Skip to content

ערפל כבד על עתיד תקציב האיחוד האירופי

חלק גדול מן הקיצוץ במימון פוגע במיזם אשר נועד לצמצם פערים כלכליים, במדינות שזקוקות הכי הרבה לעזרה כלכלית, בסכום כולל של 1.6 מיליארד דולר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בימים אלו מתכנסים ראשי הפרלמנט האירופי, כדי לקבוע את מסגרת התקציב לשנת 2013. הדיונים הופסקו בתחילת השבוע, בעקבות חוסר הסכמה בין חברי הפרלמנט, בנוגע לעתיד המימון של מיזמים חשובים אשר נועדו לעודד צמיחה ולצמצם את האבטלה.

מליאת הפרלמנט האירופי בבריסל, בלגיה (מקור: ויקימדיה)
מליאת הפרלמנט האירופי בבריסל, בלגיה (מקור: ויקימדיה)

עיקר המחלוקת בין חברי הפרלמנט האירופי עוסק בתפעולם של פרויקטים חשובים, כגון תוכנית ארסמוס – תוכנית אשר נועדה להעמיק את האינטגרציה בין תושבי האיחוד באמצכות חילופי סטודנטים, מתן עזרה הומניטארית, פיתוח אזורים כפריים ומחקר מדעי. החשש העיקרי הוא מקיצוץ בפרויקטים אלו, שתפקידם העיקרי הוא ליצור צמיחה ולצמצם את האבטלה במדינות איחוד רבות שנקלעו למשבר כלכלי. הצעת חברי הפרלמנט היא לקצץ 15% במחקר, צמצום של 28% בעזרה כלכלית לעסקים קטנים ובינוניים ולקצץ במימון הנועד לצמצום פערים כלכליים במדינות הזקוקות הכי הרבה לעזרה כלכלית, בסכום כולל של 1.6 מיליארד דולר.

החלטה על הקיצוץ היא מסר שלילי

בהתייחסו לקיצוצים, אמר חבר הפרלמנט האירופי האיטלקי, ג'יובאני לה ויה, הנמנה עם בכירי מתכנני התקציב לשנת 2013, כי ההחלטה על קיצוץ בתוכניות חשובות אלו עלול להעביר מסר שלילי לשווקים בכלל ולתושבי האיחוד בפרט. הוא גם הצביע על הדואליות שבהחלטת חברות הפרלמנט, שנמצאות במצב כלכלי לא מזהיר בעקבות משבר החובות שנקלע אליו האיחוד, כי הן מעוניינות בתוכניות אלו, אך מצד אחר אין הן מעוניינות לממן את אותן תוכניות.

בנאום שנשא נשיא הפרלמנט האירופי, מרטין שולץ, בפני המועצה האירופית במסגרת הפסגה הנוכחית, שבה נתבקשו חברי האיחוד גם לקבוע את מסגרת התקציב לטווח הארוך של האיחוד לשנים 2014-2020, צוינו ההחלטות שיתקבלו היום ואשר ישפיעו על עתיד האיחוד: “אירופה עוברת זמנים קשים כיום. חלק ממדינות האיחוד מתדרדרות יותר ויותר אל תוך משבר הולך ומעמיק, כאשר שיעורי אבטלה ועוני שוברים כל שיא אפשרי. חלק גדול מחברי האיחוד נדרשים לבצע חסכון בתקציבי המדינות שלהן. לנוכח מצב זה, אני מבין כי זה נגד כל הגיון וגם בלתי אחראי לקרוא להגדלת תקציב האיחוד, אך ההיפך הוא הנכון”.

שולץ ממשיך ומזהיר כי: “תמיכה בקיצוצים בתקציב של האיחוד היא פופולארית מצד אחד, אך היא בלתי אחראית מצד אחר. אם אירופה תחליט למצוא את עצמה מחוץ למשבר, אזי אנחנו צריכים להבין כי תקציב האיחוד הוא אינו חלק מן הבעיה, אלא חלק מן הפתרון”.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן