Skip to content

נפטר אמנון ליפקין-שחק, הרמטכ"ל ה-15 ושר בממשלה

אמנון ליפקין-שחק (68), שהיה הרמטכ"ל ה-15 ושר בממשלה, נפטר לפני שעה קלה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. הנשיא פרס: "אמנון היה גיבור חיל אמתי, נושא לפיד שלום, אדם נדיר ויהודי חכם"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אמנון ליפקין-שחק (68), שהיה הרמטכ"ל ה-15 של צה"ל ושר בממשלת ישראל, נפטר לפני שעה קלה לאחר שאושפז אתמול בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. שחק הגיע אתמול לבית החולים כשהוא במצב קשה מאוד.

בשנת 1995, לפני מינויו לרמטכ"ל, יצא שחק בהודעה לציבור על דבר מחלת סרטן הדם בה לקה, ואשר ממנה הבריא טרם כניסתו לתפקיד.

אמנון ליפקין שחק (צילום" דובר צה"ל)
"תרומתו לביטחון ישראל, אין לה משל". אמנון ליפקין שחק (צילום" דובר צה"ל)

ליפקין-שחק נולד בשנת 1944 בתל אביב. לאחר סיום לימודיו בפנימייה הצבאית שליד בית הספר ה"ריאלי" בחיפה בשנת 1962 התגייס לחטיבת הצנחנים. בשנת 1965, התמנה למפקד פלוגה בגדוד הצנחנים 202 שאך זה הוקם. כמ"פ השתתף בפעולות התגמול שקדמו למלחמת ששת הימים בג'נין, קלקיליה וסמוע. במלחמת ששת הימים שירת כממלא מקום סגן מפקד גדוד ולאחר המלחמה קיבל פיקוד על יחידת "דוכיפת" של חטיבת הצנחנים, איתה גם השתתף במבצע "כראמה", שלאחריו עוטר בעיטור העוז על גילוי מנהיגות ואומץ לב תחת אש.

עיטור העוז – בפעם השנייה

לאחר סיום לימודיו בבית הספר לפיקוד ומטה מונה בשנת 1971 למג"ד הנח"ל המוצנח, בתקופה זו לקח הגדוד חלק בפעולות רבות, בעיקר בגזרת לבנון. באפריל 1973 באחד  המבצעים שנקרא "אביב נעורים" כנגד מפקדות מחבלים בעיר ביירות עוטר בשנית בעיטור העוז על מנהיגותו בפעולה.

במלחמת יום הכיפורים שימש כסגן מפקד חטיבת הצנחנים שלחמה בחווה הסינית ובגזרת איסמיעליה בקרבות הבלימה והצליחה בסיני. לאחר מלחמת יום הכיפורים התמנה לתפקיד קצין האג"ם של פיקוד המרכז, נשלח לקורס פיקוד ומטה בחיל המארינס בארה"ב.

אמנון ליפקין-שחק על הבופור במלחמת לבנון (צילום: ציפי מנשה)
אמנון ליפקין-שחק על הבופור במלחמת לבנון (צילום: ציפי מנשה)
עם אנטואן לאחד, מפקד צבא דרום לבנון (צילום: ציפי מנשה)
עם אנטואן לאחד, מפקד צבא דרום לבנון (צילום: ציפי מנשה)

בשנת 1976 הועלה לדרגת אל"ם כראש תורת חיל הצנחנים וכמפקד חטיבת צנחנים מילואים. בשנת 1977 התמנה למפקד חטיבת הצנחנים הסדירה. בתקופה זו ביצעה החטיבה פעילות מבצעית רבה בכל הגזרות וסדרה של מבצעים מעבר לגבול בלבנון ולקחה חלק במבצע "ליטני" ובפעולות מעבר לקו הגבול. לאחר סיום תפקידו כמפקד חטיבת הצנחנים התמנה לתפקיד אוגדה משוריינת, במילואים, ובשנת 1982 למפקד אוגדת "הפלדה" הסדירה, איתה שהה בלבנון כמפקד אזור ביירות והשוף בתקופה שלאחר מלחמת שלום הגליל.

בשנת 1983 התמנה לתפקיד אלוף פיקוד המרכז במסגרתו היה אחראי ללחימה בטרור באיו"ש ולחסימת גבול הירדן. ב- 1986 עד 1991 שירת כראש אגף המודיעין, באותן שנים התמודד המודיעין על חיזוק ההתרעה מפני מלחמה, לחימה בטרור ולקראת סוף התקופה ההתפתחות שהובילה למלחמת המפרץ והפעולות העיקריות כנגד מדינת ישראל. בשנת 1991 התמנה לסגן הרמטכ"ל, ובתפקידו זה היה מפקד מבצע "שלמה", שבמסגרתו הועלו לארץ כ- 15 אלף יהודי אתיופיה.

רמטכ"ל: 1995-1998

ב-1 בינואר 1995 מונה לרמטכ"ל. בתקופתו כרמטכ"ל הושם הדגש על המשך בניית הכוח למלחמה, היערכות מערכתית ושיפור הלחימה, מתן דגש לטיפוח הלוחם והחייל כאדם, הגברת המוטיבציה לשירות במילואים ובסדיר, שמירה על הפרדת הצבא מהפוליטיקה ועל חיזוק הקשרים בין צה"ל לחברה.

ליפקין-שחק הוא בוגר המכללה לביטחון לאומי ובוגר החוג להיסטוריה כללית באוניברסיטת ת"א, נשוי  בשנית לעיתונאית טלי ליפקין-שחק ואב לחמישה ילדים, סיים את שירותו כרמטכ"ל בשנת 1998.

במגרש הפוליטי

לאחר שחרורו מצה"ל מונה שחק לדירקטור בחברות "טבע", "פקר פלדה", "יפאורה" ו"חברת המלח".  מאחר יותר החליט להיכנס למגרש הפוליטי והקים את מפלגת המרכז יחד עם דן מרידור ורוני מילוא, אולם לבסוף מונה יצחק מרדכי לראש המפלגה ולמועמד מטעמה לראשות הממשלה, על סמך סקרי דעת קהל. בשנת 1999 נבחר לכהן כחבר הכנסת מטעם מפלגת המרכז, שזכתה לששה מנדטים ולאחר בחירות 1999 הצטרפה מפלגתו לממשלתו של אהוד ברק. שחק התמנה לשר התיירות. לאחר פרישתו של יצחק מרדכי מהממשלה קיבל את תיק התחבורה.

בחודש מרץ 2001, עם הקמת ממשלת האחדות בראשות אריאל שרון, הודיע לפקין-שחק על פרישתו מהכנסת. ב-2003, השתתף בשיחות יוזמת ז'נבה וחתם על ההסכם.

יהי זכרו ברוך.

תגובות והודעות אבל

עם היוודע דבר מותו של רב אלוף במילואים אמנון ליפקין שחק פרסם נשיא המדינה שמעון פרס הודעת אבל מיוחדת: "מאז יום ראשון האחרון, עת באתי להיפרד מאמנון חברי היקר בבית החולים, לא יודעת נפשי מנוח", אמר הנשיא. "אמנון היה גיבור חיל אמתי, נושא לפיד שלום, אדם נדיר ויהודי חכם. תלמידיו ופקודיו הרבים ראו בו מורה דרך שאין כמותו, הם האמינו לכל מילה שיצאה מפיו ועל דלתו צבאו אנשים הצמאים לעצה חכמה, ישרת דרך ואמיצת לב. תרומתו לביטחון ישראל, אין לה משל. הוא קיבל את שני עיטורי העוז על אומץ ליבו, על חוכמתו, על מנהיגותו. אמנון היה איש מופת לאורך כל דרכו, הולך תמים ופועל צדק. אהבתיו אהבת אמת".

את דבריו סיים הנשיא במילים: "הציטוט בספר שמואל א' כאילו נכתב על אמנון: 'בחור וטוב ואין איש מבני ישראל טוב ממנו, משכמו ומעלה גבוה מכל העם'. העם כולו מבכה את הליכתו מאתנו וזכרו יכון בדברי הימים של עמנו".

הנשיא על שחק: אהבתיו אהבת אמת (צילום: אבי אוחיו, לע"מ)
הנשיא על שחק: אהבתיו אהבת אמת (צילום: אבי אוחיו, לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע צער עמוק: "אמנון הוא גיבור ישראל שהקדיש את מיטב שנותיו לביטחונה של מדינת ישראל. גבורתו ניכרת גם בדרך האמיצה שבה נהג בזמן מחלתו. לרגע הוא לא איבד מאצילותו. בשם אזרחי ישראל אני שולח את השתתפותנו ביגונה של רעייתו טלי ושל כל בני משפחתו".

מלשכת יועץ שר הביטחון לתקשורת נמסר: שר הביטחון, אהוד ברק, מרכין ראש על פטירתו בטרם עת של הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל (במיל') אמנון ליפקין-שחק ז"ל ושולח תנחומיו לטלי ולמשפחה הכואבת והאבלה.

שר הביטחון ברק אמר: "אמנון שחק היה מופת של אומץ לב, מנהיגות ודבקות במטרה בשדה הקרב ובמאבק המדיני, הוא היה מעמודי התווך של ביטחון ישראל בשני הדורות האחרונים. אמנון פעל כל ימיו בצה"ל, בממשלה, וכאזרח, להשגת שלום וביטחון לישראל מעמדה של ביטחון עצמי ופיכחון. איש ערכי בכל דרכיו, אדם יוצא דופן וחבר. אומץ הלב והפיכחון ייחדו אותו גם לאורך המאבק המתמשך במחלה, שלהוותינו הכריעה אותו היום. עם לכתו – ייזכר אמנון כמפקד ואדם נערץ – לכולם. ואהוב – לכל מי שזכה להכירו".

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', הביעה צער עמוק על מותו של הרמטכ"ל לשעבר, אמנון ליפקין שחק: "כחייל וכמפקד הגן שחק על ביטחון המדינה, ותמיד, גם בהיותו במדים וגם אחרי שפשט את מדיו, נאבק על דמותה המוסרית. אמנון היה קצין וג'נטלמן, מפקד נערץ ואדם יוצא דופן באישיותו הכנה וההגונה, איש ישר דרך ואהוב על הכל. מותו מעורר צער גדול בלבם של רבים שהכירו אותו ואהבו אותו. אני שולחת את תנחומיי לרעייתו טלי ולחמשת ילדיו, אשר ליוו אותו במאבקו האחרון".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון הביעה את תנחומי מרצ למשפחת ליפקין שחק. ״אמנון ליפקין שחק היה איש עתיר זכויות, אמיץ ושותף מסור למאבק על השלום״.

 רא"ל במיל. ויו"ר קדימה שאול מופז נפרד ממפקדו וחברו רא"ל במיל. אמנון ליפקין שחק: "אני כואב ומבכה את לכתו בטרם עת של מפקדי וחברי אמנון ליפקין שחק. אדם יוצא דופן, שילוב נדיר של תעוזה צבאית ומדינית ואדם ישר דרך, חבר אמת וגיבור ישראל בעל שני עיטורי עוז. ליבי עם טלי והמשפחה. מדינת ישראל עוטפת אותם היום בחום. יהי זכרו ברוך ונשמתו צרורה בצרור החיים ובדברי ימיה של מדינת ישראל לנצח נצחים".

יו"ר התנועה ציפי לבני על פטירתו של רא"ל במיל' אמנון ליפקין שחק: "כואבת את מותו של אחד מבכירי בניה של ישראל. מטובי הלוחמים למען שלומה וביטחונה של המדינה. תבונתו, אומץ ליבו, יושרו ומסירותו לרעיון הציוני היוו מקור השראה אישי ולאומי. תרומתו תישאר חקוקה לעד בדברי ימי המדינה. ליבי עם טלי והמשפחה".

שר הביטחון לשעבר עמיר פרץ הביע צער וכאב על לכתו בטרם עת של רב אלוף אמנון ליפקין שחק: "כקצין בצה"ל היה אחד המפקדים הנערצים עליי וכשר ביטחון התייצב בכל קריאה ותרם מנסיונו הרב גם באירועים שעדיין חסויים מן הציבור וגם במלחמת לבנון השנייה".

 השר משה (בוגי) יעלון: "קשה לדבר על אמנון ליפקין-שחק בלשון עבר. קשה, כי אמנון היה חלק בלתי נפרד מחיי כל מי שפגש בו, וחלק בלתי נפרד מחיי. קשה, כי אמנון שהכרתי, זה שנלחם במחלת הסרטן בגבורה ובאצילות וממנו נפרדתי שלשום בבית החולים, היה בראש ובראשונה אדם, איש של אנשים, חבר אמת שתמיד היה שם בשביל מכריו ופקודיו. אכפתי, מסור, נטול גינונים, איש שפיו וליבו שווים, לעולם אמר את אשר על ליבו גם אם אין זה נעים לשומע, אך תמיד עשה זאת באנושיות ומתוך כבוד הדדי – זה היה אמנון ליפקין-שחק.

"מעטים המפקדים שהשפעתם עליי ניכרת במסלול השירות הצבאי ובחיים בכלל, ואמנון הוא אחד מהם. כל מפגש איתו היה עבורי שיעור לחיים. דלתו תמיד הייתה פתוחה להתייעץ, לסייע, ללמד ולעודד. אמנון היה מפקד נועז, אמיץ, קר רוח, יסודי מאוד. לכל תחנה אליה הגיע במסלול השירות הצבאי המפואר שלו הביא עימו ניסיון רב, תבונה ושיקול דעת, תכונות אשר גרמו לי ולפקודיו האחרים לצעוד אחריו בבטחה לקשות שבמשימות".

 עפר שלח (יש עתיד), שהיה פקודו של אמנון ליפקין שחק: "אמנון היה מפקדי בחטיבת הצנחנים, והיווה דמות ייחודית בנוף הציבורי בישראל. איש נבון, שקול וישר דרך, שהפליא להוביל אנשים ברגעי משבר וראה נכוחה את הדרך שבה עלינו ללכת כמדינה וכחברה. בפגישותינו לאורך השנים ראיתי אדם מפוכח וקר רוח, שמעטים היטיבו כמוהו: להבין ולעשות", אמר.

יו"ר "ישראל ביתנו", ח״כ אביגדור ליברמן, אומר כי אמנון ליפקין-שחק תרם את מיטב שנותיו למען מדינת ישראל וביטחונה והוא ייזכר כרמטכ"ל מוצלח שתרם רבות לצה״ל ולמדינה. גם אם השקפותיו של שחק בנוגע לדרך המדינית הרצויה היתה שונה משלי, מטרתנו היתה זהה – חיזוקה וביסוסה של מדינת ישראל ואנו נפרדים ממנו היום בצער רב. יהי זכרו ברוך".

מועצת יש״ע פרסמה הודעת אבל על פטירתו של רב אלוף אמנון ליפקין שחק, ראש המטה הכללי ואלוף פיקוד המרכז, "לוחם ללא חת למען בטחון ישראל, ציוני ברמ״ח איבריו ודוגמא לאיש ציבור עניו וישר".

1 Comment

  1. סימה סוסן
    30 בדצמבר 2012 @ 8:49

    משתתפת בצער המשפחה איבדנו אדם יקר מאוד נכס למדינת ישראל .

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן