Skip to content

גירושי בני זוג הומסקסואלים הותרו ע"י בית משפט בת"א

בפסק דין תקדימי הורה בית המשפט לענייני משפחה למשרד הפנים לרשום את גירושיהם של שני גברים יהודים תושבי הארץ, שנישאו בהליך אזרחי בקנדה. דרישתו של משרד הפנים להחזיר את התיק לבית דין רבני נדחתה על ידי השופט
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט  לענייני משפחה ברמת גן אישר לפני שבועיים את גירושיהם של שני גברים יהודים, שנישאו בנישואים אזרחיים בקנדה. כך הותר היום (שני) לפרסום. השניים הם הפרופ' עוזי אבן והד"ר עמית קמה. בכך הכיר בית המשפט בנישואיהם כעובדה מוגמרת ובשל כך – גם בהתרתם, על פי בקשתם. פסק דין תקדימי זה מהווה פריצת דרך בהכרה בנישואים חד מיניים בבתי המשפט בישראל והתקבל בניגוד לעמדת המדינה, לפיה הסמכות הבלעדית לאשר גירושים היא בידי בית הדין הרבני. 

לפני מספר שנים נישאו בני הזוג בקנדה בנישואים אזרחיים. בשובם ארצה, פנו לבית המשפט בישראל ובקשו שיורה למשרד הפנים לרשמם כנשואים על גבי תעודת הזהות. לאחר שבית המשפט הורה על כך למשרד הפנים, נרשם בהגדרת המצב האישי בתעודת הזהות של השניים "נשוי". בשלב מאוחר יותר ביקשו השניים לאשר להם לאמץ ילד וגם זאת אושר להם בהליך שיפוטי. 

 

החתונה החד-מינית הראשונה בקוויבק, קנדה התקיימה ב-2004 (צילום: Montrealais, ויקימדיה)
החתונה החד-מינית הראשונה בקוויבק, קנדה התקיימה ב-2004 (צילום: Montrealais, ויקימדיה)

השניים החליטו להיפרד באמצע אוגוסט השנה והם פנו לבית הדין הרבני ובקשו שיאשרר את גירושיהם. יצוין כי השניים עשו זאת כי במשרד הפנים, אליו פנו בתחילה, נאמר להם על ידי הפקידים, כי הם אינם זכאים לשנות סטטוס אישי ללא הוראה שמגיעה מבית הדין הרבני – היחיד שרשאי לרשום נישואים או גירושים במדינת ישראל.   

בספטמבר השנה פנו השניים באמצעות עורכת הדין  יהודית מייזלס  לבית הדין לענייני משפחה. בית הדין התבקש להורות על  מחיקת המילה "נשוי" מתעודת הזהות של בני הזוג.  השופט יחזקאל אליהו קיבל את תביעתם והורה לצרף כצד נתבע את משרד הפנים. בתגובת משרד הפנים נאמר כי על התביעה להימחק ולהיות מוחזרת לבית הדין הרבני שידון בבקשתם. פרקליטות המדינה התבססה על הטענה, כי בני הזוג פנו לבית הדין הרבני ומשכו את תביעתם לאחר שלושה ימים.

השופט לא "קנה" את הטענה הזו. הוא ציין בהחלטתו כי היות שבני הזוג פנו תחילה לבית הדין הרבני  ובתשובה הודיעו פקידיו כי על הזוג להמתין עד שידונו אם פקידי משרד הפנים מוכנים ומסוגלים בכלל לטפל בדרישה כזו, פנייתם לבית הדין לענייני משפחה היא מוצדקת. "לעניין זה יודגש, כי העובדה, כי בית הדין הרבני לא פתח את התיק לתובעים מיד עם הגשתו וביקש שהות לבדוק את העניין מדברת בעד עצמה. ביה"ד הרבני על פקידיו לא ידע כלל כיצד להתמודד עם התביעה", קבע השופט אליהו. פסיקת השופט התבססה על בג"ץ בן ארי, שבו הורה בית המשפט למדינה לשנות את רישום של חמישה זוגות של גברים, שנישאו בקנדה, ממעמד של רווק לנשוי.

"הרשות השופטת אינה אך חבר שופטים וספר חוקים ושולחן וכיסא ומנורה. המושג רשות שופטת הינו רחב – רחב ועמוק – מאלה. ביתמשפט הוא צדק ויושר, ערכים ומנהגות, מוסכמות ומושכלות, עקרונות ועיקרים", כתב השופט  וקבע כי בית המשפט הנו הפורום הטבעי לדון בשאלות ותביעות מסוג זו המונחת לפניו והורה למשרד הפנים על התרת נישואי השניים ומחיקת המילה נשוי מתעודות הזהות שלהם. 


 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן