Skip to content

דוח האיידס: בישראל חיים 7,873 איש עם הנגיף

נכון לסוף שנת 2011 רשומים 5,631 אנשים החיים עם HIV/איידס בישראל. ההערכות הן כי מדובר על מספר גבוה יותר. ב-2011 דווח למשרד הבריאות על 454 מקרים חדשים. המשרד מפרסם דו"ח אפידמיולוגי תקופתי מ-1981-2011
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בהתאם לדיווחי ארגוני בריאות בין-לאומיים עולה, כי בשנת 2011 נדבקו כ-2.5 מיליון אנשים בעולם בנגיף, ובסך הכול בסוף שנת 2011 חיו כ-34 מיליון אנשים עם הנגיף.

בישראל התגלו משנת 1981 ועד סוף שנת 2011 7,032 מקרים חדשים של נשאי HIV וחולי איידס. מתוכם, על פי המידע שבידי משרד הבריאות, נודע על 1,401 אנשים שנפטרו או שעזבו את הארץ. נכון לסוף שנת 2011 רשומים, אפוא, 5,631 אנשים החיים עם HIV/איידס בישראל, ומוערך כי בארץ חיים כיום 7,873 איש עם הנגיף.

בשנת 2011 דווח למשרד הבריאות על 454 מקרים חדשים. שיעור היארעות HIV/איידס בישראל בשנת 2011 הוא 58 מקרים חדשים למיליון אוכלוסייה. שיעור זה נמוך מהמדווח ממרבית מדינות מערב אירופה וצפון אמריקה (אך קיימים פערים גדולים בין תת אוכלוסיות בארץ).

נגיפי HIV (בירוק) משתחררים מלימפוציט (בורוד). צולם בעזרת מיקרוסקופ אלקטרוני סורק (מקור: ויקימדיה)
נגיפי HIV (בירוק) משתחררים מלימפוציט (בורוד). צולם בעזרת מיקרוסקופ אלקטרוני סורק (מקור: ויקימדיה)

השנה מציין משרד הבריאות את יום האיידס העולמי באמצעות שני קמפיינים שיתחילו היום (ראשון): 

  • קמפיין לאוכלוסייה הכללית – שיכלול פרסום במדיה אינטרנטית (סרטון, אתר נחיתה ייחודי) ובבתי הקולנוע. סלוגן הקמפיין: לא מקיימים לא נדבקים! הכי בטוח זה לא לקיים יחסי מין…אבל אם בכל זאת אתם מתעקשים…שימו קונדום!
  • קמפיין לאוכלוסיית הגייז– קמפיין אינטרנטי בשיתוף עם האגודה לשמירת זכויות הפרט (האגודה ללהט"ב).

משרד הבריאות מציג בדו"ח הנוכחי נתונים שעודכנו וסווגו בהתאם לקווים המנחים של ארגון הבריאות העולמי (WHO) וזרוע האיידס של האו"ם UNAIDS. מאגר הנתונים מתבסס על הודעות אינדיבידואליות, ומתעדכן שגרתית על-ידי השוואה עם הנתונים שבלשכות הבריאות, במרכזי איידס, במעבדה המרכזית לגילוי נגיפים ובקופות החולים.

לאחר ביצוע חישוב (בעזרת נוסחה שהוכנה בשיתוף WHO, המשקללת את מגמות התחלואה בישראל), אנו מעריכים כי בארץ חיים עם הנגיף 7,873 אנשים. בשנת 2011 דווח על 454 מקרים חדשים, ובין השנים 2007-2011 דווח בממוצע שנתי על 405 נשאי HIV/חולי איידס חדשים.

שיעור היארעות איידס בשנת 2011 הוא 58 מקרים חדשים למיליון איש (על פי נתוני אוכלוסיה בסוף 2011, למ"ס), שיעור הנמוך מזה הקיים ברוב מדינות מערב אירופה וצפון אמריקה, אך קיימים פערים גדולים בין תת-אוכלוסיות שונות בארץ.

מזעור נזקים בקרב משתמשי סמים בארץ – עיקרי תוכנית "יזהר"

לנוכח השינוי בהרגלי שימוש בסמים בארץ (זליגה מעישון להזרקה תוך ורידית) ועלייה במספר נשאי HIV בקרב משתמשי סמים בהזרקה (IDU) בשנות ה-90 המאוחרות, יזמו משרד הבריאות, המח' לשחפת ואיידס והמח' להתמכרויות, והרשות למלחמה בסמים ואלכוהול, תכנית להחלפת מזרקים הפועלת על עקרונות מזעור נזקים. עם השנים הצטרף ליוזמה הוועד למלחמה באיידס.

התכנית ששמה "יזהר" מופעלת בחמש ערים: תל אביב, ירושלים, חיפה, באר שבע ואשדוד. הפונים לתכנית מתקבלים באווירה אמפתית ובלתי שיפוטית, כיאה לאוכלוסייה  מוחלשת זו. צוות של עובדים ומתנדבים מספק מזרקים סטריליים וציוד נלווה, קונדומים, וגם שתייה חמה, מזון, בגדים ומקלחת. כמו כן, המרכזים מהווים טיפת שפיות ואנושיות אצל אלה שעולמם הוא פעמים רבות כאוטי ומייאש. אוזן קשבת מאפשרת הפניה לשירותי בריאות ורווחה, כשחלוקת מזרקים סטריליים מצמצמת את הסיכוי להדבקה ב- HBV,HIV ו-HCV בשימוש משותף.

בארבע השנים האחרונות הגיעו כ-IDU 4,000 (משתמשי סמים בהזרקה) לתכנית וכ-800 איש הופנו למסגרות גמילה ו/או מרכזי מתדון. בנוסף לחשיבות ההומניטרית והטיפולית הקיימת בתכנית זאת, אפשר לראות בשנים האחרונות ירידה הדרגתית במספר אבסולוטי של המקרים בקרב IDU – מ-70 מקרים בשנת 2004 ל-42 מקרים בשנת 2008, עם מספר דומה מאז. מכלול הנתונים מצביעים על חשיבות התכנית מבחינה הומניטרית ואפידמיולוגית גם יחד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן