Skip to content

חייל ואזרח נהרגו מרקטות באשכול. טיל פגע בבניין ברשל"צ

22 חיילי צה"ל נפצעו היום בדרגות פציעה שונות ממטחי רקטות. שני אנשים נפצעו קל בפגיעה ישירה של טיל בבניין בראשון לציון. ירי הרקטות נמשך וכך גם תקיפות צה"ל. מזכ"ל האו"ם נחת בארץ בשעות אחר הצהריים. בפגישתו המדינית הראשונה שמע מפי שר החוץ כי אם ישראל תיאלץ, בסופו של דבר, להיכנס קרקעית לעזה, זה לא יהיה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הותר לפרסום: חייל צה"ל נהרג הבוקר מפגיעת רקטה במועצה האזורית אשכול. ההרוג הוא רב"ט יוסף פרטוק, בן 18, מעמנואל. הודעה נמסרה למשפחתו. בשעות אחר הצהריים נהרג צעיר בדואי מפגיעת רקטה בעת שעבד עם חבר. חברו נפגע בינוני ופונה לביה"ח סורוקה לקבלת טיפול. הצעיר שנהרג הוא עובד קבלן ממשרד הביטחון. במהלך היום נפצעו 22 חיילים בדרגות פציעה שונות ממטחי רקטות. במקרה אחד נפגע קצין שריון (מיל') מרסיס בגבו ופונה במצב קשה לבית החולים תל השומר. לאחר סדרת בדיקות וניתוח מצבו הוגדר בינוני.

בשעות אחר הצהריים נפצעו מנפילה חמישה חיילים באורח קל עד קשה. אחד מהם, חייל שנפצע קשה, פונה באמצעות מסוק לבית החולים סורוקה בבאר שבע כשהוא מונשם ומורדם וסובל מפגיעה חמורה בראשו. עוד עשרה חיילים לקו בחרדה. כעבור חצי שעה אירעה נפילה נוספת, שפצעה חמישה חיילים, בהם שניים באורח בינוני עד קשה. אחד החיילים פונה לבית החולים באמצעות מסוק צבאי כשהוא מונשם ומורדם עם פגיעות בחזה.

רקטה פגעה ישירות בבניין בראשון לציון בשעה שש בערב. שני אנשים נפצעו קל מרסיסים. שלושה לפחות לקו בחרדה. הדיירים בדירה שנפגעה נשמעו להוראות, שהו בממ"ד וניצלו. תושבת העיר, שגרה סמוך לבניין שנפגע, אמרה למגפון: "אני עדיין מרגישה את ההדף ברגליים…". כיפת ברזל לא הופעלה נגד הרקטה ששוגרה לעיר. הרקטה מסוג פאג'ר שוגרה על ידי ארגון חמאס. אחר כך נורו מטחים לעבר באר שבע ובאר טוביה שיורטו או נפלו בשטחים פתוחים.

פגיעה בבניין מגורים בראשון לציון (צילום: משטרת ישראל)
פגיעה בבניין מגורים בראשון לציון (צילום: משטרת ישראל)
שוטפים את הרחובות בראשון באיזור הפיצוץ (צילום: יולה זובריצקי)
שוטפים את הרחובות בראשון באיזור הפיצוץ (צילום: יולה זובריצקי)

ארגוני ההתנגדות מדברים על הפסקת אש וממשיכים לשגר רקטות לריכוזי אוכלוסיה בישראל. דובר הג'יהאד האסלאמי הודיע הערב (שלישי), ב-16:30, כי חתימה על הסכם הפסקת אש צפויה להתקיים בתוך שלוש שעות. אחר כך הודיעו שהיא תיכנס לתוקף בחצות. זמן לא רב אחר כך, ב-17:16 בערב, יירטה כיפת ברזל רקטה בשמי אשדוד.

בינתיים צה"ל מפיץ כרוזים ומודיע – גם באמצעות שיחות טלפון – לתושבי שש שכונות בצפון העיר עזה, לפנות את בתיהם לכיוון מרכז העיר. בכרוזים ובהודעות נמסר, כי מתוך רצון להימנע מלפגוע בחפים מפשע, הם נדרשים מייד לפנות את בתיהם לאזור הרחובות המצוינים בהודעות. החמאס הגיב בהודעה לתושבים כי עליהם להישאר במקומם.

מבנה שנפגע מהפגזות צה"ל (צילום: סוכנות מען)
מבנה שנפגע מהפגזות צה"ל (צילום: סוכנות מען)

כלי תקשורת פלסטיניים מוסרים, כי תושבים מצפון הרצועה נמלטים לדרומה מחשש לכניסת צה"ל וההפגזות החל משעות הצהריים על עמדות שיגור בפאתי העיר. עד כה נמנע צה"ל לטווח עמדות אלה מחשש לפגיעה בחיי אזרחים.

באר שבע ספגה היום יותר משלושים רקטות שנורו לעברה. מרביתן יורטו על ידי כיפת ברזל. שתי רקטות נוספות  נחתו סמוך לירושלים. אחת בשטח הסמוך להתנחלות בגוש עציון והשנייה בשטח פתוח בכפר פלסטיני. הרקטות התפוצצו בלי לגרום נזק לאדם או לרכוש. זו הפעם השנייה שהפלסטינים יורים לכיוון ירושלים. ביום שישי נפלה רקטה בגוש עציון. מומחי ביטחון שבדקו את הרקטות אמרו, כי מדובר ברקטות מתוצרת עצמית של הפלסטינים.

בעקבות האזעקה בירושלים שקדמה לנפילות, נכנסו תושבי הבירה למרחבים המוגנים על פי הוראות פיקוד העורף. צה"ל הודיע כי שלושת הפעילים ששיגרו את הרקטות לעבר הבירה חוסלו בירי טיל מהאוויר. מספר דקות לפני כן נפגע מבנה במועצה האזורית אשכול. אדם אחד נפצע קל כתוצאה מכך. באחד מקיבוצי המועצה נפגע מבנה וכתוצאה מכך נפצעו קל חמישה חיילים.

צה"ל ממשיך ותוקף באמצעות כוחות אוויר וארטילריה. דובר צה"ל מסר כי היום הותקפו ונפגעו עשרות משגרי רקטות וביתו של מפקד בחמאס, בו הוטמנו  אמצעי לחימה. הפלסטינים מצידם מסרו כי 16 בני אדם נהרגו מתקיפות צה"ל היום.

מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, נחת בארץ אחר הצהריים. השר להגנת הסביבה גלעד ארדן קיבל את פניו בנמל התעופה בן גוריון.

ליברמן למזכ"ל האו"ם: "חומת מגן 2" (צילום: פלאש 90)
ליברמן למזכ"ל האו"ם: "חומת מגן 2" (צילום: פלאש 90)

באן קי מון הגיע מקהיר, שם השתתף באופן פעיל במאמצים לגבש מתווה מוסכם להפסקת אש בין ישראל לחמאס. לפני צאתו לישראל נפגש מזכ"ל האו"ם עם נשיא מצרים מורסי ובמסיבת עיתונאים שערך קרא להפסקת אש מיידית באזור. הוא פנה לפלסטינים להימנע מהמשך הירי מעזה ולישראל קרא להימנע מפעולה קרקעית ברצועה: "כניסה לעזה תהווה הסלמה מסוכנת", אמר. "יש לישראל זכות מלאה להגן על עצמה על פי החוק הבינלאומי, אבל מבצע קרקעי זה לא הצעד הנכון".

מיד עם הגיעו לישראל נסע באן קי מון למשרד החוץ, שם נפגש עם שר החוץ אביגדור ליברמן. בפגישה אמר השר ליברמן למזכ"ל באן: "אנו מעריכים את עמדתה של הקהילה הבינלאומית, שגיבתה באופן חד משמעי את זכותה של ישראל להגן על עצמה ועל אזרחיה". הוא הודה למזכ"ל באן על מאמציו להביא לשקט ולרגיעה באזור.

אחד מתצלומי האוויר שראש הממשלה הציג בפגישותיו המדיניות לאורחיו
אחד מתצלומי האוויר שראש הממשלה הציג בפגישותיו המדיניות לאורחיו

"יחד עם זאת", אמר השר ליברמן, "הדיבורים והקריאות הפומביות לישראל להימנע מפעילות קרקעית מחזקות את החמאס ומאריכות את העימות הנוכחי. אם ישראל תאלץ להיכנס לעזה למבצע קרקעי זה לא יהיה מבצע מוגבל ולא 'עמוד ענן 2' אלא 'חומת מגן 2'", אמר השר ליברמן.

לאחר פגישותיו עם שר החוץ ועם שר הביטחון נפגש מזכ"ל האו"ם עם ראש הממשלה נתניהו. "אני יודע שאתה מוטרד מקורבנות אזרחיים מכל הצדדים", אמר ראש הממשלה למזכ"ל האו"ם. "אנחנו חולקים אתך את הדאגה הזאת – וזוהי הסיבה שהצבא שלנו כל הזמן מנסה להימנע מקרבנות אזרחיים. אני לא חושב שיש עוד צבא בעולם שעושה כל כך הרבה מאמצים לשמור על חפים מפשע מחוץ לטווח האש. ישראל יוצאת דופן בתנאים שבהם היא מתמודדת. אנחנו מנהלים פעולה כירורגית נגד טרוריסטים, בשעה שהאוכלוסייה שלנו מופגזת ברקטות ללא אבחנה".

נתניהו המשיך: "לכוון על אזרחים ולהתחבא מאחורי האוכלוסייה שלך – זה פשע מלחמה. הטקטיקות האלה הן לא לגיטימיות והן צריכות להיות מגונות ע"י כל הצדדים האחראיים. ברגע שאנחנו מתייחסים ביחס סימטרי לקרבנות הטרור ולקרבנות של נזק נלווה למאבק נגד טרור – זו סימטריה כוזבת. זה כשלון. אף מדינה לא תסבול מתקפות טילים נגד עריה ואזרחיה. ישראל לא יכולה לסבול ולא תסבול מתקפות כאלה. אם יש פתרונות שאפשר ליישם באמצעים דיפלומטיים – ישראל תהיה צד לפתרון כזה. אבל ישראל לא תהסס לעשות את מה שצריך לעשות כדי לגונן על אזרחיה".

"סימטריה כוזבת". נתניהו ובאן קי מון. (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
"סימטריה כוזבת". נתניהו ובאן קי מון. (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

מזכל האו"ם, באן קי מון, אמר: "הסלמה נוספת תהיה מסוכנת לפלסטינים ולישראלים – ועלולה לקלוע את האזור כולו לסיכון. אני מגנה בחריפות את התקפות הטילים של מיליטנטים על אזרחים בישראל. אבל, כדי שנוכל להחזיר את הביטחון ישראל צריכה להפעיל ריסון מירבי ולהימנע ממבצע קרקעי. גם כאשר טילים ישראליים עשויים להיות מכוונים נגד מטרות לגיטימיות ברצועת עזה, הם עלולים לפגוע בתשתיות אזרחיות. שימוש  יתר בכוח הוא טעות וצריך להידחות. אני מקבל את זה שהמבצעים האלה יועדו רק נגד מתקנים צבאיים. אבל ראינו שגם אזרחים נפגעו. צריך לכבד את חייהם של האזרחים בשני הצדדים וכל מי שמפעיל כלי נשק צריך לכבד את החוק הבינלאומי ההומניטארי. הסיבוב החדש של סיבוב הדמים הזה לא יהפוך את חיי הישראלים והפלסטינים לבטוחים יותר. הוא גם לא יקדם את המו"מ שיכול להביא לשתי מדינות לשני עמים".

בפגישה בין נשיא המדינה, שמעון פרס, לבין מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, אמר הנשיא: "אף חברה באו"ם, ולא האו"ם עצמו היו מאפשרים ל 1300 טילים לאיים על נשים וילדים. מנהיגי העולם חייבים להתעקש כי על חמאס להפסיק את הירי, וכי טרור אינו מתקבל". הנשיא הדגיש כי הדרך היחידה להשגת שלום אמיתי היא באמצעות משא ומתן אך במידה ויימשך הירי, ישראל תעשה כל שיידרש בכדי להגן על אזרחיה: "מטרתנו היא להגן על חיי אזרחנו. אנו מעדיפים להגיע לכך באמצעות משא ומתן ולא באמצעות ירי – אך אם לא תהיה ברירה נאלץ לפעול בכל כוחנו".

באן קי מון ושמעון פרס. הפנקס פתוח והיד רושמת. (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
באן קי מון ושמעון פרס. הפנקס פתוח והיד רושמת. (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

מזכ"ל האו"ם באן קי מון אמר: תיאר את הנעשה בזירה המדינית: "אנו מודאגים מהמצב בין ישראל לעזה, הסלמה נוספת תהיה מסוכנת וטרגית- עבור הפלסטינים ועבור הישראלים ותשים את האזור כולו בסכנה. אני פה בכדי לקרוא לעצור את האש ולהשיב את הרגיעה באופן מידי. אני יודע כמה קשה המצב אבל ישראל חייבת לנהוג באיפוק. הזהרתי את המנהיגים בישראל מפני כניסה קרקעית, אשר תביא לתוצאה חמורה יותר. אני גם מודאג מכך שבזמן שישראל מכוונת למטרות צבאיות בתוך עזה, היא פוגעת והורגת אזרחים וגורמת לנזק בתשתיות. אובדן חיי אזרחים אינו מתקבל על הדעת בשום נסיבות, השימוש בכוח חייב להיפסק".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן