Skip to content

שמונה ימים שמנו נתן

להורים לילדים עם עודף משקל, חג החנוכה מייצר התמודדות לא קלה. הסופגניות והלביבות עתירות הקלוריות, חוסר התעסוקה, סדר היום ההפוך והחופשה מחוגי הפעילות הגופנית עלולים להסתכם בעלייה משמעותית במשקל. איך להימנע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אין ספק שחג חנוכה הוא אחד האתגרים עמם מתמודדים שומרי המשקל שבינינו. עבור הורים לילדים עם עודף משקל, זו אכן התמודדות לא קלה. הסופגניות והלביבות עתירות הקלוריות, חוסר התעסוקה, סדר היום ההפוך והחופשה מחוגי הפעילות הגופנית עלולים להסתכם בעלייה במשקל. במהלך כל השנה מקפידים על תזונה נכונה ובריאה, אך כשמגיע חג החנוכה, לא ברור מה לעשות. מצד אחד, יש חשש לעלייה במשקל בחג, מהצד האחר, איזה חנוכה זה ללא סופגניות ולביבות והאם זה נכון למנוע מהילד את אחת מהנאות החג?

נכון, סופגניות לא ממש דלות בקלוריות. סופגניה ממוצעת מספקת כ-500-350 קלוריות, לביבה מספקת כ-150-200 קלוריות. בלי להרגיש, בארוחת חג אחת, שכוללת שתי לביבות וסופגניה, אפשר להגיע לכמחצית מכמות הקלוריות היומית המומלצת לילדים.

לא במקום ארוחת ערב (צילום: שרית פרקול)
לא במקום ארוחת ערב (צילום: שרית פרקול)

מעבר לעניין הקלוריות, אין זה סוד שסופגניות ולביבות לא נחשבות ל"מאכלי בריאות". אין בהן את כמות החלבון, הסיבים, הוויטמינים והמינרלים שדרושים לתפקוד תקין וגדילה של הילד.

הן מכילות כמויות לא מבוטלות של שמן. לרוב כשהן נקנות בחוץ, מדובר בשמן סויה או חמניות, שידועים כשמנים פחות בריאים בגלל הרכב חומצות השומן שלהם. בעיה נוספת היא שהתחלופה של השמן היא נמוכה, כך שסביר להניח שהשתמשו באותו שמן מספר רב של פעמים. כתוצאה מכך, עבר תהליך של חמצון וכמות הרדיקלים החופשיים בו גבוהה. בנוסף, הסופגניה עשירה גם בפחמימות פשוטות – קמח לבן או תפוחי אדמה, ובכמויות גדולות של סוכר – שבמקרה הטוב מגיע מריבה בלבד, במקרה הפחות טוב – מציפויים שונים, ריבת חלב, שוקולד וקצפת.

לא מדובר אם כן במאכלי בריאות, אבל עד כמה שחשוב לנו כהורים לשמור על בריאותו הפיזית של הילד, חשוב גם לשמור על בריאותו הרגשית והנפשית ולא לגרום לו להרגיש יוצא דופן. אם שאר בני המשפחה והילדים אוכלים סופגניות ולביבות, אין סיבה שלא יאכל כמו כולם, ושירגיש "בעונש". רגשות אלו עלולים ליצור חסך שיתבטא אחר כך בתחושת תסכול אדירה, קנאה בין אחים, גניבת אוכל ובאכילה מופרזת כפיצוי.

כן חשוב, בלי קשר למשקל, לשמור על תזונה נכונה ואורח חיים בריא לכל המשפחה. שמירה על סביבה בריאה ודלה בפיתויים, מגבירה סיכוי לאכילה בריאה יותר ומשקל מאוזן. הקטנת הכמות הנקנית, בחירה בסופגניות קטנות או אפויות, במילוי ריבה על פני תוספות חדשניות,  בשילוב עם הקפדה על אורח חיים בריא, יכולים להיות המפתח לאיזון בחג החנוכה.

כמה עצות פרקטיות להתמודדות בחג:

  1. צרו "תקציב סופגניות" – תכנון מראש של כמות הסופגניות שתאכל בחג כולו יכול לעזור להתמקד. כך כשהילד יודע כמה סופגניות יש לו סך הכל והוא יכול לבחור מתי לאכול ומתי הוא מעדיף לוותר. התחושה שהבחירה בידיים שלו מעצימה ומאפשרת לו להיות שותף בתהליך. חשוב לשוחח על כך באופן אישי עם הילד ולא להביך אותו מול שאר בני המשפחה.
  2. בחרו מתי – בכל זאת חנוכה הוא לא חג קצר, שמונה ימים של סופגניות ולביבות באמת יוצרים עומס של מאכלים לא בריאים. לכן, החליטו מראש מתי יהיו סופגניות ולביבות ומתי לא. לא כל הדלקת נר מחייבת אכילת סופגניות ולביבות, אפשר לקיים  טקס נפלא שכולל שירת שירים, בילוי זמן איכות יחד והדלקת נרות.
  3. (צילום: שרית פרקול)
    (צילום: שרית פרקול)

    סופגניות אוכלים רק בחנוכה – הסופגניות צצות להן בכל פינה, לפני במהלך ואחרי החג. כדאי להחליט מראש, שסופגניות אוכלים בחנוכה בלבד, וכך למנוע עימותים עתידיים. כשהגבולות ברורים, קל יותר לעמוד בהם.

  4. בחרו בסופגניות קטנות, אפויות, ובמילוי ריבה – התוספות השונות כמו שוקולד, קצפת, שמנת וכו' מכילות הרבה סוכר אך גם הרבה שומן, ולכן יכולות לעלות את הערך הקלורי של סופגניה עד לפי שניים. מומלץ לבחור בסופגניה במילוי ריבה, כפית של ריבה מספקת כ-20 קלוריות כיוון שיש בה הרבה סוכר, אך לא הרבה שמן ולכן עדיפה  מהתוספות האחרות.
  5. אפשר לחלוק – סופגניה היא קינוח  די גדול לילד. לכן, כמו שבמסעדה בני המשפחה חולקים בקינוח, גם כאן אפשר לעשות אותו הדבר וליהנות מהאכילה גם בכמות קטנה.
  6. סופגניה היא לא ארוחה – ילדים רבים מגיעים להדלקת הנר רעבים כי לא אכלו ארוחת ערב, כתוצאה מכך הם אוכלים הרבה סופגניות ולביבות כדי להשביע את רעבונם. חשוב להקפיד שהילדים יאכלו ארוחת ערב מזינה כמו סלט וביצה או מרק קטניות עשיר, כך שלא יגיעו רעבים ויאכלו במידה מהסופגניות. הסופגניה היא הקינוח ולא הארוחה השלמה.
  7. סופגניה שלא נאכלה רצוי לזרוק – כשיש פיתויים מול העיניים הרבה יותר קשה להתנגד להם. מה שיש בבית – נאכל. לכן אם במקרה נשארות  סופגניות מהדלקת הנר, אפשר לזרוק או להקפיא, ובפעם הבאה לקנות פחות.
  8. הגבילו שעות מסך ועודדו פעילות גופנית – בחופש  חנוכה, כמו בשאר החופשים, הטלוויזיה והמחשב תופסים חלק נכבד משעות הפנאי. ההמלצה לילדים היא להגביל את שעות המסך לשעתיים ביום. על מנת לעזור להם לעמוד במשימה זו, חשוב לתכנן מראש את הפעילויות לחופש ולתת לילדים מגוון אפשרויות לפעילות אחרת.
  9. דרך מצוינת להתמודד עם השיעמום ולאזן את צריכת הקלורית העודפת היא להגביר את הפעילות הגופנית. עודדו את הילדים לצאת החוצה להפגש עם חברים, לשחק משחקי כדור, תופסת או לרכב באופניים. כדאי ליזום פעילויות משפחתיות כמו טיולים ברחבי הארץ.
  10. הקפידו לשמור על שגרת אכילה מסודרת – פרט לקושי של ההתמודדות עם מאכלי החג, קיים הקושי התמידי בחופשים, לשמור על סדר יום של אכילה בריאה. ילדים רבים מתעצלים ואוכלים לארוחת צהרים פרוסה עם שוקולד – לא ממש ארוחה מזינה. חשוב לדבר על כך עם הילדים ולתכנן יחד סדר ארוחות בריא. הורים שלא נמצאים בשעות אחר הצהרים יכולים להכין מראש צלחת של ארוחת צהרים מאוזנת, כך שהילדים רק יצטרכו לחמם ולאכול. חשוב להגביר את הצריכה של הירקות והפירות ולכן אפשרן להכין סלטי ירקות ולשים אותם במדף העליון במקרר כדי שיהיו בולטים ונגישים או לשים קערת פירות שטופים בסלון.

הכותבת היא דיאטנית קלינית ומנחת קבוצות הרזייה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן