Skip to content

ראש ממשלת מאלי נעצר ע"י הצבא והתפטר

תקופה של מתיחות בין ראש ממשלת מאלי לאנשי הצבא שהובילו את ההפיכה לאחריה עלה לשלטון, הסתיימה בהתפטרותו בכפייה. גורמים אסלאמיים קיצוניים מחזקים את שליטתם בצפון המדינה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
דיארה - נאסר והתפטר
דיארה - נאסר והתפטר

ראש ממשלת מאלי, שייח מודיבו דיארה, הודיע על התפטרותו בשידור טלוויזיה, שעות אחרי שנעצר בידי חיילים הקשורים להפיכה שהתחוללה בחודש מארס. רשת אל-ג'זירה מדווחת שדיארה נעצר כמה שעות אחרי שניסה לצאת את המדינה. הוא לא הסביר את מניעי התפטרותו.

בקארי מריקו, דובר קבוצת החיילים שתפסה את השלטון ב-21 במארס, אמר שדיארה נעצר בעודו מנסה לצאת את המדינה אחרי "שעורר בעיות". דיארה שימש כראש ממשלה מאז אפריל כאשר הצבא החזיר את השלטון לאזרחים.

אחד ממקורבי דיארה מסר ש"כעשרים חיילים עצרו אותו בליל יום שני… הם אמרו שקפטן סנוגו שלח אותם לעצור אותו". סנוגו הנהיג את ההפיכה בחודש מארס. עד ראייה סיפר שהחיילים: "ניפצו את דלת מעון ראש הממשלה ונטלו אותו משם במעט כוח".

לדעת משקיפים, ראש הממשלה התפטר בגין לחצם של העומדים מאחורי ההפיכה. "אני חושב שזו דרך לומר לראש הממשלה ולנשיא הזמני – ההיבטים האזרחיים של הממשלה הנוכחית – ש'אנו מנהלים עדיין את העניינים'," אמר ג'ים טרי, שהיה אנליסט בצוות החשיבה "International Crisis Group".

אנשי סנוגו ממשיכים להשפיע על המתרחש בבמאקו

קפטן סנוגו, אלמוני עד אז, הפיל את ממשלת הנשיא אמאדו טורה, לנוכח מרידת בני שבט הטוארג בצפון המדינה. ההפיכה רק הקלה על המורדים ובעלי בריתם להשתלט על אזור ששטחו כשטח טקסס. זמן קצר אחר כך העביר סנוגו את השלטון לגורמים אזרחיים, אולם אנשיו ממשיכים להשפיע על המתרחש בבמאקו בירת מאלי.

המתיחות בין אנשי הצבא שהנהיגו את ההפיכה לדיארה הלכה וגברה בשבועות האחרונים. בסוף השבוע האחרון אירגן דיארה הפגנה שקראה לאו"ם לקבל החלטה שתתמוך בהתערבות צבאית בין-לאומית. זאת בניגוד לעמדת סנוגו ואנשי הצבא המתנגדים להתערבות בין-לאומית במדינה.

דיארה, אסטרו-פיזיקאי ידוע בן 60, שעבד בכמה פרויקטים של נאס"א והיה יו"ר "מייקרוסופט" אפריקה, היה אמור לצאת לפריז לבדיקות רפואיות. הוא לא יצא לשדה התעופה כאשר התברר לו שחפציו הורדו מהמטוס שבו היה אמור לטוס לצרפת.

[related-posts]

ובינתיים ניצלו "בעלי בריתם" של הטוארג, אסלאמים קיצונים, הקשורים הן לארגון אל-קעידה, הן לבוקו חראם, ארגון אסלאמי רצחני המטיל את חתו על צפון ניגריה, את הוואקום שנוצר בצפון מאלי, בעקבות הפלת השלטון האזרחי במאלי. הם השתלטו על האזור ומנסים מאז לכפות בו בכוח את השריעה האסלאמית.

מדינות אפריקה והמערב דנות מזה חודשים במבצע צבאי לסילוק הקיצונים האסלאמים מצפון מאלי, ובינתיים כולן גוררות רגליים, בציפייה להחלטת או"ם שתעניק למבצע הזה לגיטימיות בין-לאומית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן