Skip to content

אחת עם הגזר, אחת עם השוט, מצליחות להניע את הגברים שלהן

אחת עם הגזר, אחת עם השוט, מצליחות להניע את הגברים שלהן. מבט פסיכולוגי על "המירוץ למיליון". מאת עירית קליינר-פז
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כל מפגש עם דמויות, ממשיות או בדויות, מעניק לנו הזדמנות ללמוד, מתוך הצפייה באחרים, על יחסים. אז מה אם זה לא שייקספיר אלא שושי ושושה, או טום ואדל? המירוץ למיליון" בראייה פסיכולוגית

מאת עירית קליינר-פז 

רומיאו ויוליה מאת פורד מדוקס בראון (1821–1893)

פעם, לפני עידן הריאליטי, למדנו מהספרים אילו אפשרויות קיימות, אילו בחירות עומדות בפנינו ביחסים שלנו עם אנשים ועם העולם. קראנו את "רומיאו ויוליה" של שייקספיר ולמדנו כיצד אהבה אמורה להיראות ומה הסכנות שבה. קראנו את "מאדאם בובארי" של פלובר ולמדנו שלא קל להתמודד עם שיגרת הנישואים האפורה, וגם קיבלנו שיעור בסכנות של חיפוש רומנטיקה מחוץ לנישואין.

והיום? היום יש לנו את הטלוויזיה, אולי קצת יותר נמוך, אולי השפה פחות רהוטה, אבל עדיין, כל מפגש עם דמויות, ממשיות ובדויות, מעניק לנו הזדמנות ללמוד, מתוך הצפייה באחרים, על זוגיות ואהבה, מתוך הניסיון המר (או המתוק) שלהם.

תוכניות ריאליטי כמו "המירוץ למיליון" מספקות לנו חומר לימוד מעולה: הזוגות עומדים בפני אתגרים ולחצים שמציפים באופן ברור יותר את הדינמיקה ביניהם, התהליך מתמשך מפרק לפרק, ואנחנו נהנים מעמדה נוחה של המתבונן מהצד.

בחרתי שני זוגות, ואיתם הסליחה, כדי להדגים על קצה המזלג אופני התמודדות מאוד שונים של בני זוג, שלפעמים, באופן מפתיע, מביאים אותם לתוצאה דומה. מה שמראה, שאין דרך אחת להגיע לפרס בכל הנוגע ליחסים שבינו לבינה (כל הפרשנויות לגמרי על אחריותי וללא כל היכרות עם האנשים 'האמיתיים' שמאחורי המסך).

בשני הזוגות יש משהו מוגזם, קיצוני

רק דבש? ענהאל ועקיבא (צילום מהטלוויזיה, ערוץ 2)

כשחשבתי על כתיבת הטור, מיד עלו בעיני רוחי שני זוגות: עקיבא וענהאל, טום ואדל. וחשבתי, מה חיבר שני זוגות כל כך שונים לתוך אותה מגירה בראש הפסיכולוגית-הזוגית שלי? ורק בתוך כדי הכתיבה התבהר לי הדבר; בהרבה מובנים, זוגות אלו הם שני צדדים של אותו מטבע. בשני הזוגות יש משהו מוגזם, קיצוני. זוג אחד רק דבש, שושי ושושה, מושי ופושי, ואלו הזוג השני רק עוקץ – גידופים וביקורת ולעג וביזוי. אולי זו ההפקה, ואולי זה הלחץ שמביא אנשים לקצה שלהם, אבל בפסיכולוגיה, שתמיד מחפשת את האמצע והאיזון, קטבים קיצוניים תמיד מעוררים סקרנות. קטבים קיצוניים מעידים לא פעם על פיצול, שמסתיר במקום כלשהו את הקוטב השני – מודחק, מוכחש, אבל חייב להיות שם איפשהו.

רק עוקץ? טום ואדל (צילום מהטלוויזיה, ערוץ 2)

עם יד על הלב, האם לא תהיתם מתי ענהאל ועקיבא רבים? היכן הם פורקים את המתח הרב שמצטבר? האם הם באמת לא רואים כל פגם שהוא זה בזה? ומה לגבי טום ואדל? אני יודעת, הם נפרדו, אבל במהלך התוכנית, האם לא היתה תחושה שהם נהנים ומשועשעים מהתוקפנות הבלתי מרוסנת שלהם? מהעקיצות והביקורת הבלתי פוסקים?

אז במירוץ למיליון הפרטי שלי, הצבתי לעצמי משימה: למצוא את הקוטב השני. היכן הקוצים של עקיבא וענהאל? ומה הדבש שהחזיק את טום ואדל יחד, למרות הכל?

המעודדת הנצחית, ענהאל

"מה רבו מעשיך השם", מברכת ענהאל למראה יופיה של השמש הזורחת מבעד לעננים בתאילנד. ואני אומרת לעצמי – זה הסוד שלה. היא לקחה את העמדה הדתית, עמדה של התפעלות מתמדת שלא מקבלת שום דבר כמובן מאליו, ומברכת על כל מה שיש. אין ספק שזו הגישה המנצחת גם ביחס ליושב לצדי על הספה, לא פחות מאשר ליושב במרומים.

אבל ענהאל ואדל, מלבד החריזה בשם, יש ביניהן דימיון: שתיהן נצמדות לקו שלהן ולא רואות ממטר. כל אחת מוגזמת בדרכה. אחת רק מברכת, והשניה רק מקללת. זו מעודדת את בן זוגה "אתה תותח" וזו קוראת לו "פחדן, איזה מין גבר אתה". אך אם נסתכל על שני הגברים, נראה, שיש איזו התאמה מופלאה: ענהאל עם הגזר, אדל עם השוט, מצליחות להגיע ולהשפיע על בן זוגן.

זו מעודדת את בן זוגה "אתה תותח" וזו קוראת לו "פחדן, איזה מין גבר אתה".
כל אחת בדרכה מצליחה להגיע ולהשפיע על בן זוגה

קל מאד ללגלג על טום ואדל, ובכל זאת, צריך חוסן זוגי כדי להתמודד עם המשימות של תוכנית כזו ולהגיע לחמישיית הגמר.  אבל מה כוחם? מה איפשר להם, חוץ מהכושר הגופני והרצון של ההפקה, להגיע לשלב מתקדם במירוץ למרות חיכוכים כה רבים?

החוזק של אדל הוא בעמידות שלה

מי שיציץ באתר של התכנית, יראה ראיון מאלף עם משפחתו של טום, שהעניקה לכל ילדיה שמות של שחקנים הוליוודיים ומגדלת אותם להיות כוכבים, בהמון אהבה והערצה כמעט עיוורת. בפסיכולוגיה למדנו, שילד אהוב ומוערך אמור להיות מופת של בריאות נפשית, הוא אדם שיודע לתת ולאהוב, אז מה השתבש אצל טום? מדוע הוא צריך להשפיל כל הזמן את בת זוגו ולהתרברב בלי סוף ובלי טעם? "אני יצירה", הוא מעיד על עצמו, וכאן נפל לי אסימון: אולי הוא צריך מישהו שתאזן את ההערצה העיוורת שקיבל במנות גדושות מדי אצל אמו ואביו? אולי ילד שאבא שלו אומר "בזכותך אני מגיע למאה ועשרים" שאמא שלו מצהירה " אני יודעת שהילדים שלי יגיעו להוליווד" אינו זקוק לענהאל מעריצה אלא להפך, למישהו שתחזיר אותו אל הקרקע?

החוזק של אדל הוא בעמידות שלה, שלא להיפגע. בכל קשר זוגי, אדם שבא עם פגיעות גבוהה יכול לראות עלבון בכל מילה ובכל פרצוף. עם בחור כמו טום צריך עור עבה, ולאדל יש את זה, למזלו. גם הוא, באופן מפתיע, לא מאבד את העשתונות מהחצים שהיא שולחת בו, ונראה שזה אחד מהסודות שלהם. בזמן שהיו זוג, הם יכלו לשמור על רמה דומה של תוקפנות, היא לא התרסקה (רוב הזמן) ממנו, והוא שמר על חוסן מול העלבונות שהיא הטיחה בו.

"כנראה אני לא מספיק גבר"

במשימה שבה נדרשו המשתתפים לצלול לאקווריום עם כרישים, ניתן היה לקבל שיעור באילוף. לא אילוף של כרישים, אלא של צעירה, בת 18, שמאלפת את בן זוגה במיומנות רבה: רגע אחד היא קוראת "איכס, גבר לא יכול לצלול, מפחד מדג נמו", וכמה דקות אחר כך, כשהוא מעז ונכנס למים אחרי שהתחנן על נפשו, היא מעודדת " בייבי אל תפחד". ושוב, הוא יוצא מהמים מבוהל, והיא לא חוסכת: "אני אעשה את זה בשביל להוכיח שהוא חתיכת פחדן". הוא, במפתיע, מגיב בהכנעה "כנראה אני לא מספיק גבר". יכול להיות שהגישה התקיפה של אדל, עוזרת איכשהו לטום לאזן את ההערכה העצמית המוגזמת שספג בביתו. אם הוא היה עם אשה כמו ענהאל, שהיתה רואה בו את נזר הבריאה, הוא עלול היה להתפוצץ מרוב נפיחות אגו.

אז מה לגבי עקיבא וענהאל? קודם כל שיהיה ברור, גם אני חושבת שהם זוג נפלא, מהזוגות שלא יגיעו לקליניקה שלי, כי אין להם צורך, הם מעצימים זה את זו ומראים עד כמה קירבה ואהבה מעניקות לאדם כוח לכבוש את השמיים. כמו שיש לאדל וטום רמה תואמת של תוקפנות, כך עקיבא וענהאל מראים רמה מתאימה של רגישות. כששניהם יוצאים בוכים יחדיו, מהמשימה בה הוטחו בפניהם עלבונות, קשה שלא להתרגש מהאחווה והרעוּת שלהם.  ובכל זאת, במבט מקרוב, מתבקשת שאלה: האם התמיכה המוחלטת שלהם זה בזו, היא אמיתית? האם הגישה של "לברך בלבד" לא משאירה כעס כבוש? מה הם עושים אם יש להם ביקורת או חוסר הסכמה?

בין השורות, אפשר לראות כיצד עקיבא זז אחורה ומפנה את הבמה לאשתו התוססת והאקספרסיבית. האם נוח לו בעמדת ה"טייס משנה?"

מה שבטוח – עקיבא לא היה משאיר את ענהאל בוכה על עגלת המזוודות.

4 Comments

  1. מיכל, ירושלים
    13 בפברואר 2012 @ 2:31

    קשה לי להסכים עם הניתוח שלך. אני חושבת שטום מחמיא לעצמו כל הזמן בנוכחות אדל משום שהוא זקוק לחיזוק הזה ממנה. היא כל הזמן מועכת אותו, משביתה אותו, דורכת עליו וקוטלת לו את האימ-אימא של הצורה. כשהוא מחמיא לעצמו היא מגיבה באות מחאה הכי מזלזל שיש כמו: "פחחחחחחח", שלא נדבר על המבט בעיניה, והוא מחפש את האישור הזה כל הזמן, שתראה, שתעריך, שתכיר בכך שהוא שווה משהו. יש לו איזשהו חוסר ביטחון לצידה (מה הפלא?).

    מעבר לכך, אל תהיי בטוחה שמאדירים אותו כ"כ בבית. ואולי אימא שלו לא חמימה? (אבא שלו נראה חמים ותומך) איך את יודעת מה קורה שם באמת? וגם אם כן, אז אדרבא, הוא אמור לחפש את מה שהורגל בו מקטנות. לחפש את דמות האישה הראשונה שהכיר בחייו (אמו), או רובד דומה מסויים. ככה זה כשמתרגלים. אני יכולה להעיד על עצמי שגדלתי כמו נסיכה (בת זיקונים…). אוי ואבוי למי שהיה גורם לי להזיז את הפה בעווית של כמעט בכי, לא זוכרת כמה פעמים אם בכלל אמרו לי בתור ילדה קטנה את המילה "לא". אולי אימא שלי (שהיתה היסטרית לגבי תנאי הגידול שלי-אוכל, בגדים חמים וכיוב'). אבא שלי היה אב המאה מבחינתי. "לפנק לפנק לפנק". עד היום אני יכולה להיות רק עם גברים שמתייחסים אליי ברגישות, שמקיפים אותי בים של אהבה, חום ומחמאות (ואני כמובן מחזירה בריבית). יצא לי להכיר פעם את הגירסה הגברית של אדל (ומן הסתם הפסקתי את הקשר הזה) ולכן יכולתי להבין בדיוק מה עובר על טום. בתקופה מסוימת יש אתגר שכזה בתת מודע של: "איך הוא לא מבין שאני תותחית-על?" שכן כך אבא שלי ראה אותי בתור ילדה, וכן קיימת הבנה שכן אוהבים אותך, אבל הדרך הזוייה ולא נכונה. מתישהו פשוט יורד לך מכל העסק.

    לגבי עקיבא וענהאל- הלוואי עלינו ועל כל עם ישראל. ענהאל דווקא כן חטפה את החלסטרה שלה כשבעלה עזר ל"תימניות" וענהאל נתקעה עם שק כבד על הגב. הוא אמר לה: "את רוצה להרוג אותי? תהרגי…" והיא האשימה אותו. זה נגמר מאוד מהר כי עקיבא בחור חכם. הוא יודע איך לא להתסיס את אשתו כשהיא עצבנית. הוא יודע לקחת אחריות, ושניהם יודעים לחתוך עניינים ולא למשוך עצבים ליותר מדי זמן. מה שנקרא-להחליק. אני רואה את זה בבית. ההורים שלי ב"ה נשואים במשך 50 שנה, וגם כשהם חוטפים ג'ננה, זה מסתיים תוך דקות ספורות ואף אחד לא זוכר כמה ולמה. בכל אופן, עקיבא וענהאל נמנעים ממריבות וכעסים ע"י התבוננות נכונה על החיים (אמונה זה דבר מאוד מועיל), הכל לטובה, הכל מוערך ולא צריך לתת מקום לנפילות, אלא לעליות החיוביות. אני לא חושבת שהם צוברים כעסים. מנסיון… ואני אדם שלא מסוגל לשמור בבטן. השאלה איך מוצאים. כשאתה נמצא בזוגיות זה קריטי ביותר.

    עד כאן החפירות והקידוחים להיום.

    • שרית פרקול
      13 בפברואר 2012 @ 9:10

      גם אני חושבת שעקיבא וענהאל הם זוג למופת. אבל גם שני ה"זוגות" האחרים שהגיעו לגמר הראו יחס מופתי מבחינת חיזוק הדדי. והזוג שזכה היה, לפחות במשימת הגמר, המדהים ביותר. אין דברים כאלה!!!

      • מיכל, ירושלים
        13 בפברואר 2012 @ 16:46

        כשאת צודקת את צודקת. גם אני התרשמתי מהזוגיות של הפיינליסטים.

  2. גרשון גירון
    17 בינואר 2012 @ 16:06

    מרתק, אפילו את מי שאינו צופה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן