Skip to content

עתירה: לבטל את העברת הקצבות לבחורי ישיבות

עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הפורום לשוויון בנטל, ישראל חופשית וח"כ לשעבר רוני בריזון (שינוי) עתרו לבג"ץ בבקשה לבטל את המבחנים החדשים המאפשרים להעביר הקצבות לתלמידי ישיבות למרות ביטול חוק טל. בעתירה המתוקנת הם מאשימים את משרד החינוך כי "הפר ברגל גסה את חוק יסודות התקציב"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הפורום לשוויון בנטל, ישראל חופשית וח"כ לשעבר רוני בריזון (שינוי) מבקשים מבג"ץ לבטל את המבחנים החדשים המאפשרים להעביר הקצבות לתלמידי ישיבות למרות ביטול חוק טל. פרקליטם של העותרים, עו"ד גלעד ברנע, מאשים את משרד החינוך כי כאשר שינה את מבחני התמיכה והמשיך להעביר תקציבים לישיבות "הפר ברגל גסה את חוק יסודות התקציב".

העתירה הוגשה כבר באוגוסט, אך העותרים התבקשו להכניס בה תיקונים. הפונים מבקשים בעתירה המתוקנת, שהגישו אתמול לבג"ץ, להורות על ביטול התיקון למבחנים ועל הפסקת ההעברה הבלתי חוקית של ההקצבות לישיבות.

הקצבות למרות ביטול חוק טל (צילום: רפי מיכאלי)

על פי מבחני התמיכות הקודמים יכלו לקבל הקצבות רק תלמידי ישיבות שיש להם פטור מלא משירות צבאי או דחיית שירות. עם ביטולו של חוק טל ב-1 באוגוסט השנה איבדו 54 אלף תלמידי ישיבות ואברכים את מעמד דחיית השירות ואת זכותם להקצבות. סמנכ"ל חדו"ש, שחר אילן, מעריך את היקף ההקצבות שבו מדובר בכ-30 מיליון שקל לחודש וקרוב ל-400 מיליון בשנה.

באוגוסט עתרו ארבעת הגורמים לבג"ץ בבקשה שיורה למשרד החינוך לעצור את העברת הכספים. בספטמבר ערך המשרד מחטף ושינה את המבחנים כך שהם מאפשרים להעביר הקצבות גם למי שהיה בעבר בהסדר דחיית השירות, וגם לתלמידי ישיבות חדשים.

מנכ"ל חדו"ש, הרב ועו"ד אורי רגב, אומר ש"בכך הודה למעשה המשרד שההקצבות שולמו בניגוד לחוק, והוסיף חטא על פשע כשניסה לעקוף את הבעיה על ידי מבחנים חדשים שגם הם לא חוקיים. נראה שאין גבול למה שמוכנה המשלה לעשות כדי להבטיח את המשך הזרמת הכספים הבלתי חוקית לישיבות. עצוב שהיא לא מפגינה אפילו אחוז מהנחישות הזו כשמדובר בגיוס בחורי הישיבות". רגב הביע תקווה שבג"צ יקבל הכרעה מהירה ככל האפשר, שכן "בכל יום שעובר מפסידה המדינה בממוצע עוד מיליון שקלים".

בעתירה נכתב כי "המשיבים בפעילותם הנחפזת והנמהרת הפרו את הוראות סעיף 3א' לחוק יסודות התקציב, סעיף שהינו בבחינת אבן הראשה של עקרון השוויון". זאת, "במספר היבטים שדי בכל אחד מהם כשלעצמו להביא לבטלות מעשיהם ולאסור את המשך התמיכות כאמור: קביעת מבחן תמיכה שאינו ענייני, חוסר סבירות בתיקון למבחנים; אי פרסום מבחן התמיכה קודם להגשת בקשות התמיכה; קביעת מבחני תמיכה למפרע; והפליה פסולה".

"המהלך החד-צדדי הוא זלזול בחוק ובציבור". הפורום לשוויון בנטל (צילום: דן בר-דוב)

לטענת פרקליט העותרים, "במקרה שלפנינו כשלו שר החינוך והיועץ המשפטי לממשלה עת קבעו מבחני תמיכה שכל תכליתם הברורה והחדה אחת – הותרת המצב הקיים. הם תפרו בתפרים גסים ובוטים תיקון למבחנים".

מתנועת "ישראל חופשית" נמסר כי "שוב הוכח שאין דבר חזק יותר מהמחויבות של ממשלת ישראל לפוליטיקאים החרדים, גם לא שלטון החוק. מקומם לראות כיצד שר החינוך גדעון סער מצפצף על החוק ועל מחויבותו לציבור המשרת רק במטרה לשמור הברית ההיסטורית של עם המפלגות החרדיות".

זהרה ברגר צור מהפורום לשוויון בנטל אמרה ש"המהלך החד-צדדי הוא דוגמה חוזרת לזלזול המתמשך של שר החינוך והממשלה הנוכחית, הן בחוק והן ובציבור הנושא בנטל השירות הביטחוני והכלכלי. המהלך הלא מוסרי מדגיש מאוד את האפליה המתמשכת בין דם לדם שכן גם במבצע 'עמוד ענן' לא ראינו בין הלוחמים שגויסו את הציבור שמקבל תמיכה נדיבה מהמדינה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן