Skip to content

מרצ נרדמה בשמירה, זקוקה לזריקת מרץ דחופה

נכון שמרצ צודקת ברוב הנושאים הנמצאים על סדר היום, הן בהגנה על זכויות הפרט והן בסוגיה הפלסטינית, שללא התקדמות בעניינה לא יהיו משאבים לטיפול בנושאים החברתיים-כלכליים. אבל עם צדק אי אפשר ללכת למכולת, וללא מערכת בחירות חכמה ונמרצת אי אפשר לזכות במנדטים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במרכז המפה הפוליטית מצטופפות רשימות חדשות הצצות כפטריות אחר הגשם ומפלגות ותיקות שגולשות אליו מצדו השמאלי (לעולם לא מימין); כשהמנהיגים והמנהיגות שלהן נזהרים ונזהרות לא להרגיז את ביבי ואת קוראי "ישראל היום" עם רעיון מקורי או עם תכנית מדינית רעננה. העבודה בראשות שלי יחימוביץ' מאמצת בשתיקה את מדיניות הסירוב של נתניהו. ברור שכל המפלגות האלה ישמחו להצטופף אחרי ה-22 בינואר סביב שולחן הממשלה. במצב עניינים זה נותרה מרצ המפלגה הרצינית היחידה משמאל לגוש הימני-קיצוני, שפניו האמתיות  נחשפו בתוצאות הפריימריז בליכוד. אלא שמרצ נרדמה בשמירה, והיא זקוקה לזריקת מרץ דחופה.

מעניין מיהו הקופירייטר שהגה את הסיסמה "שמאלנים – הביתה!" המתנוססת על שלטי חוצות בצדי הדרכים, סיסמה המכריזה בריש גלי שמרצ כלל לא רוצה לגדול ולהפוך לגורם משפיע בפוליטיקה הישראלית. שהיא לא זקוקה לתומכים מקרב הציבור הרחב, אלא רק לאותו קומץ "שמאלנים" שברגע של אובדן חושים יצאו לפני שנים מעטות מחיקו החמים של השמאל לרעות בשדות הקונסנזוס והצביעו בבחירות האחרונות קדימה או עבודה. מרצ פונה אליהם עכשיו כמו אל צעירים סוררים שסטו מדרך הישר ומבקשת מהם לשוב "הביתה", למשפחת השמאל האשכנזי, המשכיל והמבוסס כלכלית.

נכון שמרצ צודקת ברוב הנושאים הנמצאים על סדר היום, הן בהגנה על זכויות הפרט והן בסוגיה הפלסטינית, שללא התקדמות בעניינה לא יהיו משאבים לטיפול בנושאים החברתיים-כלכליים. אבל עם צדק אי אפשר ללכת למכולת, וללא מערכת בחירות חכמה ונמרצת אי אפשר לזכות במנדטים.

מחפשים רשימה שאינה חוששת להתעמת עם הקבוצות החזקות

עשרות אלפי אזרחים שאינם מגדירים עצמם שמאלנים מאוכזבים ממדיניות הממשלה בשורה ארוכה של נושאים, מדיניות שהניבה את מבצע עמוד ענן והביאה לקבלת הרשות הפלסטינית כמדינה משקיפה באו"ם.  מדיניות שמתעלמת מהשינויים הכבירים שמחולל האביב הערבי במזרח התיכון, שממחזרת סיסמאות שחוקות, שמבודדת את ישראל ושתהפוך אותה בעתיד הלא רחוק למדינה דו-לאומית. אזרחים אלה אינם רוצים להיקרא שמאלנים (שמאלן = מילת גנאי בפיהם של פוליטיקאים ומילה נרדפת לבוגד בפי אנשי הימין הקיצוני) ואינם יתומים הזקוקים ל"בית". הם מחפשים רשימה שאינה חוששת להתעמת עם הקבוצות החזקות, כמו המתנחלים, החרדים והוועדים הגדולים בנושאי פנים ומציעה מדיניות שפויה ולא אלימה לטיפול בענייני חוץ. אזרחים אלה אינם חברים במפלגה כלשהי וגם לא יעמדו בתור להצטרף כחברים במרצ, אבל נקעה נפשם מכוכבי המרכז שאינם מציעים דבר,   ואם לא יפחידו אותם עם תווית של שמאלנים – הם עשויים להצביע מרצ. אם חפצת חיים היא, ראוי שבשבועות שנותרו עד הבחירות תפעל מרצ במרץ לשכנע אותם להצביע עבורה. שתחליף את משרד הפרסום, תוריד את המילה "שמאל"על כל נטיותיה משלטי החוצות ותבליט את המצע המדיני שלה בענייני חוץ.

עד כה לא נצפתה פעילות מסוג זה, אפילו לא במרחב הווירטואלי. אתר האינטרנט של המפלגה פרימיטיבי, והפעילות ברשתות החברתיות נראית כמו צ'ט של גדוד צופים. ידיד שנרשם באתר מדווח שלא קיבל כל תגובה, מבזק ידיעות או פרסום. מלבד הודעות לעיתונות וראיונות ספורים של זהבה גלאון בתקשורת לא שומעים אותם. היכן מטה הבחירות? הרי השבוע האחרון סיפק הזדמנויות פז לחשוף את אזלת ידה של הממשלה בטיפול בנושאים המדיניים ואת התייצבותם האוטומטית של כוכבי המרכז-ימין לצידה.

כל כך קשה לגייס עיתונאי צמרת או סלב תורן?

גם רשימת המועמדים של מרצ אינה מלהיבה, בלשון המעטה, לעומת הרשימה הרעננה של העבודה והעשיריה הסהרורית של הליכוד. מה, כל כך קשה לגייס עיתונאי צמרת או סלב תורן?

על מרצ לפנות למעמד הבינוני המידרדר במורד העשירונים, זה שיצא לרחובות בקיץ 2011,  ולשכנע אותו כי רק סיום הכיבוש ישחרר את המיליארדים הדרושים להשקעות בחינוך, בדיור וברווחה. היא צריכה לפנות אל הפנסיונרים הסובלים ממערכת בריאות לא שוויונית ורואים את בניהם נאבקים ביוקר המחייה, וכמובן – אל ערביי ישראל שהליכוד ומפלגת העבודה כלל אינם סופרים. כל אלה יכולים להביא למרצ עוד שלושה-ארבעה מנדטים מעבר לחמישה שמנבאים להם הסקרים.

לשם כך, עליה לחדול להתנהג כמועדון אקסקלוסיבי סגור, לצאת מהבועה התל-אביבית, מחוגי "שלום עכשיו" ו"מחסום ווטש", אל הציבור שסולד מהימין אבל מתרחק מתווית השמאלן כמו מאש.

הכנסת הבאה תהיה זקוקה לאופוזיציה לוחמת שדוגלת במו"מ רציני עם הרשות/מדינה  הפלסטינית ופועלת לצמצום פערים ולשמירה על זכויות הפרט.

______________________________________________________________________________

מיכל פנט-פלגמיכל פנט-פלג היא כותבת ועורכת. בקריירה הראשונה שלה עסקה במחשבים וסטטיסטיקה וניהלה את מאגר הנתונים למדעי החברה באוניברסיטה העברית בירושלים.

[related-posts title="מאמרים קודמים מאת מיכל פנט-פלג"]

3 Comments

  1. מרצניקית
    5 בדצמבר 2012 @ 20:08

    כמה עובדות חשובות: כוכבים וטאחלנטים הצטרפו למרצ בכל אחת מהבחירות הקודמות וזה לא ממש שיפר את מעמדה: יוסי ביילין, יעל דיין, רומן ברונפמן וניצן הורוביץ. כולם ראויים ועשו עבודה טובה.
    שלושת חברי הכנסת של מרצ עשו עבודה של אופוזיציה שלמה. אפשר לראות בדיווחים של כנסת פתוחה והמשמר החברתי.
    אם יהיו לנו 20 מנדטים אז גם לנו יהיו הרבה חברי כנסת חדשים טובים וצעירים. גם ברשימה של מפלגת העבודה לא זסרקו את חברי הכנסת המובילים והותיקים. ראה: פואד בן אליעזר.
    אי אפשר חיבור בין מרצ לחדש. האחת מפלגה ציונית השניה לא!

  2. מנצל
    4 בדצמבר 2012 @ 23:51

    דווקא מה שאטרקטיבי במרצ זה שהיא לא רק מדברת תכלס אלא גם משדרת שהיא מדברת תכלס. הרשימה שלה מורכבת מפרלמנטרים חרוצים ונחושים וקלישאות חלולות דוגמת לפיד ויחימוביץ (העיתונאים שאת כנראה כ"כ צמאה להם) רק מוכיחים שאין להם מקום במפלגה הזו, או בכל מפלגה אחרת לצורך העניין. גם סתיו שפיר ואיציק שמולי הכוכבנים העולים ספק אם מחזקים את רשימת העבודה – בינתיים, ממדגם לא מייצג כלל וכלל של האנשים סביבי הם רק גורמים להרמת גבות והבעות זלזול במפלגת העבודה.
    בכל מקרה, ע"פ הסקרים האסטרטגיה של מרצ עובדת, הם הולכים להכפיל את מס' המנדטים פי 2 בכנסת הבאה, אז מה עוד אפשר לבקש? את הרי לא באמת מצפה שמרצ יהפכו פתאום למפלגת שלטון (נכון?)

  3. אדי
    4 בדצמבר 2012 @ 15:09

    על מה מלינה הכותבת ? על זה שמרצ בראשותה של זהבה גלאון נחלצה סוף סוף מתסביך "המרכזיות" ומכריזה (שוב, סוף סוף) שהיא שמאל. שמאל ללא בושה, ללא תסביכים בלי לעטות מסכה של "מרכז" אנמי וחסר זהות ? מרצ כבר ניסתה את הפטנט הזה וזה לא ממש הועיל לה. על משבצת המרכז מצטופפים מספיק מתחרים מ"העבודה", דרך "יש עתיד" ועד "התנועה" (ויש עוד), כל אלה לא צריכים להיות בעלי תחרות של מרצ, ואין שום סיבה שמרצ תסתופף במחיצתם ותטשטש את זהותה ותתחרה על מצביעים שיש להם תסביך "שמאלנות". הסיסמה "שמאלנים הביתה" היא בדיוק הסיסמה שמגדירה (לתקוותי) את מרצ הנוכחית. את/ה איש/ת שמאל – מקומך בשמאל ואחת הדירות בבית היא – מרצ. השנייה – חד"ש. על מרצ וחד"ש לחבור יחדיו לגוש שמאל גאה בעל זהות ברורה, ללא הסוואה מוגדר היטב, בולט וברור וגאה בשמאלנותו. הגיע הזמן להפסיק להתחנף. מי שלא רוצה להיקרא שמאלני – שילך לבית אחר.
    אכן "שמאלנים הביתה" !

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן