Skip to content

יפן נערכת לחדירת הטיל הצפון קוריאני לשטחה

ממשלת יפן הורתה לצבאה לפרוש סוללות יירוט סביב טוקיו ובאוקינאווה והודיעה כי תעביר מידע על יציאת הטיל לאמצעי התקשורת ולרשויות המקומיות. ארה"ב שיגרה שתי ספינות מלחמה לאזור, במטרה להרגיע את בעלות בריתה ולעקוב אחר כל שיגור אפשרי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
היערכות ליירוט. שר ההגנה היפני, סאטושי מורימוטו (מקור תמונה: ויקימדיה)

טיל תלת-שלבי מסוג טאיפודונג-3 אמור להיות משוגר על ידי צפון קוריאה בין ה-10 ל-22 בחודש, לדברי פיונגיאנג, כדי לשגר לוויין לחלל. כך מדווח ה-BBC. ספינות הצי האמריקני כבר בדרכן לאיזור כדי לעקוב אחר נתיב השיגור.

ממשלת יפן הורתה על היערכות ליירוט טיל צפון קוריאני אם זה יחדור לטריטוריה יפנית. ההיערכות מורכבת מפרישת סוללות טילי קרקע-אוויר סביב הבירה טוקיו, וכן באיי אוקינאווה, ומהעמדת הצבא בכוננות נוכח תוכניתה של פיונגיאנג לשגר טיל משופר בקרוב. כמו כן, מתבצעת בימים אלה היערכות של ספינות מפחמה מדגם אגיס בים הסמוך למימיה הטריטוריאליים של המדינה. שר ההגנה היפני, סאטושי מורימוטו, הורה לכוחות הצבא להרוס מייד כל טיל או כל מתקן אחר שיתברר כי הוא עומד לחדור לשטח יפן.

צפון קוריאה הקומוניסטית הודיעה בשבוע שעבר כי בכוונתה לבצע את השיגור השני השנה של טיל ארוך טווח מתוצרתה, לאחר שביצעה ניסוי ראשון ובלתי מוצלח באפריל. פיוניאנג עומדת על דעתה כי מדובר בשיגור לוויין למטרות שלום, אבל הקהילה הבינלאומית גורסת כי זהו ניסוי בטכנולוגיית טילים באליסטיים שפשוט מוסווה באופן גרוע כניסוי שלא למטרת חימוש – ניסוי שאסור לבצעו על פי החלטת מועצת הביטחון של האו"ם.

טאיפודונג-3 (מקור: ויקיפדיה)
טאיפודונג-3 (מקור: ויקיפדיה)

וושינגטון וסיאול מפעילות לחץ על צפון קוריאה להימנע משיגור הטיל. טוקיו, במאמץ משלה להביא לביטול השיגור, כבר הודיעה על דחייתן של השיחות עם צפון קוריאה שהיו אמורות להיפתח השבוע.

מזכיר הקבינט היפני, אובמו פוג'ימורה, אמר היום לכתבים כי כאשר ישוגר הטיל, תעביר הממשלה מידע על כך לכלי התקשורת ולרשויות המקומיות. "אנחנו רוצים שאנשים ימשיכו בחייהם הרגילים, משום שהטיל לא ישוגר נגד יפן, אם הכול יתבצע כמתוכנן", אמר פוג'ימורה, והוסיף כי ארצו עדיין מקווה שצפון קוריאה תנטוש את תוכנית השיגור. הוא הסביר כי השיגור של צפון קוריאה הוא הפרה ברורה של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם. "אם השיגור יתבצע בכל זאת, יפן תראה זאת בחומרה רבה", הזהיר.

במקביל, נערכת גם ארצות הברית לקראת השיגור הצפוי. שתי ספינות מלחמה אמריקניות המצוידות במיכשור ליירוט טילים נשלחו לאזור. האדמירל סמיואל לוקליר, מפקד כוחות ארצות הברית באזור אסיה-האוקיינוס השקט, אמר כי הספינות נשלחו "לנטר כל שיגור טילים פוטנציאלי על ידי צפון קוריאה וכדי להרגיע את בעלות בריתה של ארצות הברית באזור, אם השיגור אכן יתבצע". גם דיפלומטים אמריקניים באו"ם מנהלים מאמץ דומה וכבר פתחו התייעצויות באשר לתגובה הרצויה במקרה כזה.

ארצות הברית ומדינות אחרות טוענות שהשיגור נועד לניסוי טכנולוגיות טילים לטווח ארוך שהאו"ם אסר על צפון קוריאה לפתח. שיגור קודם שערכה המדינה באפריל שנה זאת נכשל, הטיל צנח לים לאחר טיסה קצרה.

חלון השיגור מתרחש בשני תאריכים קריטיים – 17 בדצמבר הוא יום השנה הראשון למות שליט המדינה קים ג'ונג-איל, וב-19 בו נערכו "הבחירות" לנשיאות במדינה.

סוכנות הידיעות של דרום קוריאה, יונהאפ, מדווחת ממקורות בלתי מזוהים, שכל שלושת שלבי הטיל הוצבו באתר השיגור ודלק מוזרק למיכל אכסון שממנו יתודלק הטיל. על פי נקודות ציון שסיפקה פיונגיאנג, הטיל אמור לטוס דרומה – וחלקיו יפלו אל הים מערבה לחצי האי קוריאה ומזרחה לפיליפינים.

ההכנות לשיגור נצפות "מקרוב מאוד". טאיפודונג 3 (מקור יו טיוב)
ההכנות לשיגור נצפות "מקרוב מאוד". טאיפודונג 3 (מקור יו טיוב)

אדמירל לוקליר אמר עוד, שההכנות לשיגור נצפות "מקרוב מאוד". על ספינות המלחמה הוא אמר: "נראה הגיוני שנקרב אותן כך שנהיה עם אצבע על הדופק… ככל שספינות  אלה מסוגלות להשתתף בהגנה מפני טילים בליסטיים, נציב אותן כך שיוכלו לעשות זאת". מסלול התעופה של הטיל מקרב אותו לאזור אוקינאווה שביפן.

מסלול מסוכן
מסלול הטיל

צפון קוריאה טרם הצליחה לשגר בהצלחה טיל תלת-שלבי, למרות ארבעה ניסיונות משנת 1998. משקיפים מאמינים שהיא מפתחת טילים ארוכי טווח המסוגלים להגיע אל החוף המערבי של ארצות הברית.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן