Skip to content

170% עלייה בתיירות הישראלית לטורקיה בסוכות

הישראלים הקדימו את הפוליטיקאים: לאחר שדווח כי מתקיימים מגעים בין ישראל לטורקיה על סיום המשבר בין המדינות, עולה כי קרוב ל-10,000 ישראלים בילו את חופשת הסוכות החולפת בקלאבים של טורקיה וכ-8,600 עשו שם את ראש השנה ויום כיפור; תואר 'איש השנה' יוענק לסטף ורטהימר על ידי מועצת העסקים ישראל-טורקיה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

קלאב באנטליה. כ-10,000 ישראלים בילו בטורקיה בסוכות. (צילום: עירית רוזנבלום)
קלאב באנטליה. כ-10,000 ישראלים בילו בטורקיה בסוכות. (צילום: עירית רוזנבלום)

בלי הצהרות מתלהמות, נראה שהישראלים התגעגעו דיים לחופשה בטורקיה והצביעו ברגליים עוד לפני שהפוליטיקאים החלו לדון באפשרות לקדם פתרון למשבר.

לפי נתוני משרד התרבות והתיירות הטורקי, בחודש ספטמבר 2012, שבו חלו ראש השנה ויום כיפור, יצאו לטורקיה 8,600 ישראלים, לעומת כ-5,500 ישראלים בספטמבר 2011 – עלייה של 58%. אך הפיצוץ הגדול חל בסוכות, שחל בין ה-30 בספטמבר ל-9 באוקטובר 2012 – כ-9,660 ישראלים עשו את החג באנטליה, לעומת 3,560 באוקטובר 2011 – עלייה של 171%.

על כך שמדובר בתיירות נופש ולא, למשל, בתיירות עסקים, או במי שעוברים בטורקיה בדרכם ליעד אחר, תעיד העובדה שהמספרים הכוללים של יציאות הישראלים לטורקיה בחודשים ינואר-אוקטובר, עלו ב-4 אחוזים בלבד.

התיירות לטורקיה התרסקה בעקבות "עופרת יצוקה"

טורקיה היתה במשך כמה שנים היעד הראשון לתיירות נופש של ישראלים. בשנים 2007-2008 הגיע מספרם ליותר חצי מיליון. ב-27 בדצמבר 2008 יצאה ישראל למבצע "עופרת יצוקה" וראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, נעלב, שכן הוא היה אז במגעים עם ראש הממשלה אהוד אולמרט, בנסיון להשיג הבנות עם חמאס.

ישראלים בקלאב באנטליה, היעד שאין לו תחליף. (צילום: עירית רוזנבלום)
ישראלים בקלאב באנטליה, היעד שאין לו תחליף. (צילום: עירית רוזנבלום)

ארדואן גם תקף את הנשיא שמעון פרס בכנס בדאבוס, וגל של הפגנות אנטי ישראליות שטף את טורקיה. בעקבות כך הכריזו ועדי העובדים הגדולים על חרם מקיף כנגד טורקיה שנמשך כמה חודשים, במהלכו נמנעו הוועדים מלשלוח עובדים לנפוש בערי הקיט של טורקיה, ובעקבותיהם עשו כך גם משפחות ישראליות רבות.

בחודש מאי 2010 נראה היה שאולי שבעונת הקיץ תהיה הפשרה ביחסים. ואז, ב-31 במאי, השתלטה השייטת על האוניה הטורקית אווי מרמרה, שהתכוונה להגיע לעזה ובמהלך ההשתלטות נהרגו תשעה אזרחים טורקים. המטה ללוחמה בטרור פרסם אזהרה לנוסע וסיטונאי השכר הפסיקו את הטיסות לאנטליה, כשהם אומרים שההתעניינות ביעד אפסית ולא נראה שינוי במגמה.

הכסא הנמוך והתיירות הנמוכה עוד יותר

הנתק הסופי התחולל באוקטובר 2011, כאשר השגריר הטורקי, אחמט אוגוז צ'ליקול, עזב את ישראל בעקבות תקרית "הכסא הנמוך" עם סגן שר החוץ, דני איילון. עם עזיבת השגריר, הורדו היחסים הדיפלומטיים בין המדינות לדרגת מזכיר שני. מי שהיה אחראי על התיירות הטורקית בארץ היה חסן שראטפג'י, הקונסול הטורקי לתרבות, תיירות ומידע, שדרגתו כקונסול היתה גבוהה מדי. הוא עזב גם כן, והועבר לתפקיד הקונסול הטורקי בקופנהגן שבדנמרק. במקומו אמור היה להגיע דיפלומט אחר, ברמה של מזכיר שני, אך זה לא הגיע עד היום.

דני צימט. מנסה לשכנע את הטורקים להשתתף בתערוכת התיירות הבינלאומית
דני צימט. מנסה לשכנע את הטורקים להשתתף בתערוכת התיירות הבינלאומית

בעל משרד הפרסום ויחסי הציבור, דני צימט, היה אחראי על תקציב יחסי הציבור של משרד התיירות הטורקי בישראל, עד שהחוזה עמו הופר באותו אוקטובר לפני כשנה. הוא נפגש בימים אלה עם שראטפג'י, שחוזר מדי פעם לישראל ממקום מושבו בקופנהגן, כדי לטפל כאן בחשבונות. לדברי צימט, הוא מנסה לשכנע את הטורקים להשתתף ביריד התיירות הבינלאומי IMTM, המתקיים מדי חודש פברואר בגני התערוכה בתל אביב ושהטורקים השתתפו בו עד 2011, כשהדוכן שלהם עמד שומם ממבקרים.

צימט הוא חבר הוועד המנהל במועצת העסקים ישראל-טורקיה, וכאמור, כבר אינו עובד עם הטורקים בתחום התיירות, אך לדבריו, הוא מעודד מהמספרים הגדלים של תיירים ישראליים בטורקיה.

יישום מודל גן תעשיה בטורקיה

כבכל שנה, גם השנה בחרה הנהלת מועצת העסקים את חברת השנה מתוך חבריה אשר הצטיינו בקידום הסחר והקשרים הכלכליים בין שתי המדינות. הוועד המנהל של המועצה בחר השנה את גני התעשייה תפן כחברת השנה, לאור יישום מודל גן התעשייה בטורקיה, ולכבוד עשר שנים של פעילות משותפת ומוצלחת גם ב- GOSB Teknopark ב-Gebze שבטורקיה.

התעשיין סטף ורטהימר. תואר "איש השנה" על מפעל חיים וחזונו לפיתוח אזורי תעשייתי
התעשיין סטף ורטהימר. תואר "איש השנה" על מפעל חיים וחזונו לפיתוח אזורי תעשייתי

כמו כן, החליטה המועצה להעניק לתעשיין סטף ורטהימר את אות איש שנה מטעמה, על תרומתו המיוחדת ליחסים הכלכליים שבין ישראל וטורקיה. הטקס יתקיים ביום חמישי ה-29 בנובמבר בגן התעשיה תפן, בנוכחות שר התמ"ת, שלום שמחון. עוד ישתתפו באירוע מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי, הקונסול הכללי של שגרירות ישראל בטורקיה משה קמחי, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר ומומחה ליחסי טורקיה ישראל ד"ר אלון ליאל, נשיא התאחדות התעשיינים צבי אורן, נשיא לשכת המסחר תל אביב והמרכז ואיגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, יו"ר בנק הפועלים דני קולר, יו"ר בנק לאומי רקפת רוסק-עמינח, מנכ"ל התאחדות התעשיינים אמיר חייק, יו"ר מועצת ההימורים לשעבר וסגן נשיא לשכת המסחר תל-אביב אריה זייף, סגן נשיא לשכת המסחר תל-אביב ויו"ר ICC ISRAEL- לשכת המסחר הבינלאומית אורן שחור, מנכ"ל משרד החוץ רפי ברק, שר המדע והטכנולוגיה הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ, נשיא מועצת העסקים טורקיה-ישראל מנשה כרמון, יו"ר מכון הייצוא רמזי גבאי, מזכיר שני בשגרירות טורקיה בישראל מר דוגאן איסיק, ראשי ראשויות ועוד.

מטורקיה יגיעו עשרה אורחים, ובהם אמרה אקסן, מנכ"ל GOSB, חברי הועד המנהל של GOSB, נשיא לשכת המסחר האזורית ובעלי חברות ומפעלים מהטקנופארק.

הטכנופארק בגבזה בטורקיה, הוקם בבעלות משותפת של התעשיין סטף ורטהימר ומנהלת אזור התעשייה בגבזה, בהשקעה של עשרה מיליון דולר, על פי "מודל תפן", גן תעשייה המשמש כן שיגור לחברות מייצאות. היוזמה להקמת הפארק החלה לפני מספר שנים, בעת ביקורו בישראל של נשיא טורקיה אז, סולימאן דמירל, שהתפעל מהקונספט וההצלחה של גני התעשייה של סטף ורטהימר. דמירל סיפר לוורטהימר, כי גם בטורקיה, כמו בישראל, קיימת בריחה של צעירים מוכשרים בתחום ההיי טק לחו"ל וכי הוא מבקש להשאירם בארצו ולפתח תעשייה מצליחה.

אזור התעשייה בטורקיה, המשתרע על שטח של 16 אלף דונם, נמצא כיום בתפוסה מלאה של 102 חברות היי טק וחברות יצרניות, ומעסיק מעל 1200 עובדים.

אריה דהן, מנכ"ל גני התעשייה של סטף ורטהימר, אמר, כי למרות מצב היחסים בין שתי המדינות, התעשיינים ממשיכים לייצר פעילות חיובית וחיזוק הקשרים העסקיים. עוד אומר דהן, כי הביקור יוצר הזדמנויות עסקיות לשיתוף פעולה בין חברות טורקיות לישראליות והקמת מיזמים משותפים.

התפתחות של השנים האחרונות הביאה לפניות רבות מאוד אל מועצת העסקים ישראל טורקיה, לשיתופי פעולה בין חברות טורקיות לישראליות שהועברו על ידי התאחדות התעשיינים של טורקיה (TOBB). כל זאת על רקע עליית היקף הסחר בין המדינות חרף המתיחות המדינית ביניהן. ההצעות הגיעו ממגוון תחומים בהם: מזון, סלולר, אלקטרוניקה, טקסטיל, תובלה, אריזה, הדפסה, זכוכית ופלסטיק, מיזמים משותפים ושיתוף פעולה טכנולוגי.

הסחר בין ישראל לטורקיה ב-2011 עלה לכ-4 מיליארד דולר. היצוא לטורקיה עלה ב-34% לעומת 2010 והגיע לכ-1.8 מיליארד דולר. היבוא מטורקיה עלה ב-22% בלמעלה מ-2 מיליארד דולר.

 כך שנראה שהגשרים לא נשרפו כליל ואולי הפיוס בין המדינות יבוא דווקא מלמטה, מהתיירים ומאנשי העסקים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן