Skip to content

עתירה: אין להפריט שירותי האבטחה במז' ירושלים

הסתדרות העובדים הלאומית, המשמשת כארגון העובדים היציג בקרב מאבטחי הפרויקט לאבטחת מתחמי מזרח ירושלים, פנתה בשמם לבית הדין לעבודה בבקשת צד בסכסוך קיבוצי. הבקשה הוגשה נגד משרד הבינוי והשיכון על רקע הרעת תנאי השכר של המאבטחים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הסתדרות העובדים הלאומית טוענת נגד משרד השיכון: המדינה אינה רשאית להפריט את שירותי האבטחה במזרח ירושלים. הרקע לפנייה לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים הוא מכרז חדש מטעם  משרד הבינוי והשיכון לשכירת שירותי אבטחה ושמירה באזור מזרח ירושלים, הנוקב שכר שעתי של 33 שקל בלבד, שהינו נמוך מהשכר השעתי הקיים, העומד על 34.65 שקל.

הסתדרות העובדים הלאומית, המשמשת כארגון העובדים היציג בקרב מאבטחי הפרויקט לאבטחת מתחמי מזרח ירושלים, פנתה בשמם לבית הדין לעבודה בבקשת צד בסכסוך קיבוצי. הבקשה הוגשה נגד משרד הבינוי והשיכון על רקע הרעת תנאי השכר  של המאבטחים בפרויקט האבטחה של מתחמי מזרח ירושלים. המאבטחים מועסקים באמצעות חברת הקבלן מודיעין אזרחי.

על פי הבקשה, "המאבטחים מבצעים עבודות שיטור ולוחמה באזורי עימות. למרות זאת, בחרה המדינה להעסיקם דרך חברות פרטיות המנוהלות למטרת רווח, כשכירי חרב המבצעים עבור המדינה את אחד מתפקידיה המרכזיים – הגנה על ביטחון תושביה. כל זאת, במטרה לאפשר למדינה להרע את תנאי עבודתם מבלי ליתן על כך את הדין. מטרתו של הליך זה היא לקבוע כי מזמין המרע ביודעין תנאי עבודתו של עובד קבלן ייחשב כמעבידו."

ביו יתר הדרישות המועלות בבקשה מתבקש בית הדין להצהיר כי שירותי האבטחה במזרח ירושלים הם מסוג השירותים שהמדינה אינה רשאית להפריטם; כי ההסכמים עליהם חתמה המדינה בעקבות המכרז לאבטחת מתחמי מזרח ירושלים, מגלמים הרעה בתנאי השכר של המאבטחים; וכי המדינה היא מעסיקתם של המאבטחים.

הרקע לפניה לבית הדין הוא מכרז חדש מטעם  משרד הבינוי והשיכון לשכירת שירותי אבטחה ושמירה באזור מזרח ירושלים, הנוקב שכר שעתי של 33 שקל בלבד, שהוא נמוך מהשכר השעתי הקיים, העומד על 34.65.

באמצעות עו"ד גל גורודיסקי, מומחה בדיני עבודה, טוענת ההסתדרות הלאומית, כי "ההתקשרות בין המדינה לחברות הקבלן אינה אותנטית, שכן מדובר בפיקציה רישומית על מנת לאפשר למדינה להעביר את סמכויותיה לצד שלישי, למרות שמדובר בפעולות שיטור ולחימה, שעל פי מהותן – אין להפריטן. כאשר מדינה מעבירה פעולות שיטור ולחימה לגורמים פרטיים תמורת תשלום, מדובר בהתקשרות שמטרתה מנוגדת לתקנת הציבור. מטרת התקשרויות במקרה הנדון נועדה ‏להתחמק מחובות המשתמש כמעסיק.‏ שכן היא נועדה לאפשר למדינה להתחמק מחבותה כמעביד המרע את תנאי עבודתם של עובדיו על ידי העברת ההתקשרות לחברת קבלן".

לטענת הסתדרות העובדים הלאומית, הן במסגרת המכרז הקודם והן בנוכחי, קבעה  המדינה, כי תוספת הסיכון המשולמת למאבטחים היא רכיב שכר שאין  לשלם בגינו הפקדה פנסיונית. אולם, במהלך הזמן הבינה המדינה, כי מדובר בתקלה ובטעות שכן תוספת הסיכון היא תוספת פיקטיבית המהווה למעשה חלק משכר היסוד ומשום כך יש להפקיד בגינה לפנסיה. במכרז האחרון שפרסמה המדינה השנה, למתן שירותי אבטחה ושמירה במתחמים במזרח ירושלים, ביטלה המדינה את תוספת הסיכון ועל מנת להימנע מהגדלת העלויות כתוצאה מתיקון התקלה כאמור, הפחיתה המדינה את שכר המאבטחים ובכך גרמה להרעת תנאיהם.

מטרתו של הליך זה לקבוע, נטען בבקשה, כי המדינה היא מעסיקתם של המאבטחים,  ואם לא תתקן את הרעת התנאים, יהיה זכאי כל אחד מהמאבטחים להתפטר בדין מפוטר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן