Skip to content

בחירות כלליות ביפן, שעומדת כנראה לנטות ימינה בחדות

על רקע המתיחות עם סין ואי יציבות כלכלית ופוליטית, ראש הממשלה בעבר, שינזו אבה, מתמודד נגד יושיהיקו נודה, ראש הממשלה השלישי בשלוש שנים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אבה - לנקוט קו קשוח יותר נגד סין
אבה - לנקוט קו קשוח יותר נגד סין

ה-BBC  מדווח שהמפלגה הליברל-דמוקרטית, ששלטה ביפן במשך קרוב לחמישים שנה עד 2009, תביס כנראה את המפלגה הדמוקרטית אחרי שלוש שנות שלטון. עם זאת, בגין האכזבה מהחיים הפוליטיים במדינה, בוחרים רבים מתקשים להחליט למי לתת את קולם.

כאשר עלתה לשלטון הבטיחה המפלגה הדמוקרטית להגדיל את ההוצאה על תכניות רווחה, אך התקשתה לעשות זאת במהלך המשבר הכלכלי ואחרי אסון הצונאמי במרס 2011. המפלגה גם חוותה זעזועים פנימיים רבים, ויושיהיקו נודה הוא ראש הממשלה השלישי מאז שנת 2009.

שינזו אבה, 58, שימש ראש ממשלה מטעמה בשנים 2006 – 2007, והתפטר נוכח הידרדרות התמיכה הציבורית בו. הוא מבטיח להגדיל את ההוצאה הציבורית ובעיקר להקשיח את מדיניות החוץ. לדבריו, הוא עתיד להגדיל את ההוצאה הציבורית במאמץ לשים קץ לקיפאון כלכלי הנמשך כבר 20 שנה. הוא גם תומך בהמשך הפקת אנרגיה גרעינית במדינה הענייה במשאבי טבע למרות האסון שהתחולל בכור בפוקושימה.

אבה קרא גם להקשחת עמדת יפן בסכסוך הטריטוריאלי עם סין על השליטה באיים אחדים בים סין המזרחי. כתב ה-BBC , רופרט וינגפילד-הייס, מדווח מטוקיו שיפן עומדת כנראה לפנות ימינה חדות. יחסי סין-יפן הנמצאים בשפל ממילא עלולים בשל כך להחמיר עוד.

ראש הממשלה, נודה, איבד את תמיכת הציבור בגין ניסיונו להכפיל את מסי הקנייה ביפן, צעד נחוץ לדבריו כדי להתמודד עם חובה הלאומי העצום של המדינה. גם המחלוקת על אודות השימוש באנרגיה גרעינית, חידוש הפעלת הכור שנפגע, ועמדתו המתנדנדת בנושא פגעו בפופולריות שלו.

480 מושבים בבית התחתון של הפרלמנט עומדים לבחירה. על פי הסקרים יזכו המפלגה הליברלית-דמוקרטית ובעלת בריתה המסורתית, מפלגת קומאיטו החדשה, ברוב ברור.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן