Skip to content

מנהיגי הסונים בעיראק: מרי אזרחי נגד השלטון השיעי

המתיחות העדתית בעיראק מגיעה לשיא חדש ולסף פיצוץ: ראשי שבטים סונים ממחוז אל-אנבאר הודיעו על פתיחתו של מרי אזרחי של האוכלוסייה הסונית במדינה המשוסעת נגד ממשלת נורי אל-מאלכּי השיעית, שאותה הם מאשימים בהזנחה, בדחיקה וברדיפה פוליטית על רקע עדתי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מנהיגי שבטים מן העיר פלוג'ה שבמחוז הסוני אל-אנבּאר, ממערב לבגדאד, הכריזו אתמול (א') על מרי אזרחי, שיקיף את כל המחוזות הסונים במדינה, המכוון נגד ממשלתו של נורי אל-מאלכּי, המואשם על-ידי המורדים באל-אנבאר כמי שפילג את עיראק מחדש והמחזיק באג'נדה עדתית אנטי-סונית. המרי האזרחי במחוז אל-אנבאר כולל השבתה של כל משרדי הממשלה, הפגנות בכל רחבי המחוז וכן חסימה של הכביש הבינלאומי המקשר את עיראק עם ירדן והקמת מחסומים עליו.

מפגינים סונים ליד העיר רמאדי שבמחוז אל-אנבאר מוחים על מדיניות ממשלת אל-מאלכּי ומניפים את תמונתו של סגן הנשיא הגולה, הסוני טארק אל-האשמי (צילום: AFP PHOTO/STR)
מפגינים סונים ליד העיר רמאדי שבמחוז אל-אנבאר מוחים על מדיניות ממשלת אל-מאלכּי ומניפים את תמונתו של סגן הנשיא הגולה, הסוני טארק אל-האשמי (צילום: AFP PHOTO/STR)

המרד הוכרז לאחר שכוחות עיראקים פשטו אור ליום חמישי שעבר, 20 בדצמבר, על לשכתו של שר האוצר הסוני של עיראק, ראפע אל-עיסאווי, ומעצר של 150 עובדים, כפי שדווח על ידי "הרשימה העיראקית", מפלגה שעיקר כוחה מגיע מהציבור הסוני ושבראשה איאד עלאווי החילוני ממוצא שיעי. מנגד, הכחיש דובר משרד הפנים העיראקי, סעד מען, בהצהרה לעיתון א-שרק אל-אוסט, את הטענה שנעצרו 150 וטען כי נעצרו רק עשרה שומרים ובראשם המאבטח האישי של השר. הדובר הוסיף שהמעצר בוצע על ידי כוח של משרד הפנים לאחר שהוצא נגד העצורים צו בית משפט, שהתכנס בהרכב של 9 שופטים, שהוצא על בסיס חוק הלוחמה בטרור לאחר שנתקבלו הודאות מוקלטות של הנאשמים. דובר בית המשפט העליון של עיראק, עבד א-סתאר אל-באירקדאר, טען, כפי שדווח בטלוויזיה העיראקית הרשמית "אל-עיראקיה" שהנאשמים מעורבים בפעולות טרור ובמיוחד מאבטחו של השר שהודה שהוא לקח חלק בפעולות טרור ובפיגועים.

ההפגנות בעקבות המעצרים החלו אתמול לאחר שביום שבת הזהיר אחמד אבו רישה, מנהיג "א-סחווה", הארגון המאחד את השבטים הסונים שלחמו בארגון אל-קאעדה והוציאו אותו מהאזורים הסונים, את ראש הממשלה אל-מאלכּי ממרד שיוכרז נגד מי שינסה לפגוע בהנהגה הסונית. אבו רישה ביקש מראש הממשלה לא להקשיב לאויבי עיראק מבחוץ שמסיתים אותו כנגד ההנהגה הסונית בעיראק ונתן לראש הממשלה אולטימטום של 24 שעות לשחרור כל העצורים שאם לא כן, יפעלו הסונים בדרכים אחרות.

האולטימטום שלא נענה מצד השלטונות, הביא לפרוץ ההפגנות במחוז אל-אנבאר שבמהלכן קראו להפלת ראש הממשלה אל-מאלכי וגינו את מעצר השומרים של שר האוצר ודחיקת בני העדה הסונית וקראו לשחרר את הנשים הכלואות בבתי הכלא לאחר שבעליהם שמבוקשים באשמות טרור ברחו. המפגינים תלו את דגל עיראק מימי שלטונו של סדאם חוסיין ואת הדגל של ארגון המורדים הסורי "צבא סוריה החופשית". למפגינים הצטרפו חלק מחברי הפרלמנט העיראקי ממחוז אל-אנבאר כמו גם מנהיגי שבטים ואנשי-דת. ובין המפגינים חולקה פסק הלכה שיצא מאיש דת סוני נודע, עבד אל-מלכּ אל-סעדי, שקרא בה לעמוד איתן מול הקיפוח והעושק.


הכרזת ראשי השבטים במחוז אל-אנבאר על מרי אזרחי, אתמול (דובר ערבית)

מנהיגי המיעוט הסוני נגד האג'נדה האיראנית של ממשלת עיראק

הפשיטה על לשכת שר האוצר, הייתה בבחינת הקש ששבר את גב הגמל עבור הסונים בעיראק, שכבר תקופה ארוכה מאשימים את ראש הממשלה אל-מאלכּי בדחיקתם לשוליים על-ידי האשמת בכירים סונים בפעולות טרור, וכן בכך שהוא פועל על פי אג'נדות שיעיות ואיראניות ולא על פי האינטרסים של עיראק ובכך מוביל את עיראק למלחמת אזרחים נוספת. הסונים מזכירים את גל המעצרים מהחודשים האחרונים שכוון במיוחד כנגד המנהיגים הסונים, ובראשם סגן נשיא עיראק, טארק אל-האשמי, שהוצא נגדו מעצר באשמת מעורבות בפעולות טרור ושנידון למוות בהיעדרו, לאחר שנמלט מעיראק.

התחייב כי הצווים המוצאים נגד הנאשמים אינם פוליטיים. אל-מאלכּי (צילום: ויקימדיה)
התחייב כי הצווים המוצאים נגד הנאשמים אינם פוליטיים. ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאלכּי (צילום: ויקימדיה)

שר האוצר תיאר את הפשיטה על משרד ועצירת שומריו כפשיטה של "מיליציה" וטען שלא היה מדובר במעצר אלא בחטיפה לכל דבר. עוד ציין כי הוא כעת נטול שמירה והטיל על ראש הממשלה את האחראיות על השמירה על ביטחונו ועל שומריו העצורים. סגן ראש הממשלה העיראקי, סאלח אל-מוטלק הסוני, תיאר את הפשיטה על משרדי שר האוצר ומעצר שומרי ראש כשיאו של הכאוס שעיראק נתונה בו. טארק אל-האשמי, סגן הנשיא העיראקי, הנמצא מחוץ לעיראק ונגדו הוצא צו הוצאה להורג, הוציא הצהרה שבה הוא תומך בהפגנות במחוז אל-אנבאר, גינה את המדיניות של אל-מאלכי במחוז וכינה אותו "משוגע" שיעשה הכל על מנת לשמר את מעמדו כראש ממשלה, והידוע בכל העולם כמיישם האג'נדה של איראן בתוך עיראק.

בהצהרה שפרסמה לשכתו ביום שישי האחרון, הזהיר ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאלכי, את מי שמשתמשים בעדתיות על מנת להשיג אינטרסים פוליטיים ושהם מנסים להוביל את המדינה למלחמת אזרחים. אל-מאלכּי התחייב כי הצווים המוצאים נגד הנאשמים אינם פוליטיים אלא מבוססים על פסיקה משפטית ועל ראיות מוצקות, ושעל הסונים, השיעים וכל בני העם העיראקי לדעת שאין שום כוונה לפגוע בעדה זו או אחרת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן