Skip to content

תאי מעטפת של שק מי השפיר: מקור לביציות אנושיות?

חוקרי הטכניון גילו כי תאי קרום האמניון של עובר יכולים להוות מקור לביציות אנושיות. קרום האמניון מהווה חלק ממעטפת שק מי השפיר השומר על העובר במהלך ההריון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חוקרים מהפקולטה לרפואה על שם רפפורט בטכניון גילו, כי תאי קרום האמניון של עובר יכולים להוות מקור לביציות אנושיות. זו עבודת הדוקטורט של הסטודנטית איילת עברון, בהנחייתו של דיקן הפקולטה, פרופסור אליעזר שלו.

קרום האמניון מהווה חלק ממעטפת שק מי השפיר השומר על העובר במהלך ההריון. לאחר שבמהלך הלידה פוקע השק, מיד לאחר הלידה יוצאת השליה יחד עם הקרומים והם מושלכים לפח. התאים של קרום האמניון נוצרים בתקופה מאוד מוקדמת בחיי העובר (יום 8 לאחר ההפריה) וידועים כמשמרים את הפלסטיות של תאים עובריים בטרם-התמיינות.

עובר המחובר לשליה (מקור: ויקימדיה)
עובר המחובר לשליה (מקור: ויקימדיה)

בתאים אלה קיים הפוטנציאל להפוך לכל אחת מקבוצות התאים אשר מתפתחות בהמשך לרקמות מסוגים שונים. היכולת של תאים אלה להתמיין לתאים המבטאים סמנים ספציפיים של תאי נבט המייצרים את הביציות לא תואר עד כה.

בעבודה אשר בוצעה יחד עם ד"ר שלומית גולדמן במעבדת המחקר של מחלקת נשים ויולדות בבית החולים "העמק" נמצא לראשונה, כי כאשר מגדלים תאים אלה במצע גידול המשמש גם להפריה חוץ גופית, הם מבטאים את הסמנים הספציפיים לתאי נבט המתפתחים לביציות הן ברמת הגן, הן ברמת החלבון והן במראה שלהם (תאים גדולים ועגולים המזכירים ביציות). התאים מבטאים בהמשך סמנים האופייניים לכניסתם לחלוקת הפחתה (חלוקה הכרחית בהתפתחות ביצית) ונשארים במצב זה.

עדיין ניצב בפני החוקרים אתגר גדול, שכן כדי שהתאים יוכלו לשמש כביציות יש צורך שהם ישלימו ובצורה תקינה את תהליך ההפחתה אליו נכנסו. רק לאחר מציאת פתרון לבעיה זאת אפשר יהיה לבדוק האם אכן יכולים להשתמש בהם כתחליף מתאים לביציות אצל נשים שאינן יכולות לייצר אותן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן