Skip to content

ניסוי מוצלח ראשון במערכת היירוט ”שרביט קסמים“

בעוד החיזבאללה ממשיך לאיים בלבנון, הציגה היום מערכת הביטחון את מערכת ההגנה מפני טילים בטווח בינוני, הנחשבת לטובה מסוגה בעולם, בניסוי יירוט שהוגדר כמוצלח מאוד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משרד הביטחון התיר הערב (ראשון) לפרסום כי מערכת ההגנה האווירית "שרביט קסמים" ביצעה יירוט ראשון מוצלח במסגרת ניסוי המערכת. "שרביט קסמים" מיועדת לספק הגנה מפני ירי טילים בטווחים בינוניים.

מדובר במערכת העתיד של מערך ההגנה האווירית, שמסוגלת ליירט טילי קרקע-קרקע ורקטות קרקע-קרקע בשכבה בינונית עד נמוכה, טילי שיוט וכלי-טיס, בטווחים שיוכלו להגן על כל מדינת ישראל. 

ניסוי מוצלח ראשון במערכת היירוט ”שרביט קסמים“ (צילום: דו"צ)
"שרביט קסמים" ירטה היום טיל ניסוי בהצלחה (צילום: דו"צ)

הניסוי בוצע על ידי מנהלת "חומה", הפועלת במסגרת המנהל למחקר, לפיתוח אמצעי לחימה ולתשתית טכנולוגית (מפא"ת) של משרד הביטחון הישראלי, יחד עם הסוכנות האמריקנית להגנה בפני טילים האמריקנית (MDA).

רפאל והחברה האמריקנית ריית'און, עם מנהלת "חומה" של משרד הביטחון, הציגו היום  את המערכת שנחשבת לראשונה מסוגה בעולם ומוגדרת כפורצת דרך טכנולוגית. נתוני הניסוי יאפשרו את המשך הפיתוח של מערכת 'רביט קסמים ואת המשך ניסויי הפיתוח הדרושים עד להבשלה מבצעית של המערכת בעתיד.

במסגרת הניסוי שוגר לעבר המערכת טיל המדמה טיל אויב. מכ"ם  מערכת "שרביט קסמים" זיהה את "טיל האויב", שלח לעברו טיל מיירט שפגע בו והשמיד אותו. במערכת הביטחון טוענים, כי הצלחת הניסוי מעידה על ההתקדמות המהירה בפיתוח המערכת, שעשויה להצטרף בשנת 2014 להגנה האווירית על ישראל כאחת משכבות ההגנה מפני ירי טילים.

מערכת "שרביט קסמים", עתידה להחליף את מערכות ה"הוק" הישנות של צה"ל ובמקביל לתת מענה, לראשונה בעולם, לטילי שיוט מסוגים שונים. המערכת תשתלב עם סוללות" כיפת ברזל", המיועדות להגנה מפני ירי טילים בטווחים קצרים, וכן עם סוללות טילי פטריוט וחץ המהוות את שכבת ההגנה העליונה ביותר.

הסוללות השונות פותחו כך שיוכלו לעבוד במשולב כדי לסכל על פי החלטת המפקדים את האיומים השונים כלפי ישראל. כל המערך הזה יחד עם מערך טילי ה"חץ", שמספק הגנה מפני טילים בליסטיים בגובה רב, אמור להשלים את שכבות ההגנה האווירית של ישראל. צפו בניסוי:

שר הביטחון אהוד ברק בירך על תוצאות הניסוי ואמר כי "ההצלחה הגדולה של סוללות כיפת ברזל במבצע 'עמוד ענן' מבהירה מעל לכל ספק את החשיבות העצומה שיש למערכות ההגנה מפני טילים. מדינת ישראל מובילה בעולם בתחום זה, בזכות התעשיות הביטחוניות הישראליות ואנשיהם".

מערכת "שרביט קסמים" תימסר לידי חיל האוויר בשנתיים הקרובות והיא תסייע ליירט טילים שנורו ברדיוס של אלפי קילומטרים ממדינת ישראל. "זהו ניסוי ראשון ומוצלח של יירוט באמצעות המערכת, כחלק מתוכנית פיתוח רב שנתית", אמר הערב גורם בכיר במינהלת חומה במשרד הביטחון, "הניסוי הנוכחי דימה את האיומים הרלוונטיים איתה תתמודד המערכת. זו אבן דרך ביכולת המבצעית של ישראל במערך ההגנה הרב שכבתית. יהיו עוד ניסויים כדי להוכיח את המערכת במלואה. זה היה ניסוי מורכב".

מכ"ם המערכת פותח על ידי חברת אלת"א ומערכת השליטה והבקרה על ידי חברת אלביט מערכות. "המכ"ם של 'שרביט קסמים' עקב מההתחלה אחרי המטרה עד היירוט. זו מערכת ללא סוללות, בניגוד לכיפת ברזל, והיא פועלת כיחידה ארצית", אמר הדובר. 

היום שודר בטלוויזיה הלבנונית נאום איום מתלהם של חסן נסראללה, מזכ"ל החזבאללה, שאמר כי אם ישראל בקושי הצליחה להתמודד עם ירי הרקטות לעבר תל אביב וסביבתה, "הטילים שלנו יגיעו עד גבול ישראל בירדן ולאילת".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן