Skip to content

משרד החוץ: הנחיות למבקרים בטורס דל פיינה בצ'ילה

השבוע הגיעו ידיעות מצ'ילה על התנהגות לא הולמת של מטיילים ישראלים בשמורת הטבע בצ'ילה. התרמילאים שהיו בשמורה טוענים שהם לא מבינים במה מדובר ושהם לא עשו שום דבר חריג. משרד החוץ פרסם הודעה שמפצירה במטיילים להישמע בקפידה להוראות פקחי השמורה, אך האמנם זו אשמת המטיילים הישראלים?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משרד החוץ הישראלי פרסם הודעה בזו הלשון: "מטיילים יקרים, בעת השריפה הקשה שפקדה את שמורת הטבע הלאומית טורס דל פיינה, לפני שנה, הוטלה האשמה, בנסיבות לא ברורות, על מטייל ישראלי. פרשה זו זכתה לתהודה תקשורתית רבה ונשארה חרוטה בתודעת הציבור. מאז היו מספר מקרים בהם תיירים ישראלים נתפסו כאשר נהגו בניגוד לנוהלי השמורה והדבר עורר תגובות חריפות מצד צוותי השמורה ומנהליה. התלונות קיבלו כיסוי תקשורתי רחב בעיתונות הכלל ארצית, שפוגע בתדמית המטייל הישראלי ובעקיפין בתדמית ישראל.

"לאור הנ"ל שגרירות ישראל בצ'ילה מפצירה בכל המטיילים הישראלים המגיעים לשמורות הלאומיות ברחבי צ'ילה ולשמורת טורס דל פיינה בפרט, להישמע בקפידה להוראות פקחי השמורה ולציית להנחיות המתפרסמות בשלטים ובעלונים בכניסה לשמורה. לאחרונה הוחמרה האכיפה באופן משמעותי על מפירי הסדר וזו סיבה נוספת לגלות אחריות והתנהגות ללא רבב, למענכם, למען הנאתכם ולמען הבאים אחריכם שיוכלו גם הם ליהנות מהנופים המרהיבים של צ'ילה באווירה ידידותית ונעימה."

לפני כשנה נעצר רותם זינגר באשמה שגרם לשריפת ענק בפארק שבדרום צ'ילה. לאחר הרבה מהומה שוחרר הצעיר במסגרת הסדר עם התביעה. זינגר לא גורש, קיבל את דרכונו בסנטיאגו והוטל עליו קנס בגובה של כעשרת אלפים דולר. אשמתו לא הוכחה ומשפחתו קיבלה את ההסדר כדי לסיים את העניין. הפרשה הותירה טעם רע וספק באשר להתנהגות המוצ'ילרוס (תרמילאים) הישראלים בצ'ילה.

שמורת טורס של פיינה (צילום: אור)

הפלא ופלא, השבוע שוב באותו פארק בדרום צ'ילה, Torres del Paine, גורשו בבושת פנים ארבעה תרמילאים ישראלים מהפארק באשמה שהשתלטו על ביקתת הלינה בליל שבת. סיפור המעשה, כפי שמספר אחד משמונת המטיילים הישראלים שהיו באותו ערב בבקתה.

מספר אור: "היינו שתי קבוצות של ארבעה חברה שעשו טרק כבר שלושה ימים בטורוס ונפגשנו בבקתה האחרונה לפני הגישה הכי קרוב לסלעי הגרניט העצומים של הטורס דל פיינה. היה קר מאוד בחוץ והכנו ארוחת ערב במטבח של הבקתה. בבקתה היו עוד כמה מטיילים אחרים מארצות אחרות. אחרי כמה זמן פנה אלינו השומר של הפארק שנמצא בבקתה ואמר לנו לפנות את המטבח, כי יש עוד מטיילים שרוצים להשתמש במטבח. ביקשנו סליחה ופינינו את המטבח. בגלל הקור יצאנו החוצה להכין בחוץ תה על מנת להתחמם לפני השינה. כל שמונת הישראלים יצאו לקור בחוץ כדי לא להפריע למטיילים האחרים בבקתה, כבקשת השומר הצ'יליאני."

כעבור מספר דקות חזר השומר ואמר לישראלים שהם מפריעים לאחרים ושזו פעם שנייה שהוא מבקש מהם.

אור ממשיך ומספר: "היינו בחוץ בשקט והכנו תה על גזייה של אחד החברה. השומר חזר שוב ואמר שהוא אומר לנו שוב לפנות את המטבח ויש אנשים שרוצים לבשל. ענינו לו שאנחנו בחוץ ורוצים רק להכין תה כי קר וללכת לישון. ואז התחיל הסיפור עם הצבא. השומר אמר שהוא מבקש שנלך מפה ושהוא היה בצבא והוא למד בצבא איך לתת כבוד. הוא יודע שאנחנו היינו בצבא ורוצה שגם אנחנו נכבד אותו. אחד החברה, קצין תותחנים במילואים, ענה לו שהוא מבין שהוא היה בצבא, אבל לא מבין איך זה קשור לצבא. איך הבקשה שהם ילכו לישון קשורה לצבא".

חבורת המוצ'ילרים הישראלים (צילום: אור)

"כאן התחיל כל סיפור התקרית", מספר אור, אחד מהשמונה שנקלעו לאירוע. "באותו רגע שאותו בחור ענה לשומר, התנפל עליו השומר והודיע כי הוא רוצה את הפרטים של הבחור ומחר הוא לוקח אותו להנהלת הפארק ומעיף אותו מהפארק. לפנות בוקר יצאו כל המטיילים לכיוון הטורס על מנת לצפות בזריחה על הסלעים הזקופים המיוחדים, האטרקציה שלשמה הלכו עד לשם שלושה ימים. לאחר מכן ירדו משם והגיעו כעבור שמונה שעות לכיוון היציאה מהפארק".

ממשיך ומספר אור: "כשהגענו ליד השער יצא לקראתנו השומר מהלילה הקודם, זה שהתקרית הייתה איתו, שבשלב זה חשבנו שחלפה ונגמרה, ואתו עוד שלושה שומרים. הוא הצביע על הקצין וסתם על עוד שלושה בחורים. אחד מהשלושה שהוא הצביע עליהם כבר ישן בזמן הוויכוח בלילה הקודם ולא ידע במה מדובר. השומרים ביקשו מהארבעה שיעלו איתם על רכב השמורה ולקחו אותם מחוץ לשמורה, הורידו אותם כעשרה ק"מ לפני היישוב הקרוב ונטשו אותם על אם הדרך בשום מקום".

כשפנו ארבעת הנותרים למנהל השמורה, ענה להם המנהל שהוא לא יכול לעשות כלום, ומדבריו אפשר היה להבין שיש רגישות לכל נוכחות ישראלית בצ'ילה בכלל ובטורס בפרט. עוד הוסיף המנהל כי הועברה תלונה לדרגים מעליו וגם לשגרירות ישראל בסנטיאגו הבירה. רק אחרי כמה ימים, שהחבורה כבר פנתה כל אחד לדרכו, התברר שהסיפור עלה לכותרות ביזמת ממשלת צ'ילה.

אור מספר כי הוא מטייל כבר כמה שבועות בצ'ילה, כולל בשמורות טבע, ובשום מקום לא נתקלו בבעיות ואילו בשמורת טורס דל פיינה יש התקלויות עם מטיילים ישראלים לאורך השנה האחרונה והביבה לכך לא ברורה. האם מדובר בהתנכלות מכוונת או בחשש עקב השריפה בשנה שעברה?

נראה כאילו מישהו בשמורה לא אוהב ישראלים במיוחד ועל רקע זה גם טפלו את האשמה בשנה שעברה, לאחר שריפה, על המטייל הישראלי. עד שעות אלה לא קיבלנו את תגובת שגרירות צ'ילה בישראל לטענות. כאשר נקבל את התגובה, נפרסם אותה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן