Skip to content

מי מקבל חלב אם עשיר יותר, בנים או בנות?

מסתבר ממחקר חדש שהרכב חלב האם משתנה כתלות במצב הסוציואקונומי ובמין התינוק. במשפחות עניות אמהות מפיקות חלב אם עשיר עבור הבנות, בעוד אצל משפחות עשירות הבנים מקבלים חלב עשיר יותר. יש לכך הסבר אבולוציוני
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ישנה תפישה מושרשת שהורים אוהבים את הילדים שלהם במידה שווה וגם משקיעים בהם באותה מידה. הורים מנסים בכל כוחם להראות שהם שוויוניים, אחרת משתמע במובלע שהם לא הורים מספיק טובים. אבל מה לעשות שנטיות הלב והשקעה בפועל לא תמיד ניתנים לשליטה על ידי ההורים, גם אם הם מאוד מתאמצים?

בן או בת? (צילום: africa / freedigitalphotos.net)

לפני שנה פורסמה כתבה במגזין טיים על הורים שמעדיפים ילד אחד על פני ילדים אחרים במשפחה, תופעה נפוצה מאוד, מסתבר, ואפילו טבעית. לא אתייחס פה לנושא הזה, אבל אני כן רוצה להתייחס לעניין ההשקעה הדיפרנציאלית בילדים, שכן זו נגזרת פעמים רבות מכוחות אבולוציוניים שלא ממש נמצאים בשליטת ההורים.

משתלם להורים עשירים להשקיע בבנים

כתבתי בעבר על השערת טריברס-וילארד, הגורסת שהורים ישקיעו יותר בצאצאים שיש להם סיכוי גבוה יותר להוליד צאצאים משלהם. זו השערה מבוססת למדי בעולם החי, אבל לגבי בני אדם העדויות לא תמיד חותכות. אם זה יבוא לידי ביטוי, זה יתבטא בהשקעה שונה בבנים ובבנות. הסיבה לכך היא שסטטוס חברתי הוא גורם חשוב בבחירת בני זוג אצל נשים, לכן משתלם להורים עשירים להשקיע בבנים, שיש סיכוי גבוה שיהיו בעלי סטטוס גבוה משלהם ויוכלו למשוך יותר בנות זוג איכותיות. מכיוון שההצלחה הרבייתית של גברים היא בעלת שונות גבוהה יותר מזו של נשים, כל השקעה בבן זכר היא קריטית, וכשיש הרבה משאבים חומריים – קל לעשות זאת.

לעומת זאת, אם ההורים עניים, הסיכון גבוה בהשקעה בבנים וזו לא תניב בהכרח תוצאות טובות, מכיוון שיש סיכוי גדול שהסטטוס שלהם יהיה נמוך והם יהיו פחות אטרקטיביים כבני זוג. זו הסיבה לכך שהורים ממעמד נמוך או בעלי משאבים מוגבלים יעדיפו מבחינה אבולוציונית להשקיע בבנות, אצלן ההצלחה הרבייתית פחות נתונה לשינויים. מכיוון שסטטוס של אישה לא רלוונטי לאטרקטיביות שלה, יש סיכוי גבוה יותר שהשקעה בבת תוביל לזיווג מוצלח עם גבר, שכן הרבה יותר קל לנשים לעלות בסולם החברתי על ידי מציאת בן זוג עשיר ובעל ססטוס.

במקרים רבים ההשקעות האלה קשורות קשר ישיר לעצם הקיום של הבן או הבת, והמחקר שתיארתי בפוסט בנושא זה מראה איך הנטייה להוליד יותר בנות מושפעת ממצבי משבר, כמו רעב. מאמר שפורסם באחרונה מראה תמיכה נוספת להשערה מכיוון אחר לגמרי.

כאמור, הבדלים בהשקעה ההורית נובעים משונות גבוהה יותר של הצלחה רבייתית אצל גברים. השונות הזו חריפה יותר בחברות פוליגמיות, שבהן גבר אחד מתחתן עם מספר נשים, מה שאומר שיש גברים רבים שלא מוצאים בת זוג קבועה. לכן הנטייה להשקיע יותר בבנים כשהמשפחה עשירה, ובבנות כשהיא ענייה, צריכה להיות בולטת בחברה כזו. דוגמה לחברה אחת כזו היא אריאל בקניה,  שם נערך המחקר הנוכחי. החוקרים רצו לבדוק משתנה חשוב מאוד בהשקעה ההורית, והוא חלב האם. חלב אם הוא אחד המרכיבים היקרים ביותר בהשקעה הורית של האם. האנרגיה שנדרשת לייצורו גדולה ועיקר הקלוריות שמופק מהחלב מתבטא בשומן.

83  נשים השתתפו במחקר ונאספו עליהן משתני בקרה שונים, כאלו שידועים כמשפיעים על איכות וכמות החלב (גיל, הזמן שעבר מאז הלידה, הדיאטה שלהן, BMI ועוד). כדי לבחון את טיב החלב נלקחה מכל אם דגימת חלב קטנה בבוקר. בנוסף, סווגו הנשים לכאלו ממצב סוציואקונומי נמוך או גבוה. הדבר נקבע לפי דיווח עצמי של הנשים עצמן, כמו גם לפי הערכות אובייקטיביות שכללו את גודל האדמה שנמצא בבעלות המשפחה, וכמות החיות שמפיקות חלב בבעלות המשפחה (גמלים, בקר, כבשים ועזים).

תוצאות המחקר הראו שנשים לא הניקו בנים בשכיחות גבוהה יותר מבנות, כלומר, לא היה כאן ניסיון מודע לתת יותר חלב לילדים מסוימים ולא אחרים. לעומת זאת, אמהות ממצב סוציואקונומי גבוה הפיקו חלב עשיר יותר עבור הבנים 2.8% שומן לעומת בנות, שקיבלו רק 0.6%. אצל משפחות עניות היחס היה הפוך – בנות קיבלו 2.6% שומן לעומת 2.3% אצל הבנים. כל הממצאים האלה מובהקים,  אחרי שהביאו בחשבון את משתני הבקרה השונים.

המחקר הזה שילב בדיקות התנהגויות ביחד עם מדידות פיזיולוגיות של חלב אם ולכן נותן תמונה שלמה יותר על היחס המשתנה לבנים ובנות ואיך הוא בדיוק מתבטא. הממצאים מראים שהיחס השונה לא מגיע מהחלטה מודעת להשקיע יותר בבנים או בנות כתלות במצב הסוציואקונומי, אלא שזה מתרחש בצורה אחרת, שכנראה לא מושפעת מהסביבה. הדבר נותן חיזוק להשערת טריברס-וילארד שמדובר בגורם אבולוציוני שמשפיע. אין זה שולל, כמובן, את האפשרות שהורים יתייחסו בצורה שונה ומודעת לבנים ובנות כתלות במצב הסוציואקונומי, אבל לפחות במחקר הנוכחי לא נמצאה עדות לכך. חשוב לזכור שכמות השומן משתנה מאוד מאם לאם ותלויה בגורמים שונים כמו התזונה של האם, מצבה הבריאותי, משך ההנקה וכו’. המחקר ניסה לבקר כמה שיותר משתנים שעשויים להשפיע על התוצאות, אבל ייתכן שישנם משתנים שלא נכללו במחקר והשפיעו גם הם.

[related-posts title="מאמרים נוספים בנושא אבולוציה"]

1 Comment

  1. .
    3 במאי 2013 @ 7:46

    אבל לרוב עשירים מעדיפים בנות ועניים מעדיפים בנים. בכלל, משכילים מעדיפים בנות ונטולי השכלה מעדיפים בנים.

    הנשים הכי איכותיות שהכרתי רצו רק בנות ונכנסו לדכאון מהמחשבה שייצא להן בן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן