Skip to content

השמיים מוחזרים לציפורים

בפסטיבל הציפורים החורפי, יארחו שישה אתרי טבע גדולים במשך ארבעה שבועות את כל מי שרוצה ליהנות ממה שיש לצפון הירוק להציע. בין היתר, בעין אפק ניתן לראות את המושבה הגדולה ביותר של הדיות בעולם ; בשמורת גמלא - את אוכלוסיית הדורסים הגדולה ביותר בישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כמדי שנה, גם בחורף זה יגיעו לישראל ולעמק החולה כחצי מיליארד עופות נודדים. זאת בשל היות ישראל ציר מרכזי במסלול נדידת העופות, שנהנות כאן משפע המזון ומזג האוויר החמים.

מיום שלישי ה-27 בחודש ועד ל-18 בדצמבר, יתקיים בצפון הארץ פסטיבל "חורף של ציפורים בגליל", הוא חגיגת הציפורים הגדולה – ארבעה שבועות של אירועי צפרות וציפורים. זו השנה השלישית שהפסטיבל מתקיים באתרי הצפרות השונים הפרושים ברחבי הצפון: שמורת הטבע עין אפק מצפון מזרח למפרץ חיפה; אתר הצפרות "מקור החסידה" בכפר רופין; שמורת החולה, האגמון בעמק החולה; ושמורת גמלא שבגולן.

במהלך ימי הפסטיבל יתקיימו מספר אירועים מרכזיים::
• מרוץ העגור – מרוץ לאורך מקצים שונים – סביב אגמון החולה (יום ו', 30.11)
• שיט צפרות וסיורים בעלי אופי היסטורי – באזור הכנרת
• סיורים וטיולים באתרי הצפרות המובילים של הצפון
• סיורים מומחזים, סיורי דמדומים בשמורת החולה, סיורי זריחה,
• תערוכות צילומים בתל חי, ובשמורת עין אפק
• תערוכת ציורים בראש פינה
במהלך ימי הפסטיבל, יוכלו המבקרים ליהנות מהטבות כגון חבילות לינה אטרקטיביות בבתי המלון וחדרי האירוח בגליל.

שמורת עין אפק

שמורת עין אפק, הצמודה לקרית ביאליק, ידועה כמקום הלינה הגדול ביותר של הדיה המצויה בעולם. אנשי השמורה ערים לכך ומתכננים את הסיורים לשעות אחר הצהריים הסמוכות לשקיעה, כדי שהמבקרים יוכלו לצפות במחזה המרהיב של אלפי דיות (כ-15 אלף) המגיעות לשינה. במהלך הפסטיבל יתקיימו סיורים מיוחדים והרצאות בשישי ובשבת. לטובת הקהל הדתי יתקיימו סיורים אל אתרי הלינה של הדיה בימי חג החנוכה, החל מה-9 בדצמבר.

מי שירצה לעשות סיור עצמאי, ללא הדרכה, מוזמן להגיע לשמורה עד לשעה 3 בצהריים. בשעה 4 אחר הצהריים נסגרת השמורה בימי אמצע השבוע. המעוניינים לברר פרטים נוספים מוזמנים להתקשר לשמורה: 04-8779992.

אירועי '"ורף של ציפורים בגליל" יחלו רשמית בשמורת עין אפק ביום שישי ה-30 בנובמבר. האירוע המרכזי באותו יום תהיה פתיחתה של תערוכה בשם "להרגיש ציפור", אשר בה יציגו את צילומיהם שני צלמי הבית של עין אפק: איתי שמשון ואלון מאיר.

למחרת, בשבת הראשונה של הפסטיבל (1 בדצמבר) יתקיימו מספר אירועים להורים ולילדים, כגון מבצע טיבוע של ציפורים, מופע מוסיקלי בטבע "צלילים מספרים" ועוד.
סיורים באותו יום יתקיימו בשעות: 10:30, 11:30, 12:30, 13:30. מפגשים עם המטבע: 10:00, 11:00, 12:00, 13:00.

החל ב-26 בנובמבר תציע שמורת עין אפק מיגוון עשיר של פעילויות, כאשר בכל שבת תתמקד הפעילות באטרקציות מסויימות בעולם הצפרות: טיבוע ציפורים, תצפיות על עופות מים, ביקור במקומות הלינה של הדיה המצויה ועוד.

מרכז הצפרות בכפר רופין

מרכז הצפרות "מקור החסידה" בקיבוץ כפר רופין יקיים במסגרת אירועי "חורף של ציפורים בגליל" סופי שבוע גדושים בפעילות הממזגת נוף עוצר נשימה, היכרות עם שפע העופות החורפים במקום (חלקם מגיעים אלינו מארצות רחוקות כמו קרואטיה , פולין ופינלנד ), הפעלות לילדים ומבצעים אטרקטיביים למי שיישארו ללון במקום.
סוף השבוע של האורחים ב"מקור החסידה" יחל בסיור נינוח להכרת הסביבה באזור גאון הירדן. במהלך הסיור תתקיים במקום קבלת שבת קיבוצית כהלכתה. מומלץ להצטייד בגיטרה ולהכין שירון עם הרפרטואר המתבקש. דוד גלזנר, מנהל מרכז הצפרות "מקור החסידה" מסביר, כי הפעילות מתאימה גם לשומרי שבת. הסיור הוא רגלי, אין נסיעה בכלי רכב והציבור הדתי בהחלט מוזמן..

בסופי השבוע של "חורף של ציפורים בגליל" מציעים בקיבוץ כפר רופין חבילה שכוללת סיור או שניים (בהתאם למספר הלילות שלנים במקום) בסכומים אטרקטיביים – לילה לזוג במחיר של 530 שקל; שני לילות לזוג – 830 שקל. המחיר כולל ארוחת בוקר ישראלית ואת כל הפעילויות.
טלפון לפרטים והזמנות: 04-6068396 , 050-5395856.

אגם ברוך בעמק יזרעאל

בליבו של עמק יזרעאל נמצא אגם כפר ברוך, על אחד משני צירי הנדידה העיקריים שעוברים בישראל. האגם מהווה מוקד משיכה לעופות רבים, ביניהם מספר מינים נדירים שנמצאים בסכנת הכחדה.
רשות ניקוז ונחלים קישון, חברת 'מקורות' והמועצה האזורית עמק יזרעאל פותחות במהלך ימי הפסטיבל את מתחם מאגר כפר ברוך ומזמינות את הציבור לצפות בעיט הצפרדעים, דורס מרשים הנמצא בסכנת הכחדה; בברווז צחראש שעשירית מאוכלוסייתו העולמי חורפת בעמק יזרעאל ובמינים רבים נוספים.
ב-13 וב-15 בדצמבר יתקיימו תצפיות וסיורים רכובים בהדרכת צפרים מקצועיים

שעות הפעילות:
13.12 יום חמישי: 08:00-16:00
15.12 יום שבת: 09:00-16:00

ב-14 בדצמבר יתקיים קוקטייל צהריים צהריים חגיגי ואינטימי. האירוע יתחיל בסיור צפרות בשעות הבוקר ולאחר טקס קצרצר, יפתח קונצרט בליווי ציוץ ציפורים. ההשתתפות אינה כרוכה בתשלום.
לפרטים נוספים: רשות ניקוז ונחלים קישון בימים א'-ה' בשעות 08:00-16:00. טלפון 04-9099820

שמורת גמלא בגולן

שמורת גמלא ברמת הגולן תציע גם השנה, כמדי שנה, מיגוון גדול במיוחד של אטרקציות. היכרות קרובה עם אחד העופות הגדולים והמרשימים בישראל – הנשר (גמלא נחשבת למושבת הדורסים הגדולה ביותר בישראל); פעילות לילדים ולבני נוער, אשר יכולים לזכות בתואר "פקחי שמורה צעירים"; וכמובן, מפגש עם אחד הפרקים המרתקים בהסטוריה של עם ישראל, בעיר העתיקה של גמלא.
בתוך השמורה מצוי כלוב איקלום שבו חיים נשרים צעירים עד שימלאו להם שלוש שנים
בשבתות יהיו הדרכות בשעה 11.00 ובשעה 13.00.
ניתן לשכור בקופת השמורה משקפת בתשלום.
מספר הטלפון בשמורה: 04-6822282

שמורת החולה

על שבילי ההליכה והגשרים הצפים המוכרים של החולה, אפשר יהיה לצפות מקרוב מאוד בעשרות אלפי עופות, ביניהם עגורים, חסידות, שקנאים, קורמורנים ומינים שונים של אנפות. במקום, שבו נהנים לשהות למעלה מ- 200 מינים של עופות מים, יתקיימו בפסטיבל מגוון של סיורים לתצפית ולהיכרות עם דיירי השמורה.
בשבת ה-1 בדצמבר, יוביל מדריך של רשות הטבע והגנים את הבאים לסיור להכרת חשיבותה של השמורה עבור בעלי כנף. באותה שבת, אפשר יהיה להשתעשע באתר הגרפיטי של השמורה, לטפס אל מגדל התצפית ולבקר בתחנות יצירה שונות לילדים
בסופי השבוע של הפסטיבל ילוו מדריכים את המבקרים כשהם מצויידים בטלסקופ, המאפשר לעקוב אחר הציפורים החגות מעל השמורה ובעלי הכנף שמסתתרים בנבכי הביצה.

למידע על הסיורים ניתן להתקשר למשרדי שמורת החולה 04-6937069.

אגמון החולה

המבקרים באתר, אלה שלא נולדו עם משקפת ביד, יוכלו כתמיד ליהנות מסיורים מרתקים במקום. חלק יוכלו לעשות זאת באופניים; אחרים – בעגלת המסתור, שהיא עגלה רתומה לטרקטור אשר בתוכה ניתן לקרב את המבקרים מבלי להלחיץ את העופות ובעלי החיים במקום.
מירוץ העגור המסורתי יתקיים השנה באגמון החולה ב-30 בנובמבר. המירוץ כולל שלושה מקצים (קילומטר, חמישה ק"מ ו-10 ק"מ). הזנקה ראשונה בשעה 08:30.
פרטים מלאים על כל האירועים של פסטיבל חורף של ציפורים בגליל ניתן למצוא באתר:
http://birds.galil.gov.il/

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן