Skip to content

ליברמן לא מתפטר, ויתר על חסינותו

"נותרו שאלות ותמיהות לא מבוטלות נוכח ראיות שהצביעו לכאורה על מעורבותו של ליברמן בחברות ועל זיקה פסולה שלו אליהן", כתב היועמ"ש בנמקו את סגירת התיק העיקרי. "למותר להדגיש כי סגירת תיק פלילי מחוסר ראיות מספיקות אינה מהווה 'תעודת הכשר' ציבורית ואין בה כדי למחוק כליל את רישומן של תמיהות אלו. ברם, החלטה זו עוסקת בהיבטים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בתגובה פומבית ראשונה הודיע אמש שר החוץ אביגדור ליברמן כי אין בכוונתו להתפטר עקב ההחלטה להעמידו לדין בפרשת השגריר זאב בן אריה. באירוע מפלגתי של הדלקת נרות חנוכה טען ליברמן, כי את ההבטחה להתפטר נתן רק בהקשר של העמדה לדין בתיק המרכזי שנפתח נגדו ולא בהקשר של פרשת השגריר. "על פי חוות דעת משפטית שניתנה לי, איני חייב להתפטר מתפקידי", אמר ליברמן. עם זאת הודיע ליברמן כי ביקש להוריד את חסינותו כחבר כנסת ופנה לפרקליטיו כדי שיפעלו כדי לזרז את המשפט ככל האפשר.

לאחר יותר מעשר שנים, שבהן התגלגלה חקירת פרשיות השר אביגדור ליברמן, החליט היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין לסגור את תיק החקירה המרכזי שייחס לשר החוץ עבירות של הלבנת הון, קבלת דבר במרמה ומרמה והפרת אמונים. החשדות בתיק זה התמקדו בקבלת מיליוני דולרים מאילי הון כמרטין שלאף ומיכאל צ'רנוי דרך חברות זרות – בזמן שליברמן כיהן בתפקידים ציבוריים. אך מחוסר ראיות מספיקות הוחלט לא להעמידו לדין.

"נותרו שאלות ותמיהות לא מבוטלות נוכח ראיות שהצביעו לכאורה על מעורבותו של ליברמן בחברות ועל זיקה פסולה שלו אליהן", כתב היועץ המשפטי לממשלה בנמקו את הסיבה לסגירת התיק העיקרי בפרשיות ליברמן.

"למותר להדגיש כי סגירת תיק פלילי מחוסר ראיות מספיקות אינה מהווה 'תעודת הכשר' ציבורית ואין בה כדי למחוק כליל את רישומן של תמיהות אלו. ברם, החלטה זו עוסקת בהיבטים הפליליים של הפרשה. בהעברת מסכת אירועים דרך המסננת הפלילית של בחינת ושקילת ראיות ועדויות, קורה לא אחת שנותרים חשדות וספקות. אלא שאין באלה כדי להוות תחליף לתשתית ראייתית המקימה את 'האפשרות הסבירה להרשעה', כנדרש לשם הגשת כתב אישום. כך אירע במקרה דנן ועל כן הוחלט, כאמור, לסגור את התיק".

ליברמן. האם יתפטר היום מהממשלה? (צילום: דן בר דוב)

ליברמן. האם יתפטר היום מהממשלה? (צילום: דן בר דוב)

הסיבה העיקרית להחלטתו של היועץ המשפטי לממשלה, לסגור את התיק, מבוססת בעיקר על סירובה של העדה המרכזית בפרשת חברות הקש, רואת החשבון הקפריסאית דניאלה מורצי, ממשרד עורכי הדין אנדריאס ניקולאוס בקפריסין, לשתף פעולה עים התביעה הישראלית. מורצי, ריכזה את הטיפול בשלוש מבין חמש החברות המרכזיות שבנוגע אליהן נחשד ליברמן. היא סירבה לאשר כי ליברמן עמד מאחורי התאגידים שקיבלו את הכספים האסורים ואמרה כי "אינה זוכרת את פרטי האירועים הנוגעים לחברות הקשורות לליברמן" – כל זאת, לאחר שבהודעות מוקדמות הצביעה על ליברמן.

"בפועל, לא ניתן לפרש את התנהלותה, אלא כסירוב לשתף פעולה עם התביעה בישראל, שכן מדובר בחברות שדניאלה טיפלה בהן משך שנים – וקשה לקבל את טענתה ל'חוסר זיכרון גורף' – מה גם שבעדות שנגבתה ממנה לפני כשנתיים וחצי, מסרה בנדון פרטים רבים", כותב היועץ המשפטי לממשלה.

פרשת השגריר בבלארוס: ליברמן הסתיר את הקשר הפסול בינו לבין השגריר

לעומת זאת החליט היועץ המשפטי להעמיד את ליברמן לדין בפרשת בלארוס. פרשת השגריר בבלארוס החלה בשנת 2008, אז קיבל שגריר ישראל במדינה זו, זאב בן אריה, בקשה לסיוע בחקירת ליברמן. באותה שנה, כאשר ליברמן ערך ביקור במינסק, בירת בלארוס, העביר בן-אריה לידי שר החוץ פתק בו גילה לו כי מתנהל נגדו חיקור דין, בנוגע לאחת מהחברות שלו. ליברמן טען בעדותו בפרשה כי הוא קרא את תוכן המכתב ולאחר מכן השליך אותו לשירותים.

עם סיום תפקידו חזר השגריר בן-אריה ארצה והחל לעבוד במטה המדיני של ישראל ביתנו. הוא ביקש מליברמן לקבל את מינוי שגריר ישראל בלטביה, אך שר החוץ הפנה אותו להתמודד במכרז הדרוש לכך. בתום ההליך זכה בן-אריה בתפקיד מבין תשעה מועמדים שהתמודדו עליו. בראשות הוועדה הבוחרת עמד סגנו של ליברמן, דני איילון.

לאחר סיום המכרז הובא המינוי לאישור ועדת השרים ובישיבה ליברמן בחר לא לציין את הדרך בה התבצעה הבחירה. גם בהמשך, בישיבת ממשלה שהתקיימה בנושא, שר החוץ לא אמר דבר בנושא והמינוי אושר לצד 17 מינויים נוספים. ההחלטה להאשים את שר החוץ בעבירת מרמה והפרת אמונים, נוגעת לכך שהסתיר את הקשר הפסול עם השגריר לשעבר בבלארוס זאב בן אריה ואיפשר בכך את קידומו לתפקיד השגריר בלטביה.

מנגד, טענו סנגוריו של ליברמן כי לא ייתכן שניתן להעמידו לדין על כך שלא פצה את פיו.

זאב בן אריה עצמו, נידון לפני כחודש וחצי – בבית משפט השלום בירושלים – לארבעה חודשי מאסר, שהומרו לעבודות שירות. הוא הורשע בעקבות הודאתו, ובמסגרת עסקת טיעון, בשיבוש מהלכי משפט ומסירת ידיעה לאדם לא מוסמך, לאחר שהעביר לליברמן – בעת שהתנהלה נגדו חקירה משטרתית – מידע על בקשה לסיוע משפטי שישראל העבירה לבלארוס בעניינו של ליברמן. השופטת, חגית מק קלמנוביץ', אמרה בגזר הדין כי בן אריה ביצע עבירה חמורה – כזו שהיה בה חשד ממשי לסיכול חקירתו של ליברמן. יחד עם זאת, אמרה השופטת, מדובר במעידה חד פעמית של השגריר לשעבר עליה התוודה ועליה הביע חרטה.

פרקליט המדינה ובכירים אחרים התנגדו להחלטת היועץ

התיק המרכזי נגד ליברמן נפתח כבר בשנת 1999 בחשד להפרת חוק מימון מפלגות במערכת הבחירות לכנסת ה-15. בשנת 2000 הגיש מבקר המדינה דו"ח באותו עניין שלאחריו נפתחה חקירה פלילית נגד ליברמן. בתחילה נסגר התיק, אך נפתח מחדש לאחר שעלו חשדות נגד השר בדבר קבלת מיליונים במרמה באמצעות הקמת חברות קש. נגד ליברמן עומדים אישומים של הלבנת הון וקבלת דבר במרמה, אך אנשי הפרקליטות בשנים האחרונות, ובראשם היועץ המשפטי הנוכחי, סברו כי אין בתיק זה ראיות מספיקות כדי להעמיד את ליברמן לדין.

המשפט המסיים בהחלטת היועץ המשפטי לממשלה: "יקרא הציבור וישפוט"
המשפט המסיים בהחלטת היועץ המשפטי לממשלה: "יקרא הציבור וישפוט"

החלטת היועץ המשפטי לממשלה התקבלה בניגוד לדעתם של פרקליט המדינה משה לדור, מנהלת המחלקה הכלכלית עו"ד אביה אלף, המשנה הפלילי ליועץ רז נזרי, והמשנה לפרקליט המדינה לאכיפה פלילית יהודה שפר. לעומת זאת תמכו בהחלטתו שאר אנשי הצוות: שוקי למברגר, המשנה הפלילי לפרקליט המדינה; ראש הצוות מיכל סיבל דראל, סגנית מנהלת המחלקה הכלכלית ויוסי קורצברג, ממונה עניינים פליליים מפרקליטות מחוז ת"א – שסברו, כמו היועץ המשפטי לממשלה כי אין להגיש כתב אישום על הפרשה המרכזית בתיק ליברמן, בגלל העדר סיכוי סביר להרשעה.

היועץ המשפטי לממשלה מודה כי הוא מודאג מאוד מן האופן שבו יתרגם הציבור הרחב את החלטתו. "מטבע הדברים, לנגד עיני הציבור עומדת 'השורה התחתונה' ותו לא" כותב היועץ בהחלטתו. "על כן, במקרה דוגמת זה שלפנינו, מתעורר באופן טבעי החשש בדבר מסר מוטעה, העלול להתעורר בציבור, לפיו כביכול אין התביעה חדורת 'רוח קרב' במלחמתה בשחיתות. חשש זה מדיר שינה מעיני.

"ברם, חשש זה זר בתכלית למלאכת בחינת הראיות. הפסיקה ציוותה את התביעה הכללית כי 'מבחן הסיכוי הסביר להרשעה' ינחה את התובע בבחינת הראיות. על סמך מבחן זה ולאורו בלבד בחנתי את הראיות בפני בתיק זה. בסופו של דבר הגעתי לכלל מסקנה כי לא הונחה בפני תשתית ראייתית מספקת לכך ש'טביעות אצבעותיו' של ליברמן בחברות, לאחר תחילת כהונתו כשר, יהיה בהן כדי להוכיח ברמה הנדרשת במשפט פלילי, כי לליברמן נותרה זיקה אסורה לחברות. התשתית הראייתית שנפרשה בפני אינה רציפה, קוהרנטית וברורה דיה כדי לבסס מסקנה אחת ויחידה, לפיה עסקינן בזיקת בעלים מהותית או בזיקה אסורה אחרת לחברות, אותן דאג ליברמן להסתיר מעיני הציבור, המקימה עבירות פליליות של מרמה, הפרת אמונים וקבלת דבר במרמה".

פרקליטיו של ליברמן, עורכי הדין ירון קוסטליץ ועודד גזית (ממשרד עו"ד ד"ר יעקב וינרוט) ועורכי הדין גיורא אדרת ונתי שמחוני (ממשרד אדרת-שמחוני) מסרו בתגובה כי הם מכבדים את החלטת היועץ המשפטי לממשלה, והם שוקדים על לימודה.

בעניין פרשת הדיווח על מעשי השגריר, אומרים פרקליטיו של ליברמן כי בית המשפט העליון כבר קבע בעבר, בנסיבות דומות של אי דיווח ע"י שר המשפטים דאז צחי הנגבי, כי "באי הבאה של מלוא המידע הרלוונטי על ידי נושא מישרה – ולו מישרה רמה – עובר לקבלת החלטה, לא טמונה חומרה כה קיצונית המחייבת שבית משפט יורה להעבירו מתפקידו". הדברים הללו מדברים, לדברי פרקליטיו של ליברמן, בעד עצמם.

ליברמן הסביר אמש כי בפרשת השגריר לא מדובר בקידום – שכן בן אריה מונה לשגריר, תפקיד שאותו עשה כבר בעבר. עוד טען ליברמן כל שמונה חברי ועדת המכרזים, שאותם כלל לא הכיר, הצביעו פה אחד בעד מועמדותו של בן אריה. "היה ברור לכל חברי הוועדה כי מדובר באדם המתאים מאוד לתפקיד. אפשר לשאול את חברי הוועדה האם ניסתי לשכנע אותם לבחור בשגריר בן אריה".

נתניהו בירך את ליברמן; יחימוביץ': "הון, שלטון, עולם תחתון – זו לא רק סיסמה" 

נתניהו: "מאחל לליברמן שיוכיח את חפותו" (צילום: ציפי מנשה)
נתניהו: "מאחל לליברמן שיוכיח את חפותו" (צילום: ציפי מנשה)

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את שר החוץ אביגדור ליברמן על כך שההאשמות העיקריות נגדו בעשור האחרון ירדו היום מעל הפרק. "אני מאמין במערכת החוק בישראל ומכבד אותה", אמר. "הזכות שהיא נותנת לכל אזרח בישראל באשר הוא, להגן על עצמו, מוקנית גם לשר ליברמן, ואני מאחל לו שיוכיח את חפותו גם בנושא היחיד שנשאר".

השר גדעון סער בירך את ליברמן על ההחלטה לסגור את התיק העיקרי נגדו ואמר כי מצערת העובדה שהוא יועמד לדין על מה שכינה "ספיח שולי של התיק".

במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינסה יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ' היא קראה לליברמן להתפטר: "אם לא יתפטר עכשיו אני קוראת לנתניהו לפטר אותו לאלתר ולהעמיד מישהו אחר במקומו", אמרה יחימוביץ'. "אם גם זה לא יקרה אני קוראת ליועץ המשפטי לממשלה וינשטיין לחייב את ראש הממשלה לעשות זאת. זו תהיה התנהגות שאני מצפה מהיועץ, וזה המינימום שהוא יכול לעשות אחרי התפקוד הבעייתי שלו בשנה וחצי שחלפו, מאז ההודעה על כתב האישום".

שלי יחימוביץ: "סיפור מחריד ודוחה" (צילום: דן בר דוב)
שלי יחימוביץ: "סיפור מחריד ודוחה" (צילום: דן בר דוב)

"בשנה וחצי שחלפו אפשר היה לעשות הכל כדי לשבש את החקירה", אמרה יחימוביץ'. "רק לפני חודש עדת התביעה האחרונה חזרה בה מעדותה. לו ההחלטה הייתה ניתנת חודש אחרי השימוע כי אז אולי היינו במקום אחר ומנגנוני הצדק היו עושים את עבודתם. אפשר לומר בבירור שהדוח שפורסם עכשיו הוא דוח חמור ואסור שליברמן יישאר בתפקידו עוד דקה אחת נוספת. מרמה והפרת אמונים הן עברות חמורות. הסיפור של שגריר ישראלי שמעביר לשר החוץ שלו חומר מסווג מחקירה פלילית שמתנהלת נגד השר, עם פרטים, כמו חשבון בנק, כדי שהוא יוכל לשבש את החקירה, ובתמורה ליברמן ממנה את השגריר שוב ושוב לתפקידים חשובים – מחריד ודוחה. זו השחתה ברגל גסה של כל מה שמדביק ומחזיק את השלטון, את הדמוקרטיה, את האמון של הציבור במדינה שלו.  הון – שלטון- עולם תחתון – זו לא סיסמא. זה התיאור הכי מדויק למה שאנחנו רואים כאן. ליברמן הוא שר מושחת לחלוטין.

"עכשיו אפשר להבין את התפרעות ליברמן בימים האחרונים", אמרה יחימוביץ'. "היא נועדה להסיח את הדעת. אני רוצה לפנות לציבור ולבקש ממנו להיות יותר ביקורתי כלפי הנבחרים שלו, גם בפן של טוהר המידות. אני מאמינה שיש התרופפות בכך והרף היחידי הוא הרף הפלילי, גם אם מישהו לא מורשע מחמת חוסר ראיות נדמה כאילו הוא צח כשלג. החובה של נבחר ציבור היא להיות הגון וישר. אני מבקשת מהציבור לתבוע מהנבחרים שלו להיות דוגמה ומופת.

"אנחנו מתכוונים להלחם על מדינת ישראל כמדינה שומרת חוק, מקום שבו לא עושים דה לגיטימציה של בית המשפט", אמרה יו"ר העבודה. "אנו עדים להתרופפות מתמשכת על פני כמה שנים בנושא הזה. לשמחתי המערכת שלנו היא טובה ובריאה. למרות שמושחתים חודרים לשלטון צריך להתבונן על חצי הכוס המלאה- אנחנו מדינה דמוקרטית וגם בכיריה מגיעים לכותלי בית המשפט ולמרות הכוח הרב שיש להם בסופו של דבר עם כל הביקורת שמתחתי כאן צריך לראות את הצד המואר של הדברים".

ניצב בדימוס משה מזרחי: "נמאס מהליברמניזם" (צילום: דן בר דוב)
ניצב בדימוס משה מזרחי: "נמאס מהליברמניזם" (צילום: דן בר דוב)

ניצב בדימוס משה מזרחי, מועמד העבודה לכנסת, אמר במסיבת העיתונאים: "החקירה הזו שהסתיימה בכתב אישום מינורי לא נוגעת לי, אני טיפלתי בחקירה אחרת. משטרת ישראל עשתה עבודה מצוינת בחקירה שנפתחה ב-2006. במהלך החקירה הם נתקלו בניסיונות דומים ומוכרים להכשיל את החקירה. עדים שעזבו את הארץ, שהתפוגגו או שזיכרונם נעלם. לפני כשנה ושמונה חודשים יצאה טיוטת כתב אישום חמור מאין כמותו עם תמונה ופנורמה של מעשים שכבר לא צריך כתב אישום כדי להטריד את מנוחת כל אזרח. מדובר בקבלת מיליונים תוך ניסיונות להסתירם. במשך שנה ושמונת החודשים מאז פורסמה לא בוצעו שום השלמות וכתב האישום עבר דיאטה חריפה כי עדים החלו להתאדות מהאזור.

"משהו פה לא מסתדר לי", אמר מזרחי. "אני מסתכל על הנורמות  של נבחר ציבור, מספר 2  של ביבי, ועל הנוער שלנו שגדל בתרבות המושחתת והאלימה הזו ומחבק את האיש הזה. ליברמן עשוי עוד להיבחר ולתפוס מקום במחוזותינו. אנחנו לא רוצים להיכשל עוד פעם במבחן הציבור. הגיע הזמן לעשות סוף לסיפור הזה. נמאס מהליברמניזם הזה שהשתלט על חיינו".

מיקי רוזנטל: "הצביעו בעד מפלגה נקייה (צילום: דן בר דוב)
מיקי רוזנטל: "הצביעו בעד מפלגה נקייה (צילום: דן בר דוב)

העיתונאי החוקר לשעבר, מיקי רוזנטל, אמר: "זה יום עצוב כי אנחנו מסתכלים על נבחרי ציבור ישראלים ואומר 'אבוי מה קורה לנו'. זה סיפור שנראה כאילו הוא לקוח מהסרטים. זה קיים בסרטים של ליברמן. הפוליטיקה שלנו סובלת מאנשים כמו ליברמן מצד אחד, מאנשים כמו אולמרט מצד שני, ומאידך אנחנו נפטרים מהם בזה אחר זה וזה טוב מאוד. צריך להודות למשטרת ישראל ולפרקליטות. אני קורא לציבור, פעם אחת עשו את אשר על לבכם. עשו פעם אחת חסד ותצביעו עבור מפלגה נקייה שאנשיה נקיים שטוהר המידות עומד לנגד עיניה. זו מפלגת העבודה".

גם יאיר לפיד קורא להתפטרותו המיידית של ליברמן: "לא ייתכן שאדם, שלדברי היועמ"ש לממשלה פגע מהותית בציבור ופעל בניגוד עניינים חמור מול חובותיו לציבור ימשיך לכהן בממשלה ולייצג את ישראל בעולם".

ח"כ אחמד טיבי: "לא ראוי לכהן אפילו כנספח בשגרירות" (צילום: אתר הכנסת)
ח"כ אחמד טיבי: "לא ראוי לכהן אפילו כנספח בשגרירות" (צילום: אתר הכנסת)

תגובת "התנועה" בראשות ציפי לבני להגשת כתב האישום נגד ליברמן: "התנועה קוראת לראש הממשלה לפעול ע"פ הנורמות המשפטיות הנהוגות בישראל שעל-פיהן נהגו כלל השרים אשר הוגש כנגדם כתב אישום והתפטרו, ולהפסיק לאלתר את חברותו של ליברמן בממשלה. הדבר מצופה גם לגבי ליברמן".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון: "ליברמן הוא הודיני של המושחתים, שאמנם חמק מכתב אישום חמור ביותר על עסקאות כספים אפלות וקשרים מפוקפקים, אך לא יוכל להמשיך ולכהן כשר בממשלה. חוות הדעת היחידה עליה אני נסמכת היא זו של בג"צ, הקובעת כי אם יוגש כתב אישום על עבירה שיש עמה קלון כנגד שר או סגן שר, על ראש הממשלה החובה להעבירו מתפקידו, ועל-כן מחר בבוקר אעתור לבג"צ".

ח"כ אחמד טיבי: "ליברמן לא ראוי לכהן אפילו כנספח בשגרירות , ולכן עליו להתפטר בגלל כתב האישום בגין מירמה והפרת אמונים. הוא היה ויישאר מפגע ציבורי ונזק סביבתי".

חבר הכנסת דב חנין (חד"ש) מתח ביקורת חריפה על ההתנהלות בפרשת תיקי ליברמן: "נוצר חשש ממשי כי מריחת החקירה הובילה למריחת ההחלטה. שאלות קשות נותרות ללא מענה לגבי אדם הנושא בתפקיד ציבורי בכיר ביותר. את השאלות האלה ראוי היה להביא להכרעתו של בית משפט, ולא לגנוז אותן למשפט ההיסטוריה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן