Skip to content

תשובה ציונית: אושרו 3,000 יחידות דיור מעבר לקו הירוק

מזכירת המדינה קלינטון מתחה הלילה ביקורת על החלטת הממשלה: "הממשל הזה בדיוק כמו קודמיו הבהיר לישראל שהרחבת הבנייה מעכבת את השלום. ההתנחלויות פוגעות בשלום ובפתרון שתי המדינות. קיפאון בלתי אפשרי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"התשובה הציונית ההולמת״ להכרה ברשות הפלסטינית כמדינה משקיפה שאינה חברה באו"ם: פורום התשיעייה אישר אתמול את בנייתן של עוד 3,000 יחידות דיור מעבר לקו הירוק. עוד אישרה התשיעייה קידום הליכי תכנון של עוד אלפי יחידות דיור בבירה ובגושי ההתיישבות.

אחד המקומות שבהם אושר לקדם את הליכי התכנון הוא בקטע המחבר בין מעלה אדומים לירושלים (E1) – שלגביו גילו הממשלים השונים בארה״ב, ובהם גם ממשל בוש, רגישות מיוחדת.

בנייה בירושלים ובגושי ההתיישבות. התנחלות אדם (צילום: מיכאל יעקובסון, ויקימדיה)
בנייה בירושלים ובגושי ההתיישבות. התנחלות אדם (צילום: מיכאל יעקובסון, ויקימדיה)

על פי גורם מדיני בכיר, "המשך הבנייה נעשית בהתאם למפת האינטרסים האסטרטגיים של ישראל". בנוסף לכך נרמז כי ההחלטה הזאת אינה סוף פסוק וכי ייתכנו צעדים נוספים.

יצוין כי בדיונים שנערכו לקראת עצרת האו"ם אמש היו קולות שקראו לנקיטת צעדים קשים יותר, אולם לבסוף הכריע נתניהו על חבילת הצעדים הזאת, כשלב ראשון. גורמים מדיניים הדגישו השבוע כי הפנייה של אבו מאזן לאו"ם היא הפרה מוחלטת של כל ההסכמים עם ישראל, וכי "אם אבו מאזן שובר את הכלים, גם לישראל עומדת הזכות לעשות זאת".

מזכירת המדינה, הילארי קלינטון, מתחה הלילה ביקורת על החלטת הממשלה על הרחבת הבנייה בשטחים, לאחר שדוברת הסטייט דיפרטמנט עשתה זאת כבר אמש. "הממשל הזה בדיוק כמו קודמיו הבהיר לישראל שהרחבת הבנייה מעכבת את השלום. עלינו למצוא את הדרך להגיע למו"מ שיוביל למימוש פתרון שתי המדינות. זוהי המטרה", אמרה בנאום שנשאה הלילה ב"פורום סבן לדמוקרטיה. קלינטון הדגישה כי יש למצוא דרך להתקדם למשא ומתן שמטרתו פתרון של שתי מדינות לשני עמים והוסיפה שאם וכאשר שני הצדדים יסכימו להתחיל במשא ומתן ישיר, הנשיא אובמה יהיה שותף מלא.

"הרחבת הבנייה מעכבת את השלום". מזכירת המדינה, הילארי קלינטון (צילום: הסטייט דיפרטמנט)
"הרחבת הבנייה מעכבת את השלום". מזכירת המדינה, הילארי קלינטון (צילום: הסטייט דיפרטמנט)

"ההתנחלויות פוגעות בשלום ובפתרון שתי המדינות. קיפאון בלתי אפשרי", אמרה קלינטון. "בלי מעבר לשלום המתונים יידחקו החוצה והקיצוניים ישתלטו. בלי שלום ישראל תמשיך לבנות הגנות נגד טילים מסוכנים יותר, והדמוגרפיה תאלץ את ישראל בין לבחור אם להיות דמוקרטיה או מדינה יהודית. שום הגנה אינה מושלמת, שום דבר לא יגן על ישראל יותר משלום מתמשך".

"החלטת האו"ם לא תביא אותנו יותר קרוב לשלום", אמרה מזכירת המדינה האמריקנית. "באזור כמו המזרח התיכון אמריקה וישראל נמצאות ביחד. מה שמאיים על ישראל מאיים על אמריקה ומה שמחזק את ישראל מחזק אותנו. הסיוע לישראל נמצא בשיא. אמריקה עזרה לשמור על היתרון האיכותי של ישראל באמצעות 'כיפת ברזל' ונתניהו תיאר את עזרתנו כחסרת תקדים.

"אמריקה תומכת במדינה פלסטינית עצמאית שתתקיים בשלום לצד ישראל", אמרה קלינטון. "החלטות באו"ם לא יביאו אותם קרוב יותר לשם. כל הצדדים צריכים לשקול את הדרך קדימה. אבו מאזן עשה צעד בכיוון הלא נכון השבוע, אבל השלטון בגדה עדיין מציב את האלטרנטיבה הטובה ביותר לרקטות ולחמאס. מנהיגי הגדה ראויים לקרדיט על הישגיהם בשטח".

"אנחנו נמשיך במאמצינו להחזיר את הצדדים לשולחן כי זו הדרך היחידה לפתרון של שתי מדינות: מדינה פלסטינית ברת קיימא שתחיה בשלום ובביטחון לצד המדינה יהודית ישראל", מסרה דוברת הסטייט דיפרטמנט.

מפלגת העבודה מתחה גם היא ביקורת: "אין עוררין על זכותה של ישראל לבנות בירושלים, אך בעיתוי הזה, בעקבות ההחלטה הקשה שהתקבלה אמש באו"ם, רצוי להוריד להבות ולנסות להגיע להדברות מפוכחת  ואחראית. הכרזות מן הסוג הזה לא מקדמות דבר ובסופו של דבר עלולות לפגוע באינטרסים הלגיטימיים של ישראל בירושלים ובגושי ההתיישבות", נאמר בהודעת מפלגת העבודה.

תגובות נוספות:

ציפי לבני: "ההחלטה באו"ם על מדינה פלסטינית רעה לישראל וכך גם תגובת נתניהו. ההחלטה על בניית אלפי יחידות דיור כעונש לפלסטינים, רק מענישה את ישראל וגורמת לה נזק נוסף על הנזק שנגרם בהכרזה באו"ם. היחידות ממילא לא ייבנו, אבל ההצהרה המיותרת תבודד עוד יותר את ישראל ותעמיק את אי האמון שהעולם רוחש להצהרות נתניהו על רצונו בשלום".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון: "לנתניהו וליברמן לא מספיק להיות מבודדים בעולם, הם מתעקשים להיות מצורעים. נתניהו הגיב להצבעה באו״ם, שהעמידה את ישראל על פי תהום, בהחלטה ללכת צעד קדימה וליפול. בנייתן של 3,000 יחידות דיור בהתנחלויות, שנועדה להעניש את הפלסטינים, תעניש רק אותנו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן