Skip to content

מאסר עולם לטולימיר על ביצוע רצח העם בסרברניצה

הגנרל הסרבי היה אחד מעוזריו הקרובים של מפקד הצבא הבוסני-סרבי ראטקו מלאדיץ' ופיקד בעצמו על מעשי טבח מזעזעים שבוצעו באלפי מוסלמים בבוסניה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
קבר אחים בסרברניצה. טולימיר וחייליו ירו ללא הפסקה במוסלמים שנכלאו במחסן (מקור תמונה: ויקימדיה).

בית הדין של האו"ם, הדן בפשעי מלחמה שבוצעו במהלך מלחמת האזרחים ביוגוסלביה, הרשיע אתמול את הגנרל הבוסני-סרבי זדראבקו טולימיר בביצוע רצח עם.

טולימיר הורשע בשל תפקיד המפתח שמילא בטבח בסרברניצה ב-1995, שנחשב לנורא ביותר שהתחולל באירופה מאז תום מלחמת העולם השנייה. הוא נדון למאסר עולם.

גזר הדין שודר בשידור חי בבירת בוסניה-הרצגובינה, סראייבו, בה עורר האירוע עניין רב. מונירה סובאסיץ', נשיאת ארגון קורבנות הטבח "אמהות סרברניצה", שיבחה את גזר הדין ואמרה כי הוא "טוב לעתידה של בוסניה-הרצגובינה". "אנו צופות אל עבר העתיד, בו נוכל לחיות יחד באהרבה, לא בשנאה", אמרה. פאהירה פייזיץ', שבעלה ובנה בן ה-17 נרצחו גם הם על ידי אנשיו של טולימיר, אמרה כי התקשתה לצפות באירוע. "שוב חוויתי את יולי 1995", סיפרה, "אבל אני חשה מעט פחות כאב, נפשי רגועה יותר".

שניים מתוך שלושת השופטים בהרכב בית הדין קיבלו את דרישת התביעה שלא לפסוק לטולימיר פחות ממאסר עולם. השופטים קבעו כי טולימיר (64), היה מעורב בפשעים מאסיביים שבוצעו בערים סרברניצה וזפה ביולי 1995. לדבריהם, הפשעים היו "מאסיביים, חמורים והרסניים". "סבלם של הנשים, הילדים והקשישים, שהועברו בכוח ממובלעות סרברניצה וזפה חמור כל כך, גופנית ונפשית, שהוא מגיע כדי רצח עם".

השופטים פסקו כי טולימיר – שתואר כ"יד ימינו, עיניו ואוזניו" של מפקדי הצבא הבוסני-סרבי ראטקו מלאדיץ', העומד גם הוא לדין באותו בית משפט – פיקד על טבח המוני של לפחות ששת אלפים גברים וילדים מוסלמים. השופטים תיארו כמה ממעשי הטבח, בהם אחד שבוצע במחסן הממוקם כמה קילומטרים מסרברניצה, שאליו הועברו כאלף גברים וילדים מוסלמים שנישבו על ידי הסרבים. כאשר התמלא המחסן עד אפס מקום, פתחו החיילים הסרבים באש ממכונות ירייה ומרובים והשליכו על הכלואים רימוני יד. "הם ירו במשך שעות, ורק פה ושם עצרו למנוחה קצרה", אמר השופט כריסטף פלוגה, שקרא את הכערת הדין במשפט.

מלבד רצח העם שהורשע בו מצא בית הדין את טולמייר אשם גם בפשעי השמדה, רצח, רדיפה וגירוש בכוח.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן