Skip to content

מורסי מבקש להיפגש עם מנהיגי המחאה להרגעת הרוחות

הנשיא המצרי מוכן לשקול דחייה של משאל העם, שעשוי לקבע את סמכויות היתר שנטל לעצמו. בינתיים דחתה האופוזיציה את הזמנתו למפגש. עשרת אלפים מפגינים מכתרים את ארמון הנשיאות וחלקם הצליח אמש לחדור למתחם הארמון ולגבור על משמר הנשיא. מאות אלפים ממשיכים לנהור לכיכר תחריר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הנשיא המצרי, מוחמד מורסי, מתכוון להיפגש עם נציגי האופוזיציה במהלך היום (שבת), בניסיון להגיע לידי הבנה  שתמנע המשך ההידרדרות במצרים. "מורסי מוכן לשקול  דחייה של משאל העם אותו ביקש לערוך", כך אמר הבוקר סגן הנשיא,  מוחמד מכי, לסוכנות AFP.  מכי ציין בהקשר זה, כי יש סעיף בצו החוקתי שמחייב את הנשיא להציג את טיוטת החוקה למשאל עם בתוך 15 יום ולא מעבר לכך. הוא הוסיף כי "על הזרמים הפוליטיים שרוצים לדחות את משאל העם להעניק ערבות לכך שלאחר מכן לא יערערו על החלטתו של הנשיא ושהוא לא יואשם בהפרת הצו החוקתי". 

הפגנות המונים ליד ארמון הנשיאות בקהיר (צילום: אל ערביה)
הפגנות המונים ליד ארמון הנשיאות בקהיר (צילום: אל ערביה)

במקביל לכך דווח בכלי תקשורת במצרים, כי ראש ועדת הבחירות העליונה הודיע על דחיית ההצבעה בפזורה המצרית בנכר על משאל העם, ליום רביעי הבא. הסיבה הרשמית לכך היא כביכול הבקשה של משרד החוץ המצרי, שמעוניין להשלים את ההכנות להצבעה. האופוזיציה הודיעה כי היא דוחה את הזמנתו של מורסי להשתתף בדיונים ומהיגיה תובעים ממנו לבטל את הצו הנשיאותי ולהקפיא את החוקה כתנאי למפגש.

 

מורסי פונה אל העם (צילום: אל ערביה)
מורסי פונה אל העם (צילום: אל ערביה)

אמש פרצו אלפי מפגינים למתחם ארמון הנשיאות בקהיר ומסביבו התגודדו כעשרת אלפים מפגינים. המפגינים  הצליחו לחתוך את גדרות התיל שהוצבו מסביב למתחם הארמון, חצו אותם וחדרו גם מבעד לשורות המשמר הנשיאותי שאחראי על על ההגנה ההיקפית בארמון. כמו כן נמסר כי כמה מאנשי המשמר נפצעו בהתנגשויות עם המפגינים. חלק מהם, כך דווח, ניסו לטפס על השערים של ארמון הנשיאות, בזמן שאחרים ריססו על החומות את הכתובת "תסתלק".  

מאות אלפי המפגינים בכיכר תחריר קראו למורסי לקום וללכת הביתה. "מורסי לך, לא רוצים עוד דיקטטורה" קראו המפגינים. כוחות הביטחון המצריים הצליחו למנוע את חדירת המפגינים לתוך הארמון, שננטש אתמול בצהריים על ידי מורסי.

"אנחנו לא נוותר", אמר אתמול אחמד דיודאר (25), מנהיג אחת מקבוצות המפגינים הגודשות את הכיכר, לרשת אל ערבייה, "אנחנו ננקוט בכל האמצעים הנדרשים על מנת להפיל את המשטר הזה". יחד עם זאת, כוחות הצבא, הכוללים טנקים, שהוזרמו לארמון הנשיאות וסביבתו נמנעים מלהפעיל כוח.

עד כה נהרגו שבעה בני אדם במהומות בקהיר ו-350 איש נפצעו. גל האלימות הנוכחי במצרים פרץ כשלפני שלושה שבועות הוציא מורסי צו נשיאותי המבצר את כוחו מול כוחה של מערכת המשפט וקובע שהחלטותיו מאז שנבחר ועד לכינון חוקה לא יכולות להיות מבוטלות על ידי בית המשפט. הצו נועד בין היתר להבטיח את המשך פעילותה של הוועדה המנסחת את החוקה, שבית המשפט היה עלול לפזר.

על אף שמורסי הדגיש שהצו זמני, המונים יוצאים מאז לרחובות במחאה על הצעד "הדיקטטורי", בגל מחאה שהפתיע גם את הנשיא ותנועתו, האחים המוסלמים. אלה מבינים כי הפעלת כוח נגד המפגינים תגרור את מצרים למלחמת אחים. ניסיון התנועה לקיים הפגנות תמיכה בנשיא רק החמירו את המצב ואתמול שרפו מפגינים את מטה האחים המוסלמים בקהיר. במהומות אחרות שפרצו בין תומכי מורסי למתנגדיו במסגד אל-א-זהאר, המוסד האסלאמי החשוב ביותר במצרים, נהרגו שלשום שני אנשים מקרב האחים המוסלמים.

אתמול השתתפו אלפי חברים בתנועת האחים המוסלמים בתפילות לזכר ההרוגים. כמה דוברים שנאמו בפני הקהל הציגו את האופוזיציה ככלי בידי משטרו של הנשיא המודח, חוסני מובארק. הם נשבעו להגן על החוקה, שלדבריהם משיבה את החוק האסלאמי למצרים. "מצרים היא מוסלמית, היא לא תהיה חילונית, היא לא תהיה ליברלית", קרא הקהל במהלך הלוויה, שנערכה ברחובות שמסביב למסגד.

[related-posts] 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן