Skip to content

בהיעדר תשובות ברורות, עדיף להימנע מהעמדה לדין פלילי

ממה שזכור לי מלימודיי ומעיון בחוק העונשין, כדי להרשיע אדם בביצוע עבירה על ידי אי עשייה/מחדל צריך להראות שקיימת חובה חוקית בדין, או בחוזה, לעשות מעשה. האם ישנה הוראה חוקית או חוזית שחייבה את ליברמן לגלות את המידע שברשותו? קלון או בלון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

צדקאיני מומחה לדיני עונשין, אבל כתב האישום שעתיד להגיש היועץ המשפטי להגיש נגד ח"כ אביגדור ליברמן נראה מהבחינה המשפטית "היבשה" תמוה. לא אתפלא אם הטענה הראשונה שיטענו פרקליטיו של ליברמן תהיה הטענה לפיה כתב האישום על פניו אינו מגלה עבירה. אם עבירה על החוק אין בו – קל וחומר שאין קלון, אלא אם כן הפרשן משה הנגבי גילה אפשריות פרשניות חדשות לפיהן ניתן להטיל קלון גם ללא עבירה.

אם תתקבל הטענה לפיה כתב האישום אינו מגלה עבירה פלילית, הרי שהקלון בפרשה יהיה נחלת היועץ המשפטי לבדו.

כל כך למה? נתחיל בעובדות כפי שפורטו בכתב האישום. השגריר בן אריה מסר לח"כ ליברמן מידע שאסור היה לו למסור על החקירה, וזאת ב-10.2008. אין טענה לפיה ציפה השגריר לקבל גמול או קידום עקב הסיוע לליברמן, שהרי בשלב זה היה ליברמן ח"כ רגיל, ורק לאחר הבחירות מונה לכהן כשר החוץ, ב-3.2009 .

בשלב זה מאשים כתב האישום את ליברמן שמינה את בן אריה כיועץ במטה המדיני. אין כתב האישום טוען שעל ליברמן כשר היה להעבירו מתפקידו במשרד החוץ, או לפטרו בשל המידע הידוע רק לשניהם. אין כתב האישום טוען שהיה על ליברמן למסור את המידע על התנהגותו הבלתי חוקית של בן אריה עם כניסתו לתפקידו, ואכן דומני שאין חובה כללית על אזרח לדווח שנעברה עבירה.

כתב האישום בחלקו המהותי מאשים את ליברמן בכך שנמנע למיידע את ועדת המינויים שדנה במועמדותו של בן אריה לכהונת שגריר בלטביה בעובדה שהשגריר עבר על החוק וכן שנמנע מלמסור מידע זה לוועדת השרים שאישרה את המינוי. במילים פשוטות, כתב האישום מייחס לליברמן עבירה על דרך של מחדל אי מסירת מידע, או אי סיכול המינוי על ידי מסירת המידע שהיה לו.

ממה שזכור לי מלימודיי ומעיון בחוק העונשין, על מנת להרשיע אדם בביצוע עבירה על ידי אי עשייה-מחדל צריך להצביע על כך שקיימת חובה חוקית בדין, או בחוזה, לעשות מעשה. לכל עבירה המבוצעת על דרך מחדל חייב להיות מקור חובה המחייב את העושה לבצע פעולה. האם ישנה הוראה חוקית או חוזית שחייבה את השר ליברמן לגלות את המידע שברשותו? כתב האישום אינו מגלה לנו ואני איני מכיר הוראה כזו.

עבירת הפרת האמונים עדיין לא הוגדרה כראוי בפסיקה

האם יש במחדלי ליברמן משום הפרת אמונים?  כאן התשובה קשה יותר, שכן עבירת הפרת האמונים עדיין לא הוגדרה כראוי בפסיקה, ובוודאי לא בקשר לפעולות המבוצעות בעיקרן על דרך של מחדל. בעניין "שבס" נקבע כי במצבים מסוימים פעולה בניגוד אינטרסים יכולה להיחשב כהפרת אמונים, אך ליברמן כלל לא נמצא במצב של ניגוד אינטרסים. עבירה של ניגוד אינטרסים צופה להווה ולעתיד ולא לעבר. בהיעדר טענה שבין ליברמן לשגריר נרקמה עסקה כלשהי, או שהייתה לו מחויבות כלפיו, לא ניתן להצביע על אינטרס של ליברמן בקידום המינוי, או על פגיעה אפשרית בו אם לא יקודם המינוי של בן אריה לתפקיד שגריר בלטביה.

אי בהירות ההגדרה של עבירת הפרת האמונים הביאה להצעה לניסוח חדש של העבירה בתזכיר הצעת חוק משנת 2009. גם כשאני מעיין בהגדרות החדשות המוצעות איני מצליח לאפיין את ההתנהגות, או ליתר דיוק מחדליו של ליברמן בפרשה, כעבירת הפרת אמונים.

משהו בסיטואציה מזכיר את האבחנה הקיימת במשפט בין ידיעה פרטית של השופט לבין ידיעה שיפוטית. כאשר שופט יודע עובדה חשובה הנוגעת לעניין המתברר בפניו, אך מדובר בידיעה פרטית שאינה נחלת הכלל, אסור לו לעשות שימוש במידע זה או להסיק על בסיס המידע הפרטי מסקנות כלשהן. מה שליברמן ידע על השגריר הוא ידיעה פרטית שנמסרה לו (תוך הפרת חוק מצד השגריר) בנסיבות פרטיות לחלוטין. האם היה זכאי בכלל לעשות שימוש כלשהו במידע זה?

התשובה כלל אינה פשוטה. תשובה חיובית לשאלה יכולה להוות פתח לשלילת זכויות על בסיס של ידיעה פרטית של בעל הסמכות,  וזה עלול להיות מקור לעיוותי דין רבים.

הסיטואציה אליה נקלע ליברמן כשר ביחס לשגריר הייתה בכל מקרה סיטואציה מורכבת מאד, וככול שאני מהרהר בה אין תשובות פשוטות ביחס לדרך ההתנהגות הנכונה מצד שר במקרה כזה. כאשר אין תשובות ברורות, עדיף להימנע מהעמדה לדין פלילי, ובוודאי לא לשאוף להטלת קלון.

השר ליברמן ויתר על חסינותו, אך נראה לי שיש מקום גם לברר אם לא חלה במקרה זה החסינות המהותית שחבר כנסת אינו רשאי לוותר עליה. דומני שראוי כי הכנסת תיתן דעתה גם לנושא זה.

[related-posts title="עוד בנושא אביגדור ליברמן"]

___________________________________________________________________________

משה גולדבלט הוא עו"ד עצמאי העוסק בתחום נזקי גוף, רשלנות רפואית, זכויות חולים ונפגעים. ציוני, סוציאל-דמוקרט תושב נהריה.
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן