Skip to content

פה אחד דחתה הממשלה את החלטת עצרת האו"ם

עוד הוחלט שלא להעביר החודש את כספי המסים, שישראל גובה עבור הרשות הפלסטינית, כדי לקזז את מאות מיליוני השקלים שהרשות חייבת, בעיקר עבור השימוש בחשמל הישראלי. בימין לא מסתפקים בכך ודורשים גם להחיל את החוק הישראלי על "מרחבי ההתיישבות" בשטחים ולאמץ את מסקנות דו"ח ועדת אדמונד לוי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בהצבעה פה אחד דחתה הבוקר הממשלה את החלטת העצרת הכללית של האו"ם.

בהחלטת הממשלה נכתב: "לעם היהודי זכות טבעית, היסטורית וחוקית למולדתו ולבירתה הנצחית, ירושלים; למדינת ישראל, כמדינת העם היהודי, יש זכות ותביעה לאזורים שמעמדם שנוי במחלוקת בארץ ישראל. על כן אנו מחליטים:

"1. לדחות את החלטה מס.67/191 של העצרת הכללית של האומות המאוחדות מיום 29 בנובמבר 2012.

"2. לקבוע כי אין בהחלטה האמורה כדי לשנות את האזורים השנויים במחלוקת, אין בה כדי להקנות כל זכות, ואין בה כדי לגרוע מזכויות כלשהן של מדינת ישראל והעם היהודי בארץ ישראל.

"3. לקבוע כי ההחלטה האמורה לא תהווה בסיס למשא ומתן עתידי, ואין בה כדי לקדם פתרון בדרכי שלום".

בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הצעד החד צדדי שביצעה הרשות הפלסטינית בעצרת הכללית של האו"ם מהווה הפרה בוטה של ההסכמים שנחתמו עם ממשלת ישראל, ועל כן ממשלת ישראל דוחה את החלטת העצרת. אני מבקש להבהיר שוב: לא תקום מדינה פלסטינית ללא הסדר שבו יובטח ביטחונם של אזרחי ישראל. לא תקום מדינה פלסטינית עד שמדינת ישראל תוכר כמדינתו של העם היהודי ולא תקום מדינה פלסטינית עד שהפלסטינים יכריזו על סיום הסכסוך. ישראל לא תסכים להפיכתו של חבל הארץ יהודה ושומרון לבסיס טרור איראני כפי שקרה בשטחים שפונו בעזה ובלבנון.

נתניהו, פתח את ישיבת הממשלה השבועית בציטוט מהחלטת ממשלתו הראשונה של יצחק רבין, בשנת 1975, בתגובה על החלטת האו"ם שהשוותה את הציוות לגזענות. "תשובה למתקפה נגד הציונות ומדינת ישראל מחייבת להגביר ולהחיש את ביצוע תכנית ההתיישבות בתחומי כל האזורים שהממשלה החליטה על התיישבות בהם. אלה אינן המילים שלי, אלה המילים של ממשלתו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל וזה לשון ההחלטה, החלטת הממשלה ב- 1975 בעקבות אותה החלטת או"ם שהשוותה בין הציונות לגזענות", אמר נתניהו.

בנוסף להחלטת הממשלה מהבוקר החליט שר האוצר, יובל שטייניץ, שלא להעביר החודש את הכספים שגבתה ישראל כמסים עבור הרשות – וזאת, כדי לקזז את חובות הפלסטינים, בסך מאות מיליוני שקלים, בעיקר עבור השימוש בחשמל.

בינתיים גובר הלחץ מימין, על ראש הממשלה, בתביעה לנקוט בצעדים נוספים – בנוסף לצעדי הבנייה, מעבר לקו הירוק, שעליהם הוחלט. ראשי סניפי הליכוד וראשי המועצות ביהודה ושומרון פנו במכתב דחוף לראש הממשלה נתניהו, ותבעו ממנו להחיל את הריבונות הישראלית על מרחבי ההתיישבות ביהודה ובשומרון; לאמץ מייד את מסקנות ועדת  השופט בדימוס אדמונד לוי; להורות לצה"ל לפעול באפס סובלנות כלפי כל גילוי של אלימות או השתלטות עוינת מצד הערבים ביהודה ובשומרון ולחדש את תנופת בניה ביישובים בכל רחבי יהודה ושומרון.

העיר אריאל - חלק מגושי ההתנחלויות (צילום: ויקיפדיה)
העיר אריאל - חלק מגושי ההתנחלויות (צילום: ויקיפדיה)

במכתב מזהירים ראשי הרשויות וראשי הסניפים את נתניהו מפני הסכנות שבהחלטה שהתקבלה ביום חמישי האחרון באו"ם וכותבים, בין השאר: "ההחלטה המבישה שהתקבלה באו"ם להכיר ב'פלסטין' כמדינה משקיפה, תוך הפרת כל ההסכמים החתומים, מעוררת בלב ערביי ארץ ישראל תקוות לעתיד בו מדינת ישראל כולה תימחק ותפנה את מקומה לישות מדינית פלסטינית. ניסיוננו מלמד, שתחושות אלו עלולות להיתרגם על ידם כרוח גבית להרמת ראש ולפעולות לאומניות קיצוניות ואלימות. כל זאת, אם ישראל תבליג ותתייחס ל'יריקה בפרצוף' כגשם. שכנינו מבינים התעלמות כחולשה ומקבלים ממנה עידוד העלול להיות מסוכן למדינת ישראל".

במכתב, אשר נוסח על ידי יהודה גליק יו"ר סניף הליכוד בהר חברון ונציג יו"ש ברשימת הליכוד, נאמר עוד: "מייסד המדינה, דוד בן גוריון, ידע לקחת אחריות היסטורית ולעמוד על האינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל ולהגיב תגובה ציונית ברורה. אין לנו ספק כי פעולות מעין אלו יהוו תגובה ציונית הולמת – תרתי משמע – ויבהירו לצד השני ולעולם כולו שאנו כאן – ואין לנו שום כוונה לזוז מכאן.

"אימוץ החלטות לאומיות אלו ועמידה על האינטרסים של מדינת ישראל בעת הזאת, גם יסייעו לנו לקראת הבחירות הקרבות להמשיך ולפעול בקרב המתיישבים והציבור האידיאולוגי – ולשכנע אותם בצורך להצביע עבור ליכוד גדול וחזק בהגה השלטון".

בין החותמים על המכתב: אבי רואה ראש המועצה האזורית מטה בנימין; אליעזר רודריג יו"ר סניף קרית ארבע; אריאל ונגרובר יו"ר סניף גוש עציון; בנימין דנא פיקארד יו"ר סניף בית אל; גרשון מסיקה ראש המועצה האזורית שומרון; דוד אלחייני ראש המועצה האזורית בקעת הירדן; דוד מתיתיהו יו"ר סניף מעלה אדומים; דוד שוורץ יו"ר סניף קרני שומרון; דוידי פרל ראש מ.א. גוש עציון; הרצל בן ארי ראש המועצה המקומית קרני שומרון; חננאל דורני ראש המועצה המקומית קדומים; יהודה גליק – יו"ר סניף הר חברון; יוני הישראלי יו"ר מועצת סניף שומרון; יוסי חן יו"ר סניף אריאל; יעקב וינברגר יו"ר סניף שומרון; משה רוזנבאום ראש המועצה המקומית בית אל; נתן אנגלסמן יו"ר סניף בנימין; עמנואל נבון יו"ר סניף אפרת; צדוק אושני יו"ר מועצת סניף מעלה אדומים; שבח שטרן יו"ר מועצת סניף בנימין.

מעלה אדומים: כיכר העיר (צילום: ויקימדיה)
מעלה אדומים: כיכר העיר (צילום: ויקימדיה)

יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין נפגש הבוקר עם ראש עיריית מעלה אדומים בני כשריאל ודן עמו בקידום הבנייה בשכונת מבשרת אדומים, הקרויה E1.

 ריבלין אמר: "הבניה בשטחי E1 היא צורך לאומי, ביטחוני ואסטרטגי, משום שירושלים ומעלה אדומים הן מקשה אחת. המערכה המדינית על סוגיית ירושלים מתחילה בשטחי E1. ויתור אסטרטגי על בנייה בשטח זה, תנתק את מעלה אדומים מירושלים ועלולה להפוך את מעלה אדומים להר הצופים שבין שנת 48' לשנת 67'. את הדברים האלו לא אני אומר. אמרו אותם בכירי מפלגת העבודה, ראשי ממשלות ושרי בטחון לשעבר, ובהם אהוד ברק ופואד בן אליעזר"

 ריבלין הוסיף, כי על נתניהו להציב עמדה בלתי מתפשרת מול האמריקנים בסוגיית הבניה במעלה אדומים. לדבריו: "ויתור ישראלי על הבניה בתוככי מעלה אדומים משמעותו ויתור ישראלי על מסמך בוש המכיר בזכותה של ישראל לבנות בגושי ההתיישבות. האמריקנים חייבים להבין שייבוש מעלה אדומים הוא סכנה לירושלים ולעתידה".

בתגובה אומרת יו"ר מרצ, זהבה גלאון: "קודם החליטה הממשלה להעניש את הפלסטינים ע״י בנייה בהתנחלויות, עכשיו היא מחרימה להם את הכסף שלהם. השר שטייניץ החליט לחנך את הפלסטינים. פעולות הענישה שנוקטת ממשלת ישראל מחלישות את הרשות ויגרמו לכך שבמו ידינו נביא את חמאס גם לשלוט בגדה. במקום לחזק את הפרטנר השפוי אנחנו רומסים אותו.

"זוהי השיטה הישראלית: במקום להתמודד עם סיטואציות חדשות ולהפוך אותן לאפשרויות אנחנו, תמיד, נכנסים למגננה ופועלים באופן אינטואיטיבי במקום לחשוב. חושבים שאם נעניש את הפלסטינים זה יפגע רק בהם, ולא מבינים שהענישה הזאת היא בומרנג: בסופו של דבר היא פוגעת בנו.

"נתניהו ושריו, במו ידיהם, מחזקים את הקיצוניים. יום אחד נתעורר בבוקר לגדה חמאסית ומה נעשה אז? פוסט מורטם? איפה טעינו? ראש ממשלת ישראל לא יודע כיצד להתמודד עם המצב החדש שנוצר באזור ולכן, כהרגלו, הוא ושטייניץ חברו נכנסים לפאניקה ומניעים תהליכים שיתבררו בעתיד כאסון".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן