Skip to content

ממשלת ישראל לא רוצה למוטט את שלטון החמאס

לאו דווקא בגלל המחיר הלא פשוט של השתלטות מחודשת על הרצועה ושהות ממושכת בה, אלא בשל העובדה שישראל מעדיפה להנציח את הפיצול במחנה הפלסטיני. משמעות הפיצול היא לדאוג שעזה תהיה תחת שלטון החמאס, ואילו בגדה יפעל שלטון אוטונומי מוחלש מאד של הרשות הפלסטינית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפי הסקרים, רובו של הציבור סבור שהחמאס  ניצח בעימות האחרון, ואין זה משנה בכלל מהן המכות שספג. במלחמה סופגים מכות, ומכיוון שיש לנו חיל אוויר חזק ולחמאס בכלל לא – החמאס לא יכול לנהל עימות מבלי לספוג מכות חזקות מאד.

ישנם רבים שסבורים שהחמאס השיג ניצחון בטרם נורתה הירייה הראשונה; עצם העובדה שצה"ל יצא למבצע שמטרותיו המוגדרות היו כל כך מצומצמות מבטאת את ניצחונו. ישראל לא העזה להציב לצבאה משימה פשוטה – אבל קשה לביצוע ונושאת תג מחיר יקר – למוטט את שלטון החמאס, כפי שהבטיח ה"חזק מול החמאס" ראש ממשלת ישראל.

אני באמת לא רוצה לייסר יותר את נתניהו ולחזור על מה שרבים כל כך אומרים וכותבים. אני צופה בחדשות ובפרשנויות מקשיב היטב להרבה דוברי ימין ואנשי ליכוד בתוכם, והדברים הקשים שאני שומע גורמים לי לחוש אפילו מעט חמלה כלפי ראש הממשלה. שנים של התלהמות בלתי מבוקרת במיוחד בספסלים האחוריים של הליכוד (דנון, אקוניס, רגב, לוין ושות') יצרו ציפיות לא ריאליות וההתפכחות קשה.

קשייו של נתניהו במחנהו יותר גדולים מאשר קשייו עם האופוזיציה

מסתבר שקשייו של נתניהו במחנהו הם הרבה יותר גדולים מאשר קשייו עם האופוזיציה. שמעתי ראיון של רזי ברקאי עם שלי יחימוביץ', שבו הצדיקה את היציאה למבצע וכן את ההחלטה על הפסקת אש והביעה תמיכה גמורה בממשלה. יחימוביץ', עם זאת, לא יכלה שלא לציין בצדק שלמרות תמיכתה היא לא משוכנעת עדיין שהמטרות הושגו והעתיד יוכיח – ממש מופת של אופוזיציה תומכת ואחראית.

מיד נזעק דובר הליכוד (מי זה?) וריסס לכל הכיוונים. שלי יחימוביץ', כך טען, הצביעה בעברה פעם  לחד"ש (נכון, אבל מה זה שייך?), וחוץ מזה מפלגתה תמכה בתוכנית ההתנתקות. גם טענה זו היא כנראה נכונה. ראוי רק  להזכיר למי ששכח שעל תוכנית ההתנתקות החליטה ממשלה בראשות הליכוד, וראש הממשלה בנימין נתניהו תמך בתוכנית המשוקצת הזאת – לידיעת דובר הליכוד. אם תוכנית ההתנתקות אחראית להשתלטות החמאס על עזה, נא להפנות את כל התלונות לליכוד.

עמוד ענן (צילם: רפי מיכאלי)
פעולת תגמול נרחבת. עמוד ענן (צילם: רפי מיכאלי)

אני רוצה לומר כמה דברים להגנתו של ראש הממשלה. מבצע עמוד ענן היה לא יותר מאשר פעולת תגמול נרחבת. ממשלת ישראל לא רוצה למוטט את שלטון החמאס, לאו דווקא בגלל המחיר הלא פשוט של השתלטות מחודשת על הרצועה ושהות ממושכת בה, אלא בשל העובדה שישראל מעדיפה להנציח את הפיצול במחנה הפלסטיני. משמעות הפיצול היא לדאוג שעזה תהיה תחת שלטון החמאס, ואילו בגדה יפעל שלטון אוטונומי מוחלש מאד של הרשות הפלסטינית. לבסוף, כך מקווה הממשלה, תיווצר מציאות של מדינה דו-לאומית. בכך תושג במידה המרבית המטרה של שלטון בארץ ישראל השלמה.

אין זו הפעם הראשונה שקיים בפועל אינטרס משותף לחמאס ולליכוד

זו גם הסיבה לכך שישראל פועלת בכל דרך לבזות את אבו מאזן ולרומם את החמאס. חלק מההנהגה הישראלית אולי היה מעדיף השתלטות של החמאס על הגדה, על מנת לסכל אפשרות של הקמת מדינה פלסטינית. אין לאיש ספק שעם החמאס לא ניתן לדבר על פתרון מדיני, ועל כן מי שמחזק אותו מעוניין שלא יהיה פתרון כזה. הפוליטיקה באמת מסוגלת לזווג זיווגים משונים, ואין זו הפעם הראשונה שקיים בפועל אינטרס משותף לחמאס ולליכוד.

לפני שדובר הליכוד יסתער גם עליי, אבהיר שאיני בא לחוות דעה על מדיניות הממשלה ועל האידיאולוגיה המנחה אותה. כל כוונתי היא להבהיר שמה שקרה במבצע עמוד ענן לא קרה במקרה, אלא  מדובר במדיניות מכוונת. עם זאת, לתושבי הדרום מגיע הסבר מקיף ואמיתי יותר על מדיניות הממשלה ויעדיה. הם אלו שנדרשים לשלם כיום את המחיר.

_______________________________________________________________________________

משה גולדבלט הוא עו"ד עצמאי העוסק בתחום נזקי גוף, רשלנות רפואית, זכויות חולים ונפגעים. ציוני, סוציאל-דמוקרט תושב נהריה.
 [related-posts title="מאמרים קודמים מאת עו"ד משה גולדבלט"]
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן