Skip to content

פרופ' ירון זליכה: "נתניהו הכניס מאות אלפי אנשים לעוני"

בכינוס שערכה מפלגת העבודה במודיעין האשים החשב הכללי לשעבר, פרופ' ירון זליכה: "קופת הציבור ריקה כי מישהו חילק אותה למקורביו ולבעלי ההון באופן לא שוויוני ולא יעיל". יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ', השוותה את התפארותם של נתניהו ושטייניץ, בהצלחתם הכלכלית, להתפארות בעלי ה"טיטניק" לפני שטבעה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"קופת הציבור ריקה כי מישהו חילק אותה למקורביו ולבעלי ההון באופן לא שוויוני ולא יעיל". כך אמר הערב החשב הכללי לשעבר, פרופ' ירון זליכה, בכינוס שערכה מפלגת העבודה במודיעין – ובו התעמתה יו"ר המפלגה, שלי יחימוביץ', עם מדיניותו הכלכלית של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

זליכה – שהודיע באחרונה כי הוא מעביר את תמיכתו מהליכוד למפלגת העבודה – היה הנואם המרכזי בארוע והוא לא החמיץ שום הזדמנות, כדי למתוח ביקורת על מדיניותו הכלכלית של נתניהו.

"בארבע השנים הללו, בקדנציה המיותרת הזאת, הייתה מתקפה מאורגנת, יסודית ושיטתית על כוח הקנייה של מעמד הביניים", אמר זליכה. "גם רמת החיים של העשירון התשיעי ירדה במהלך התקופה הזאת ומאפיינת את רמת החיים של העניים במערב.

"תכנית העבודה תשקם את מעמד הביניים ותגביר את הצמיחה". פרופ' ירון זליכה (צילום: טלי קורל)
"תכנית העבודה תשקם את מעמד הביניים ותגביר את הצמיחה". פרופ' ירון זליכה (צילום: טלי קורל)

"לא זו בלבד שממשלת נתניהו לא עשתה דבר כדי לשנות את המצב", אמר זליכה, "אלא שהיא הגבירה את הריכוזיות במשק ואישרה שורה של מיזוגים שחנקו את התחרותיות. כך הגיעה ישראל למצב שבו לא רק 30 המדינות המערביות מקדימות אותה בתחרותיות, אלא שגם 50 מדינות לא מערביות מקדימות אותה וישראל נמצאת אחרי המקום ה-80".

זליכה תקף גם את שר האוצר שטייניץ המתגאה בשיעור האבטלה הנמוך בישראל. "במקרה הטוב מדובר בטעות ובמקרה הרע – בהטעייה", אמר זליכה. "נכון שהאבטלה קצרת המועד נמוכה, אבל האבטלה לטווח ארוך היא מהגבוהות בעולם".

על "הרווחים הכלואים" שהממשלה החליטה למסות בשישה אחוזים בלבד אמר זליכה: "ההחלטה למי יימסר החשבון, של 20 מליארד שקלים שעליהם ויתרה הממשלה, נתונה בידי המצביעים בבחירות. הם יחליטו".

על יחסיו עם נתניהו סיפר זליכה כי נתניהו היה שותף לדרך, אך משהבחין במדיניותו הכושלת והאבדנית, הפסיק לתמוך בו: "זה לא סוד שביבי ואני חברים טובים, פעלנו יחד לא אחת, ובשנים לא מעטות גם עבדנו יחד לטובת מטרות משותפות, ולכן כמישהו שני רואה בו חבר, ראיתי חובה להזהירו שאם ימשיך בדרך שבה הוא מעדיף לא לריב עם בעלי ההון ולחלק את קופת הציבור בצורה מעוותת -אני לא אהיה איתו כי האמת גדולה מהחברות".

זליכה סיפר כי לפני הבחירות הקודמות הציע לנתניהו לבנות תכנית כלכלית שאותה הציגו השניים לציבור, אך היא מעולם לא יושמה: "התכנית דברה על הגברת תחרותיות, על ביטול ההטבות לבעלי ההון, על הפחתת מע"מ ומכסים. שום דבר מהתכנית לא בוצע. אעשה דבר שאני לא נוהג לעשות ואספר לכם על שיחה בארבע עיניים שהייתה לי עם נתניהו. למחרת הבחירות נתניהו הזמין אותי לפגישה, לאחר שכבר הספיק לשבת עם ראשי האוצר שהתנגדו לתוכנית והסביר שאינו יכול לבצעה כי האוצר מתנגד. כעסתי ואמרתי לו 'אני לא אעזור לך לאורך הקדנציה הזו אבל אצייד אותך בעצה אחרונה. אם לא תשמע לה כל זוג צעיר בארץ יחרף ויגדף אותך. אתה חייב לפעול להעלאת הריבית. אם היא לא תעלה בעוד שלוש שנים מחירי הדיור יהיו ב-50% יותר גבוהים מאלו של היום. נתניהו", אמר זליכה, "שמע את דברי, חייך – ולא עשה כלום. אני מקווה שאותם מאות אלפים שכורעים תחת נטל המשכנתא, לא יחייכו ביום הבחירות".

על תוכניתה הכלכלית של מפלגת העבודה, שאותה הציגה שלי יחימוביץ' לפני כשלושה שבועות, אמר זליכה: "קראתי בעיון את תוכנית מפלגת העבודה. אני לא מסכים עם כל מילה שכתובה שם, אבל באופן כללי התוכנית הזאת היא היפוך מגמה למצב הנוכחי. התכנית הזאת תביא לשיקום מעמד הביניים ולהאצת הצמיחה ואם היא תיושם בצורה צודקת ויעילה – נצמח ריאלית ב-5-6 אחוזים לשנה מבלי להעיק על התקציב".

במהלך הערב התעמתה שלי יחימוביץ עם קטעי אמירות של ראש הממשלה, בנושאים הכלכליים, שהוקרנו בטלוויזיה. היא האשימה את נתניהו, כי הוא משתיק את הבכירים אשר מבקרים את התנהלותו הכושלת: "רה"מ נתניהו לא אוהב לשמוע עובדות", אמרה.

שלי יחימוביץ': "לא נעלה מסים על מעמד הביניים, אלא נפחית אותם" (צילום: טלי קורל)
שלי יחימוביץ': "לא נעלה מסים על מעמד הביניים, אלא נפחית אותם" (צילום: טלי קורל)

יחימוביץ' – שהזמינה את נתניהו לעימות, אך לא נענתה על ידו – הבטיחה כי אם העבודה תעלה לשלטון "לא נעלה מסים על מעמד הביניים, אלא נפחית אותם; לא נעלה מסים על עסקים קטנים ובינוניים – להיפך". עוד הבטיחה כי המע"מ יישאר גבוה על מוצרי יוקרה – אבל יירד על מוצרי מזון ופריטים בסיסיים אחרים, כמו חיתולים חד פעמיים לתינוקות.

"לא נאפשר מצב שבו חברה כמו כימיקלים לישראל מרוויחה שישה מיליארד שקלים ומשלמת למדינה תמלוגים בגובה של 4-5 אחוזים בלבד", אמרה יחימוביץ'. "כך מתנהגים במדינות עולם שלישי". עוד הבטיחה יחימוביץ כי ממשלה בראשותה תשקם את כל השרותים לאזרח, שממשלת נתניהו ייבשה.

יחימוביץ' השוותה את "ההתפארות של נתניהו ושטייניץ" על הישגיהם הכלכליים, להתפארותם של בעלי ה'טיטאניק' לפני שטבעה. "נשארנו המפלגה היחידה שמציבה אלטרנטיבה מול נתניהו", אמרה. "מפלגות אחרות – מסתפקות בישיבה על ידו ובנסיון להשפיע על מדיניותו. כולם כבר מכתירים את ביבי למלך ישראל – לא נקבל את התבוסתנות הזו! המסר שלנו לתקווה הוא לא מסר ערטילאי, אלא מסר מוחשי ומוצק שנטוע בקרקע המציאות. הוא עובר דרך שינוי עמוק בכלכלה ובחברה, שיחזק את החוסן הביטחוני שלנו ויאפשר לנו כוח ולגיטימציה לחולל שלום. אנחנו מדברים על כלכלה שעובדת עבור האזרחים, הנהגה שמישירה מבט ומדברת על הבעיות שכואבות לאנשים באמת ולא בורחת שוב ושוב לבידוד מדיני ורטוריקה של פחד, אלא אומרת להם 'אכפת לנו מכם'".

3 Comments

  1. פנינה
    1 בינואר 2013 @ 17:40

    אם ירון זליכה חצה את הקוים ועבר למפלגת העבודה, סימן שהסירחון בליכוד מגיע לשמים. האיש הזה נהנתניהו מוביל את כולנו אל התהום.

  2. אסף
    1 בינואר 2013 @ 15:40

    קשה אבל צריך לתת לה צ'נס.

  3. אייל
    1 בינואר 2013 @ 0:01

    כל הכבוד לשלי על התוכנית הכלכלית שתשרת את כל העם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן