Skip to content

בית המשפט החוקתי יכריע היום בשאלת החוקה המצרית

משאל העם על טיוטת החוקה השנויה במחלוקת יתקיים ב-15 בדצמבר, ומתנגדיה חוששים מהשתלטות האחים המוסלמים על מצרים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
השתלטות האחים המוסלמים?
השתלטות האחים המוסלמים?

היום צפוי בית המשפט החוקתי של מצרים לפסוק בנוגע לעצם הלגיטימיות של האסיפה החוקתית שניסחה את החוקה. מתנגדי הטיוטה נחושים להמשיך להיאבק נגדה, מאחר שלדבריהם היא מערערת חירויות יסוד, מדווח ה-BBC.

אחרי שקרא את טיוטת המסמך קרא הנשיא מוחמד מורסי ל"כל המצרים" להשתתף במשאל העם, בין אם הם מסכימים או מתנגדים לחוקה המוצעת. "העולם כולו מתבונן במצרים המכוננים את מוסדותיהם כדי לבסס מערכת דמוקרטית", אמר.

אפילו אם יחליט בית המשפט לפזר את האסיפה הנשלטת על ידי האחים המוסלמים, לא ברור אם הדבר ישפיע על משאל העם המתוכנן. הנשיא מורסי הודיע על תאריך המשאל עוד בטרם אישרה האסיפה החוקתית את טיוטת החוקה ביום שישי, ותומכיו משבחים את משאל העם על החוקה החדשה מבית מדרש האחים המוסלמים.

מורסי (מקור: יו טיוב)
המשאל לא מצנן את הרוחות. מורסי (מקור: יו טיוב)

עיקרי החוקה

  • השריעה תמשיך להיום מקור החקיקה
  • אוניברסיטת אל-אזהר – האוטוריטה הסונית הגבוהה ביותר, תהיה המוסד המייעץ ב"נושאים הנוגעים לשריעה"
  • הנצרות והיהדות ימשיכו להיות מקור החקיקה הראשי לנוצרים וליהודים
  • החופש הדתי יוגבל למוסלמים, נוצרים ויהודים
  • נשיא מצרים יוכל לכהן עד שתי תקופות כהונה

הודעת הנשיא קודמה בברכה בעצרת גדולה בקהיר, בסיסמה: "העם תומך בהחלטת הנשיא!". מאות מוסלמים שהשתתפו בהפגנת התמיכה בנשיא צעדו מכיכר תחריר אל בית המשפט החוקתי העליון לקראת הכרעתו הצפויה. שופטי בית המשפט ביקשו להגביר את נוכחות המשטרה כדי שיוכלו להיפגש.

המצרים מתכוננים להצביע לא רק על חוקה אלא על עתיד המדינה. השבועיים הבאים צפויים להיות רוויי מתח, משום שטיוטת החוקה והצו הנשיאותי שהעניק לנשיא מורסי סמכויות סוחפות עוררו הפגנות נרחבות של מתנגדי הנשיא.

"מורסי מעמיד למשאל עם טיוטת חוקה המערערת חירויות יסוד ופוגעת בערכים אוניברסליים. המאבק יימשך", אמר בשבת מוחמד אל-ברדאעי, אחד מראשי האופוזיציה.

אם תאושר החוקה היא תבטל את כל ההכרזות החוקתיות, לרבות נטילת הסמכויות הנרחבות של הנשיא ב-22 בנובמבר, ופרלמנט חדש ייבחר בתוך 60 יום. נוסף על הגבלת תקופת הכהונה של הנשיא, נכללת בחוקה מידה של פיקוח אזרחי על צבא המדינה.

תומכי הנשיא מצביעים על זאת שמורסי הוא נשיאה הראשון של מצרים שנבחר באורח דמוקרטי, וטוענים שהליברלים והחילונים אינם מייצגים את רוב רובו של העם המצרי. אולם הסמכויות הנרחבות שנטל לעצמו הנשיא מעוררות חשש שהוא עלול להפוך לרודן חדש.

בין היתר הוכרז בצו הנשיאותי ששום סמכות, לרבות הרשות השופטת, אינה רשאית לבטל את החלטות הנשיא עד לאישור החוקה ובחירת פרלמנט חדש. הצו עורר את חמת בכירי השופטים במצרים וליבה הפגנות נרחבות בשבוע שעבר. פעילים רבים ממתנגדי הנשיא ממשיכים לגור באוהלים בכיכר תחריר.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן