Skip to content

קציני צבא מצריים מצטרפים למפגינים בתחריר

הנשיא המצרי נטל לעצמו סמכויות חדשות, שנועדו לדבריו למאבק בשחיתות, פעילי המחאה הודיעו על שביתת שבת בת שבוע בכיכר תחריר. אלפי המפגינים זועמים על נטילת הסמכויות והרחבת כוחו של מורסי. "הוא שם את עצמו כבנו של אלוהים ומעל החוק", טוענים מתנגדיו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

קציני צבא מצריים חילקו אתמול לאלפי המפגינים בכיכר תחריר בקהיר כרוז מטעמם המביע את תמיכתם במפגינים נגד הנשיא המצרי. מוחמד מורסי הודיע בחמישי האחרון על הרחבת סמכויותיו. כך מוסר היום עיתון אל קודס אל ערבי היוצא לאור בלונדון.  בכרוז החתום על ידי המכנים את עצמם "קציני צבא מצרים" נכתב בין השאר: "איננו בוגדים ואיננו סוכנים של אג'נדות מבחוץ. אנו בנים נאמנים של המולדת המגנים עליה בנפשנו. נשבענו לשמור על כבוד המדים הצבאיים ולהגן על המולדת".

רשת אל ג'זירה מדווחת על התנגשויות בין מפגינים משליכי אבנים לכוחות הביטחון המשיבים בגז מדמיע. עשרות אלפי מפגינים גדשו את הכיכר בהבעת זעם על החלטת מורסי. הנשיא המצרי  נתון לביקורת קשה לא רק ברחוב המצרי. ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית לשעבר ומנהיג מפלגת "דוסתור" במצרים, ד"ר מוחמד ברדעי, אמר כי נשיא מצרים "פוצץ את רעיון המדינה והחוק ושם את עצמו מתחת לצו אללה".

"יה מורסי - לך". מהומות בככר תחריר (יו טיוב)
"יה מורסי - לך". מהומות בככר תחריר (יו טיוב)

בהדגישו את הצורך לעקור משורש את מה שהוא כינה "חיפושיות המכרסמות באומה המצרית," אמר מורסי ביום שישי: "לא מוצא חן בעיניי, איני רוצה או זקוק לצעדים יוצאי דופן, אבל אעשה זאת אם אראה שעמי, אומתי והמהפכה המצרית נמצאים בסכנה".

מורסי שצבר הון פוליטי בעקבות תיווכו בין ישראל לחמאס – העניק ביום חמישי חסינות חוקית לאסיפה המחוקקת, הנשלטת על ידי האחים המוסלמים וכותבת חוקה חדשה למצרים. פירושה המעשי הוא, לדברי עמרו  מוסא, שר החוץ לשעבר, שלא הפרלמנט ולא הרשות השופטת יוכלו לדון בחוקה או לערער על סעיפיה. נציגים ליברלים וחילונים באסיפה נטשו אותה בטענה שהיא מתכננת לאכוף חקיקה אסלאמית.

בעקבות הודעת מורסי פרצו התנגשויות בכמה ערים בין תומכי הנשיא למתנגדיו, אות ברור לקיטוב המכה במדינה. מנהיגי האופוזיציה קראו ל"צעדת מיליון בני אדם" ובעצרת הגדולה ביותר שנערכה ביום שישי, אלפי מפגינים גדשו את כיכר תחריר, לב מהפכת 2011, בדרישה שמורסי יתפטר בטענה שפתח ב"הפיכה". אולם המפגינים אינם מסתפקים בכך וקוראים לסילוק משטר האחים המוסלמים.

הודה עבדל-חמיד, כתבת אל-ג'זירה אמרה: "הקריאות הנשמעות בכיכר תחריר זהות לאלה שנשמעו בעת המהפכה, רק שם הנשיא השתנה". עם המפגינים נמנה מוחמד ברדעי, מי שהיה ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית, ולקח חלק במחאת 2011. אלברדעי צייץ בטוויטר שמורסי: "מינה עצמו לפרעה חדש".

אחד המפגינים אמר שהוא חש נבגד על ידי מורסי: "אני לא מרוצה ממעשי האחים המוסלמים ומורסי. אני נמנה עם אלה שהצביעו לו, אבל אני מאוכזב ממנו".

הפגנות גם באלכסנדריה (מקור צילום: יו טיוב)
הפגנות גם באלכסנדריה (מקור צילום: יו טיוב)

מהומות אלימות פרצו גם באלכסנדריה, פורט סעיד וסואץ. לפחות מאה בני אדם נפצעו בהתנגשויות בין תומכי הנשיא למתנגדיו. משרדי מפלגת החירות והצדק של מורסי באלכסנדריה הוצתו ביום שישי אחר הצהריים, והותקפו בעוד ארבע ערים. מאות מתומכי הנשיא התכנסו מחוץ לארמון הנשיאות בקהיר להביא את תמיכתם במורסי, שאמר בנאומו: "לעולם לא אתייצב נגד מצרים כי כולנו יחד ועלינו לקדן את החירות והדמוקרטיה ואת השינויים. אני שואף לתמוך בדרישותיכם – למען יציבות וביטחון, ביטחון הפרט וביטחון האומה". לדבריו, בכוונתו להביא ליציבות חברתית וכלכלית במצרים. ולשם כך יש "להיפטר ממכשולי העבר. החלטתי לשמר ולתחזק ולשמור על האומה ועל העם", אמר מורסי, "איני מבקש לעצמי את כל הסמכויות… אבל אם אני רואה את אומתי בסכנה, אני אעשה ואני אפעל. זאת חובתי".

פרעה חדש? מורסי
פרעה חדש? מורסי

מורסי איש האחים המוסלמים, נטל לעצמו סמכויות נרחבות שאפשרו לו לפטר את התובע הכללי השנוא ולפתוח את הדלת לעריכת משפטים חוזרים למוברק ולעוזריו. דובר הנשיא אמר, שהצו הנשיאותי נועד לשחרר את הסבך ולהניע את מצרים, האומה הערבית הגדולה ביותר, מהר יותר בנתיב הדמוקרטיה: "הנשיא מורסי אמר שעלינו לשחרר את צוואר הבקבוק בלי לשבור אותו."

הצו של מורסי מעלה שאלות נוקבות בנוגע לזכויות אדם, אמר דובר של ראש סוכנות זכויות האדם של האו"ם, נאווי פילאי. אנו מודאגים מההשלכות האדירות העלולות לצמוח מההכרזה בנוגע לזכויות האדם ושלטון החוק במצרים".

חסן נאפה, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת קהיר, אחר שמורסי: "הופך את עצמו למלך אבסולוטי", מפני שלא נועץ באופוזיציה לפני החלטתו. "לא תוכן ההחלטה בעייתי, אלא האופן שבו התקבלה" הוא אמר. "זהו מצב מסוכן לכל המדינה. הכרזה מבלבלת מאוד, מפני שאיננו יודעים עם זאת הכרזה חוקתית, או שזהו חוק, או צו מנהלי".

דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, ויקטוריה נולנד, אמרה שמעשהו של מורסי מעורר "דאגה" בקרב מצרים רבים והקהילייה הבינלאומית. היא הוסיפה שארצות הברית קוראת: "לכל המצרים לפתור את מחלוקותיהם בנושאים חשובים אלה בדרכי שלום ובאמצעות דיאלוג דמוקרטי".

המועמד לשעבר לנשיאות מצרים מטעם המחנה הליברלי, ח'אלד עלי, תקף אף הוא את ההחלטה, ואמר כי מצרים נמצאת בצומת דרכים והכרזתו של מורסי היא "זלזול בחוקה, שהכניס את המולדת לתוך מנהרה אפלה". עוד טען עלי, כי רק מהפכה תסייע להיאבק "במעשה המזלזל הזה".

הקצינים, שהצטרפו עתה למאבק, כותבים בכרוז: "אנחנו מפנים את הקריאה הראשונה מצד הצבא לעם, בהתחשב בכך שהצבא הוא מקור הלגיטימיות היחיד למולדת. אנחנו נשבעים באללה שאנחנו לא בוגדים ולא משתפי פעולה עם אג'נדות של מישהו. אנחנו בנים נאמנים למולדת", ומוסיפים "המולדת נשארת והאנשים הולכים ומצרים כעת נמצאת בידיכם. או שתחזיר אותה או שתלך מאיתנו".

בכיכר תחריר כתבו המפגינים על גבי האספלט סיסמה המוכרת מימי ההפגנות נגד מוברק ובה נרשם: "יה מורסי, לך!". אתמול ובמהלך הלילה התאספו אלפי בני אדם בכיכר המפורסמת בקהיר ומחו על שורת הצווים שמעניקים לנשיא סמכויות נרחבות. עשרות אלפי המפגינים שהגיעו לתחריר דרשו להפיל את משטר מורסי. מולם התקהלו אלפים מתומכיו של מורסי באזור ארמון הנשיאות. אתר של מתנגדי מורסי דיווח, כי המשטרה השתמשה בגז מדמיע נגד המפגינים בכיכר.

החמאס בעזה תומך במהלכיו של הנשיא מורסי  וחבר הלשכה המדינית של הארגון, מחמוד א-זהאר, אמר אתמול במהלך תהלוכה של גדודי עז א-דין אל-קסאם, במהלך חגיגות הניצחון של החמאס, כי ההחלטות שפרסם נשיא מצרים "גורמות לנו לחוש כי אנחנו קרובים יותר ויותר לשחרור פלסטין", רמז עבה וברור להקצנתה של מצרים.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן