Skip to content

באנו חושך לגרש – וגם את הדכאון העונתי

אפשר לראות את חוכמת המסורות העתיקות, שידעו לשמח את לבם של עצובי החורף ומצאו תירוצים שונים להדליק נרות ומדורות ובכך להפיג מעט את הקדרות החורפית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 לא במקרה ברוב המסורות והדתות מתקיימות במועד כלשהו במהלך החורף חגיגות הכרוכות באש, לפידים, מנורות או אורות. האור – או היעדרו – הוא כפי הנראה אחד המרכיבים החשובים במה שמכונה "דכאון חורף", או בשמו הרשמי Seasonal Affective Disorder עם ראשי התיבות הכה-מתאימים SAD.

חורף (צילמה: שרית פרקול)
עננים כבדים יכולים להעכיר את מצב הרוח (צילמה: שרית פרקול)

מי שלבו עולץ למראה עננים כבדים וגשם לא יבין כתבה זו ומוזמן לדפדף הלאה, אלא אם כן הוא רוצה להבין מדוע יש לו ידידים, או ידידות, ששוקעים עמוק לתוך עצמם ויגונם כשהטמפרטורות יורדות והיום הולך ומתקצר.

התופעה של "דכאון עונתי", למרות לא מעט מחקר שנעשה לגביה, משלבת כנראה גורמים שונים: אישיותיים, כימיים, גנטיים וגם, יש טוענים, שרמת היונים באוויר משפיעה. אך הגורם שבלי ספק כרוך בהתעוררות של דכאון זה הוא החסרון בחשיפה לאור, ובעיקר אור שמש טבעי.

ידוע שדכאון קשור בירידה ברמות הסרוטונין ודופמין, וכימיקלים אלו קשורים ומושפעים גם משינויים  במערכת האחראית על השעון הביולוגי.

מחקר אמריקני מצא ששעות הבוקר מתאימות במיוחד לטיפול באור

אמנם אפשר לטפל בדכאון זה בחשיפה לאור מלאכותי, אבל חשוב לדעת איזו תאורה ובעיקר – באילו  שעות. מחקר אמריקני מצא ששעות הבוקר מתאימות במיוחד לטיפול באור. מחקרים חדשים טוענים כי הגורם העיקרי למחלה הוא שינוי בהפרשת המלטונין (הורמון הקשור בהסדרת השינה, משמש גם לטיפול ביעפת, ג'ט לג), אך גם במחקרים אלו, הטיפול באור תרם לשיפור המצב.

אם כן, אפשר לראות את חוכמת המסורות העתיקות, שידעו לשמח את לבם של עצובי החורף ומצאו תירוצים שונים להדליק נרות ומדורות ובכך להפיג מעט את הקדרות החורפית.

חנוכה (צילמה: שרית פרקול)
חשיפה לאור מלאכותי גם בחנוכה (צילמה: שרית פרקול)

לא להיתקע מתחת לשמיכת הפוך!

ולמי שמזהה אצל עצמו או הקרובים לו דכאון כזה, מומלץ לא לחכות לאביב עד שהסבל יחלוף. הסימפטומים האופייניים: התכנסות, ירידה ממושכת במצב-רוח, מחשבות שליליות, פסימיות, שינויים בולטים בשעות השינה ובתיאבון (עלייה או ירידה חריפה) ביטויים של יאוש, מחשבות אובדניות,  כעסנות והרגשה ש"אני בבועה ואף אחד לא מבין אותי", התרחקות מאנשים ובדידות. במיוחד אם יש דפוס שחוזר על עצמו שנה אחר שנה, לרוב בהתחלת החורף, וגם אם יש רק חלק מהסימפטומים האלה – לא להיתקע מתחת לשמיכת הפוך! כדאי מאוד לקבוע תור לרופא/ת המשפחה, לפסיכיאטר/ית, פסיכולוג/ית או כל גורם מקצועי שיסייע להתחיל תהליך של איבחון וטיפול.

יש מגוון דרכי טיפול, החל משיחות, תרופות נגד דכאון, טיפול בחשיפה לאור וטיפולים חדשניים של חשיפה ממוקדת לזרמים עשירים ביונים שליליים. מה מתאים למי? את זה שואלים בפגישה עם איש מקצוע.

שיהיה רק אור ושמחה!

______________________________________________________________________________________

עירית קליינר-פז, פסיכולוגית קלינית

ניתן לשלוח לעירית שאלות בנושא יחסים, ואולי נוכל להתייחס אליהן כאן. לצערנו, לא יתאפשר לנו להשיב לכל שאלה.
האתר של עירית פז

[related-posts title="מאמרים נוספים מאת עירית פז"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן