Skip to content

תפסיקו לחקור. חבל על הכסף, חבל על הזמן

אין טעם לחקור, אין טעם לעצור. אנשי הכוח תמיד יהיו מוגנים ומתוחכמים ועשירים יותר מאלה שמנסים לרדוף אחריהם. כל מומחה אבטחה יודע: עוד לא נולד האנטי-וירוס שיחסום את הווירוס הבא. ובמקרה שלנו, את ההאקרים האלה אף אחד אפילו לא מנסה לעצור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אביגדור ליברמן התפטר מהממשלה בחדווה רבה. עכשיו יהיה לו חודש שקט לרוץ לבחירות, להיבחר מחדש ברוב עצום, לצאת נקי וזך מהצל הכבד שהלך איתו יותר מעשור, להשאיר מאחוריו את החשדות, החקירות, הקומבינות והטריקים. והכסף הגדול יישאר במשפחה.  לכאורה, כמובן. לכאורה.

הוא יחזור. ליברמן (דן בר דוב)
הוא יחזור. בקרוב. ליברמן (דן בר דוב)

גם אהוד אולמרט יצא מהשנים הקשות של חייו זקוף קומה ומלא עזוז. הוא אמנם הורשע בסעיף שאף אחד לא סופר, דומה לזה שאולי גם ליברמן יורשע בו. אולי. לכאורה. הפרת אמונים? החבר'ה הטובים שלנו לא ממצמצים מול זוטי זוטות כאלה. זה קטן עליהם. מצחיק כמה שזה קטן עליהם.

אבל לא רק הם. גם בנימין נתניהו קיבל על הראש "דו"ח ציבורי חמור", ודקה אחרי הדו"ח החמור הוא רץ לטלוויזיה לרחוץ בניקיון כפיו ולנזוף בחוקריו. נתניהו חטף ביקורת קשה מאוד מהיועץ המשפט בתקופתו, גם ליברמן חטף מהיועץ המשפטי. שניהם לא חטפו כתב אישום. לא הובלות, לא מתנות אסורות, לא ארוחות חינם, לא בילויים מופקרים, לא טיסות לכל המשפחה סביב העולם, לא קבלת דבר במרמה, לא גניבה, לא רמאות. וגם אריאל שרון וסביבתו חטפו נזיפות ממש איומות. הם ממש רעדו מפחד. אי יווני, העדפת מקורבים, קבלת דבר במרמה, וגם דו"ח ציבור חמור. וכן, זה נכון גם לגבי מפלגות אחרות. קדימה כמובן, וגם העבודה. ברק? הרצוג? עמותות? העברת העושר לבנות? מים מתחת לגשר.

וכל יועץ משפט מסיים במשפט חמור הסבר: "יקרא הציבור וישפוט".

אולמרט. זיכוי והרשעה שמעוררים תגובות סותרות (צילום: אנטוניו מילנה, ויקימדיה)
אולמרט. זיכוי (אנטוניו מילנה, ויקימדיה)

ואכן, הציבור רואה, קורא ושופט, ומצביע ברגליים וגם בידיים. בדיוק כמו לאורך כל עידן ש"ס בציבוריות הישראלית: ככל שרבו ההרשעות וככל שהבכירים עברו בבתי הכלא כמו היו תחנת רכבת –  ככה ליקטה ש"ס יותר ויותר מנדטים. כולם יודעים, כולם מבינים מה הם רואים. לאף אחד לא אכפת. נראה שההפך הוא הנכון.

מבקר המדינה מתמנה לתפקידו אחרי שעובר ראיון קבלה בסלון ביתו של ראש הממשלה; היועץ והפרקליט האישי של בכירי הממון והשלטון ממונה לשר המשפטים;  הממשלה (בעצתו הנבונה של שר המשפטים) ממנה לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה פרקליט שהיה סנגורם המוכשר של אותם האנשים כל חייו המקצועיים; ובמקביל, השלטון גם דואג לשנות את כללי בחירת השופטים, כך שבתוך שנים לא רבות גם השופטים הבכירים יהיו מאנשי שלומו.

ומה עם המשטרה? החוקרים? טוב ששאלתם: גם הם מתמנים, מפוטרים, מודחים וננזפים רק על-פי האינטרסים של אנשי הממון, הכוח והשלטון. יד לוחצת יד, יד רוחצת יד.

"שבע דקות בין רמאללה לירושלים". בנימין נתניהו (צילום: רפי מיכאלי)
"דו"ח ציבורי". נתניהו (רפי מיכאלי)

אין טעם לחקור. אפשר לפרק את היחידות המיוחדות והיוקרתיות לחקירות הונאה. חבל על הזמן, חבל על הכסף, חבל על האנרגיה. אם החוקר יהיה חרוץ מדי – הוא יודח; אם התובע יהיה נחרץ מדי –  הוא יוחלף; אם פרקליט המדינה יהיה לוחמני מדי – יהיה יועץ משפטי שיבלום אותו; ואם צריך להחליף יועץ משפטי – זה יקרה. קלי קלות.

אין טעם לחקור, אין טעם לעצור. אנשי הממון, הכוח והשלטון תמיד יהיו מוגנים ומתוחכמים ועשירים יותר מאלה שמנסים לרדוף אחריהם. כל מומחה אבטחה וכל מאבטח יודע: תמיד יהיה ההאקר שיפרוץ את ההגנה, בדיוק כמו שלעולם לא יומצא המנעול שיהיה בלתי ניתן לפריצה.

אביגדור ליברמן לא המציא כלום, הוא רק האחרון (בינתיים) בשורה ארוכה של כאלה שפיתחו את השיטה ואילפו אותה לצרכיהם. הוא יותר חכם, יותר מתוחכם, יותר עשיר ויותר מקושר מחוקריו. בעולם עשו על זה סרטים. בהקשר הזה אפשר להזכיר מקומות כמו סיציליה, נאפולי, שיקגו, ניו-יורק, ניו-ג'רזי, מוסקבה; וגם ארגנטינה, ברזיל או קולומביה. ממש לא חשוב לאיזה מקום או כינוי או שפה אתם מתחברים – המציאות היא אותה המציאות.

ותזכרו: ה"הבלתי משוחדים" היה רק סרט. ואנחנו לא חיים בסרט.  

[related-posts title="מאמרים נוספים מאת טובי פולק"]

2 Comments

  1. יובל
    20 בדצמבר 2012 @ 4:35

    אנחנו כן חיים בסרט. סרט הוליוודי שהופק בהוליווד. מצב בלתי מתקבל על הדעת של דשדוש , מעידה ,גזל , הטיה , הסתה , ועזות מצח של מושחתים שמשקרים בפה מלא ובכשרון רב. העבר עוד היה מעורפל , מטושטש , קל להצדקה. היום ? ניתן לומר בפה מלא שהשיטה כשלה. קנדי , גהנדי , לנון , מרטין לותר קינג , אפילו רבין וקדאפי ראויים להכנס לרשימה : כמה עוד ימותו ? כמה ילדים ימותו בסוריה ובפקיסטן ועיראק ואיראן- מנשק אוטומטי ומטוסים אוטומטים אמריקאים לקול צהלות השמחה של מסכנים מוסתים ומלאי תעמולה ופחד ? אלה שנטרפה עליהם דעתם – ושאינם יודעים זאת אפילו? קורבנות עצומים בנפש – בתודעה – בגוף. . אני בן אדם חופשי וצלול בדעתו -מאשים את בעלי השליטה בתאגידי-העל ובמנגנון הממשלתי תעשייתי צבאי תקשורתי – בבגידה בבני האדם ובאמונם, בקשירת קשר וגרימת נזק בזדון , בפשעי מלחמה.בהרס עצום של משאבים. – הרי כל זרועות התמנון מחוברות לראש אחד (בשיטת הפירמידה- הקודקוד שולט בבסיס) . בואו נהיה כנים עם עצמנו וניתן לעובדות לדבר בעד עצמן.
    בהצלחה לכולנו בהורדת הטפיל הזה מאיתנו. הם מעטים ואנו רבים מהם לאין שיעור. ידע , חוסר פאניקה – יועילו לכולנו ולעתיד ילדינו.

  2. ריקי פלד
    16 בדצמבר 2012 @ 23:54

    ממש מייאש. נורא לראות את ההידרדרות, נורא יותר שאין כמעט מחאה ציבורית נגד זה. נוח לאנשים לומר: "כלם מושחתים", ובכך להצדיק את המשך התמיכה במושחתים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן