Skip to content

נאס"א תשגר מודל משופר של "קיוריוסיטי" למאדים בשנת 2020

הרובוט החדש יתבסס על המודל של הרובוט הנוכחי, "קיוריוסיטי", במטרה לחסוך עלויות. נאס"א: צעד נוסף לקראת הנחתת בני אדם על המאדים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
"קיוריוסיטי" מטפס על גבעה במאדים. הטכנולוגיה תישאר, החלקים ימוחזרו (מקור תמונה: ויקיפדיה).

סוכנות החלל הלאומית האמריקנית (נאס"א) הודיעה אתמול כי בכוונתה לשגר במארס 2020 לכוכב מאדים מה שהיא מכנה "מגה-רובר" – סייר רובוטי משוכלל בגודל של מכונית, המצוייד במכשירי מחקר מתקדמים ובמצלמות משוכללות. הסייר החדש ייבנה ויתפקד בהתאם למודל של הסייר הנוכחי "קיוריוסיטי".

על מנת לחסוך בלויות ייצורו של המגה-רובר החדש, מהנדסי נאס"א יתבססו בתהליך הפיתוח על תוכנית האב שעל פיה יוצר "קיוריוסיטי", יתבצע שימוש בחלקים שנותרו מפיתוח ובנייה של רובוטים קודמים ויוכנסו בו מערכות טכנולוגיות שכבר הוכיחו את יעילותן, כמו מערכת הנחיתה שהצליחה למקם את "קיוריוסיטי" בתוך מכתש עתיק יומין במאדים לפני כארגעה חודשים.

הודעת נאס"א פורסמה בעיתוי מעניין, משום שהסוכנות מצויה כיום בקשיים כלכליים. "אם נפעל עכשיו, יש ביכולתנו לבנות זאת בעלות הנמוכה ביותר שרק ניתן", הסביר מנהל המחקר המדעי בנאס"א, ג'ון גראנספלד.

בדומה ל"קיוריוסיטי", משימתו של הסייר העתידי תנוהל על ידי המעבדה להינע סילוני בנאס"א. ברם, חלק גדול מהפרטים טרם סוכם, לרבות אתר הנחיתה שלו ואילו מכשירים יישא על גופו. מכל מקום, נאס"א מסבירה כי המטרה היא להביא לכך שהסייר יביא לכדור הארץ אדמה וסלעים מהמאדים – משימה ש"קיוריוסיטי" אינו מסוגל לבצע.

(צילום: אתר נאסא)
קיוריוסיטי (צילום: אתר נאסא)

"מימשלו של הנשיא ברק אובמה מחויב לתוכנית חזקה של מחקר המאדים", הצהיר אתמול מנהל נאס"א, צ'ארלס בולדן, "במשימה הבאה נבטיח שאמריקה תישאר המובילה העולמית בנושא מחקר הפלנטה האדומה, ובו בזמן נעשה צעד נוסף לקראת שיגור בני אדם לשם, בשנות השלושים".

כאמור, נאס"א שרויה בלא מעט קשיים כלכליים. גם שיגורו של "קיוריוסיטי" היה יקר מהמתוכנן ובסך הכול הסתכמה העבודה עליו בשני מיליארדי דולרים וחצי – הרבה מעבר לתקציב הראשוני שיועד לו. ג'ים גרין, מנהל חטיבת המדע הכוכבי של נאס"א, אמר כי הסוכנות הצליחה להתגבר על המכשולים ההנדסיים וכי הוא מצפה שעלותו של הסייר העתידי תהיה נמוכה יותר. לפי הערכה אחת תעלה משימתו כמיליארד דולרים וחצי.

המאדים עומד להפוך לזירת פעילות רוחשת ופעלתנית במיוחד בשנים הקרובות. בשנה הבאה בכוונת נאס"א לשגר כלי מחקר נוסף, הפעם לצורך מחקר אטמוספירי במאדים. רובוט נוסף, שעלותו נמוכה יחסית, צפוי לנחות על גבי הכוכב ב-2016.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן