Skip to content

ביהמ"ש בקנדה: מותר לאלץ עדה מוסלמית להסיר את הניקאב

מה גורלו של ניקאב המכסה לא רק את גוף האשה אלא גם את פניה? לפי בית המשפט הקנדי אפשר להסירו בכפייה אם מתעורר הצורך בכך
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט העליון של קנדה קבע היום כי אפשר לאלץ אשה מוסלמית הלובשת ניקאב להסיר את רעלת הפנים שלה כשהיא מוסרת עדות. במקביל, סייג בית המשפט את הפסיקה באומרו כי האילוץ מורשה רק מקום שהוא הכרחי לחלוטין ולאחר שנשקלו כל הנימוקים בנושא זה.

להימנע ממבט ישיר. אשה העוטה ניקאב (צילום: סטיב אוונס, ויקימדיה)
להימנע ממבט ישיר. אשה העוטה ניקאב (צילום: סטיב אוונס, ויקימדיה)

בית המשפט קבע את עמדתו בנוגע להליך משפטי בו ביקשה אשה שהייתה קורבן לאונס לעטות רעלה באולם הדיונים. האשה הסתמכה בכך על החוקה הקנדית, שמאפשרת לקורבן עבירת מין לעטות רעלה – במסגרת החירות הדתית  שבחוקה – במטרה להימנע ממבט ישיר  של הנאשם בעבירות אלה. בית המשפט היה חד-משמעי בנושא זה. "גישה קיצונית התובעת מאשה הנדרשת למסור עדות כי תסיר תמיד את הניקאב שלה במהלך עדותה, או גישה התובעת לא לעשות זאת לעולם, היא בלתי מתקבלת על הדעת", קבע בית המשפט העליון בהחלטתו, "התשובה נעוצה באיזון פרופורציונלי והוגן בין חירות הדת לבין הגינות המשפט, בהתבסס על המקרה המסוים המובא בפני בית המשפט".

השופטים קבעו כי אישה המבקשת ללבוש ניקאב במהלך מתן עדות בהליך פלילי יתכן שתידרש להסירו אם לבישתו תסכן את הוגנות ההליך המשפטי. הם גם ניסחו רשימת קריטריונים עבור שופטים כדי שהללו יוכלו לקבל החלטות בנושא זה.

במקרה זה, קבע בית המשפט העליון, כי בערכאה הנמוכה יותר לא שקל הרכב השופטים את טיעוניה הדתיים של הקורבן כאשר אילץ אותה להסיר את הניקאב, שעה שהעידה נגד חבריה לשעבר. הפסיקה הזו שיגרה את המקרה חזרה לערכאה הנמוכה כדי שישקול את הנושא שוב, הפעם על בסיס הקרירטיונים החדשים שנקבעו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן