Skip to content

חותמים על העצומה: חוק שיבטיח ייצוג נשים בכל הסיעות בכנסת

אנו ב"מגפון" מאמינים שאת התופעה המכוערת של הפגיעה במעמד האשה יש לעקור מהשורש. צריך להתחיל בעקירת אי השוויון בייצוג הפוליטי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הפגיעה במעמד האשה נמשכת, ולא רק אצל חרדים. את התופעה המכוערת הזאת יש לעקור מהשורש, ולא להסתפק רק בסימפטומים שלה. צריך להתחיל בעקירת אי השוויון בייצוג הפוליטי

 מאת צבי זינגר ואורי קציר

הסערה התקשורתית שקמה בעקבות תופעות הדרת הנשים חלפה ברובה. "אוטובוסי המהדרין"; שירת הנשים; הפרדת המדרכות; התורים הנפרדים בקופות המרכולים לנשים ולגברים; גירוש הנשים מהקלפיות; היריקות, הנאצות והקללות בבית שמש – כל אלה פינו כבר את מקומם לנושאים חדשים. אך הבעיה לא נפתרה. הפגיעה במעמדן של הנשים, שהן מחצית האוכלוסייה (וליתר דיוק כ-52% אחוזים) – נמשכת, ולא רק אצל החרדים.

אנו במגפון, העיתון הישראלי העצמאי, מאמינים שאת התופעה המכוערת הזאת יש לעקור מהשורש, ולא להסתפק רק בסימפטומים שלה. וכדי לטפל בשורשי התופעה יש להתחיל, קודם כל, בעקירת אי השוויון בייצוג הפוליטי של מחצית האוכלוסייה.

מכסה מינימלית של נשים ברשימת המועמדים

אנו מאמינים שהצעד הראשון למיגור אי השוויון ותופעות הדרת הנשים חייב להיות חקיקה, שתחייב את כל הרשימות המתמודדות לכנסת לשלב לפחות מכסה מינימלית של נשים ברשימת המועמדים. כי את התופעה המכוערת הזאת חייבים לחסל, קודם כל, בצמרת הפוליטית של מדינת ישראל.

בכנסת מיוצגות היום מספר מפלגות שאינן מאפשרות לקבוצות שלמות באוכלוסייה להיבחר במסגרתן לכנסת. ש"ס אינה מכניסה אשכנזים לשורות נבחריה, ויהדות התורה מונעת מספרדים להיבחר ברשימתה. שתי המפלגות האלה אינן מוכנות בכלל לשמוע על ייצוג נשים ברשימתן – והן לא היחידות. תופעות מהסוג הזה, כפי שהתבטאה שרת החוץ האמריקנית, הילרי קלינטון, הן פגיעה של ממש בדמוקרטיה. אולי לשיטתם של תומכי ההדרה מדובר בהקפדה יתרה על מצוות הדת – אבל דמוקרטיות הן בוודאי שלא. מאחר שהכנסת נמנעה עד כה מלחייב את כל המפלגות לכלול נשים ברשימותיהן ומאחר שגם בתי המשפט נמנעו מלעשות זאת – אנו סבורים כי קיים צורך בחקיקה מפורשת, שתשים לכך סוף.

החלטנו, לכן, לפנות לציבור בישראל, כדי שהוא יפנה את הדרישה לכנסת. הגיע הזמן לעבור מדיבורים למעשים: אם רוצים למחוק את תופעת ההדרה של נשים, מהנוף החברתי והפוליטי – יש לתת להן ייצוג הולם בפוליטיקה. אי אפשר עוד להסתפק במס השפתיים שאנו משלמים מדי יום לשוויון הנשים.

הצעה זו לא נועדה להפלות בין מגזרים באוכלוסייה, אלא להיפך. היא נועדה לתקן מצב מעוות שבו מחצית האוכלוסייה מודרת מההשתתפות בחיים הפוליטיים, בחלק מהציבור בישראל – וזה מצב שאי אפשר להשלים איתו.

אנו קוראים לכל חברי הכנסת להירתם לתיקון העוול הזה ולתקן את החוק, כך שיובטח ייצוג נאות לנשים בכל הרשימות בכנסת וכדי שמפלגות שאינן מכירות מזכות הנשים לייצוג פוליטי לא תוכלנה להתמודד לכנסת. אנו נעקוב, כמובן, אחר עמדתם של חברי הכנסת בסוגיה זו – ונפרסם אותה.

וזה נוסח העצומה, המתפרסמת באתר "עצומה":

אנו קוראים למגר את תופעת הדרת הנשים מהנוף החברתי בישראל. כצעד ראשון והכרחי יש לחוקק חוק שיבטיח את ייצוגן של הנשים בכל הסיעות בכנסת. החקיקה חייבת להבטיח הצבת מכסה מינימלית של נשים בכל הרשימות המתמודדות בכנסת – ובמיוחד בעשרת המקומות הראשונים, כאשר בשני המקומות הראשונים, בכל רשימה המתמודדת לכנסת, חייבים יהיו להיות מועמד ומועמדת.

רק חקיקה כזאת תבטיח ייצוג מינימלי לנשים בפוליטיקה בישראל. רשימה לכנסת שלא תעמוד בתנאי סף אלו – תיפסל מהתמודדות לכנסת.

2 Comments

  1. חגי קמרט
    21 בינואר 2012 @ 13:24

    אתם כותבים שעצם חקיקת החוק "תבטיח ייצוג מינימאלי לנשים בפוליטיקה בישראל" נו באמת! מינימלי? אתם שומעים מה שאתם אומרים? למה לא מקסימלי?

    אז ככה:
    אישה, חכמה לא פחות מגבר אם לא יותר, אישה לא צריכה לעמוד כענייה בפתח ולבקש חקיקת חוקים כדי לממש את זכויותיה כאדם שווה לגבר!
    הבחירה לעמדת השפעה ציבורית כמו כנסת צריכה להיות בחירה בהתאם לכישוריו של האדם, יכולתו לשמש כמנהיג או מתאים לדעת הקהל הבוחר לתפקיד אליו הוא שואף. לא לפי מינו קרי גבר/ אישה. ברגע שאתם מציעים חוק כזה אתם מפחיתים מערכה של האישה ופוגעים בה כאדם שווה זכויות מעמד וכו'
    שהרי ממה נפשך? אם קיים שוויון בין גברים לנשים אז לשם מה צריך לחוקק חוק בעד שוויון זכויות. ואם לא קיים שוויון בין גברים לנשים אז עצם חקיקת החוק יעגן את אי השוויוניות הזאת לנצח!
    לכן, אי אפשר, וגם לא חכם, לחוקק חוק בעניין שהוא במהות מדבר על שוויוניות.
    יש לבצע רפורמה בחינוך ולהתחיל בכך עוד מגיל צעיר בבתי ספר בתנועות הנוער ובכל השכבות החברתיות שבעם. הסברה וחינוך להבנת הבסיס הצודק והנכון של חיי האדם על פני האדמה. גבר אישה ילד .
    להכניס לראשו של הגבר שהאישה לא נופלת ממנו לא בשכל ולא בכושר מנהיגות וכו
    והבחירה לעמדות ניהול , כנסת, וכו' בהתאם לכישוריו של האדם ומדדים שוויוניים בין גבר לאישה

    • עמית מנדלזון
      21 בינואר 2012 @ 17:33

      זה עצוב כמה שאתה צודק חגי, אבל אתה יודע שמה שלא נכנס במוח נכנס בכוח. ואם לא הפנימו עדיין שיש לנשים שוויון זכויות אין ברירה אלא להכריח אותם להפנים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן