Skip to content

מחקר: התרופה היעילה למניעת לידה מוקדמת

מחקר מקיף ראשון מסוגו במרכז הרפואי "העמק" ובפקולטה לרפואה בטכניון יסייע בבחירת התרופה למניעת לידה מוקדמת. המחקר נותן תשובה ברורה לשיטת הטיפול הנכונה בעצירת לידה לטווח ארוך ולטווח קצר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מחקר מקיף ראשון מסוגו שנערך במרכז הרפואי "העמק" ובפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט בטכניון, יסייע במניעת לידה מוקדמת ויקל על הרופאים את הבחירה בתרופה היעילה יותר. המחקר הקיף 145 נשים ופורסם בעיתון האגודה האמריקנית למיילדות וגינקולוגיה.

תרופה שונה לעיכובים שונים (צילום: עמית מנדלזון)
(צילום: עמית מנדלזון)

"לידה מוקדמת מהווה את הגורם המוביל לתחלואה ותמותה סב-לידתית", מסביר מוביל המחקר, ד"ר ראיד סלים. "ככלל, המטרה הינה להאריך את גיל ההריון ככל האפשר כדי למנוע לידת פגים. אולם במקרים מסוימים יש צורך לעצור את הלידה ל-48 שעות וזאת כדי לאפשר טיפול בתרופות להבשלת ראות העובר או לשם העברת היולדת למרכז רפואי אחר. עד היום לא היה ברור לרופאים מהי תרופת הבחירה לשתי מטרות אלה".

במחקר שבוצע ב"העמק" חולקו נשים הרות שהתקבלו לאשפוז עם אבחנה של לידה מוקדמת, בצורה אקראית, לשתי קבוצות של טיפול ראשוני בתרופות "אוטוסיבן" (ATOSIBAN)  או "ניפדיפון" (NIFEDIPINE). אם הלידה לא נעצרה אחרי שעה מתחילת הטיפול, הוא הוחלף לתרופת המחקר המקבילה. 75 נשים בקבוצת ה"ניפדיפין" ו-70 נשים בקבוצת ה"אוטוסיבן" השלימו את הטיפול ונכנסו לעיבוד הנתונים.

"אוטוסיבן" נמצאה יעילה יותר בעצירה בטווח הקצר ואילו יותר נשים שטופלו ב"ניפדיפין"  לא ילדו שבוע מתחילת הטיפול. גיל ההיריון הממוצע בלידה היה גבוה יותר משמעותית בקבוצת הנשים שטופלו ב"ניפדיפין" לעומת "אוטוסיבן".

פרופסור אליעזר שלו, דיקן הפקולטה לרפואה בטכניון וממחברי המחקר, אומר כי בעקבות המחקר ניתן לראשונה לקבוע, ועל בסיס עובדתי מוצק, שבמקרים בהם קיימת חשיבות בעצירה של הלידה ל-48 שעות עדיף להשתמש ב"אוטוסיבן". לעומת זאת, בכל המקרים האחרים עדיף להשתמש ב"ניפדיפין", שהיא תרופה זולה ופשוטה לשימוש. "עבודה זו נותנת תשובה ברורה לשיטת הטיפול הנכונה בעצירת לידה", הדגיש.

במחקר השתתפו גם ד"ר גלי גרמי, ד"ר זוהר נחום, ד"ר נועה זפרן וד"ר שירה ברעם, כולם מהמרכז הרפואי "העמק".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן