Skip to content

האיחוד האירופי מסיר את החרם מהבנק האיראני

האיחוד האירופי הורה להוציא את הבנק האיראני, Sina Bank, מרשימת החברות, הבנקים והאישים, עליהם הטיל האיחוד האירופי סנקציות כלכליות לפני כשנתיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

õîááèò èëè òóäà è îáðàòíî ôèëüì

בסוף השבוע שעבר, בית המשפט של האיחוד האירופי החליט, כי יש להוריד את המוסד הפיננסי, Sina Bank, מהרשימה השחורה של חברות, בנקים ואישים עמם אין לנהל מגעים כלשהם ובפרט מגעים עסקים. ההחלטה הגיעה לאחר מאבק ממושך של הנהלת הבנק להוציא את המוסד הפיננסי מן הרשימה.

בית המשפט של האיחוד האירופי (מקור: ויקימדיה)
בית המשפט של האיחוד האירופי (מקור: ויקימדיה)

ההחלטה היא מכה למאמצים הרבים של האיחוד האירופי ושל ארצות הברית להיאבק כנגד המשך הפיתוח של פרויקט הגרעין האיראני, על ידי הטלת סנקציות כלכליות על סקטור האנרגיה והבנקים באיראן.

Sina Bank הוקם בשנת 1985 בשם Bonayad Finance and Credit Company, והיה למוסד הפיננסי הראשון המספק שירותי אשראי במערכת הבנקאות האיראנית. בשנת 2007 הוא הופרט לאחר שממשלת המהפכה האיסלמית החליטה להקצות חלק ממניות הבנק לציבור. שנתים לאחר מכן הבנק החל להיסחר לראשונה בבורסה האירנית לניירות ערך. הבנק מספק מספר שירותים מלבד בנקאות מסורתית, כמו בנקאות אלקטרונית דרך האינטרנט ודרך הסלולר ומסחר במט"ח וסחורות.

בתוך כך, עלתה מנית הבנק האיראני מאז ההכרזה, בכמעט 4% לרמה של 1,337 ריאל איראני (כ-0.41 שקל).

בשנת 2010, הוכנס Sina Bank לרשימת חברות, בנקים ואישים, עימם אסר האיחוד האירופי לנהל מגעים מכל סוג שהוא ובפרט מגעים עסקים, וזאת לאחר שהובא לידי האיחוד האירופי, כי הבנק מעורב בפרויקט הגרעין של איראן. הסיבה המרכזית לכניסת הבנק לרשימה השחורה, היא בין היתר העובדה, כי הוא קשור לאינטרסים של “Daftar”, מחלקת האינטרסים של הרפובליקה האיסלאמית, השוכנת בשגרירות פקיסטן בארצות הברית, ולכן ראה האיחוד האירופי את הבנק קשור לאינטרסים הפיננסים של המשטר האיראני.

ד"ר עבדולנאסר חמאטי, מנכ"ל Sina Bank
ד"ר עבדולנאסר חמאטי, מנכ"ל Sina Bank
ד"ר מוחמד מוקחבר, יו"ר דירקטוריון Sina Bank
ד"ר מוחמד מוקחבר, יו"ר דירקטוריון Sina Bank

מלבד הבנק עצמו, בין האישים הקשורים לבנק, שהאיחוד האירופי הכניס תחת הרשימה השחורה, ושאין לנהל עימם מגעים כלשהם, נכנסו גם ד"ר עבדולנאסר חמאטי, מנכ"ל Sina Bank (אשר הוצא מהרשימה באוגוסט השנה) וד"ר מוחמד מוקחבר, יו"ר דירקטוריון Sina Bank, אשר עומד בנוסף גם בראש קרן Setad Ejraie, קרן השקעות השייכת למנהיג הרוחני העליון של איראן איתוללה סייד עלי חוסייני ח'אמנאי.

בתגובה להחלטה, יצא מנכ"ל Sina Bank, ד"ר עבדולנאסר חמאטי, בהצהרה באתר הבנק, כי: “ב-11 בדצמבר, שופטת בבית הדין באיחוד האירופי, אירנה פליקאנובה (מן הרפובליקה הצ'כית), הודיעה לאיחוד האירופי ולעורכי הדין של Sina Bank, על גזר הדין שהיא חתמה, לאחר 20 חודשים של ניתוח הסיבות לסנקציות כנגד הבנק והמסמכים שהוגשו בפניה". ד"ר חמאטי הודה לשופטת פליקאנובה על עבודתה ועל הגישה ההוגנת שלה לפרשה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן