Skip to content

ציקלון הרסני עומד לפגוע בפיג'י; באיים חוששים מאסון לאומי

עד כה פגע ציקלון אוואן במדינת האיים סמואה, הציף שטחים נרחבים וגרם למותם של דייגים. חיל האוויר הניו-זילנדי מסייע בחיפוש אחר נעדרים. בפיג'י הועברו התיירים למקומות בטוחים, טיסות בוטלו וצוותי חילוץ והצלה כבר בדרכם למדינה המרוחקת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הפיליפינים לא לבד. באיי פיג'י, גם הם באוקיאנוס השקט, מתכוננים לקטסטרופה הנובעת משינוי קיצוני באקלים. סופת ציקלון אדירת ממדים, שכבר הספיקה להכות בסמואה, עושה את דרכה אל רפובליקת האיים וצפויה לפגוע בה בשעות הקרובות. הרשויות במדינה החלו לפנות תושבים מאזורים נמוכים מחשש שהסופה תגרום ל"נזק קטסטרופלי".

לפחות ארבעה בני אדם נהרגו כאשר ציקלון אוואן פגע בסמואה. שמונה גברים, שיצאו לים בסירות דייג, עודם נחשבים לנעדרים וקיים חשש לחייהם. מרכז תיאום פעולות ההצלה בניו זילנד, המעורב בניסיונות לאתר ניצולים, הודיע כי עד כה נמצא ניצול אחד בלבד מהדייגים ששהו בים בשעת תחילת הסופה.

לאחר שפגע בסמואה, התעצם אוואן עוד יותר, חלף על פני האוקיאנוס השקט וכעת, כאמור, הוא בדרכו לפיג'י. החזאים העריכו שמהירות הרוחות העלולות לפגוע בפיג'י מחר תהיה קרוב ל-300 קילומטרים בשעה.

[related-posts]

פקידי ממשל בבירה סובה חוששים שאוואן עלול להתגלות כהרסני לא פחות מציקלון קינה, שהתחולל ב-1993 ושבעקבותיו נהרגו 23 בני אדם ואלף נותרו ללא קורת גג. הרשויות אומרות כי סופות רעמים חזקות צפויות להביא לממטרים כבדים ביותר, והגאות הגבוהה בים עלולה להציף את האזורים הנמוכים. תיירים באתרי נופש יוקרתי בנקודות מרוחקות באיים הועברו במעבורות אל האי המרכזי, וחברת התעופה הלאומית של פיג'י, אייר פסיפיק, הודיעה כי תבטל את הטיסות המיועדות להתקיים ביום שני, הוא היום שבו תפגע הסופה באיים.

פיליפ דאנקן, האנליסט הראשי במרכז החיזוי של השירות המטאורולוגי בניו זילנד, צפה כי פיג'י תספוג מכה קשה שבמהלכה יתרחשו הצפות ומפולות בוץ. "משב הרוח עשוי לטפס עד ל-280 קילומטרים בשעה במרכז סופת אוואן", אמר דאנקן, "קהילות קטנות באזורים הנמוכים ואתרי נופש עשויות לסבול מנזק קטסטרופלי וכמה איים קטנים עלולים להיות מוצפים כליל".

באיי פיג'י נערכים לסופה, ועד כה נפתחו ברחביהם יותר מ-200 מרכזי פינוי. המזכירה הקבועה של משרד ההסברה, שרון סמית-ג'ונס, הפצירה בתושבים המצויים באזורים שבסיכון להתפנות אזורים גבוהים יותר או למרכזי הפינוי. "עד שעת השקיעה הערב, הם צריכים להיות מוכנים עם לפידים, סוללות, נרות, ציוד ומצרכים אחרים", המליצה.

שליטה הצבאי של פיג'י, וורקה באינימאראמה, הזהיר מפני "אסון מתקרב" וגילה כי במדינה כבר נתקבלו כמה הצעות לסיוע בינלאומי. שר החוץ האוסטרלי, בוב קאר, הודיע כי ממשלתו תגיש סיוע כספי ותשגר צוות מומחים וציוד לעזרת נפגעי הסופה. "אנחנו הולכים לעבוד יחד עם מדינות אחרות, כולל ניו זילנד וצרפת, לעשות כל מה שאפשר כדי להציל חיים, ולתמוך במאמצי החיפוש וההצלה", אמר.

בינתיים, כאמור, מתמודדת גם מדינת האיים סמואה עם נזקי אוואן. הקושי להגיע לחלק מהאיים במדינה זו מכביד על הערכת מלוא היקפם של נזקי הציקלון. עד כה נודע כי כ-4,500 תושבים נאלצו להסתתר במקלטי חירום לאחר שאוואן הרס בתים, פגע בתשתיות החשמל וזיהם את מאגרי המים המתוקים. ראש ממשלת סמואה, טוילאפה סאייללה, הזהיר מפני מחסור אפשרי במוצרי מזון בשנה הבאה, בשל השמדת חלק ניכר מהיבול החקלאי על ידי הסופה. חיל האוויר של ניו זילנד מסייע במאמצי החיפוש וההצלה וסורק את הים הסוער בחיפוש אחר דייגים נעדרים.

רכזת החיפושים מטעם ניו זילנד, טרייסי בריקלס, אמרה כי כוחות ההצלה הצליחו לאתר קברניט של סירה שהתהפכה כשהוא עושה את דרכו לחוף ולהצילו. על הצוות הנעדר אין, בשלב זה, כל מידע. סירת דייג אחרת נשטפה אל החוף, אבל לא היו עליה כל ניצולים.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן