Skip to content

דווקא אזרחים ערבים חייבים להצביע!

אילו הצביעו לכנסת הנוכחית 1,700,000 הנמנעים, מפלגות המרכז והשמאל היו מקבלות 77 מנדטים, והימין והחרדים – רק 43. יכולה הייתה לקום ממשלת מרכז-שמאל! אני מניחה שרוב ערביי ישראל מתנגדים למדיניות הליכוד ביתנו והבית היהודי. אם לא תצביעו, אתם מחזקים דווקא מפלגות אלו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אני שומעת באחרונה קולות בין ידידי שעל ערביי ישראל להחרים את הבחירות הקרובות. סלמאן מצאלחה, המשורר הדרוזי המפורסם, אף קורא לכך במפורש במאמריו ב"הארץ". אני חושבת שערביי ישראל דווקא חייבים להצביע (כמו כל מיעוט, כמו יהודים שמאלנים). אני מבקשת לנצל את הבמה המכובדת של "על צד שמאל" – שידוע לי על ערבים רבים הקוראים את מאמריה – כדי להתפלמס עם הקוראים להחרמת הבחירות, ולנסות ולשכנע בדעתי.

ואפתח בטענה המקובלת של חסידי החרמת הבחירות: הם אומרים שבאקט מחאה זה נשפיע על השלטון להגביר את השוויון של ערביי ישראל במדינה.

טעות גדולה!

הימנעות מהצבעה מחלישה תמיד את המפלגה הקרובה לדעותיך ומחזקת תמיד את המפלגה שלה אתה הכי מתנגד! אני מניחה שרוב ערביי ישראל מתנגדים מאד למדיניות של הליכוד ביתנו ושל הבית היהודי. אז דעו, ידידיי הערבים – אם לא תצביעו, אתם מחזקים דווקא את כוחן של מפלגות אלו! אז הן יגבירו את השוויון לערביי ישראל?!

טענה הפוכה שאני שומעת היא שהצבעה שלנו ממילא לא תשפיע כלל. שוב טעות, ומאותה סיבה: הצבעה שלנו תחליש את המפלגות העוינות לנו ותחזק את אלו שקרובות לדעותינו.

אמחיש במספרים: בבחירות האחרונות, מתוך כ-4,800,000 בעלי זכות בחירה (יהודים וערבים), הצביעו כ-65% (מערביי ישראל הצביעו רק 54%!). כלומר, נמנעו מהצבעה 35% יהודים וערבים, שהם כ-1,700,000 איש! לכל מפלגות הימין והחרדים בישראל הצביעו רק 1,670,00 איש. למפלגות המרכז והשמאל, כולל שלוש המפלגות המכונות "הערביות" – הצביעו רק 1,400,000 איש. כל הפרשנים חושבים שרוב הנמנעים היו בעלי עמדות מרכז-שמאל, והדבר נכון בוודאי ביחס לאזרחים הערבים. כלומר, אילו הצביעו 1,700,000 הנמנעים, מפלגות המרכז והשמאל היו מקבלות 77 מנדטים, ומפלגות הימין והחרדים – רק 43 מנדטים! ראש הממשלה יכלה להיות הגברת ציפי לבני, במקום בנימין נתניהו!

אז כדאי לנו להצביע או לא?!

אין לי אשליות – מהפך כזה לא יקרה הפעם. לא כל ספקני ההצבעה יילכו להצביע. אבל לוותר מראש על הסיכוי להשפיע?!

ולנימוק אחר: שיעור הצבעה נמוך עוזר למפלגות קטנות, הנמצאות על גבול אחוז החסימה, בהורידו את מספר הקולות הדרוש להגעה לאחוז החסימה. אז האם לבוחר הערבי (ולבוחר היהודי בעל דעות השמאל) יש אינטרס להכניס לכנסת את מפלגת הכהניסטים?

סלמאן מצאלחה מוסיף במאמריו עוד נימוק מוטעה: כאילו בסוגיות החשובות – כיבוש, מלחמה, שלום, צדק לאומי ועוד – אין הבדל בין כל המפלגות הציוניות.

ראשית, מר מצאלחה, נוכל לבחור גם במפלגה "ערבית". ושנית, עם כל הכבוד, מרצ והתנועה זהות לליכוד ביתנו ולהבית היהודי? בשירה מותר להגזים, לתפארת המליצה. בפוליטיקה – לא.

אני מסכימה עם מצאלחה רק בהתנגדות להכללה שבביטוי "המפלגות הערביות" (אלא שהוא חוטא באותה הכללה בכותבו על "המפלגות הציוניות"). אז למען אחיי הערבים ולמען שכניי היהודים, אפרט מעט על מפלגות אלו (ובכך יש הסבר חלקי מדוע אינן מתאחדות):

חד"ש – חזית דמוקרטית לשלום ולשוויון – מפלגה ערבית-יהודית חילונית (גם אם מספר מצביעיה היהודים אינו גדול); דוגלת ב"שתי מדינות לשני עמים"; ראשוני מועמדיה: מוחמד ברכה, ד"ר חנא סוויד, עו"ד ד"ר דב חנין, ד"ר עפו אגבריה ונבילה אספניולי; והאות בפתק ההצבעה: ו'.

ח"כ חנין זועבי
ח"כ חנין זועבי

• בל"ד – ברית לאומית דמוקרטית – דוגלת ב"מדינת כל אזרחיה"; ראשוני מועמדיה: ג'מאל זחאלקה, חנין זועבי, באסל נטאס, ג'ומעה זבארקה ועבד פוקרא; והאות בפתק ההצבעה: ד'.

• רע"ם-תע"ל – רשימה ערבית מאוחדת והתנועה הערבית להתחדשות – מפלגה אסלאמית; דוגלת במדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל; ראשוני מועמדיה: שייח' אברהים צרצור, ד"ר אחמד טיבי, מסעוד גנאיים, טלב אבו עראר וטלב א-סאנע; והאותיות בפתק ההצבעה: עם.

אז ארבעה שבועות לפני הבחירות, אני פונה לכל אחיי ערביי ישראל: לכו להצביע! הצביעו לאחת מהמפלגות שהזכרתי כאן, או למרצ, או לתנועה בראשות לבני. רק אל תחזקו את הבית היהודי או את הכהניסטים על ידי הימנעות מהצבעה!

[related-posts title="עוד מאמרים בנושא בחירות 2013"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן