Skip to content

כתב האישום המתוקן נגד ליברמן הוגש לבימ"ש השלום בירושלים

לא מן הנמנע כי משפטו של ליברמן יישמע בפני הרכב של שלושה שופטים. הסיכויים לעסקת טיעון אפסו כמעט לגמרי - וכך גם הסיכוי שליברמן יחזור לתפקיד שר בממשלה החדשה, עם השבעתה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כתב האישום המתוקן נגד שר החוץ לשעבר, אביגדור ליברמן, הוגש הבוקר לבית משפט השלום בירושלים. ליברמן מואשם במרמה והפרת אמונים, לאחר שהתערב באופן פעיל לכאורה במינויו של זאב בן אריה לשגריר בלטביה – וזאת לאחר שבן אריה מסר לו את פרטי חיקור הדין שביקשה המדינה לעשות בבלארוס, על פרשיות שבהן נחשד ליברמן.

ליברמן: הממשלה מתרחקת ממנו (צילום: דן בר דוב)
ליברמן: הממשלה מתרחקת ממנו (צילום: דן בר דוב)

עדות המפתח במשפט צפוייה להינתן ע"י סגן שר החוץ, דני איילון, שהיה יו"ר ועדת המינויים שבחרה בזאב בן אריה לתפקיד השגריר בלטביה. איילון העיד כי ליברמן זימן אותו לחדרו ואמר לו כי יש לבחור בבן אריה לתפקיד.

לא מן הנמנע כי משפטו של ליברמן ייערך בפני הרכב של שלושה שופטים והדבר תלוי בהחלטתה של נשיאת בית משפט השלום בירושלים. כבר עתה ברור, כמעט לחלוטין, שאין סיכוי שהתיק יסתיים  בהסדר טיעון. ברור גם כי, אפילו במקרה הטוב ביותר מבחינת ליברמן, תכניתו הראשונית של לסיים את ההליך המשפטי לפני הבחירות ולהצטרף לממשלה החדשה עם השבעתה – אין לה סיכוי להתגשם. אפילו אם יזוכה לחלוטין – קשה להניח כי משפטו יסתיים עד למועד הרכבת הממשלה. לעומת זאת, אם יורשע בעבירה שיש עמה קלון, לאחר שייבחר לכנסת הבאה, יהיה עליו להתפטר מיד מהכנסת. אם גם יוטל עליו מאסר בפועל של שלושה חודשים ומעלה, המשמעות תהיה הרחקתו מהכנסת למשך שבע השנים אחרי תום ריצוי העונש.

כתב האישום מפרט כיצד השפיע ליברמן בפועל על הליך בחירת השגריר בריגה. "הנאשם המופקד על שירות החוץ של מדינת ישראל ונושא מתוקף כך גם באחריות למינוי שגרירה בעולם, פעל בסמוך לפני מועד כינוס ועדת המינויים לקידום בחירתו של בן-אריה.

 "לצורך קידום המינוי, זימן הנאשם את איילון, סגנו, לחדרו ואמר לו שיש למנות את בן-אריה לתפקיד השגריר בלטביה, כשהנאשם מנמק זאת בהיותו של בן-אריה המועמד המתאים ביותר, כביכול, לתפקיד", נאמר בכתב האישום. "איילון לא הכיר את המועמד בן-אריה היכרות של ממש, אך בהסתמך על דברי הנאשם ועל סמך המסמכים שהונחו לפני ועדת המינויים, פעל לבחירתו של בן-אריה על-ידי ועדת המינויים – וזו אמנם בחרה בבן-אריה לתפקיד שגריר ישראל בלטביה, מתוך עשרה מועמדים שהגישו מועמדותם לכהונה זו".

כתב האישום ממשיך ומפרט: "הנאשם גם נמנע מלהביא לידיעת חברי ועדת המינויים, ובהם איילון, את פרשת מסירת המידע הסודי. כתוצאה ממחדל זה של הנאשם לא נמצא בפני ועדת המינויים המידע החיוני, לפיו בן-אריה, בכהונתו הקודמת כשגריר, נכשל בחשיפת תכני הבקשה לעזרה משפטית, פעל לשיבושה והפר בכך באורח חמור את האמון שניתן בו. זאת, למרות היותו של מידע זה מהותי לבחינת התאמתו שלך בן-אריה לתפקיד כה רגיש – תפקיד זהה לזה בו הפר את חובות האמון שחלו עליו כאמור".

 על פי כתב האישום הביא ליברמן לאישור הממשלה, בתפקידו כשר חוץ, את מינויו של בן-אריה לכהונת שגריר ישראל בלטביה, תוך שנמנע גם כאן מלמסור את הידוע לו על אודות מעשיו החמורים של בן אריה בפרשת מסירת המידע הסודי.

"במעשיו המתוארים לעיל בכתב האישום, בהיותו עובד ונבחר הציבור, בכהונתו כשר החוץ המופקד על שירות החוץ של המדינה, ביצע הנאשם במהלך מילוי תפקידו מעשי מרמה והפרת אמונים הפוגעים מהותית בציבור בכל אחד מהשלבים המתוארים לעיל ובכולם יחד", נאמר בכתב האישום.

ניצב (בדימוס) משה מזרחי, יו"ר משותף של המטה למאבק בשחיתות השלטונית במפלגת העבודה, הגיב: "הגשת כתב האישום נגד ליברמן הבוקר היא רק קצה הקרחון בזמן שמרחפת מעלינו אמירתו של היועץ המשפטי לממשלה לגבי הסעיפים שהושמטו מכתב האישום עקב היעלמותם המסתורית של עדים וראיות- 'ישפוט הציבור'.

"האישום הציבורי, אינו צריך להתקיים רק במישור הפלילי ועל פרשות אלו. האישום הציבורי נגד שר החוץ אמור להיות חמור שבעתיים. אל לנו לשכוח כי  זהו אותו ליברמן שהקים עלינו את אירופה ואמריקה והותיר אותנו בבידוד בינלאומי ואותו ליברמן שבגללו ובגלל סגנו אבדה לנו השותפה האסטרטגית טורקיה. לאיש הזה נתניהו נותן מכסה תחת כנפיו בליכוד ומשריין תפקידים, בעת שהוא עומד למשפט. הדבר ממחיש מדוע צריך כוח פוליטי איתן מול נתניהו והליכוד-ביתנו ועל כך יצטרך הציבור לבוא חשבון עם ראש הממשלה ביום הבוחר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן