Skip to content

הכוורת הרוחשת של הסטודנטים

אם אתם לא סטודנטים, סביר להניח שעדיין לא שמעתם על הכוורת הזאת, אבל היא פעילה ורוחשת כבר שנה וחצי. מדובר ברשת חברתית נישתית - אתר שנבנה עבור סטודנטים, שאוסף, מרכז ומציג את כל מה שהסטודנט המצוי עשוי להזדקק לו והרבה יותר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על כוורת כבר שמעתם? לא, לא הלהקה המיתולוגית. גם לא כוורת דבורים. הכוונה היא לאתר "כוורת". ובכן, אם אתם לא סטודנטים, סביר להניח שעדיין לא שמעתם על הכוורת הזאת. אבל היא פעילה ורוחשת כבר שנה וחצי. הנה היא:  http://www.kvrt.co.il/.

אז מה זה "כוורת"? את התשובה מספקים האנשים שהגו, יזמו ובונים אותה: "כוורת – כל מה שסטודנט צריך". מדובר ב"רשת חברתית נישתית" – אתר שנבנה עבור סטודנטים, אתר שאוסף, מרכז ומציג את כל מה שהסטודנט המצוי עשוי להזדקק לו והרבה יותר. משרדי החברה שמפעילה את כוורת נפתחו רק לפני כשבועיים, אבל האתר פועל כבר חודשים ארוכים והספיק לצבור יותר מ- 15,000 משתמשים מנויים. החברה מעסיקה עשרה עובדים, חלקם במשרה מלאה.

אנשי הכוורת.
אנשי הכוורת.יותר מ- 15,000 משתמשים מנויים (צילום: באדיבות "כוורת")

את רעיון כוורת הגה לפני כשנתיים ירון סגיב, בן 26, אז סטודנט לכלכלה ומנהל במכללת רופין והיום מנכ"ל החברה. לאחר זמן קצר הצטרף חבר מספסל הלימודים שגם השקיע ולאחר כחצי שנה של פעילות שטח הצטרף גל קלקשטיין, בן 29, יזם ומומחה בתחום האלגו-טריידינג (מסחר אלקטרוני בשוק ההון). כוורת נולדה מתוך צורך מעשי של סגיב לשתף קבצים בין סטודנטים בשביל לעבור את התואר הראשון בשלום. צורך בסיסי של כל סטודנט מצוי.

סגיב מגדיר את התחלת הדרך כ"סיפור רומנטי" של שיתוף קבצים בינו לבין גיסתו, סטודנטים משני מוסדות אקדמיים שונים, שהחליטו לשתף ביניהם את חומרי הקורס המשותף. אחרי שיתוף הפעולה המקומי המוצלח, החליט סגיב שהוא רוצה לעזור לסטודנטים נוספים, ואיתר את הצורך להקים ממשק שיכול לספק את הצרכים האקדמיים של סטודנטים מכל מוסדות ההשכלה הגבוהה בארץ.
עם כניסתו של קלקשטיין לעסק והבאת ניסיונו מתחום האלגוריתמיקה, אפיוני תוכנה, ניהול והקמת חברות היי טק, החלום החל להתממש ושני היזמים החלו להרים את הרעיון לחברה של ממש.

"לא הייתה פלטפורמה אחידה בתחום שיתוף החומרים בין סטודנטים", אומר סגיב; "צורך למשהו רוחבי שיוכל לדבר בין כולם. מעבר לקטע האקדמי, משם רעיון האתר התחיל, הבנתי שאין אתר אחד שהוא דסקטופ לסטודנט. אחרי בדיקה מעמיקה יותר, הבנו כי לסטודנטים אין מענה כיום לא בארץ ולא בעולם לצרכים שלהם ברשת. שוק הסטודנטים הוא שוק מפולח, ממוקד מאוד ויש הרבה מה לעשות איתו".

ההחלטה לקחת את העסק צעד אחד קדימה נולדה מתוך הצורך להעניק לסטודנטים מקום שבו יוכלו לקבל את כל מה שהם צריכים והרצון לשים את בסטודנט במרכז. לדברי סגיב, קהל הסטודנטים לא יכול להשקיע את הכסף הנדרש בשביל לקבל את כל צרכיו, ועל כן הוחלט בחברה "לשים את הסטודנט במרכז". בשלב ראשון אין כוונה לגבות מהסטודנטים כסף בגין שימוש באתר.

לצורך מימוש הרעיון, באוקטובר 2010 אסף סגיב חבורה של סטודנטים, והמיזם יצא לדרך – הרעיון החל להפוך לפרויקט. עם כניסתו של קלקשטיין לתמונה הקבוצה הקימה אתר והחלה לפתח תכנית עסקית, כאשר בשלב הראשון העבודה התבצעה ללא תשלום, כל אחד בביתו (או בבתי קפה). סגיב וקלקשטיין הציעו את הרעיון לגופים גדולים רבים מעולם ההשקעות וגם מעולם הסטודנטים, כמו אגודות סטודנטים, וכבר בשלב מאוד מוקדם הצליחו לגייס לעניין 15 אגודות סטודנטים ברחבי הארץ שתמכו במיזם.

כבר בשלב מוקדם מאוד, בשלב הרעיון, היו הצעות רבות להשקעה ופרסום, הצעות שהחברה דחתה והמשיכה בפיתוח הרעיון באופן עצמאי. התקבלה החלטה לצבור כמה שיותר מנויים, ובמקביל ליצור צוות מקצועי שיפתח את האתר. ההחלטה לדחות השקעות מוקדמות וכניסת חברות מסחריות היא חלק מהאג'נדה החברתית של הקבוצה. מאחורי הסיסמה "כל מה שסטודנט צריך", עומד רצון לעזור לסטודנטים בתקופת הלימודים הקשה. החלטה נוספת שהתקבלה היא שלא ייכנסו לאתר תכנים שאינם מתאימים לסטודנטים. "החלטנו לא לתת את ידנו לכל פרסום סתמי, אלא רק לחברות שיש להן ערך מוסף, כאלה שעשויות להעניק לסטודנטים ערך מוסף".

היום, ברמה האקדמית, האתר מכיל את "כל עולם התוכן לסטודנט": שיתוף קבצים, פעילויות פנאי שמתאימות לסטודנטים, בלוגים על חיי הקהילה של הסטודנטים במגוון מוסדות אקדמיים, אפליקציה למציאת עבודה, הכרויות ועוד. בעתיד הכוונה היא להוסיף אפליקציות שיסייעו לסטודנטים גם בצד הפיננסי. חלק מהחזון של החברה לפעילות עתידית עפ"י קלקשטיין – להיות "לחיצת היד של הסטודנט" לעולם העסקי ובכך להגיע לכמה שיותר סטודנטים מכמה שיותר מוסדות, מכמה שיותר עולמות תוכן וחוגים ולעזור להם "זה מודל עסקי בפני עצמו".

המודל העסקי של החברה מבוסס על מספר צירים שפועלים במקביל. ציר הפיתוח: פלטפורמה של רשת חברתית מודרנית, שמדברת עם רשתות חברתיות אחרות  מתוך הממשקים המוטמעים באתר; ציר האקדמיה: ניסיון ראשון של נרמול בשיתוף קבצים בין סטודנטים, מבחינת זכויות היוצרים ומיקור חוץ של כוורת אל תוך אתרי אגודות סטודנטים איתן קיים שיתוף פעולה.

גרסה מותאמת גם באוקראינה
הצורך קיים בכל מקום. גרסה מותאמת גם באוקראינה (צילום: באדיבות "כוורת")

ציר נוסף, שעליו אחראי השותף גל קלקשטיין  הוא עבודה עם שווקים סטודנטיאליים ברחבי העולם. כבר היום יש לכוורת גרסה מותאמת באוקראינה, עם קהל מנויים של יותר מאלף סטודנטים. במקביל, מתקיים מו"מ על גרסאות מותאמות בסינגפור, רוסיה, טורקיה ורומניה. העבודה על שווקים בעולם נוצרה מתוך ההבנה שהצורך באתר דוגמת כוורת קיים בכל רחבי העולם, לא רק בארץ. "אין לנו מתחרים בארץ ובעולם", אומר קלקשטיין. "בעולם לא קיימים אתרים שמספקים את כל עולם התוכן לסטודנט וגם מציעים רשת חברתית נישתית, מותאמת לצרכי הסטודנט".

למרות ההגדרה שלהם את עצמם כ"רשת חברתית", הם מבהירים: "אנחנו לא באים להחליף את פייסבוק אלא להביא פלטפורמה שתעצים אותם. חשוב לנו תמיד לפעול בעיקרון של win-win. לשותפים ברעיון כוורת חשוב ששיתוף הפעולה יביא לרווח כלכלי הדדי".

ציר רביעי בתוכנית העסקית מתמקד בפיתוח רשתות בוגרים. ההתמקדות היא בנטוורקינג, וגרסת הרצה כבר פועלת במכללת רופין – "כמו לינקדאין, רק בחשיבה אחרת…". בשלב הנוכחי הם לא מעוניינים בפנייה לפלחי שוק נוספים. "כרגע אנחנו מתמקדים בסטודנטים, כי זה עולם ומלואו. פלח שוק שיש לו את הריספקט שלו. ברמה התפיסתית אנחנו בונים מוצרים. כן חשוב לנו עולם הסטודנטים, כי באנו מהעולם הזה והוא מוכר לנו היטב". הם מוסיפים שאולי זה יקרה בעתיד, אבל לא כרגע. האג'נדה של האתר היא להתמקד ב"כל מה שסטודנט צריך…". "אנחנו לומדים הרבה מהתהליך. כרגע ההתמקדות היא בתחום הסטודנטיאלי – אבל בעתיד נדע ליישם את זה גם בתחומים אחרים. בכל מ קרה, זה לא יקרה בקרוב".

האתר מכיל מגוון של אפשרויות, אפליקציות, תכנים, סקרים – כל מה שרלוונטי לצרכי הסטודנטים.. קיימות אפשרויות התחברות דרך gmail  ופייסבוק, ניתן גם לקרוא מיילים או להשתמש באפליקציות מאתרים אלו דרך כוורת באמצעות שיתוף טכנולוגיית .api

צוות הכוורת מבהיר שזו רק ההתחלה: "ביחס למימוש כיום, הפוטנציאל הוא מטורף. יש לאן לשאוף". בשלב הזה השותפים הצעירים, ירון סגיב וגל קלקשטיין, מעוניינים "להגיד לא לאקזיט, להגיע למצב שאנחנו מספיק מוצלחים ומספיק רווחיים עם החברות הבנות שלנו והסטודנטים שאספנו לאורך הדרך. תשעים אחוזים מהצוות שלנו הם סטודנטים, ותמיד נשאף שזה יישאר ככה: סטודנטים בשביל סטודנטים".

1 Comment

  1. יוני ר
    16 בדצמבר 2012 @ 17:55

    אחלה אתר! יש הרבה חומרים שמה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן