Skip to content

ח"כ כבל: "לא הצלחתי להבין את תוכנית ההטבות של 'קסטרו'"

לאחר דיון ראשון בהצעת החוק של ח"כ כבל להגביל את תוכניות ההטבות במועדוני הלקוחות, חוזרת ההצעה למקצה שיפורים; בינתיים הוחלט שנושא ההטבות בכרטיסי האשראי יוסדר על ידי בנק ישראל, ויפוצל מהצעת החוק  מאת רונית שימרון ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, החלה היום להכין לקריאה ראשונה את הצעתו של ח"כ איתן כבל וחברי […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאחר דיון ראשון בהצעת החוק של ח"כ כבל להגביל את תוכניות ההטבות במועדוני הלקוחות, חוזרת ההצעה למקצה שיפורים; בינתיים הוחלט שנושא ההטבות בכרטיסי האשראי יוסדר על ידי בנק ישראל, ויפוצל מהצעת החוק

 מאת רונית שימרון

ח"כ איתן כבל

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, החלה היום להכין לקריאה ראשונה את הצעתו של ח"כ איתן כבל וחברי כנסת נוספים, בעניין הגבלות על תוכניות ההטבות לצרכן (הצע"ח הגבלות בעניין תכנית הטבות לצרכן (תיקוני חקיקה), התשע"ב-2011).

בתחילת הישיבה ציין היו"ר שאמה-הכהן, שגם הוא חתום על הצעת החוק, כי היוזמה להצעת החוק באה בעקבות דיון שהתקיים בוועדה, ואשר עסק בביטול תוכנית הכוכבים של ישראכרט. "הוועדה ראתה בכך פגיעה צרכנית ללא הסבר", אמר שאמה. "משלא השאירו לנו ברירה, לא יכולנו להישאר אדישים לפגיעה בצרכנים, ונאלצנו לקדם את החקיקה".

יוזם ההצעה, ח"כ כבל, הבהיר כי בנושא תוכנית הכוכבים הוא הצליח, בסיוע בנק ישראל, להאריך בחצי שנה נוספת את תקופת השימוש בכוכבים, שהיתה אמורה להסתיים בתחילת השנה. לפיכך הבהיר ח"כ כבל כי קיבל התחייבות שנושא ההטבות בכרטיסי האשראי יוסדר על ידי בנק ישראל, ויפוצל מהצעת החוק שהגיש. עם זאת הוא הוסיף כי "בהזדמנות הזאת אנחנו מבקשים להסדיר את כל שוק ההטבות ומועדוני הלקוחות".

ח"כ כבל סיפר כי הגיע עם אשתו לחנות קסטרו, והוא עצמו לא הבין את תוכנית ההטבות שהוצעה לו שם. "הכל נהיה כל כך מתוחכם כך שהמוכרת צריכה לקרוא למנהלת, שצריכה לפעמים להתקשר לבעלים, שיסביר לה את התוכנית", אמר  והוסיף: "לכן ביקשנו לקבוע כללים לתוכניות ההטבות וגם ליציאה ממנה".

לפי ההצעה, ניתן יהיה לסיים תוכנית הטבות רק אם החברה, המבקשת לבטל את התוכנית, תשלח הודעות מיוחדות ללקוח, לפחות שנה מראש וכל 3 חודשים במהלך אותה שנה. תנאי נוסף לסיום התוכנית הוא, שהחברה תיתן ללקוח אפשרויות רחבות לממש את ההטבה ללא תנאים, או אפשרות לקבל פיצוי על הטבה שלא נוצלה. עוד מוצע שהפעלת תוכנית הטבות לא תחייב את הצרכנים להסכים לקבל מידע פרסומי.

מנהלת המחלקה הבינלאומית באיגוד לשכות המסחר, עו"ד שוש רבינוביץ, הביעה פליאה על כך שדווקא הסדרת תוכניות ההטבות של חברות האשראי, שבגינה הוגשה ההצעה, ירדה מהפרק.

"אנחנו נשארים עם הצעה שתפגע בצרכן ולא תיטיב איתו", טענה עו"ד רבינוביץ. היא הסבירה כי החוק כולל הגדרה רחבה מידי של תוכניות ההטבות, ועלול להכיל הגבלות על כל הטבה, שעוסק יבחר לתת ללקוח. דברים דומים אמרו נציגי משרדי התקשורת והתמ"ת, וכן נציגים של החברות בזק, הוט ויס. הם הסבירו כי החוק יטיל עליהם הגבלות, שיהפכו מבצעים תקופתיים מסוימים לבלתי אפשריים או כדאיים.

בתום הדיון הסכים ח"כ כבל שלא לקיים היום את ההצבעה על החוק, כדי לבצע חשיבה מחודשת בנושא. זאת על מנת למצוא את ההגדרה המתאימה, כך שמצד אחד יחולו הגבלות על מועדוני הלקוחות, ומצד שני לא תיפגע האפשרות להעניק לצרכנים הנחות ומבצעים מיוחדים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן