Skip to content

הארכיבישוף של פירנצה הוכר כחסיד אומות העולם

הקרדינל דלה קוסטה שיחק תפקיד מרכזי בארגון רשת הצלה נרחבת של יהודים. תפקידו כלל גיוס פעילים, פנייה לאנשי כמורה, מתן מכתבי פנייה לראשי מנזרים כדי שיפתחו את שעריהם בפני היהודים הנרדפים, מתן מקלט זמני ליהודים - ועוד. על אף מאמצים רבים, יד ושם לא הצליח לאתר קרובי משפחה של הארכיבישוף, ועל כן המדליה ותעודת הכבוד […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הקרדינל אליה אנג'לו דלה קוסטה (Elia Angelo Dalla Costa), הארכיבישוף של פירנצה, הוכר על ידי יד ושם כחסיד אומות העולם. הקרדינל דלה קוסטה הוכר ככזה, על שיזם והוביל את הצלתם של מאות יהודים בפירנצה במהלך השואה. שמו של הקרדינל יחקק על לוח הכבוד בגן חסידי אומות העולם ביד ושם. אבל, על אף מאמצים רבים, יד ושם לא הצליח לאתר קרובי משפחה של הארכיבישוף, ועל כן המדליה ותעודת הכבוד יישמרו ביד ושם.

במהלך השואה, הפכה פירנצה לאחת מהזירות החשובות במאמץ להצלת יהודים. יוזמת ההצלה של הרב נתן קאסוטו ורפאל קנטוני הפכה למאמץ משותף בין אנשי הכנסייה בעידודו של הקרדינל אליה אנג'לו דלה קוסטה, הארכיבישוף של פירנצה ופעילים יהודים. רשת הצלה זו של יהודים-נוצרים הוקמה בעקבות כיבושה של איטליה ע"י גרמניה ותחילת גירושם של יהודים, והצילה מאות יהודים מקומיים ופליטים יהודים מהשטחים שהיו בעבר תחת שליטה איטלקית, בעיקר בצרפת ויגוסלביה.

בית הכנסת בפירנצה, בימי מלחמת העולם השניה (צילום: באדיבות יד ושם)
בית הכנסת בפירנצה, בימי מלחמת העולם השניה (צילום: באדיבות יד ושם)

הקרדינל דלה קוסטה יזם ועודד את השתתפותם של אנשי כמורה שפעלו בוועד ההצלה, ומינה את מזכירו, האב Meneghello להיות אחראי לפעולות מצילות חיים ומסוכנות אלו. דלה קוסטה שיחק תפקיד מרכזי בארגון רשת הצלה נרחבת זו. תפקידו החשוב כלל גיוס פעילים, פנייה לאנשי כמורה, מתן מכתב פנייה לראשי מנזרים כדי שיפתחו את שעריהם בפני היהודים הנרדפים, מתן מקלט זמני ליהודים, קיום פגישות של הוועד ועוד.

בדצמבר 1943, בעקבות הלשנה, נעצרו מרבית הפעילים היהודים. מעתה והלאה, היו אלה אנשי הכנסייה אשר נשאו את מרבית האחריות להמשך פעילותה של רשת ההצלה, אף כי כמה מהכמרים נעצרו גם הם ע"י הגרמנים ואף עונו.

קיימות מספר עדויות המצביעות על מעורבותו האישית של דלה קוסטה בפעילויות ההצלה:

בעדותה, מספרת הניצולה ליה קוויט על בריחתה בראשית ספטמבר 1943 מצרפת, בסיוע של אנשי צבא איטלקיים. המשפחה הגיעה עד לפירנצה. היא מספרת שהם הובאו לביתו של הארכיבישוף של פירנצה ולנו שם בלילה. היא זוכרת שהיו שם עוד יהודים מוסתרים. למחרת כל היהודים המוסתרים הועברו למקומות מסתור קבועים במוסדות דת שונים. היא הועברה יחד עם עוד כמה ילדים למנזר.

אדם בשם ג'יורג'יו לה פירה תאר את דלה קוסטה "כרוח החיה של 'מפעל אהבה' זה לשם הצלת אחים כה רבים" והאב סיפריאנו ריקוטי כתב: "איני יודע לגבי ערים אחרות, אך בפירנצה הוקם ארגון הצלה של ממש, לפי רצון הארכיבישוף, קרדינל אליה דלה קוסטה. אני זוכר שנקראתי למשרדי הארכיבישוף  – לכל המאוחר ב- 20 בספטמבר 1943 – והלכתי לשם בליווי הממונה עליי, האב ראפאלה סאי. הארכיבישוף שאל אותי אם אני חושב שאוכל להקדיש את עצמי לעזרה ליהודים. הוא נתן לי מכתב שנכתב על ידו, ושהציג אותי, כך שאוכל לפנות בסמכותיות רבה יותר למנזרים – שרבים מהם לולא המכתב אולי לא היו פותחים את שעריהם – כדי למצוא סידור לכל המסכנים הרבים."

1 Comment

  1. שושנה קאסוטו-עברון
    28 בנובמבר 2012 @ 18:15

    כל הכבוד ליד ושם על הענקת תואר חסיד אומות העולם לארכיבישוף של פירנצה בזמן השואה הקרדינל אליה דלה קוסטה. אבי הרב הרופא נתן קאסוטו הי"ד היה האיש שיזם את הפניה לארכיבישוף לקבל עזרה. ראש הקהל היהודי פנה לראש הקהל הנוצרי בעיר פירנצה. הוועד שאבי הקים להצלת בני עדתו זכה לקבל את מלא העזרה ממוסדות הכנסיה של פירנצה, גם אחרי שאנשי הוועד נלכדו וביניהם גם כומר מטעמו של הקרדינל – דון לטו קאסיני, המשיך הארכיבישוף לעזור ולשתף פעולה עם היהודים בעירו. טוב ונאה שהחוב נפרע סוף סוף
    שושנה קאסוטו-עברון

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן