Skip to content

עוד מכה באו"ם: לאפשר פיקוח על הגרעין של ישראל

להחלטה של עצרת האו"ם אין תוקף חוקי, אך באווירה הבינלאומית הקיימת זו מכה נוספת לישראל. ישראל אינה חתומה על ההסכם לאי הפצת נשק גרעיני ומדיניותה המסורתית בנושא הגרעין היא לא לאשר ולא להכחיש את מציאותו של נשק גרעיני
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 לא חלף אפילו שבוע, מאז החלטת עצרת האו"ם בנושא הפלסטיני – וישראל ספגה מפלה נוספת בעצרת האו"ם. ברוב של 174 מדינות, בהתנגדות של שש מדינות בלבד ובהימנעות של שש מדינות נוספות קראה הלילה העצרת הכללית של האו"ם לישראל, לאפשר לפקחי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית, לפקח על מתקני הגרעין. העצרת הכללית קראה לישראל גם להצטרף באופן מיידי לאמנה הבין-לאומית למניעת הפצה של נשק גרעיני (NPT).

מתחם קמ"ג, כפי שצולם על ידי לוויין ריגול אמריקאי ב-1968 (צילום: ויקיפדיה)
מתחם קמ"ג, כפי שצולם על ידי לוויין ריגול אמריקני ב-1968 (צילום: ויקיפדיה)

בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס להחלטה זו.

שש המדינות שהתנגדו להחלטת העצרת היו ארצות הברית, קנדה, איי מרשל, מיקרונזיה, פאלאו וישראל. הרוב שהצביע הלילה נגד ישראל גדול אפילו מהרוב שתמך ביום חמישי בבקשה הפלסטינית לשדרג את מעמד הרשות הפלסטינית באו"ם – 138 תומכות מול 9 מתנגדות ו-41 נמנעות.

ההחלטה קראה לישראל גם לתמוך בכינוסה של ועידה בין-לאומית, בדיון על הפיכתו של המזרח התיכון לאיזור חופשי מנשק גרעיני. ועידה כזאת עמדה להתקיים באמצע החודש בהלסינקי שבפינלנד, אבל בוטלה ביוזמתה של ארצות הברית. רוב מדינות ערב, וגם איראן, התכוונו להשתתף בוועידה הזאת.

להחלטה של עצרת האו"ם אין תוקף חוקי, אך באווירה הבין-לאומית הקיימת זו מכה נוספת לישראל. ישראל אינה חתומה על ההסכם לאי-הפצת נשק גרעיני ומדיניותה המסורתית בנושא הגרעין היא לא לאשר ולא להכחיש את מציאותו של נשק גרעיני. ההצעה הערבית להפוך את המזרח התיכון לאזור חופשי מנשק השמדה המוני, אומצה עוד בשנת 1995, בוועידה של המדינות החתומות על ההסכם לאי-הפצת הנשק הגרעיני – אך מעבר לאימוץ ההחלטה הזאת לא נעשה ניסיון לאכוף אותה. ישראל מתנגדת להצעה זו, כל עוד לא נחתמו הסכמי שלום במזרח התיכון.

תגובת ציפי לבני: "ממשלת נתניהו פוגעת בבטחון ישראל. בתוך שבוע אחד העולם התייצב באופן מוחלט נגד ממשלת ישראל והתנהלות מדינית אווילית של נתניהו. ישראל הפסידה במאבק העולמי.

"כל מי שעיניו בראשו חוזה בכישלון מדיני מהדהד ההופך לבעיה ביטחונית אמיתית, שלא היינו בה קודם כי ידענו לגייס את העולם. מי שלא מצליח לגייס את העולם לצד ישראל לא יכול להנהיג אותה".

ובינתיים נמשכים הזימונים לשגרירים ישראליים, ל"שיחות נזיפה". אחרי מדינות אירופה, גם אוסטרליה וגם ברזיל זימנו את שגריר ישראל לשיחות נזיפה. החלטת אוסטרליה וברזיל מצטרפת להחלטת בריטניה, צרפת, ספרד ודנמרק אתמול, לזמן את שגרירי ישראל בבירותיהן לשיחות נזיפה.

אוסטרליה – מידידותיה הקרובות של ישראל – נמנעה בהצבעה על שדרוג מעמדם של הפלסטינים באו"ם ותמכה בפעולות ישראל ברצועת עזה, במסגרת מבצע "עמוד ענן". אבל שר החוץ שלה, בוב קאר, התבטא בחומרה על מהלכיה של ישראל. "אני מאוד מאוכזב מהדיווחים על ההחלטות הישראליות", אמר. "אוסטרליה מתנגדת לבנייה בהתנחלויות ולכל פעילות דומה. פעילות מסוג זה מאיימת על יכולת מציאת פתרון שתי המדינות, שדרוש לביטחון ישראל".

והתפתחות נוספת: בקרוב תדון הוועדה המחוזית בירושלים בתכנית להקמת 1,700 יחידות דיור בשכונה החרדית רמת שלמה, שמעבר לקו הירוק. הוועדה תדון גם באישור תכניות, לבניית מאות יחידות דיור בגבעת המטוס שבדרום ירושלים – גם הן מעבר לקו הירוק.

התכנית להרחבת רמת שלמה אושרה לראשונה במארס 2010, בעת שסגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ביקר בישראל. האישור, בזמן ביקורו של סגן הנשיא, התפרש כעלבון צורב וגרם למשבר חריף ביותר בין ישראל לבין הממשל האמריקאי.

2 Comments

  1. יהודה דורנר
    4 בדצמבר 2012 @ 14:30

    על זה צריך לומר : או"ם שמומ… עלאק או"ם. אוסף של מדינות שלא דומה בכלל לתמהיל שהיה ב '48 , נראה את העולם המערבי מאלץ את ישראל לנטרל את הגרעין שלה…

  2. נירית
    4 בדצמבר 2012 @ 9:42

    הגפרורים זה ההובי של ביבי, השרפה זו הבעיה שלנו

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן