Skip to content

ועידת העבודה נדחתה: לתת צ'אנס למו"מ עם מפלגות אחרות

בעבודה לא מסתירים את הרצון לאיחוד עם מפלגות אחרות בגוש השמאל-מרכז, אם כי לא בכל מחיר. אבל במקום איחוד התחוללה במשך כל היום "מלחמת חפירות" מילולית בין שלי יחימוביץ' יו"ר העבודה לבין ציפי לבני
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועידת מפלגת העבודה, שהייתה אמורה להתכנס הערב – נדחתה למחר. זאת, כדי לאפשר את מיצוי המו"מ שמתנהל, מאחורי הקלעים, עם מפלגתה של ציפי לבני וגם עם מפלגת עצמאות, שבראשה עמד שר הביטחון, אהוד ברק, שהודיע על פרישתו מהחיים הפוליטיים.

רוצה לעמוד בראש הגוש המרכזי. שלי יחימוביץ' (צילום: ציפי מנשה)
רוצה לעמוד בראש הגוש המרכזי. שלי יחימוביץ' (צילום: ציפי מנשה)

בעמוד הפייסבוק של מפלגת העבודה התפרסמה בצהריים הודעה שבה נאמר: "מפלגת העבודה, כמפלגה החזקה והגדולה ביותר בגוש, קיימה בשבועות האחרונים מגעים עם מפלגות וגורמים פוליטיים על מנת לגבש רשימה או רשימה משותפת, בהובלת מפלגת העבודה, אשר תבטיח את החלפת השלטון בישראל.

"יו"ר העבודה שבה וקוראת למפלגות הגוש לגלות אחריות, לחבור לעבודה, ולמנוע פיצול מיותר בקרב קהל מצביעים דומה", נאמר בהודעה. "מתוך אחריות ורצון למצות כל הזדמנות למגעים אלו – ניתנת בזו הודעה על כינוס ועידת המפלגה, מחר, יום ה', ה-6.12.12 בשעה 17:00 בבית החייל בת"א, זאת שמא תתבקש הועידה לקבל החלטות הקשורות לשיתוף פעולה עם גורמים פוליטיים אחרים.

 "ככל שהמגעים יתגבשו לכדי הסכם – ההסכם יובא לאישור ועידת המפלגה בכינוס זה".

ציפי לבני: "מדובר בספין". (צילום: ציפי מנשה)
ציפי לבני: "מדובר בספין". (צילום: ציפי מנשה)

עיקר המגעים התנהלו עד עתה עם ציפי לבני ומפלגתה, למרות שפומבית – בעיקר בימים האחרונים – הוחלפו מהלומות מילוליות ישירות בין לבני ליחימוביץ'. לבני כבר דחתה בעבר הצעה להשתלב ברשימת העבודה במקום השני ותבעה רוטציה בראשות ממשלה – אם הרשימה המאוחדת תרכיב את הממשלה. דרישת הרוטציה נדחתה ע"י יחימוביץ'. בשלב זה לא ידוע באיזה שלב נמצא המו"מ שמנהלת העבודהעם ציפי לבני, אך במערכת הפוליטית מעריכים כי למרות הקשיים, ישנה היתכנות כי המגעים יסתיימו בהסכם – שכן, אחרת, לא הייתה נדחית ועידת המפלגה.

מ"התנועה" בראשות ציפי לבני מיהרו לשפוך מים קרים על הידיעות בדבר המגעים. "מדובר בספין נוסף של מפלגת העבודה", נמסר מהתנועה. "מכל הדיונים עד כה עולה כי העבודה אינה מעוניינת באיחוד רשימות ובריצה משותפת עם התנועה בראשות לבני, אלא בהבאת ציפי לבני כשחקנית רכש בשל כוחה האלקטורלי.

"לבני הבהירה", נאמר בהמשך ההודעה, "כי אינה מעוניינת בתפקידים כלשהם וכי הדרך היחידה להחלפת ממשלת נתניהו היא ע"י הפיכת הגוש לשלם הגדול מסך חלקיו ואחדות אמיתית סביב הנושאים שעל סדר היום – ובראשם הנושא המדיני, אשר לא מיוצג על ידי אף גורם בגוש מלבד לבני. את מה שסירבה יחימוביץ' לקבל כהצעה לפני שבועיים, היא מציעה עכשיו לאחר שהוקמה התנועה. אם יחימוביץ' מעוניינת לנהל מו"מ יש רק דרך אחת מכובדת לנהל אותו – בפגישה ולא כספין בו היא מנהלת מו"מ באמצעות התקשורת".

תגובתה של לבני לא נשארה ללא מענה. ראש צוות התגובות של מפלגת העבודה, ח"כ איתן כבל, אמר בתגובה להודעתה של לבני: "מפלגת העבודה תאבק בבחירות אלה על כלכלה הוגנת וחברה צודקת כדי לאפשר חיים ראויים למשפחות בישראל וכדי להביא קץ להתעמרותו של ראש הממשלה נתניהו בציבור. סדר היום המדיני שמציעה לבני הוא מובן מאליו בעבודה, והיא תוכל להביאו לידי ביטוי נכבד בשותפות עם מפלגת העבודה כפי שהוצע לה כמה וכמה פעמים בחצי השנה האחרונה.

"אנו מכבדים את לבני ומשאירים את דלתנו פתוחה עבורה ועבור גורמים נוספים במרכז, ומוכנים לצורך כך להמתין עד לרגע האחרון", אמר ח"כ כבל. "אנו מקווים כי לבני תבין כי הקמתו של רסיס מפלגה, שאין לו אפילו קונים, לא רק שלא יועיל אלא יגרום נזק שעלול להרשם על שמה של לבני כהחמצה היסטורית".

הערב חזרה לבני ותקפה שוב את שלי יחימוביץ'. במסיבת עיתונאים שכינסה עם ניצב בדימוס, דוד צור – שאותו גייסה לרשימתה – אמרה לבני: "הצעתי שותפות אמת. הצעתי איחוד רשימות כדי לראות איך אפשר להביא עוד כוחות טובים כמו דוד צור, על מנת ליצור רשימה עם סדר עדיפויות משותף אחד. הצעתי לשלי יחימוביץ' במידה ותרצה לחבור ביחד לשותפות כזו רוטציה בהחלפת נתניהו. קיבלתי שלושה לאווים משלי יחימוביץ': לא לאיחוד רשימות, לא להוספת אנשים נוספים, לא לרוטציה. מיאיר לפיד שהצעתי לו רק את איחוד הרשימות קיבלתי 'לא' אחד גדול לאיחוד רשימות. נכון, קיבלתי הצעות לסידור עבודה משתי המפלגות האלה – אבל, עם כל הכבוד, לא באתי לפוליטיקה כדי לבקש לי סידור עבודה ולהיות באחת המפלגות שלא מקדמות את הנושאים הקריטיים למדינת ישראל".

לבני הוסיפה: "עדיין לא מאוחר מדי. אפשר להוביל אלטרנטיבה לראשות ממשלה בכמה אופציות. אפשר לעשות זאת בשלושה ראשים, כשהסך הכל הכללי שלנו מוביל אלטרנטיבה. אבל המבחן שלנו הוא גם עכשיו וגם אחרי הבחירות האם כולנו נצביע על אותו מועמד לראשות הממשלה. האופציה השנייה היא איחוד כוחות במובן אמיתי ולא סידור עבודה עבורי. ההצעה עדיין בתוקף והם יודעים איפה להשיג אותי אבל שיפסיקו עם הספינים האלה. חבל".

גם דבריה אלה של לבני לא נותרו בלי תגובה. ראש צוות התגובות של מפלגת העבודה, ח"כ איתן כבל, אמר בתגובה למסיבת העיתונאים של ציפי לבני: "לבני עברה בין כל מי שאי פעם הופיע בעיתון ישראלי והציעה לו מקום ללא התמודדות. אנחנו שמחים שלבני סוף סוף מצאה מישהו שיסכים להיות ברשימה שלה – לאחר עשרות סירובים. גם מסיבת העיתונאים המיותרת הזו לא תשנה דבר במצבה לקראת הבחירות. כל הבדיקות והסקרים מוכיחים שהרשימה שבראשותה עומדת לבני תזכה במקרה הטוב למספר זעום של מנדטים, שבינם לבין היומרה להחליף את השלטון אין דבר וחצי דבר. לבני יודעת היטב שהדרך היחידה לפעול להחלפתם של נתניהו וליברמן היא בחבירה למפלגת העבודה בראשות שלי יחימוביץ', שזוכה לאמון הציבור באופן מרשים ומציגה סדר יום ברור, נבחרת מצוינת ואלטרנטיבה ממשית לשלטון הנוכחי.

"עדיין לא מאוחר", אמר כבל. "במקום לנקוט בצעדי סרק עדיף ללבני לחבור אלינו, למפלגת העבודה, וביחד נביס את נתניהו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן