Skip to content

מזכ"ל האו"ם בלבנון: לפרק חזבאללה מנשקו

מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, ביקר בראשית השבוע בלבנון ושמע ממארחיו ביקורת על ישראל בהקשר להגדרה המשפטית של מצב הלוחמה בין שתי המדינות וכן בעניין תגליות הגז. מצדו ניצל באן את ההזדמנות לתבוע את פירוק חזבאללה מנשקו ונענה בתגובה חריפה של נסראללה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, ביקר בראשית השבוע בלבנון ושמע ממארחיו ביקורת על ישראל בהקשר להגדרה המשפטית של מצב הלוחמה בין שתי המדינות וכן בעניין תגליות הגז. מצדו ניצל באן את ההזדמנות לתבוע את פירוק חזבאללה מנשקו ונענה בתגובה חריפה של נסראללה

מאת אסף דוד

באן קי-מון, מזכ"ל האו"ם, ביקר בראשית השבוע בלבנון, בפעם הראשונה בקדנציה השניה שלו בתפקיד. הביקור נערך על רקע ההתקפות הגוברות על חיילי יוניפיל (כוח שמירת השלום של האו"ם בלבנון) באחרונה, אולם המזכ"ל ניצל אותו כדי לדון עם ממשלת לבנון ביחסיה עם ישראל, במצב הפנימי במדינה ובמתרחש בסוריה.

מזכ"ל האו"ם בפגישה עם נשיא לבנון, מישל סלימאן, בשבוע שעבר
מזכ"ל האו"ם בפגישה עם נשיא לבנון, מישל סלימאן, ביום שבת

בראיון שהעניק לעיתון הלונדוני "אל-חיאת" בשבת האחרונה, כשהיה בדרכו ללבנון, אמר באן כי הוא מבקש להעביר "מסר ברור" לנשיא אסד כי הוא "איבד את הלגיטימציה שלו". עם זאת, הפגין מזכ"ל האו"ם זהירות רבה ונמנע מלדרוש את התפטרותו של אסד. הוא הציע לנשיא סוריה "להקשיב לבני עמו", להפסיק להרוג בהם ולנקוט רפורמות מהירות "בטרם יהיה זה מאוחר מדי".

למעשה, עמדתו המעורפלת של באן אינה עומדת בסתירה לזו של מזכ"ל חזבאללה, חסן נסראללה, שקרא יומיים מאוחר יותר לכל גורמי האופוזיציה הסורית "להיענות לקריאתו של אסד לדיאלוג". נסראללה אף הציע כי כל הגורמים המוטרדים ממלחמת אזרחים בסוריה יקדמו את התיווך בין המשטר לבין האופוזיציה בהובלתן של איראן ושל טורקיה. ממשלת לבנון, מצידה, הכחישה כי בשיחותיה עם באן כמו גם בביקורו של שר החוץ הטורקי דבוטאולו השבוע בביירות עלה הרעיון להקמת מחנות לפליטים סורים בשטחה של לבנון.

באן ומארחיו נמנעו מלהתייחס להחלטה על הארכת המנדט של בית הדין הבינלאומי לחקירת רצח רפיק חרירי, המצויה בידי מזכ"ל האו"ם, מפאת רגישותו הפוליטית של העניין. אולם באן, המוטרד מאוד מהסכנה הגוברת שבה נתונים חיילי יוניפיל מצד חזבאללה, דרש מממשלת לבנון ליישם את החלטות מועצת הבטחון 1559 ו-1701 ולהגיע להסכמה פנימית על "אסטרטגיית הגנה לאומית". הוא הגדיר את תקיפת חיילי יוניפיל במדינה "אי-צדק נורא" ואף אמר בטקס במטה יוניפיל כי "שמירת השלום היא תמיד מסוכנת, אבל בלבנון היא גם הורגת". מממשלת לבנון ביקש באן לדאוג יותר לבטחונם של כוחות יוניפיל, לשמור היטב על הביטחון בגבולות המדינה ואף לפרק את המיליציות מנשקן, שכן "הנשק בידי חזבאללה מדאיג אותנו".

מזכ"ל חזבאללה, חסן נסראללה. "שמחים שמזכ"ל האו"ם מודאג"
מזכ"ל חזבאללה, חסן נסראללה. "שמחים שמזכ"ל האו"ם מודאג"

התבטאות זו חרגה מהזהירות שקיבל על עצמו מזכ"ל האו"ם בעניינים אחרים, והיא זכתה לתגובה תקיפה מצד נסראללה. בנאום שנשא מזכ"ל חזבאללה הוא התריס באזני באן כי "ההתנגדות המזויינת נוכחת ומתחזקת ודאגתך מרגיעה ומשמחת אותנו". נסראללה הוסיף כי "אנו מקווים שאתה, ארה"ב, וישראל שעומדת מאחוריך, תמשיכו כולכם לדאוג" והדגיש כי הארגון לא יפגע בביטחון המדינה וביציבותה הפנימית, אם כי הוא איננו מוכן להתפרק מנשקו ולא יצטרף לדיאלוג עם הממשלה שזו תהיה מטרתה. נסראללה הוסיף כי "הצבא והכוחות הביטחוניים" נדרשים להתפרס בכל אדמת לבנון ולדאוג לבטחון הפנים. בכך רמז כי חזבאללה איננו מקבל את הטענה כי עליו לדאוג לביטחון הפנים במקומות בהם הוא פרוס, בעיקר באזורים השיעיים, וכי זהו תפקידה של המדינה. הארגון, לדעתו, זכאי וחייב לפעול להגנת גבולותיה של המדינה בדרום, מול ישראל.

יחסי לבנון-ישראל היו נושא מרכזי בשיחותיו של באן עם ממשלת לבנון. ראש הממשלה נג'יבּ אל-מיקאתי ויו"ר הפרלמנט נבּיה ברי מתחו ביקורת באזני מזכ"ל האו"ם על כך שישראל איננה מוכנה להמיר את "סיום מצב העימות" בין שתי המדינות ל"הפסקת אש", וזאת כדי להצדיק את הפרותיה החוזרות והנשנות את ריבונותה של לבנון. לשכתו של מיקאתי אף דיווחה כי באן קיבל את הביקורת על ההפרות הישראליות וטען כי הדבר פוגע באמינותם של כוחות יוניפיל. על פי המדווח, הציע מזכ"ל האו"ם לבני שיחו להאיץ את הדיאלוג האסטרטגי בין צבא לבנון לבין יוניפיל במטרה "לאפשר לצבא לבנון להתפרס באופן מלא בדרום, ולא במטרה להפחית את מצבת יוניפיל".

גם תגליות הגז מול חופי ישראל ולבנון נדונו בין הצדדים. באן, מצידו, האיץ בממשלת לבנון להתחיל בפיתוח משאבי הנפט שלה במים הטריטוריאליים שלה שאינם שנויים במחלוקת, והבטיח כי במקביל יתקיימו מגעים עם ישראל לפתרון הבעיה בשטח הימי השנוי במחלוקת בין המדינות. ממשלת לבנון תבעה ממזכ"ל האו"ם, בהקשר זה, כי ארגונו ישרטט את הגבול הימי שבין ישראל ללבנון, בהתאם לרוח החלטה 1701.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן