Skip to content

האחיות המחישו את תנאי שכרן של הנשים ככלל

במקצועות נשיים השכר נמוך יותר ותנאי העבודה ירודים יותר. אנחנו יודעים שבכלל המשק, כולל באותם מקצועות, נשים משתכרות פחות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בשביתה כמו בשביתה. מתנהל משא ומתן, בו כל צד שוטח את טענותיו ומנסה להראות עד כמה הצד השני לא צודק ולא הוגן. כעבור זמן, ימים או שבועות, מגיעים לפשרה אשר ממנה הצדדים אף פעם לא באמת מרוצים, אבל תמיד מעמידים פנים שכן, שהשיגו את המרב והמיטב, שכן הם מחויבים לשולחיהם ורוצים להשביע את רצונם. בסך הכול, יש לפנינו סוג של תיאטרון וכל הנושאים ונותנים הם שחקנים, שבדרך כלל יודעים היטב את כללי המשחק. בסופו של דבר האחיות יקבלו תוספת של כ-13% לשכרן ותנאים שונים, והשביתה מסתיימת.

מזדהים עם שביתת האחיות (צילום: יוני לובלינר)
מזדהים עם שביתת האחיות (צילום: יוני לובלינר)

האוצר הדגיש עד כמה שביתת האחיות איננה אחראית, כיוון שבגללה חולים לא מקבלים את הטיפול לו הם זקוקים, וכמה ניתוחים נדחו בגלל השביתה, ואילו האחיות המחישו את תנאי שכרן העלובים ואת העומס המוטל עליהן.

במקצועות נשיים השכר נמוך יותר ותנאי העבודה ירודים יותר. אנחנו יודעים שבכלל המשק, כולל באותם מקצועות, נשים משתכרות פחות. בשירות המדינה, שכרן של נשים נמוך ב-23% בממוצע משכר גברים (נתוני 2010). ד"ר יעל יצחקי, מנכ"לית נט"ע, עמותה לקידום נשים על ידי הכשרות והקניית כלים וידע, מספרת כי עדיין, בימינו, מתייחסים למשכורת האישה כאל משכורת שנייה. זה נכון גם לגבי רווקות וגרושות. מן הסתם, תמיד יש סיכוי שיתחתנו ומשכורתן תהיה שוב משכורת שנייה.

גם מנהלות, שאחוזן הוא נמוך בהרבה מזה של גברים בדרגי ניהול בכירים (כ-19% נכון ל-2009), משתכרות בדרך כלל פחות מעמיתיהן. מדוע? כששואלים מעסיקים הם מכחישים בדרך כלל, אחר כך הם מסבירים שהעבודה היא בכל זאת שונה, או שנשים – גם בעמדות ניהול, עובדות פחות שעות, אך גם כשנשים עובדות אותו מספר שעות (חלקן מול המחשב בבית) הן משתכרות פחות. לאחרונה מדברים על כך שנשים פשוט לא יודעות לדרוש. גברים, גם מתחילים, מעזים לעתים קרובות לדרוש יותר מאישה בעלת ניסיון שכבר הוכיחה את עצמה ואת יכולותיה. והתעוזה משתלמת.

אז מה עושים?

ד"ר יצחקי מציעה לנשים לא להישאב באופן אוטומטי למקצועות הנשיים, שם השכר מלכתחילה נמוך יותר. למרות נטייתן של נשים רבות למקצועות טיפוליים, היא טוענת כי כדאי לנשים לבחון את כל האופציות בשוק. היא מציעה להן לבדוק מהם המקצועות הרווחיים ביותר, אשר סיכויי הקידום בהם גבוהים יותר, ולבדוק את התאמתן למקצועות אלה.

פיתוח כישורים, ובמיוחד פיתוח כישורי ניהול, הוא עניין נלמד. אישה אשר תשקיע בפיתוח כישורים אלה, כפי שמשקיעים הגברים, תוכל לשבור את תקרת הזכוכית שניצבת בדרך כלל בדרכן של נשים לתפקידים נחשקים יותר, כולל תפקידי ניהול.

תעוזה – לדעת שמגיע, ולא בחסד, אלא בזכות. לבחון את השוק, את הארגון, ולבדוק מהו התגמול לאנשים שמחזיקים בתפקידים דומים ולבקש תגמולים דומים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן