חופש הפעולה במתן סובסידיות לחקלאות ואוסרים על מתן סובסידיות ישירות ליצואנים, הם מחייבים את המדינות המפותחות לפרסם מידע על הרכישות הציבוריות שלהן, ולאפשר ליצרנים זרים להתחרות במכרזים אלו בתנאים שווים לאלו של היצרנים המקומיים. ישראל חברה בארגון הסחר העולמי מאז 1995.

פורסם בקטגוריה ג, כלכלה | עם התגים , , , , , | סגור לתגובות

אושר בטרומית: הציבור ישפיע באמצעות עצומות על עבודת הכנסת

מהפכה בעבודת הכנסת: הדמוקרטיה הפרלמנטרית מתקרבת לעם. הכנסת אישרה הבוקר בקריאה טרומית לפיה הציבור יוכל להשפיע על דיוני הכנסת דרך עצומות שיועלו לאתר האינטרנט שלה.

הצעת החוק, שהוגשה ע"י ח"כ חיליק בר (העבודה), נועדה להקים מנגנון שיאפשר הגשת עצומה לכנסת על ידי כל אזרח או קבוצת אזרחים, הנוגעת לתחומי הפעילות של מדינת ישראל ומשפיעה על מגישי העצומה באופן ישיר. לצורך כך תוקם ועדה בכנסת שתטפל בקבלה ורישום של העצומות ותנתב אותן לוועדות הכנסת השונות לפי תחומי סמכותן.  יוזמי העצומה יוזמנו לדיוני ועדות הכנסת והציבור ישותף בסטטוס הטיפול בעצומה באמצעות אתר האינטרנט של הכנסת.

ח"כ חיליק בר. מקרב את הדמוקרטיה הפרלמנטרית לעם (צילום: נירה ידין)

ח"כ חיליק בר. מקרב את הדמוקרטיה הפרלמנטרית לעם (צילום: נירה ידין)

בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי "מסתבר כי הציבור מתקשה במציאת כלים להשפיע על נבחריו בתקופה שבין מערכות הבחירות. מטרתה של הצעת החוק להתמודד עם קשיים אלה באמצעות יצירת מנגנון שיאפשר לציבור להשפיע על הדיונים המתקיימים בכנסת, וזאת באמצעות הגשת עצומות לכנסת, בדומה לקיים בפרלמנט האירופי".

עפ"י הצעת החוק, כל אזרח או קבוצת אזרחים יהיו רשאים להגיש לכנסת עצומה הנוגעת לתחומי הפעילות של המדינה ומשפיעה עליהם באופן ישיר. עצומות אלה יוגשו לוועדה מיוחדת שתוקם לעניין זה בכנסת ותיקרא "ועדת העצומות". ועדה זו תקבע מהן עצומות קבילות, ותעביר אותן לוועדות הכנסת שנושא העצומה מצוי בסמכותן. הוועדות ידונו בנושאי העצומות, ויזמינו לדיוניהן את החותמים על העצומות או נציגיהם. לאחר הדיון יניחו הוועדות מסקנות על שולחן הכנסת, ויושב ראש הכנסת יחליט אם יתקיים עליהן דיון במליאת הכנסת.

כדי להבטיח את שיתוף הציבור, ישותפו באתר האינטרנט של הכנסת העצומות הקבילות שהוגשו, וכן עדכון בדבר הדיונים בכנסת בנושאי העצומות.

"אין ספק כי בעידן הרשתות החברתיות קל יותר לאגד את הציבור סביב נושאים המעניינים אותו, וכך תוכל הכנסת להיות קשובה לרחשי העם, בלי לוותר על המודל הדמוקרטי המאפיין אותה מאז הקמתה", נאמר בדברי ההסבר להצעת החוק.

יוזם הצעת החוק, ח"כ חיליק בר (העבודה): "החוק הזה נועד לאפשר לאזרחים להיכנס לאתר האינטרנט להגיש עצומה ובקשה לדון בנושא שחשוב להם באחת מוועדות הכנסת הרלוונטיות ואולי אף במליאת הכנסת. נקודת המוצא שלנו, שלא כל החכמה נמצאת בידינו, 120 חברי הכנסת, ויש יתרון גדול לקבל ולשמוע רעיונות מאזרחים. המטרה, שלא רק אזרחים שיש להם "חבר" או "מקורב" בכנסת, יוכלו להגיש הצעות אלא כל אזרח שיש לו מה לומר. תהיה בכך אמירה כלפי האזרחים "שהכנסת מקשיבה להם". זהו דבר שקורה כבר בפרלמנט האירופאי".

40 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה טרומית ורק חבר כנסת אחד התנגד לה. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תדון בה להכנתה לקריאה הראשונה.

פורסם בקטגוריה א, אקטואליה, בארץ, חדשות בארץ, מדיני-פוליטי | עם התגים , , | תגובה אחת

בכיר בארגון החיזבאללה חוסל בביירות

חיסול בלבנון – ארגון הטרור חיזבאללה דיווח הבוקר (רביעי), כי אחד מבכיריו, חסן א-לקיס, חוסל הלילה בחצות בביתו בביירות. בהודעה שפרסם הארגון נטען כי לקיס חוסל מול ביתו בשכונת א-סן תיריז במזרח ביירות. הוא שב מעבודתו ונורה בידי אלמונים שהמתינו קרוב לביתו. 

תחנת השידור "קול לבנון" מסרה היום כי לקיס נורה חמש פעמים בראשו ובצווארו בעת שהחנה את רכבו בתוך חניון תת-קרקעי מתחת לביתו. החיזבאללה טען כי ישראל ניסתה בעבר להתנקש בחייו, ללא הצלחה. הארגון מפנה אצבע מאשימה כלפי ישראל: "האויב הציוני יישא במלוא האחריות על הפשע הפחדני הזה ועל הניסיונות החוזרים ונשנים לפגוע בראשי החיזבאללה". בהודעת הארגון נאמר על המחוסל כי היה "ג'יהאדיסט ואביו של שהיד שנהרג בשנת 2006 במלחמת לבנון השנייה". בישראל שומרים בשלב זה על שתיקה ולא מגיבים. 

למרות האשמות החיזבאללה, ארגון המכנה את עצמו "חופשיי הסונה בבעלבק" קיבל על עצמו אחריות לביצוע חיסולו של  א-לקיס.

חוסל. חסן א-לקיס (צילום מדף ארגון החיזבאללה)

חוסל. חסן א-לקיס (צילום מדף ארגון החיזבאללה)

חסן א-לקיס היה אחראי מטעם הארגון על נושאי המחקר והפיתוח במערך הרקטי וכן על אמצעי לחימה טכנולוגיים מתקדמים. על פי פרסומים בכלי התקשורת בלבנון, ישראל כבר ניסתה לחסלו ב-2006, במהלך מלחמת לבנון השנייה, באמצעות הפצצה על ביתו שבדרום ביירות. כתוצאה מהפצצה זו נהרג בנו.

לפני כשבועיים החרידו את ביירות שני פיצוצים אדירים סמוך לשגרירות איראן בביירות שבוצעו בידי שני מחבלים מתאבדים. כתוצאה מכך נהרגו 25 בני אדם ו-150 נפצעו. בחיבאללה מיהרו להאשים את ישראל וטענו כי "הברית הישראלית-מערבית מובילה את הפרויקט הזה והאינטרסים שלהם תואמים את אלה של משטרים מסוימים באזור ושל קבוצות קיצוניות", כך אמר יו"ר סיעת חיזבאללה בפרלמנט הלבנוני, מוחמד רעד. בינתיים התבררה זהות אחד מהמתאבדים כפלסטיני תושב מחנות הפליטים בצידון.

הרכב בו התבצע החיסול (צילום: אל מנאר)

הרכב בו התבצע החיסול (צילום: אל מנאר)

אמש העניק חסן נסראללה ראיון לערוץ הטלוויזיה הלבנוני OTV, בו האשים ישירות את ערב הסעודית כמי שעומדת מאחורי הפיגוע בשגרירות, בניגוד להודעת הארגון. כזכור, ארגון המסונף לאל-קאעידה נטל על עצמו אחריות למעשה ודרש  מאיראן להורות לחיזבאללה להוציא את אנשיו מסוריה. נסראללה אמר, כי למרות הודעת הארגון, שירותי המודיעין של ערב הסעודית עומדים מאחורי התמיכה בארגון וטען כי שירותי המודיעין הסעודיים גם עומדים מאחורי פיגועי הטרור בעיראק. נסראללה התייחס לסוגיית הגרעין באיראן ואיומי התקיפה הישראליים ואמר: "אינני מאמין שישראל יכוולה לתקוף באיראן בלי שתקבל לכך אור ירוק מארה"ב".

[related-posts]

פורסם בקטגוריה אקטואליה, ב, בטחוני, מזרח תיכון | עם התגים , , , | סגור לתגובות

חדש בעולם הנדל"ן: מצלמות ריאליטי

חברת הבנייה, אוסטק שמיר, החלה במיזם ריאליטי עבור דיירים שרכשו דרכה שטחי מגורים לבנייה. אתרי הבנייה של החברה רושתו במצלמות, המשדרות באופן מקוון 24 שעות ביממה – כך שכל אדם יכול לצפות בהתקדמות הבנייה של ביתו לעתיד.

משקיפים על אתר הבנייה (צילום: אוסטק שמיר)

משקיפים על אתר הבנייה (צילום: אוסטק שמיר)

המצלמה מאפשרת ללמוד על השלבים השונים בבנייה, לראות "בעיניים", מהם שלבים אלו כוללים וכיצד התכנונים המשורטטים על הדף הופכים לעבודה פעילה בשטח.

זהו קונספט ראשוני בישראל, שבו הציבור יכול לעקוב אחר הנכס הנדל"ני שרכש, ולדעת מתי מתבצעות העבודות, איכותן ומהירות ההתקדמות של כל שלב. עד כה, הציבור הרחב היה יכול להתחבר למצלמות מקוונות של מע"צ – כדי לחזות פקקים, מצלמות חופים – כדי לזהות אקלים או גלים ואף מצלמות לעסקים/בתים פרטיים – תחת סיסמה וגישה מונחית.

כאמור, אוסטק שמיר היא חברת הנדל"ן הראשונה בארץ המאפשרת ללקוחותיה לעקוב אחר התקדמות הבנייה משלב החפירות ועד שלב מסירת המפתח.

דרור שמיר, מנכ"ל החברה, הוסיף כי "כחלק מהמקצוענות והשליטה שלנו בכל תהליכי הבנייה – הצבנו מצלמות באתר הבנייה לשם מעקב ישיר ונגיש, הן ללקוח הבונה והן ללקוח המתעניין והסקרן – לראות כיצד רעיונות לובשים צורה וחלומות הופכים לבית".

פורסם בקטגוריה ג, חדשות כלכלה, כלכלה, נדל"ן | עם התגים , , , | סגור לתגובות