Skip to content

דחייה של יממה במהלך הקרקעי. קלינטון לביקור בזק בארץ

ה"תשיעייה" דנה עד לפנות בוקר בטיוטה המצרית של מתווה הפסקת האש - אך לא החליטה לקבלו. היום תצטרף מזכירת המדינה הילארי קלינטון למאמצים המדיניים לגבש הפסקת אש.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דחייה של 24 שעות מסתמנת בשלב זה באולטימטום הישראלי לכניסה קרקעית לרצועת עזה. זאת כדי לתת שהות נוספת למצרים לגבש מתווה מוסכם להפסקת אש' וכדי לצבור לגיטימציה לכניסה קרקעית לרצועת עזה אם ייכשל המהלך המדיני.

ממתינים להחלטה. חיילי צה"ל ליד עזה (צילום: טל ים)

ובינתיים גובר הלחץ המדיני, כאשר גם מזכירת המדינה האמריקנית, הילארי קלינטון, מתערבת ישירות במו"מ. קלינטון תגיע הערב לישראל לביקור בזק ותיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. היא גם צפויה להיפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן, במטרה לנסות ולקדם הסכם הפסקת אש.

קלינטון מגיעה לישראל היישר מביקורה במזרח הרחוק – שם ליוותה את נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. היא תדלג בין ירושלים לרמאללה, אך לא להיפגש עם גורמים מהחמאס.

שרי התשיעייה דנו הלילה עד אחר חצות בהצעה המצרית להפסקת אש – אך לא החליטו, בשלב זה, לקבל את המתווה המצרי. בין השאר, ישראל דורשת מחמאס לנצור את האש לפחות ליממה או שתיים כדי ללבן את תנאי הפסקת האש. בדרג המדיני רוצים למצות את המאמצים להשגת הסכם הפסקת אש ארוכת טווח ובכך להשיג את יעדי המבצע ללא צורך במהלך קרקעי. עם זאת, גורמים מדיניים מדגישים כי האופציה הקרקעית נשארת על השולחן.

ואכן, בצהריים תתכנס ועדת החוץ והביטחון של הכנסת כדי לאשר את בקשת שר הביטחון, כדי לגייס עוד אנשי מילואים. במקביל יימשך היום המאמץ המדיני. הבוקר ייפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר החוץ של גרמניה, גידו וסטרוולה, ומחר ייוועד עם מזכ"ל האו"ם באן קי-מון, שיגיע היום ארצה מקהיר.

"אני מעדיף פתרון מדיני". נתניהו לשר החוץ הגרמני ווסטרוולה. (צילום - קובי גדעון / לע"מ)
"אני מעדיף פתרון מדיני". נתניהו לשר החוץ הגרמני ווסטרוולה. (צילום - קובי גדעון / לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הבוקר בלשכתו בירושלים עם שר החוץ של גרמניה, גידו ווסטרוולה. בפתח הפגישה אמר נתניהו: "גרמניה הפגינה תמיכה חד-משמעית ועקבית במדינת ישראל. בזמן שאנו משוחחים כעת, ערי ישראל מופגזות ויש התקפות רקטות על באר שבע. לארגוני הטרור בעזה אין כל חמלה והם יורים על אזרחים בזמן שהם מתחבאים מאחורי אזרחים. אנו עושים את ההפך. עבורנו, בכל פעם שיש נפגעים אזרחיים זהו כישלון מבצעי, ועבורם זוהי הצלחה. זהו הבדל מהותי ותושבי ישראל לא יכולים לסבול את המצב הזה, שבו ערינו נמצאות תחת מתקפה מתמדת.

"אני מעדיף פתרון מדיני", הדגיש נתניהו. "אני מקווה שנוכל להשיג פתרון כזה אך אם לא, יש לנו את הזכות המלאה להגן על עצמנו באמצעים אחרים ונשתמש בהם. אני מאמין שגרמניה יכולה למלא תפקיד חיובי בניסיונות למצוא פתרון סיום לסכסוך זה, והסדר ארוך טווח שיבטיח שכלי נשק כאלה לא ייכנסו שוב לרצועת עזה ואני מקווה לדון איתך בכך. כאמור, אנו מחפשים פתרון מדיני באמצעות מגעים להפסקת אש, אך אם הירי יימשך נאלץ לנקוט בצעדים רחבים יותר ולא נהסס לעשות זאת".

שר החוץ של גרמניה ווסטרוולה אמר: "אני כאן כדי להדגיש שגרמניה עומדת לצד ידידינו בישראל, ולישראל יש את כל הזכות להגן על עצמה ועל אזרחיה מפני התקפות טילים מעזה. מובן שכעת עלינו לבחון ולדון כיצד ניתן להגיע להפסקת אש, אך יש תנאי מוקדם אחד לכך, וזהו הפסקה של התקפות הטילים על ישראל. זהו מסר ברור לא רק של ממשלת גרמניה, אלא גם של שרי החוץ האירופים מאתמול". בפגישה הציג נתניהו לשר החוץ הגרמני תמונות ותצלומי אוויר (תצ"א) המראים כיצד פועל החמאס בין אזרחים כדי לירות על אזרחים בישראל.

"גרמניה ניצבת לצד ישראל". שר החוץ הגרמני ווסטרוולה לנשיא המדינה. (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
"גרמניה ניצבת לצד ישראל". שר החוץ הגרמני ווסטרוולה לנשיא המדינה (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

גם נשיא המדינה שמעון פרס קיים הבוקר פגישת עבודה מדינית עם שר החוץ של גרמניה. הנשיא פרס הודה לשר החוץ על בואו לישראל ואמר: "אנו מעריכים את תמיכת גרמניה והקנצלרית מרקל בישראל כמנהיגה משמעותית באיחוד האירופי ואת תמיכתה של אירופה… ישראל נחושה להפסיק את הירי המתמשך על אזרחי הדרום". הנשיא פרס הוסיף: "אנו מעריכים מאד את מאמציך להביא לסיום ההתקפה על חיים אזרחיים בישראל ולהביא תקווה לאזור".

שר החוץ ווסטרוולה אמר: "ממשלת גרמניה ניצבת לצד ידידתה ישראל. לישראל יש הזכות להגן על עצמה ועל אזרחיה ועל חמאס מוטלת האחריות לעצור את מתקפת הטילים על ישראל. התמיכה בישראל, אינה רק עמדתה של גרמניה, אלא גם של האיחוד האירופי כפי שהשתקף בהצהרות שרי החוץ של האיחוד אתמול בבריסל".

ווסטרוולה הדגיש: "לגורמים בקהילה הבין-לאומית ישנו רושם מוטעה לפיו ירי הטילים התחיל בימים האחרונים כתוצאה מההסלמה, אך לגרמניה ברור ואנו מבהירים זאת לקהילה הבין-לאומית כי התקפות הטילים היוו איום על ישראל מזה שנים וביתר שאת בחודשים האחרונים".

שר החוץ הגרמני התייחס לעמדתה של מצרים ואמר: "אנו מקווים כי מצרים תשתמש בהשפעתה כדי לסייע להשגת הפסקת אש. למצרים תפקיד מרכזי ואני אופטימי בתחושה שהם יודעים את כובד האחריות המוטלת עליהם".

אמש נפגש ווסטרוולה, עם שר החוץ אביגדור ליברמן וקרא לכל הצדדים "לפעול באחריות, במידתיות ובאיפוק" ואמר: "צריך להימנע מאובדן חיי עוד אזרחים. שלום הוא המטרה המשותפת שלנו, ועכשיו אנחנו צריכים לדון איך אפשר להגיע להפסקת אש ולהפסיק את ההסלמה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן