Skip to content

מהפכה: עכברים מזהים חומרים אסורים ומסוכנים

הם מזהים אדים הנפלטים ממגוון רב של חומרי נפץ, סמים, מוצרים חקלאיים, מזון מקולקל, סמני מחלה ועוד. יכולת הגילוי שלהם, ללא הקרנות, עולה על כל טכנולוגיית הנמצאת היום בשימוש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

החברה הישראלית ביו אקספלוררס Bio Explorers, מקבוצת חברות תמר, הציגה בכנס הגנת המולדת את שיטתה המהפכנית לגילוי חומרים אסורים ומסוכנים למגוון יישומים, ברמת רגישות הגבוהה מזו של המערכות הקיימות בשימוש היום. השיטה מבוססת על שימוש בעכברים הניחנים בכושר הרחה מצוין ורגישות גבוהה במיוחד, המאפשרים להם לזהות אדים של מספר רב של חומרים ולהבחין ביניהם. בגין פיתוחיה רשמה החברה פטנטים בישראל, בארה"ב ובאירופה.

רמת הדיוק והרגישות

אחד העכברים שהוכשר למטרות הזיהוי
גלאי ביולוגי. אחד העכברים שהוכשר למטרות הזיהוי

ביצועי העכברים, המשמשים כגלאים ביולוגיים, נבחנו בסדרת ניסויים אובייקטיביים. ניסויים אלה הוכיחו כי רמת רגישותם של העכברים בגילוי מגוון חומרים עולה על יכולת הגילוי של כל טכנולוגיה הנמצאת בשימוש כיום, ואף כנראה גבוהה מרמת רגישות הגילוי של כלבים מאומנים. בעוד ששיטות הגילוי הקיימות מתבססות על המצאות שרידי חומר אסור ברמת חלקיקים (מוצק, נוזל), הגלאים הביולוגיים של חברת ביו אקספלוררס מגלים חומרים גם בריכוזים מזעריים באדים גז).

יישומים

הגלאים הביולוגיים של חברת ביו אקספלוררס מתאימים לשימוש במגוון רחב של יישומים, כולל, בין השאר: אבטחה (גילוי חמרי נפץ), מכס (גילוי סמים וכסף), חקלאות (גילוי בקטריות, חמרי הדברה וזיהומים שונים), מזון (גילוי מוקדם של מזון מקולקל), רפואה (גילוי מוקדם של מחלות).

העכברים מאומנים לשמש כגלאים ביולוגיים באופן אוטומטי ומבוקר, ומפיקים תוצאות מרשימות בעקביות. טכנולוגיית האימון שפיתחה החברה מאפשרת הוספת חומר חדש לרשימת המטרות של הגלאים תוך מספר ימים.

שערים לגילוי חומרי נפץ

המוצר הראשון שפיתחה חברת ביו אקספלוררס, בשיתוף עם גורמי בטחון, הוא שער לגילוי חומרי נפץ המוסתרים על גופו של אדם. המערכת גילתה מטעני נפץ שטכנולוגיות אחרות לא הצליחו לגלות – גם כאשר באו במגע ישיר עם החומר. יכולת הגילוי המצויינת של מערכת השער נזקפת לזכות הגלאים הביולוגיים, המסוגלים לזהות, ריכוזים נמוכים ביותר של חומרים, גם אם הם מגיעים כאדים.

שערים לגילוי חומר נפץ
שערים לגילוי חומר נפץ

החברה אף פיתחה מכונות לגילוי בהן משמשים מספר גלאים ביולוגיים במקביל, ובכך שיפרה את רמת הגילוי והפחיתה למינימום את אחוזי אתראות השווא (קרוב ל- 0). מומחי החברה פיתחו אלגוריתמים מתקדמים, המנתחים את תוצאות הגילוי ומספקים חיווי בעל אמינות סטטיסטית גבוהה לאין ארוך משל מכונות גילוי אחרות.

המערכת מאפשרת לערוך בידוק בטחוני לנוסעים בהספק גבוה משמעותית מהמתאפשר כיום. הבדיקות מצתבצעות באופן ידידותי (ללא צורך בחליצת נעליים, ריקון כיסים), ללא חשיפה לקרינה וללא פגיעה בפרטיות (כבסורקי גוף ובבדיקות ידניות). בנוסף, השימוש במערכת זו מוזיל עלויות הודות לחסכון בכוח האדם הנדרש לדגום את פרטי הלבוש / החפצים ולנתח את תמונת ההדמייה.

בשלב הנוכחי מפתחת ביו אקספלוררס מערכות נוספות לבידוק ביטחוני של מטענים מסחריים, ויכולות לבידוק כלי רכב.

ההכשרה וההפעלה

צוות של החברה ושל מומחים בהתנהגות בעלי חיים פיתח שיטה ממוחשבת ואוטומטית חדשנית, העומדת בדרישות חוק צער בעלי חיים להכשרתם של העכברים כביו סנסורים, כדי שיוכלו לזהות באמצעות חוש הריח שלהם חומרי יעד רבים ומגוונים – מסוגים שונים של חומרי נפץ למגוון של סמים, מוצרים חקלאיים, מזון מקולקל, סמני מחלה ועוד.

העכברים מתרבים במתקן מיוחד החופשי מגורמי מחלה (specific pathogen free) ונשמרים כל הזמן בתנאי מעבדה "במחסניות דיור". בכל מחסנית חיים 4-8 עכברים בהתאם ליישום הנדרש. המחסניות מאוחזקות ברמת איכות גבוהה ולעכברים מספקים אוכל ומים וזמן השירות שלהם במתקן הוא לתקופה של 14 יום. כל שבועיים הם מוחלפים בעכברים חדשים על ידי אנשי שירות מיומנים, כדי לאפשר פעילות של 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע.

העכברים נשארים סמויים ואינם באים במגע במגע עם אנשים הנסקרים. יתר על כן, האוויר זורם תמיד רק מהנסקרים לעבר העכברים ולא בכיוון ההפוך. כתוצאה מכך האנשים שעברו סקירה אינם מודעים שעברים מהווים את מערכת הזיהוי.

למרות שקולטני הריח של העכברים דרוכים כל זמן כדי לזהות את הריחות של חומרי היעד הספציפיים, מוחלפת המחסנית "המבצעית" כל 4 שעות במחסנית חלופית, כדי להבטיח ביצועי שיא ולספק תוצאות מדויקות.

קבוצת תמר מתמחה במתן פתרונות מתקדמים וחדשניים בתחומי האבטחה וההנדסה האזרחית. בתחום האבטחה, הקבוצה מפתחת טכנולוגיות חדשניות לגילוי חומרי נפץ (חנ"מ) וחומרים אסורים נוספים, תוך שימת דגש מיוחד על שיפור הגורם האנושי בשרשרת האבטחה והשבחתו.

קבוצת תמר כוללת את החברות הבאות:

תמר – החברה הישראלית לחצוב מתקדם בע"מ – מתמחה בשימוש מתוחכם בחומרי נפץ בתחומי ההנדסה האזרחית, בעבודות תשתית הכוללות מנהור, חציבה, והריסת מבנים, וכן באמצעי מיגון ועוד. כמו כן מפעילה החברה מעבדה מתקדמת לניסויים בחנ"מ ובחומרים נפיצים שונים למטרות ביטחוניות ואזרחיות. בין הפרויקטים המובילים: הריסת מלון סאן בבת ים, ביצוע פיצוצים במנהרות הכרמל ועוד.

X-Test – מתמחה בהכשרה, באימון ובהדרכה של ההון האנושי המשרת מערכי אבטחה: בידוק, בקרת מעברים וגילוי חנ"מ וחומרים מסוכנים. החברה מייצרת ומשווקת ערכות אימון מתקדמות של מדמי חומרי נפץ (סימולנטים), מערכות הפעלה ומטעני דמה המורכבים מסימולנטים והמוסלקים במגוון חפצים. כמו כן, X-Test מפעילה מומחים לצורך תכנון ועיצוב מערכות אבטחה ו- Red teaming . בין הלקוחות המכובדים שלה – ה- TSA האמריקאי, גופים מונחי אבטחה בארץ כגון נתב"ג, ביטחון אל-על, מעברי גבול.

XD Systems– מפתחת מערכת ניהול מבצעית למערך האבטחה. המערכת מאפשרת ניהול ובקרה של מערך הבודקים והמשקפים במעגל האבטחה, שמירה על כשירות מבצעית של הצוותים ומעקב אחר מדדים לתמיכה בקיום רמת ביצועים גבוהה. התוכנה פרי פיתוחה שלXD משמשת גם להכשרת בודקים ומשקפים ,תוך שימוש בסימולטור לבידוק באמצעות טכנולוגיית X-Ray.

BioExplorers– מפתחת ומשווקת מערכות חדשניות לגילוי חומרי נפץ, סמים וחומרים אסורים מגוונים, המיועדות לבידוק אדם, כלי רכב ומטען אווירי. המערכות של BioExplorers מבוססות על גלאים ביולוגיים (ביו-סנסורים) בעלי רגישות גבוהה ביותר, בשילוב עם טכנולוגיות ממוחשבות מתקדמות. מערכות הגילוי של BioExplorers מספקות תוצאות גילוי ברמת דיוק השואפת ל-100% ביותר, עם רמת התראות שווא השואפת לאפס.

המעבדה הלאומית לזיקוקין דינור – פועלת כזרוע המקצועית והביצועית של מכון התקנים הישראלי לבחינת מוצרי פירוטכניקה וזיקוקין דינור. המעבדה, בשיתוף עם מכון התקנים, מלווה את ייבוא הזיקוקין למדינת ישראל, עורכת בדיקות איכות ובטיחות ומשמידה מוצרים פגומים.

המרכז הישראלי לבטיחות בנפיצים – משמש כמעבדה מוסמכת לבחינת מרחקי הפרדה במתקנים המאחסנים נפיצים. הצוות המקצועי של המרכז עוסק גם במתן ייעוץ מקצועי בנושאי בטיחות בחומרי נפץ ובתחמושת ובהדרכות ייעודיותת ומספק כלים מקצועיים לעוסקים בענף.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן